بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 20 اسفند 1391      11:59
فزایش عرضه، کاهش تقاضا

تغییر معادله بازار خودرو

 بازار خودرو این روزها همراه با آخرین بارش برف های زمستانی سال 91 درحالی از شدت سرما رو به انجماد رفته که تنور خودروسازان نیز نتوانسته این بازار را از انجماد بی سابقه پایان سال خارج کند.
طبق روال هر سال با نزدیکی تعطیلات نوروزی بازار خودرو بیش از هر زمان دیگری رونق پیدا می کند؛ اما امسال اوضاع کمی متفاوت تر از سال های گذشته است. تفاوت از این لحاظ که در آخرین روزهای هر سال خودروسازان با توجه به تقاضای بالای خودرو از سوی مشتریان، عرضه را افزایش داده این در حالی است که اسفند امسال عرضه افزایش یافته، اما متقاضیان در انتظار کاهش قیمت ها از خرید دست کشیده اند.
بازار خودرو نیز این روزها همانند بازار سکه و ارز شده به این معنا که خریداران به نوعی در سردرگمی به سرمی برند. عده ای بر این باورند که خودرو سال آینده گران تر از امسال خواهد شد؛ بنابراین در خرید تعلل نمی کنند این در حالی است که عده ای دیگر با اطمینان از وعده های رییس جمهور مبنی بر کاهش قیمت ها در انتظار اقدام خودروسازان در این زمینه هستند.
با توجه به این امر بازار خودرو نیز به نوعی در انتظار به سر می برد، انتظاری که سبب انجماد این بازار پررونق شده است. 
هر چند خودروسازان به دولتی ها وعده داده بودند که با آزاد سازی قیمت ها بار دیگر بازار خودرو رونق خواهد گرفت، اما این وعده هم اکنون نه تنها جامه عمل نپوشیده بلکه مسبب بدتر شدن اوضاع نیز شده است.
چندی پیش هیات دولت برای جبران مشکلات نقدینگی خودروسازان و به دنبال آن عدم عرضه خودرو به بازار، مصوبه آزاد سازی قیمت خودرو را تصویب کرد مصوبه ای که خودروسازان از سال ها قبل به دنبال آن بوده و آن را تنها راهکار کنترل بازار و کاهش قیمت ها عنوان می کردند. 
براساس این مصوبه قیمت خودرو باید براساس نرخ محاسباتی یعنی قیمت بین حاشیه بازار و قیمت تجاری خودروسازان تعیین می شد. خودروسازان با حضور در جلسه هیات دولت این وعده را داده بودند که با ابلاغ این مصوبه نسبت به افزایش عرضه خودرو اقدام خواهند کرد این درحالی است که همزمان با افزایش قیمت ها که در مورد برخی خودروها به 100 تا 150 درصد نیز رسیده بود خودروسازان سریعا تولید را افزایش دادند، تا بلکه بتوانند به تعادل بازاری که خود متهم به آشفتگی آن بودند، کمک کنند. در این بین دو شرکت خودروساز کشور قول دادند که تا پایان سال هر کدام 70 تا 100 هزار خودرو عرضه کنند تا مشتریان از این حیث کمبودی احساس نکنند. 
اما آنچه در این میان مشتریان را آزرده خاطر کرده بود افزودن رقم های میلیونی به قیمت محصولاتی بود که کیفیت آنها همیشه مورد انتقاد قرار می گرفته است. 
به فاصله چند روز از اعمال قیمت های جدید، تولید به شکل بی سابقه ای اوج گرفت این در حالی است که خودروسازان تا چند روز قبل از آن با توقف سایت های فروش، تهدید کرده بودند که در صورت عدم تامین نقدینگی از سوی دولت و همچنین دریافت تسهیلات عرضه خودرو را کاملا متوقف خواهند کرد، اما پس از آزاد سازی قیمت ها، به یکباره توانایی تولید آنها به طور بی سابقه ای چند برابر ماه های قبل شد. حال این سوال مطرح است که اگر توانایی عرضه این تعداد خودرو در خودروسازان وجود داشت چرا تاکنون برای مهار فضای ناآرام بازار و کاهش قیمت ها اقدام به چنین کاری نمی کردند. در همین حین برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو، خودروسازان را به دلیل عدم عرضه، از عوامل آشفتگی های بازار خوانده بودند حال آنکه ظاهرا خودروسازان در این امتحان سربلند بیرون آمدند؛ چرا که توانستند حرف خود را در نهایت به کرسی بنشانند.
در هر شکل افزایش رقم ها کار دست خودروسازان داد؛ به طوری که محمود احمدی نژاد طی یک برنامه تلویزیونی آنها را مورد شماتت و سرزنش قرار داد احمدی نژاد تنها به نصیحت و تهدید بسنده نکرد و با حضور در ساختمان الهی وزارت صنعت و معدن و تجارت مصوباتی برای کاهش قیمت ها ابلاغ کرد. از سوی دیگر شورای رقابت نیز همزمان با ارسال مستندات خودروسازان امروز به قیمت گذاری محصولات این شرکت های داخلی خواهد پرداخت.
حال در شرایطی که خودروسازان به وعده خود مبنی بر افزایش تولید جامه عمل پوشانده و عرضه را بالا بردند رفتار مشتریان با بازار دگرگون شده است به طوری که آنها همراه با کاهش میلیونی قیمت ها در بازار، دست از خرید کشیده اند تا ببینند که آیا محمود احمدی نژاد به وعده خود مبنی بر کاهش قیمت ها عمل خواهد کرد.
در همین حین خودروسازانی که افزایش تولید را در دستور کار قرار داده اند این روزها با مشکل فروش مواجه شده اند. این شرکت های خودروساز که تا سه هفته پیش تنها قادر به باز کردن سایت فروش خود برای دقایقی بودند؛ چرا که خودروهای آنها به سرعت فروش می رفت، این روزها برای مشتریان خود پیامک می فرستند و آنها را در جریان فروش محصولات قرار می دهند. حال آنکه مشتریان اکنون با رویگردانی از بازار به نوعی هم قصد تحریم بازار را دارند و هم در انتظار قیمت های جدید خودرو هستند این در شرایطی است که خودروسازان پی در پی از مشتریان می خواهند که خودروی مورد نظر خود را سریعا خریداری کنند و به امید کاهش قیمت ها نباشند؛ چرا که کاهشی در کار نیست. در این زمینه دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو عنوان می کند که تصور شکل گرفته در زمینه کاهش قیمت رسمی خودروها کاملا نادرست بوده و قیمت ها به هیچ وجه کاهش نخواهد یافت، زیرا قرار نیست خودروسازان محصولاتشان را با ضرر و زیان بفروشند. 
وی از مشتریان خودروهای داخلی می خواهد که نسبت به تامین خودروهای مدنظر خود با قیمت های فعلی اقدام کرده و در انتظار کاهش قیمت ها نباشند. اظهار نظر نعمت بخش در حالی است که هم اکنون خودروسازان علاوه بر فروش فوری، اقدام به ثبت نام خودرو با تحویل 60 یا 90 روزه می کنند. 
همچنین روز گذشته خبرگزاری فارس نیز گزارش داد که به دنبال تصمیم وزارت صنعت برای کاهش قیمت کارخانه ای خودرو و خودداری مردم از خرید این کالا، قیمت خودرو در بازار بین ۵۰۰هزار تا ۲ میلیون تومان کاهش یافت.
بر این اساس به گفته کارشناسان بازار خودرو، فروش خودرو در روزهای پایانی امسال نسبت به همین موقع در سال گذشته حدود 10 درصد کاهش داشته است.
این خبرگزاری گزارش داده که در شرایط فعلی، بسیاری از خریداران خودرو با توجه به کاهش قیمت ها از سوی خودروسازان و سازمان حمایت در روزهای آینده، دست نگه داشته و همچنین منتظرند تا بازار، کاهش قیمت بیشتری را تجربه کند.
همچنین کاهش قیمت خودرو در بازار طی روزهای اخیر برای برخی خودروهای سواری داخلی حدود 500 هزار تا 2میلیون تومان و برای برخی خودروهای خارجی حدود 2 تا 5میلیون تومان بوده است.
تعیین سرنوشت قیمت خودرو
امروز روز سرنوشت قیمت ها، اعلام شده است؛ به طوری که قرار است شورای رقابت تدابیر ویژه ای برای کاهش قیمت خودرو اندیشیده تا شاید بازار از بلاتکلیفی که اکنون بر آن حاکم است خارج شود.به گفته یکی از مسوولان وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت امروز مدیران شرکت های خودروساز، نمایندگان این وزارتخانه و شورای رقابت دور یک میز خواهند نشست تا قیمت قطعی را برای محصولات داخلی تعیین کنند. هر چند سازو کار این شورا برای تعیین قیمت ها هنوز نامشخص است؛ اما به گفته جمشید پژویان رییس شورای رقابت قیمت ها بر مبنای نظریه های اقتصادی و علمی و قابل اطمینان از لحاظ کارآیی تعیین خواهد شد و بر این اساس، دستورالعملی تهیه شده که به کارآیی فعالیت خودروسازان، افزایش تولیدو افزایش بهره وری کمک کند.
به اعتقاد وی، نتیجه تمامی این تلاش ها کاهش قیمت خواهد بود، خودروسازان هم از بازار خارج نمی شوند و همزمان به مصرف کنندگان نیز اجحاف نخواهد شد.
گذشته از نتایج جلسه امروز، آن چه از صحبت های پژویان تعبیر می شود اینکه قرار است همه از جلسه مذکور راضی خارج شوند. هر چند مشتریان نماینده قاطعی در این جلسه نخواهند داشت؛ اما قرار است شورای رقابت در این زمینه حافظ منافع مشتریان باشد. 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir