بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 شهريور 1395      10:35

ماموریت روسای بخش خصوصی

اقتصاد ایرانی: در جهان امروز اتاق بازرگانی به منزله نوعی از شبکه کسب و کارها است که افزایش منافع آنها را دنبال می کند. در این میان نقش روسای اتاق های بازرگانی این است که علاوه بر تحقق اهداف بخش خصوصی دستیابی به اهداف ملی را نیز جزو یکی از ماموریت های خود قرار دهد؛ نقشی حساس و در عین حال نیازمند توانایی. دنیای اقتصاد با نگاهی به اتاق های بازرگانی برخی اقتصادهای در حال توسعه شامل هند، روسیه و اندونزی، نقش روسای آنها را مورد بررسی قرار داده و شعارهایی را که هر یک در جست وجوی تحقق آن هستند معرفی کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، روال تصدی ریاست اتاق بازرگانی در ایران بر مبنای دوره ۴ ساله استوار است اما این بار یک تغییر پیش بینی نشده موجب شده است در روز ۱۴ شهریورماه انتخاباتی زودهنگام برای انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی برگزار شود، رئیسی که دوره تصدی او این بار تنها درحدود دو سال و 10 ماه خواهد بود. نقش رئیس اتاق بازرگانی و اهداف اتاق های کشورهای مختلف جهان متفاوت است. کشورهای در حال توسعه برای تحقق اهداف توسعه ای خود شاید بیش از کشورهای توسعه یافته نیازمند این پارلمان بخش خصوصی خود و ریاست یک رئیس توانمند برای آن هستند. در جهان اصولا اتاق بازرگانی به منزله نوعی از شبکه کسب وکارها است. در واقع یک سازمان محلی از کسب وکارهاست که هدف آن افزایش منافع کسب وکارها است. صاحبان کسب وکارها، نماینده جامعه تجاری هستند. کسب وکارهای محلی اعضای اتاق های بازرگانی را تشکیل می دهند و از طریق برگزاری انتخابات هیات مدیره یا شورای مدیران را به منظور تعیین سیاست های اتاق انتخاب می کنند. سپس این هیات مدیره یا شورا یک رئیس، مدیرعامل یا مدیر اجرایی برای اداره این سازمان انتخاب می کند. با توجه به اینکه اتاق بازرگانی یک سازمان غیردولتی محسوب می شود، در قانون گذاری و تصویب قوانینی که بر کسب وکارها تاثیر می گذارند نقش مستقیمی ندارد. اما اتاق بازرگانی در تلاش برای تصویب قوانینی که به نفع کسب وکارها هستند لابی می کند. برخی از اتاق های بازرگانی به هیات های استانی، ملی و حتی بین المللی متصل هستند. در حال حاضر ۱۳ هزار اتاق بازرگانی به طور رسمی در «شبکه جهانی اتاق های بازرگانی» ثبت شده اند و این شبکه اتاق های بازرگانی بزرگ ترین شبکه جهانی کسب وکار است. اعضای اتاق های بازرگانی می تواند از ده ها تا بیش از ۸۰۰ هزار عضو باشد. در برخی از اتاق های بازرگانی تعداد اعضا از این میزان هم بیشتر است. در این میان وظیفه رئیس اتاق بازرگانی این است که منافع بخش خصوصی را در چارچوب اقتضائات کشور هدایت کند. بنابراین رئیس اتاق باید فردی جامع الجهات و یک شخصیت ملی باشد، نه یک شخصیت بخشی.

اتاق بازرگانی هند

اتاق بازرگانی هند در سال ۱۹۲۵ تاسیس شده است و تنها اتاق بازرگانی ملی هند است و مقر آن در شهر کلکته واقع است. براساس قوانین اتاق بازرگانی هند تمامی بازرگانان، بانکداران، مالکان کشتی، نمایندگان شرکت های بازرگانی، حمل و نقل و بیمه، کارگزاران سهام و افراد فعال در زمینه تجارت، کشاورزی، معدن یا تولید و افراد فعال در زمینه هنر، علم یا ادبیات می توانند برای عضویت در اتاق بازرگانی هند کاندیدا شوند.

رئیس اتاق بازرگانی هند برای یک دوره دوساله تعیین می شود و برای هر دوره یک شعار مشخص می کند. رئیس اتاق بازرگانی وظیفه دارد در دوران ریاست خود این شعار را پیگیری و محقق کند. برای دوره ۲۰۱۷-۲۰۱۶ شعار«هند را بسازیم» انتخاب شده است. این شعار به توسعه کلی، هم در بخش اجتماعی و هم در بخش اقتصادی هند از طریق توسعه پایدار و مداوم در زیرساخت ها و اتصالات، تولید، بهداشت و درمان، تحصیلات عالی و بهبود مهارت ها اشاره دارد. علاوه براین، یک چارچوب قانون جامع (که نیروی کار، تشکیلات، حاکمیت و تعطیلی شرکت ها، قوانین زیست محیطی و اجرای سریع قراردادها را پوشش می دهد) برای قادر کردن کارآفرینان به پذیرش ریسک و درنتیجه، توسعه ضروری است. این شعار اتاق بازرگانی هند در راستای شعار دولت مبنی بر«تولید در هند» است. اتاق بازرگانی هند معتقد است برای محقق شدن شعار«تولید در هند» ابتدا باید شعار«هند را بسازیم» تحقق پیدا کند. بنابراین از وظایف رئیس اتاق بازرگانی هند این است که با دولت در تحقق شعار اتاق تعاملی دوسویه داشته باشد و با مشورت های منظم با دولت، الگوی توسعه ای را که باید درپیش گرفته شود، ارزیابی کند. رئیس اتاق بازرگانی هند باید در این زمینه نقش فعال و اساسی ایفا کند. رئیس اتاق بازرگانی هند وظیفه دارد دولت را ترغیب کند در فضاهای مستعد تجارت، در زمینه های تولید و ایجاد زیرساخت ها سرمایه گذاری کند. اتاق بازرگانی هند معتقد است ایجاد زیرساخت های مناسب تر به تولید رقابتی تر منجر خواهد شد و این مساله به نوبه خود موجب ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و اشتغال زایی در سراسر کشور می شود.

اتاق بازرگانی روسیه

اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه یک سازمان غیردولتی است که در تجارت های کوچک، متوسط و بزرگ شامل تمام بخش های تجاری، صنعت، تجارت داخلی و خارجی، کشاورزی و خدمات سیستم های مالی فعالیت می کند. این اتاق بازرگانی با هدف کمک به توسعه اقتصاد روسیه و الحاق آن به اقتصاد جهانی و ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه انواع فعالیت های تجاری ایجاد شده است. در سیستم اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه ۳۵ کمیته در زمینه های مختلف فعالیت می کنند و بیش از هزار کمیته، کمیسیون، شورا و دیگر گروه های اجتماعی ایجاد شده است. این اتاق از بیش از ۷۰ شورای کاری روسی با کشورهای خارجی پشتیبانی می کند. اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه عضو فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی، انجمن اتاق های بازرگانی کشورهای اروپایی، شورای سران کشورهای مستقل مشترک المنافع و دیگر سازمان های بین المللی و منطقه ای است.

رئیس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه وظایف مهمی را برعهده دارد. او باید درجهت ارتقا و مدرن سازی اقتصاد کشور، برنامه گسترده نوآوری و جذب سرمایه گذاری اقدام کند. حفاظت از منافع مجامع تجاری در ارگان ها و سازمان های دولتی کشوری و استانی از وظایف رئیس اتاق بازرگانی روسیه به شمار می رود. رئیس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه همچنین باید روابط با مجامع و انجمن های تجاری کشورهای خارجی را توسعه دهد و در راستای تسهیل حل وفصل اختلافات حقوقی و مدنی اقدام کند. رئیس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه باید تصویر مثبتی از تولیدکنندگان کالاها و خدمات این کشور ارائه دهد. اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه باید اصول تجاری به روز شده دنیا و مسوولیت اجتماعی در محیط کسب وکار و تجارت را منتشر کند و رئیس اتاق وظیفه دارد بر روند انتشار این اصول نظارت کند.

اتاق بازرگانی اندونزی (KADIN)

اتاق بازرگانی و صنعت اندونزی یک سازمان حمایتی برای کسب وکارها و اصناف اندونزی محسوب می شود. این اتاق بر تمامی موضوعات مربوط به تجارت، صنعت و خدمات تمرکز دارد و به شدت متعهد است از پتانسیل های اقتصاد ملی بهره برداری کند و به کارآفرینان این کشور مشاوره های استراتژیک ارائه کند. اتاق بازرگانی و صنعت اندونزی یک سازمان خصوصی است و بنابراین سخنگو و حامی منافع بخش خصوصی به شمار می رود. بیش از ۳۰ کمیته دوجانبه، وظیفه تجارت دوجانبه و روابط سرمایه گذاری را برعهده دارند. رئیس اتاق بازرگانی و صنعت اندونزی وظیفه دارد به عنوان سخنگو و نماینده بخش خصوصی، در راستای منافع تجار و بازرگانان گام بردارد. رئیس اتاق بازرگانی و صنعت اندونزی همچنین باید برای تحکیم روابط تجاری دوجانبه با دیگر کشورها تلاش کند. به طور کلی رئیس اتاق بازرگانی و صنعت اندونزی وظیفه دارد درجهت تحقق اهداف این اتاق اقدام کند و پتانسیل های اقتصادی کشور را شناسایی و به بهره برداری از آنها کمک کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir