بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهريور 1395      12:0

مزایای سرمایه‌­گذاری شرکت سامسونگ در ایران

در این گزارش ضمن معرفی اختصاری شرکت سامسونگ و اشاره ای به وضعیت درآمد و سودآوری این شرکت، به تعریف سرمایه گذاری خارجی و تشریح مزایای این نوع سرمایه گذاری اختصاص دارد و در پایان پیشنهاد هایی برای حداکثر سازی مزایای طرفین قرارداد ارائه می شود.

اقتصاد ایرانی: در دوره پسابرجام، برقراری امنیت نسبی و کاهش ریسک سرمایه­ گذاری برای شرکت­های خارجی، امکان انعقاد قراردادها و تفاهم­نامه­ های همکاری بسیاری را در بخش صنعت، معدن و تجارت فراهم کرد؛ از جمله تفاهم­نامه­ های همکاری بین شرکت­های سام الکترونیک و تکوین الکترونیک و شرکت سامسونگ بود که با هدف انتقال فناوری تولید لوازم خانگی منعقد شد. اگرچه در حال حاضر اغلب مونتاژ محصولات شرکت سامسونگ در ایران در زمینه های موبایل، لوازم خانگی، صوتی و تصویری و... صورت می­گیرد[1]، شرکت­هایی مانند شرکت سام­ الکتریک در همکاری با شرکت سامسونگ درصدد داخلی سازی تولید لوازم خانگی هستند تا بتوانند با تکنولوژی انتقال یافته، حجم واردات کالاهای سرمایه­ ای و واسطه (قطعات) مربوط به این کالاها را کاهش دهند.

 این گزارش ضمن معرفی اختصاری شرکت سامسونگ و اشاره­ای به وضعیت درآمد و سودآوری این شرکت، به تعریف سرمایه گذاری خارجی و تشریح مزایای این نوع سرمایه­ گذاری اختصاص دارد و در پایان پیشنهاد هایی برای حداکثر سازی مزایای طرفین قرارداد ارائه می­شود.

شرکت سامسونگ

گروه سامسونگ، شامل مجموعه ای از ۸۰ شرکت است و بزرگ ترین مجموعه تجاری-صنعتی در کره جنوبی محسوب می شود. شمار کارکنان این گروه در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۴۲۷٬۰۰۰ نفر اعلام شد. شناخته شده ترین شرکت های زیرمجموعه این شرکت عبارت است از: سامسونگ الکترونیکس (بزرگ ترین شرکت فناوری اطلاعات جهان) که بزرگ ترین شرکت این گروه است، صنایع سنگین سامسونگ (دومین شرکت بزرگ صنایع کشتی سازی کره)، شرکت مهندسی سامسونگ و سامسونگ سی اند تی (به ترتیب سیزدهم و سی وششمین شرکت های بزرگ ساختمانی جهان)، سامسونگ کارت، سامسونگ فایر، سامسونگ لایف (چهاردهمین شرکت بزرگ بیمه عمر جهان)، سامسونگ اورلند (قدیمی ترین شهر بازی در کره جنوبی)، سامسونگ تکوین و چیل ورلدواید (پانزدهمین شرکت تبلیغاتی جهان). دفتر مرکزی این شرکت در شهر سامسونگ، در سئول قرار دارد و سهام آن نیز در بازار بورس نیویورک معامله می شود.[2]

شرکت سامسونگ به تنهایی در اقتصاد ۱.۱ تریلیون دلاری کره، ۲۰ درصد سهم دارد (قابل توجه است که مخارج دولت کره معادل ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است). میزان فروش و سودآوری شرکت سامسونگ الکترونیکس مطابق با گزارش­ های سالانه این شرکت، در نمودارهای زیر نمایش داده شده است. بزرگ­ترین رقبای این شرکت در کشور کره، گروه هیونداموتور و کیا موتورز است.[3]

نمودار میزان فروش

منبع: SAMSUNG ELECTRONICS ANNUAL REPORT

نمودار میزان فروش

منبع: SAMSUNG ELECTRONICS ANNUAL REPORT

 

سرمایه­ گذاری خارجی مستقیم و مزایای این نوع سرمایه­گذاری برای طرفین[4]

سرمایه­ گذاری خارجی مستقیم، در یک شرکت یا در بخشی از یک شرکت توسط یک فرد یا یک شرکت از کشور دیگر انجام شود. سرمایه­ گذاری خارجی مستقیم متفاوت از سرمایه­ گذاری در سبد سهام است. سرمایه­ گذاری در سبد سهام، بیشتر حالت غیرمستقیم داشته و از طریق ابزار­های مالی مثل اوراق قرضه و سهام انجام می­شود. سرمایه ­گذاری­های خارجی مستقیم بسته به نوع شرکت­ها و دلایل سرمایه­ گذاری، اشکال و سطوح مختلفی دارد. یک سرمایه­ گذار خارجی می­تواند از طریق ادغام یا اکتساب به خرید شرکت در کشوری دیگر اقدام کند یا به تنظیم یک سرمایه­گذاری مشترک جدید بپردازد یا عملیات یک شرکت را گسترش دهد.

سرمایه­ گذاری شرکت­های خارجی برای هر یک از کشورهای طرف قرارداد مزایایی را در بلندمدت یا کوتاه­ مدت به همراه خواهد داشت. در ادامه مزایای سرمایه گذاری شرکت سامسونگ تشریح می­شود.

مزایای کشور ایران

بدون شک، یکی از مزایایی که در نتیجه سرمایه­ گذاری شرکت سامسونگ در ایران که در بلندمدت حاصل می­شود، توسعه صنعتی اقتصاد ایران است. طبق تعریف یونیدو (سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد) در سال ۲۰۰۹، شاخص توسعه صنعتی، برآیند فاکتورهایی از جمله سرانه ارزش افزوده بخش صنعت، سرانه صادرات صنعتی، سهم ارزش افزوده بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی، سهم صادرات صنعتی در کل صادرات، سهم تولیدات با تکنولوژی بالا و متوسط در ارزش افزوده و سهم صادرات با تکنولوژی بالا و متوسط در صادرات صنعتی است.[5] بر اساس گزارش توسعه صنعتی یونیدو در سال ۲۰۱۶، کشورها به لحاظ صنعتی در صورتی می­توانند عملکرد قوی­تری داشته باشند که ظرفیت­های تکنولوژیکی­ و ظرفیت­های تولیدی را توسعه دهند و در زیرساخت­های تولیدی سرمایه­ گذاری کنند.[6] طبق آمار این سازمان در سال ۲۰۱۳، شاخص عملکرد رقابت صنعتی (Competitive Industrial Performance) از میان ۱۴۱ کشور برای ایران با رتبه ۶۵، ۰.۰۴ و شاخص کشورکره جنوبی بارتبه سوم، ۰.۴۴۲ بوده است.[7]

  • انتقال تکنولوژی، از جمله منافعی است که می­تواند عاید شرکت­های ایرانی ­شود. نکته­ای که در انتقال تکنولوژی می­بایست مورد توجه قرار گیرد این است که انتقال تکنولوژی صرفاً انتقال ابزار آلات نیست بلکه یک انتقال مؤثر تکنولوژی همراه با انتقال دانش ضمنی است. دانش ضمنی، دانشی است که در مغز خبرگان جای دارد و کلید نوآوری و قابلیت انطباق و ارتقاء تکنولوژی و بهبود توانمندی­های تکنولوژیک است. کلید دستیابی به دانش ضمنی، انجام کار و یادگیری­هایی است که به واسطه کار جمعی و کسب مهارت در طی زمان به دست می­آید. گسترش ابعاد بنگاه، یک تکنیک مؤثر برای ارتقای دانش ضمنی افراد است چراکه بافت سازمان، ابعاد ضمنی دانش جمعی را تشکیل می­دهد و بنگاه­ جایی است که در آن همکاری و یادگیری اتفاق می­افتد. دانش ضمنی در طول زمان حاصل می­شود، نه یک باره و ناگهانی و می­بایست در داخل کشور ایجاد شود و مانند ابزارآلات واردکردنی نیستند. ایجاد دانش ضمنی از طریق انجام کار حاصل می­شود. هر قدر که طول و عرض بنگاه­ها بیشتر شود و مقیاس تولید آن­ها افزایش یابد، امکان ایجاد دانش ضمنی بیشتری فراهم می­شود. در این خصوص آمار مرتبط با طول و عرض اکثر بنگاه­های موجود در ایران جالب توجه است: مطابق با آمارهای بانک مرکزی، از سال ۷۶ تا ۹۱ بخش اعظم پروانه ­های بهره­ برداری صنعتی صادرشده بنگاه­های ایرانی مربوط به بنگاه­های صنعتی کوچک و متوسط بوده است (بیش از ۹۰ درصد بنگاه­های کشور را بنگاه­های خرد با کمتر از ۱۰ نفر کارکن تشکیل می­دهد). هرچند بنگاه­های کوچک و متوسط دارای نقش مثبتی در توسعه تکنولوژی، کارآفرینی، فقرزدایی، ایجاد رفاه عمومی و عدالت اجتماعی هستند، اما پایه و موتور اصلی محرک اقتصادی کشورها را بنگاه­های بزرگ تشکیل می­دهد.[8]

راه اندازی مرکز آکادمی مهندسی سامسونگ با هدف آموزش تکنیسین های خبره و ماهر در مورد خدمات پس از فروش نمونه­ کوچکی از فعالیت های سامسونگ در زمینه ارتقای دانش ضمنی است. به این ترتیب با ارتقا سطح کیفی تعمیرکاران و تکنسین ها، سطح کیفی خدمات رسانی نیز افزایش خواهد یافت.[9]

  •  چنانچه تسهیلات و تجهیزاتی توسط شرکت سامسونگ ارائه شود، بهره ­وری نیروی کار در ایران می­تواند افزایش یابد.
  • از دیگر مزایای سرمایه­ گذاری شرکت سامسونگ برای ایران، ایجاد شرکت­ها و نمایندگی­های جدید و به دنبالش ایجاد مشاغل جدید است. به وجود آمدن مشاغل جدید سبب افزایش درآمد و قدرت خرید مردم و تقویت اقتصاد می­شود. افزایش درآمد کشور به­ واسطه شغل­های بیشتر و دستمزدهای بالاتر نیز سبب افزایش درآمد ملی و رشد اقتصادی خواهد شد. مطابق با آمار ارائه شده توسط مقامات ارشد شرکت سامسونگ در ایران، این شرکت در حال حاضر در ایران برای ۲۵۰۰ نفر شغل به وجود آورده که قرار است تعداد آن به ۳۰۰۰ نفر افزایش یابد.

مزایای شرکت سامسونگ

شرکت سامسونگ نیز در نتیجه سرمایه­ گذاری خارجی در ایران از مزایایی برخوردار خواهد شد؛ از جمله مزایایی که عاید شرکت سامسونگ می­شود، برطرف شدن مسائل مربوط به تعرفه واردات برای ورود به بازار ایران است. امکان دریافت مشوق مالیاتی در زمینه تولید لوازم خانگی نیز مزیتی دیگر به شمار می­رود.

کشور ایران می­تواند پایگاه مناسبی برای ارسال کالاهای تولیدی به کشورهای همسایه­ اش باشد. البته در صورتی که شرکت سامسونگ به دنبال دسترسی به بازار فروش باشد، بیم آن می­رود که انتقال تکنولوژی تنها به بعد سخت­افزاری آن محدود شود. جالب توجه است یکی از فعالیت­های تیم شرکت سامسونگ در زمینه پیدا کردن بازار برای محصولاتش، انجام تحقیقات در زمینه الگوی مصرف مواد غذایی در ایران و نحوه نگهداری مواد غذایی توسط خانم­های ایرانی و طراحی یخچال فریزر مخصوص بازار ایران است که رشد ۳۰ درصدی فروش یخچال فریزرهای این شرکت را به­دنبال داشته است.[10]

راه­کارها

  • برای تشویق هرچه بیشتر شرکت­های خارجی تخفیف­های مالیاتی قرار داده شود. در این صورت قوانین مالیاتی می­بایست از ثبات برخوردار باشد.
  • جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق که تضعیف­ کننده انگیزه تولیدکنندگان است و سبب از بین رفتن آثار حمایت­های تعرفه ای و غیر تعرفه ای دولت می شود. به این منظور لازم است تا برای سودآوری قاچاق کالا چاره­ای اندیشیده شود.
  • ایجاد فضای رقابتی بین شرکت­های صنعتی دیگر برای سرمایه­گذاری در کشور برای پیشگیری از تهدید تبدیل شدن به بازار مصرفی شرکت­های سرمایه­ گذار و جلوگیری از عدم انتقال مؤثر تکنولوژی تولید، مفید می­نماید.
  •  از جمله اقداماتی که برای جذب تکنولوژی و توسعه صنعتی می­بایست صورت گیرد، انجام اصلاحات نهادی جهت فراهم شدن ساختار نهادی امکان­پذیر کننده انباشت دانش ضمنی است. به این منظور باید حمایت­هایی جهت بسط طول و عرض بنگاه­ها فراهم شود تا رشد بنگاه­های کوچک و متوسط و تبدیل آنها به بنگاه­های بزرگ میسر شود که توان رقابت­پذیری و پایداری در بازار را دارا بوده و می­توانند در گذر تاریخ به فعالیت ادامه دهند و امکان انتقال بین نسلی دانش ضمنی و توسعه ظرفیت­های سازمانی در آن­ها فراهم شود. به این منظور راه­کارهای زیر پیشنهاد شده است:[11]
  1. تأمین امنیت سرمایه­ گذاری از طریق کارامدسازی نظام حقوق مالکیت و ایجاد یک ساختار نهادی کاهنده هزینه­ های مبادله. در جهت تقویت بنیه تولیدی و رشد بنگاه­ها و به ­کارگیری بیشتر نیروی کار، باید تلاش­هایی در جهت ارتقای شرایط سرمایه­ گذاری و محیط کسب­ وکار و امنیت سرمایه گذاری و اقتصادی بخش خصوصی از طریق سازوکارهای گسترش حق مالکیت در جهت ایجاد تنوع درآمدی و رشد پایدار و تدریجی اقتصاد صورت گیرد.
  2. بازآرایی کل ساختار نهادی بر محور اقتضائات بخش­های مولد؛ مقتضیات تولید می­بایست سرلوحه قرار گیرد و سیاست­های پولی بر محور اقتضائات بخش­های مولد بازنگری شود؛ بنابراین دولت موظف به انضباط مالی و شفاف سازی تخصیص منابع و همچنین محورقرار دادن منافع تولیدکنندگان است. بازار سرمایه و توسعه آن یکی از راه­کارهای رفع معضلات ایران در بلندمدت است. تأمین مالی بلندمدت شرکت­ها، کمک به افزایش شفافیت اقتصادی، کنترل تورم و پرهیز از سیاست­های برهم زننده ثبات، اجرای بهتر سیاست­های مالیاتی، جلوگیری از رشد بازارهای بدون بازده اقتصادی همچون سکه و ارز به دلیل ورود نقدینگی سرگردان، ممانعت از افزایش شتابان قیمت مسکن و ... از موارد کارکرد اقتصادی بازار سرمایه و در نتیجه توسعه پایدار است.
  3. تأکید بر اهمیت مقیاس تولید در سیاست­های صنعتی.
  4. سازمان­ یابی افراد و رفع موانع تعاملی؛ در خصوص انتقال تکنولوژی، آن ساختار نهادی که انباشت دانش ضمنی را میسر می­سازد مربوط به طول و عرض بنگاه­ها است که می­بایست بسط داده شود. یادگیری جمعی، همکاری و تعاون تنها در سازمان­های اتفاق می­افتد. گسترش ابعاد سازمان­ها یک تکنیک مؤثر برای سرمایه­ گذاری در دانش ضمنی افراد است. انتقال شناخت تکنولوژی بین نسل­های مختلف از درون سازمان صورت می­گیرد؛ بنابراین هرچه عمر سازمان­ها افزایش یابد این انتقال بین نسلی امکان­پذیرتر می­شود و هرچه مقیاس تولید بزرگ­تر باشد، صرفه­ های ناشی از مقیاس عظیم­تر خواهد بود.
  5. شفاف­سازی فرآیندهای تصمیم­گیری و تخصیص منابع؛ به­ دلیل فضای رانتی حاکم بر کشور بسیاری از تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه ­اند و افرادی خارج از ضابطه، سرمایه­ های کلان دریافت می­کنند و بخش عمده­ ای از سرمایه­ ها در اختیار خواص قرار می­گیرد. معمولاً هم این سرمایه­ ها در بخش غیر حقیقی اقتصاد در بازارهای سکه و ارز و مسکن صرف می­شود. وقتی منابع به دست سرمایه­ گذاران در بخش صنعت و تولید نرسد، کاملاً بدیهی است که چنین ساختارنهادی مشوق فعالیت­های غیرمولد به ­جای مولد است؛ درنتیجه، سرمایه­ ها به سمت فعالیت های سوداگرانه سوق پیدا کرده و انگیزه­ای برای فعالیت تولیدی باقی نمی­ماند چه رسد به گسترش ابعاد فعالیت؛ بنابراین، حذف رانت و رانت­ بازی به ویژه از سیستم بانکی کشور علاوه بر قرار دادن پول­های سرگردان در مسیر واقعی خود، به توانمندسازی اقتصاد کشور و بهبود فعالیت­های تولیدی و انگیزه برای رشد بنگاه­ها و تقسیم کار عقلایی و تخصصی شدن امور کمک خواهد کرد.

 


[1] طبق گفته تولیدکننده شرکت سام الکترونیک، این شرکت در حال حاضر به تولید قطعات پلاستیکی ماشین لباسشویی مانند دیگ و بدنه می­پردازد. http://www.rajanews.com/news/229092

[3] http://www.theatlantic.com/business/archive/2012/07/whoa-samsung-is-responsible-for-20-of-south-koreas-economy/260552/

[4]http://connectusfund.org/17-big-advantages-and-disadvantages-of-foreign-direct-investment

[5]http://donya-e-eqtesad.com/news/498255

[6]UNITED NATIONS, Industrial Development Report,The role of technology and innovation in inclusive and sustainable industrial development, 2016,p197.

[7] همان. ص 200-199

[8] صاحبه مسعودی، فرشادمومنی، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، دوره 1، شماره 3، پاییز 94، ص 110-111

[11] صاحبه مسعودی، فرشادمومنی، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، دوره 1، شماره 3، پاییز 94، ص 115-117


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
عظیمی
پنجشنبه 18 شهريور 1395      0:50

عالی بود
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir