بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آبان 1395      12:20

ظرفیت‌های اقتصادی شبکه‌های اجتماعی

اقتصاد ایرانی: بارها در قالب گزارش های تحلیلی این صفحه به این نکته اشاره شد که گسترش«شبکه های اجتماعی» و «فضاهای مجازی»، ایجاب می کند که از این ظرفیت های ارتباطی در راستای توسعه کسب و کار کوچک و مشاغل آنلاین استفاده شود. راهبردی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته امتحان خود را پس داده و توانسته تحولی چشمگیر در فضای کسب و کار این کشورها ایجاد کند. این بار نه در دل کلان شهرهای بزرگ و پرامکانات بلکه در یک شهرستان نزدیک به مرز جمعی از زنان شهرستان مهاباد توانسته اند، زیربنای یک کار و کاسبی جمع و جور و پر سود را با استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی پایه ریزی کنند. این بانوان اهل شهرستان مهاباد بعد از ایجاد گروه مجازی، طرح اولیه ایجاد مرکز خرید با محوریت زنان را ابتدا در فضای مجازی سپس در فضای واقعی عملی کردند.

به گزارش تعادل، بررسی تطبیقی این نمونه های موفق نشان می دهد که دولت و متولیان اقتصادی اگر قصد دارند تا رونق را به تولید رکودزده کشورمان بازگردانند و زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد پایدار اقتصادی را تضمین کنند، از طریق بسترسازی مناسب برای پویایی این نوع مشاغل می توانند به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنند. با این توضیحات به فضای پرشور و نشاط یک بنگاه اقتصادی در شهرستان مهاباد سرک می کشیم تا راوی تلاش های زنانی باشیم که برای خود، خانواده و سرزمینشان ارزش افزوده می آفرینند.

ظرفیت های اقتصادی شبکه های اجتماعی

با وجود آنکه فضای مجازی با وجود آسیب ها جزوی از زندگی بشر امروزی به شمار می آید اما باز در تعریف کاربردهای آن با مشکل روبه رو هستیم و نمی توان افزایش سرعت انتقال اطلاعات و راحتی ارتباطات جمعی را تنها ویژگی آن دانست. ارتباط مجازی با همه جذابیت های خود باز برای خیلی ها جز گم شدن در لابه لای تصاویر و حاشیه ها چیز دیگری نداشته است. اما در این میان کسانی هستند که از فضای مجازی در برقراری ارتباط سالم و بهره وری درست از آن به صورت ابتکاری و برای دستیابی به اهداف اقتصادی کمک گرفته اند.
نرگس نادراحمدی جزو این جماعت است که با کمک گرفتن از مزیت های نسبی فضای مجازی به راه اندازی کسب و کار موفقی در شهرستان مهاباد موفق شده است. این بانوی مهابادی ۲ سال پیش با ایجاد یک گروه مجازی که هم اکنون شمار اعضای آن به ۳ هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است این اقدام را کلید زد و امروز برای ۲۵ نفر از زنان این شهرستان اشتغالزایی کرده است.
نادر احمدی در این باره می گوید: «با مدیریت درست گروه مجازی توانستیم این گروه را به یک محل برای تبادل ابتکارات و نظرات اقتصادی اعضا و در نهایت عرضه محصولات خانگی تبدیل کنیم و با توجه به عملکرد مثبت در این زمینه، طرح ایجاد یک نمایشگاه دایمی با محوریت مدیریت زنان برای عرضه محصولات خانگی و اشتغالزایی برای زنان که برخی از آنها سرپرست خانواده هستند، ایجاد شد
این بانوی کارآفرین مهابادی با اشاره به ظرفیت افزایش حجم و تعداد غرفه ها در صورت همکاری مسوولان در تامین محلی مناسب تر، می گوید: «این نخستین نمایشگاه دایمی با حضور زنان شهرستان مهاباد با ۲۶ غرفه دائر شده است و تاکنون نیز بیش از ۷۰ بانوی دیگر آمادگی خود را برای پیوستن به ما اعلام کرده اند. در این بازارچه دایمی که هزینه اجاره محل آن نیز برعهده همه غرفه داران است، انواع محصولات غذایی، غذای خانگی، پوشاک و دیگر نیازهای روزمره خانواده ها عرضه می شود.»
مدینه یوسفی اقدم یکی دیگر از غرفه دارانی که پیش از این محصولات ترشی و مربای خانگی خود را به صورت فردی و در خانه به فروش می رساند اکنون در یکی از غرفه های این بازارچه حضور یافته و از درآمد آن راضی است.
او در این خصوص می گوید: «با عرضه محصولات خانگی مردم از کیفیت، طعم و سلامت مواد غذایی بهره مند می شوند.» فرشته نصرتی دیگر غرفه دار این نمایشگاه نیز که سرپرست خانواده است، با اشاره به حضور خود در بسیاری از نمایشگاه های موقت، دایمی بودن این نمایشگاه را یک مزیت برای خود قلمداد می کند.  وی ادامه می دهد: «با حضور در اجتماع و از طریق کار کردن با سختی های زندگی و مشکلات اقتصادی بهتر آشنا می شویم و تجربه کار کردن زنان در بیرون از خانه را به همه زنان توصیه می کنم.»

افزایش دامنه بازاریابی شبکه ای

در شرایطی که این بانوان کارآفرین بدون هیچ توقعی به فعالیت های مولد اقتصادی خود ادامه می دهند، پرسشی که به اذهان عمومی خطور می کند آن است که متولیان اقتصادی در شهرها و استان های مختلف از چه طریقی می توانند به این نوع کسب و کار کمک کنند؟ رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد در این خصوص می گوید: «استفاده از فضای مجازی برای اشتغال کاری دشوار و ابتکار خوبی به خصوص در کارآفرینی و اشتغال برای زنان است و تاکنون یک واحد بازاریابی شبکه یی آن هم با مدیریت مرد در این شهرستان مجوز فعالیت دریافت کرده است.»
صادق قادری گفت: «فعالیت و مشارکت زنان در کارهای مختلف در مهاباد قابل توجه بوده به طور مثال بیش از ۷۰ درصد قالی بافان این شهرستان که بیش از ۲ هزار قالی باف هستند را زنان تشکیل می دهند. در شهرستان مهاباد ۲ هزار و ۲۰۸ نفر قالی باف بیمه هستند که بیشتر آنان را زنان تشکیل می دهند.»
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد در ادامه اظهار می کند: «۲۴۸ واحد صنفی آرایشگاه بانوان با اشتغال حدود ۴۰۰ نفر نیز زیرنظر خودشان در شهرستان مهاباد اداره می شود، زنان در فروش لباس، واحدهای خیاطی و سایر فعالیت های اجتماعی و صنعتی نیز فعالیت دارند.» سیامند قادری مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهاباد نیز گفت: «۲ هزار و ۵۵۰ نفر در آموزش و پرورش شهرستان شاغل بوده که ۴۰ درصد آنها بانوان هستند.»
سامرند مرزنگ مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد اظهار کرد: «از حدود یک هزار و ۱۰۰ کارمند این شبکه بیش از ۵۵ درصد آن را زنان تشکیل می دهند.»
به نظر می رسد، دولت برای بهبود اوضاع معیشتی و اقتصادی کشور و ایجاد رونق در بازارهای کسب و کار، چاره یی جز به کارگیری ظرفیت های بخش خصوصی و توسعه کسب و کار خرد و مشاغل خانگی ندارد؛ راهکاری که با توسعه شبکه های اجتماعی هر روز زوایای تازه تری پیدا می کنند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir