بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 شهريور 1395      12:11

چرا پژو برای همکاری با ایران‌ به سرانجام نمی رسد؟

در حالی حدود ۸ ماه از اولین قرارداد با خودروسازان خارجی می‌گذرد، اما همچنان وضعیت اجرایی تعهدات آنها مشخص نیست.

اقتصاد ایرانی: سهم داخلی سازی خودرو به میزان ۴۰ درصد و صادرات ۳۰ درصدی، دو شرط اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای قرارداد با خودروسازان خارجی بود. این دو شرط در حالی مبنا قرار گرفت که انتقادهای فراوانی به قراردادهای قبلی با خارجی ها وارد می شود؛ چراکه زمانی که پژو پس از تحریم ها قرارداد با ایران را به صورت یک طرفه رها و قطع کرد، هیچ بند و تبصره ای در قراردادها دیده نمی شد که بتواند جلوی پژو بایستد.

بر این اساس، داخلی سازی، یکی از شروط اصلی قرارداد با خودروسازان خارجی است. اما این که این شرط تا چه اندازه عملیاتی شود، خود یک موضوع است و به نظر می رسد در ابتدای راه با چالش مواجه شده است.

به گزارش خبرآنلاین، چندی پیش محمدرضا معتمد، مدیرعامل شرکت مشترک ایران خودرو - پژو (ایکاپ)، از تولید اولین محصول به نام پژو ۲۰۰۸ با ساخت داخل ۲۰ درصد از پایان امسال خبر داد. البته بنا به گفته وی، «این محصول در اسفندماه سال جاری تولید و در سال ۹۶ به عمق ساخت داخل ۴۰ درصدی برسد.»

برخی قطعه سازان عنوان می کنند «هم اکنون تعداد قطعه سازان داخلی که مورد تایید شرکت پژو باشد، محدود بوده و این موضوع موجب می شود روند افزایش ساخت داخل قطعات محصولات جدید پژو در ایران با کندی همراه شود.»

اگرچه محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تایید تولید داخلی ۲۰ درصدی محصولات جدید پژو، تاکید کرده که «در ابتدای تولید امکان دارد خودروساز با همزمانی تامین قطعات و اطمینان از تولید روبه رو شده و تولید مشترک خود را با ۲۰ درصد ساخت داخل انجام دهد، اما ظرف ٦ماه آینده به برنامه های خود در خصوص افزایش ساخت داخل تولیدات مشترک دست پیدا خواهیم کرد.»

منصور معظمی، معاون وزیر صنعت نیز عنوان کرده است: «خودروسازان خارجی به شرطی می توانند وارد ایران شوند که علاوه بر استفاده از توان قطعه سازان داخلی، محصولات خود را صادر کنند.»

به گفته وی، «شرکت هایی مانند پژو و سیتروئن و شرکت های دیگری که در آینده می آیند، حتما باید ۳۰ تا ۴۰ درصد خودروهای تولیدی در ایران را صادر کنند.»

معظمی تاکید کرده است: «سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده حداکثری از توان داخلی در صنعت خودرو است. وجود ۴۰ درصد ساخت داخل برای تمام خودروهای جدید ساخت ایران الزامی بوده و بر همین اساس وزات صنعت، معدن و تجارت با خودرو ساز مربوطه برخورد خواهد کرد.»

وی در عین حال متذکر شده است: «یکی از مسایل مهمی که در روزهای گذشته مطرح بوده، داخلی سازی ۲۰ درصدی پژو ۲۰۰۸ است که گروهی آن را در تضاد با سیاست و برنامه های وزارت صنعت می دانند، اما این موضوع فقط برای تولید یک خودرو در آغاز همکاری است. با این حال، با توجه به شرطی که وزارت صنعت گذاشته، باید با ۴۰ درصد داخلی سازی اتفاق بیفتد و تا ۳ سال ۸۰ درصد برسد.»

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرده است: «سیاست تولید وزارت صنعت حداکثر استفاده از توان داخلی است و این عدد برای خودروسازان یک الزام است که اگر از آن تبعیت نکنند، وزارتخانه با آنها برخورد می کند.»


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir