بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1395      13:41

شهرها آماده خودروهای برقی هستند؟

شهرنشینی منافع مشخصی دارد، مثل سرمایه گذاری خصوصی و عمومی، و افزایش فرصت های شغلی، که موجب بالا رفتن رفاه اقتصادی می شود. در عین حال، شهرنشینی چالشهای جدیدی را نیز ایجاد می کند. یکی از این چالشها بی شک آلودگی هوا است. و این یک چالش سخت است

اقتصاد ایرانی: تحقیقات ما بر روی روندهای بزرگ نشان داده است که افراد بیشتری در حال زندگی در شهرها هستند. به عنوان مثال، حدود نیمی از جمعیت چین در شهرها زندگی می کنند و دولت قصد دارد تا این رقم را تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۷۰ درصد افزایش دهد. این مساله نه تنها در کشورهای نوظهور اتفاق می افتد بلکه شهرها در کشورهای توسعه یافته نیز در حال رشد و توسعه هستند. لندن در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

شهرنشینی منافع مشخصی دارد، مثل سرمایه گذاری خصوصی و عمومی، و افزایش فرصت های شغلی، که موجب بالا رفتن رفاه اقتصادی می شود. در عین حال، شهرنشینی چالشهای جدیدی را نیز ایجاد می کند. یکی از این چالشها بی شک آلودگی هوا است. و این یک چالش سخت است: لندن بدترین شهر از نظر آلودگی هوا به شمار نمی رود. همراه با کاهش تولید آلاینده های کربن، به همین دلیل است که خودروهای برقی به عنوان راهی برای ارتقای وضعیت محیط زیست مورد استقبال قرار گرفته است. با یک تخمین، لندن تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۲۰ هزار خودروی برقی خواهد داشت. این رقم را می توان ظرف ۵ سال با ۵ برابر افزایش به  ۱۰۰ هزار دستگاه رساند.

قدرت شبکه برق

برای گسترش استفاده از خودروهای برقی تنها یک مشکل جزئی وجود دارد: شبکه برق لندن احتمالا قادر نخواهد بود تا از این تعداد زیاد خودروهای برقی حمایت کند و توانایی شارژ مجدد این خودروها را نخواهد داشت. نیاز به برق در نتیجه استفاده بیشتر از خودروهای برقی می تواند موجب رشد سریع تقاضای برق تا ۳۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ میلادی شود. حتی در حال خاضر، زیرساختهای کابلی شهر و پستهای برق رسانی که برق را از نیروگاه ها به شهرها و اداره ها منتقل می کند، با ظرفیت بیش از حد توان روبرو بوده است. به نظر می رسد که بیش از ۱۷ میلیارد پوند باید برای ارتقای سیستم برق رسانی لندن هزینه شود ، هنوز معلوم نیست که آیا این سرمایه گذاری در برنامه ریزی های شهری لندن مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است تا تقاضای مورد نیاز خودروهای برقی طی سال های آینده تامین شود یا نه. بنابر این، یک واکنش راهبردی محتاطانه لازم است تا مشخص کند مردم چگونه باید خودروهای برقی خود را شارژ کنند. در حالت ایده آل، باید انگیزه هایی برای دارندگان خودروهای برقی ایجاد شود تا خودروها را در شب شارژ نمایند. با این حال، احتمال افزایش تقاضای برق در زمان اوج مصرف، می تواند وضعیت را پیچیده کند. نیسان به تازگی طرح هایی را اعلام کرده است که دارندگان خودروهای برقی می توانند برق ذخیره شده در باطری های خود را دوباره به شبکه بفروشند.

چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ما خودروی برقی داشته باشیم و از یک تعرفه متفاوت بهره مند شویم ؟

بیایید بگوییم که ما فقط شبها خودروها را شارژ می کنیم تا از هزینه کمتر برق بهره مند شویم. در طول روز با استفاده از خودرو مصرف برق را افزایش می دهیم. برنامه ای که شرکت نیسان ارائه کرده است، فرصتی را برای ما فراهم می کند تا با بازگرداندن انرژی به شبکه تولید، بخشی از هزینه های برق خود را کاهش دهیم. در این صورت می توانیم برق را با قیمت پایینی خریداری و آن را در باطری های بزرگ ذخیره کنیم و از سود ۴۵ درصدی که حاصل اختلاف قیمت برق در زمان اوج مصرف و غیر آن است، بهره ببریم.

اگر تنها یک خانواده آن را انجام دهد شاید قرارداد بزرگی نباشد ولی با ده ها هزار خودروی برقی که به زودی در سیستم وارد خواهند شد، این منبع قابل انعطاف برای ذخیره سازی برق را می توان به عامل مهمی برای تنظیم عرضه و تقاضای برق تبدیل کرد.

اگر این کار به درستی هماهنگ و اجرا نشود، می تواند مشکلاتی را برای چرخه تولید و توزیع ایجاد کند. اجرای مناسب نیز می تواند موجب غلبه کردن بر چالشهای تولید و توزیع برق خورشیدی و بادی شود. این می تواند یک سهم نامتناسب را برای محیط زیست نیز به همراه داشته باشد چرا که برق ارزانتر در طول شب احتمالا  موجب افزایش تولید برق از نیروگاه های هسته ای می شود.

با این حال، برای این اتفاق لازم است تا سرمایه گذاری درستی در شبکه های برق انجام شود و جریان هوشمند دو طرفه برق ایجاد گردد. این مساله شاید منجر به ورود فعالان جدیدی به بازار برق شود از جمله سازندگان باطری، تولیدکنندگان خودرو یا سایر شرکتهای فناوری، تا نوآوری های پیشرفته ای را طراحی و اجرا کنند. البته عرضه کنندگان عمده انرژی از این مساله استقبال نمی کنند: شاید قدرت مصرف کنندگان افزایش یابد. از سوی دیگر، اپراتور شبکه که نقش مهمی در برقراری تعادل بین تولید و توزیع برق دارد، با وضعیت پیچیده تری روبرو خواهند شد.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

 

آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir