بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 13 اسفند 1391      14:8

مخالفت با کاهش قیمت خودرو

 

82 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد قطعاتی که از سوی قطعه سازان بخش خصوصی تولید و به خودروساز تحویل می شود بنابراین در این شرایط هرگونه کاهش قیمت خودرو به معنای فشار به قطعه سازان بخش خصوصی برای کاهش نرخ قطعات تحویلی خواهد بود.

اعضای انجمن قطعه سازان مخالفت خود را با کاهش قیمت خودروهای داخلی بدون بررسی کارشناسی قیمت تمام شده واقعی آن به دلیل تاثیرات آن بر روند کلی تولید خودرو در کشور ابراز کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد به نیا عضو هیات مدیره این انجمن، با بیان این مطلب اظهار کرد: 85 درصد قیمت یک خودرو مربوط به مواد اولیه و قطعات به کار رفته در تولید آن است که طبق آمارهای رسمی قیمت مواد اولیه مورد استفاده برای تولید این قطعات مانند فولاد، مس و محصولات پتروشیمی و ارز مورد نیاز افزایش میانگین 2.5 تا 3 برابری داشته است.

وی ادامه داد: 82 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد قطعاتی که از سوی قطعه سازان بخش خصوصی تولید و به خودروساز تحویل می شود بنابراین در این شرایط هرگونه کاهش قیمت خودرو به معنای فشار به قطعه سازان بخش خصوصی برای کاهش نرخ قطعات تحویلی خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان افزود: بنابراین در این شرایط به جای دستکاری غیر کارشناسی قیمتها باید جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت، خودروسازان و قطعه سازان برگزار شده و ضمنا مجوز مشروط فروش به خودرو سازان داده شود و چنانچه طبق بررسی های بعدی قیمت فعلی خودروها بالا بود، قیمتها کاهش یابد و اگر قیمتها پایین بود، راهکار ترمیم و یا افزایش آن اعلام شود. این تعهد تولیدکنندگان این صنعت به مصرف کنندگان واقعی خودرو خواهد بود.

به نیا تاکید کرد: از طرفی شوک ناشی از شرایط ایجاد شده در توقف خرید خودرو توسط مصرف کننده نهایی به امید کاهش قیمت خودرو، باعث عدم ورود نقدینگی لازم به بخش قطعه سازی کشور شده که این موضوع می تواند باعث توقف کامل تولید در بسیاری از واحدهای قطعه سازی شود آن هم در شرایطی که با توجه به نزدیکی ایام عید، پرداخت مطالبات پرسنل بنگاه های تولیدی از الویتهای اصلی است.

وی با بیان اینکه فضای شکل گرفته برای کاهش قیمت خودرو موجب خواهد شد که خودروسازان از قطعه سازان بخواهند قیمت قطعات تحویلی را علی رغم زیان بوجود آمده بواسطه افزایش نرخ ارز و نرخ مواد اولیه داخلی کاهش دهند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که هم اکنون با قیمتهای فعلی نیز بیشتر قطعه سازان در حاشیه زیان بوده و به زحمت خود را سرپا نگاه داشته اند.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: اگر فشارها برای کاهش قیمت خودرو به نتیجه برسد شاهد کاهش تولید قطعات به واسطه زیان تحمیلی خواهیم بود. به دنبال آن تیراژ تولید خودرو بیش از مقدار فعلی کاهش یافته و با توجه به ثابت بودن تقاضای خرید، قیمت خودرو در بازار آزاد به نفع بخش دلالی بازار به شدت افزایش یافته و به زیان مصرف کنندگان تمام خواهد شد.

به نیا در پایان خاطرنشان کرد: در این وضعیت متضرران اصلی مصرف کنندگان و پس از آن قطعه سازان و خودروسازان هستند. منافع این وضعیت شامل حال واردکنندگان خودرو بی کیفیت خارجی خواهد شد که مترصد فرصتی برای افزایش واردات خودرو به کشور هستند. این در حالی است که وظیفه اصلی تمامی مسئولین هدایت سرمایه ارزی کشور به سمت واردات کالاهای ضروری و داروئی کشور به جای واردات خودرو و حمایت و صیانت از تولید ملی کشور است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
مهدی
دوشنبه 14 اسفند 1391      10:17

اون بی کیفیت خارجیش منو داره میکشه. فکر کنم این بابا سرش زیر برفه، یکی بهش حالی کنه کیفیت یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir