بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 تير 1395      11:59

تجویز توریسم برای قلب پایتخت

اقتصاد ایرانی: شهرها به عنوان میراث تمدن های بشر، از جمله اصلی ترین مقاصد گردشگری به ویژه گردشگری فرهنگی و تاریخی به شمار می آیند؛ بافت های تاریخی به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های شهری، در برگیرنده ساختمان های قدیمی، بناهای تاریخی ارزشمند و هسته اولیه بازارها هستند. هر چه این جاذبه های شهری گسترده تر و زیبا تر باشند، جذابیت و کشش آنها برای گردشگران بیشتر می شود.
بافت های تاریخی و قدیمی شهرها معمولا از جنبه های گوناگون معماری، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، شهرسازی و اقتصادی دارای ارزش و اهمیت هستند. حفظ، احیا، باز زنده سازی و انطباق آنها با سیستم جدید شهری از جمله ضرورت هایی است که می تواند حیات این مناطق را همگام با رشد و توسعه شهر به پیش برد.
به گزارش تعادل، امروزه گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای احیای بافت تاریخی شهرها نقش حایز اهمیتی دارد. به عنوان صنعتی که عمده ترین فعالیت اقتصادی پیرامونی آن، فعالیت های ساختمانی و عمرانی نظیر هتل و رستوران سازی، ایجاد خیابان های لوکس، ترمینال و غیره است، می توان امید داشت که گردشگری بتواند مسبب سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی جهت احیای بافت های تاریخی با ارزش در شهرها باشد و خیل عظیمی از پول و سرمایه را به سوی این فضاها سرازیر کند.
بخش عمده یی از نهادهای فرهنگی و تاریخی پایتخت، در تهران قدیم (منطقه ۱۲) قرار گرفته است. در میان مراکز جذاب توریستی در تهران، این منطقه به علت قرار گرفتن در هسته تاریخی تهران و برخورداری از ۳۸ پارک و فضای سبز شهری، ۴ باب سالن نمایش، ۱۲۰ باب مسافرخانه، ۱۸ باب هتل، ۱۲ مورد کاخ موزه (کاخ گلستان، آبگینه، تمبر، جواهرات ملی، سکه، صبا، ملک، مجلس شورای اسلامی، مردم شناسی، ملی ایران، هنرهای ملی، نمایشگاه ۱۳ آبان)، ۸ کلیسا، ۳ کنیسه، یک آدریان زرتشتی و بازار بزرگ تهران و صدها بنای تاریخی با ارزش که برخی از آنها هنوز به ثبت ملی نرسیده اند، می تواند مهم ترین مرکز فرهنگی و گردشگری کلان شهر تهران باشد.
امروزه گردشگری فرهنگی تهران به دلیل افت منزلت بافت های قدیمی و محله های تاریخی آن، در حاشیه قرار گرفته و به استثنای بازار و برخی میادین، گردشگران رغبت چندانی به بازدید از این منطقه قدیمی نشان نمی دهند. تغییر گرایش مردم به زندگی در نواحی اطراف مناطق قدیمی، فرسودگی بدنه شهری و تاسیسات زیربنایی در کنار افت منزلت اجتماعی، منطقه ۱۲ تهران را دچار نوعی بحران هویت کرده و این مناطق قدیمی که شناسنامه فرهنگی و تاریخی تهران به شمار می روند به تدریج اعتبار و منزلت و به دنبال آن هویت اجتماعی خود را از دست می دهند. علاوه بر این، سرعت بالای جریان زندگی در این منطقه، حجم بالای تردد وسایل نقلیه و ترافیک سنگین در کنار آلودگی های صوتی، بصری و تنفسی باعث شده است که بافت قدیمی تهران نه محلی برای قرار بلکه به محلی برای فرار گردشگران و رهگذران عبوری تبدیل شود. ادامه روند بی توجهی به بهسازی و باز زنده سازی این بافت ارزشمند می تواند در آینده نزدیک پتانسیل ها و جذابیت های گردشگری منطقه را متاثر کند و بهترین راهکار حیات بخشی دوباره این منطقه را با مشکلات اساسی روبه رو کند.
در همین رابطه، روزنامه تعادل در گفت وگو با محمد تقی رهنمایی، استاد و پژوهشگر دانشگاهی در حوزه جغرافیا، گردشگری و شهرسازی، مجتبی خشایارفرد، مدیر گردشگری منطقه ۱۲ شهرداری تهران و سعید ارونقی، معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۲ تهران به اهمیت احیا و باز زنده سازی بافت تاریخی تهران در منطقه ۱۲ پرداخته و مهم ترین مشکلات و چالش های پیش روی توسعه گردشگری آن را مطرح کرده است.

منطقه ۱۲؛ قلب پایتخت

محمدتقی رهنمایی در رابطه با اهمیت بافت تاریخی منطقه ۱۲ تهران می گوید: تهران پایتخت و مرکز ایران است و منطقه ۱۲ پایتخت و مرکز تهران. بسیاری از شاخص های معماری، شهرسازی، هنری، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی شهر علاوه بر بناهای بسیار قدیمی و شناسنامه دار تهران در منطقه ۱۲ قرار دارند. تعداد این بناها در بافت قدیمی تا حدی است که هم اکنون «تنها» در حاشیه جنوبی «خیابان لاله زار» بقایای ۱۳ تماشاخانه قدیمی دیده می شود. علاوه بر این بازار، تعداد زیادی از کوی های معروف و میادین قدیمی در همین منطقه واقع شده اند. منطقه ۱۲ در قلب خود یک شهر تاریخی را می پروراند.

۳ گام در باز زنده سازی بافت های تاریخی

این استاد و پژوهشگر دانشگاهی در توضیح اقداماتی که باید در احیا و باز زنده سازی بافت های قدیم شهری صورت گیرد، بیان می کند: درتمام تجربیات دنیا در بحث احیای بافت قدیم شهری باید ۳ اقدام اصلی صورت گیرد. نخستین اقدام عملیات بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده است. قطعا بافت های قدیمی به صورت مخروبه جذابیت نخواهند داشت و با مقاوم سازی و برگرداندن چهره آنها به شکوه اولیه خود می توانند از جذابیت بسیاری برخوردار شوند.
وی اضافه می کند: در بیشتر موارد با حفظ معماری و کالبد قدیم و در برخی دیگر با اندک تغییراتی در شکل کالبدی مرمت و احیا انجام می شود.
رهنمایی تفویض سلسله کاربری های مشخص به بناهای قدیمی را اقدام بعدی باز زنده سازی بافت های قدیمی می داند و می گوید: بافت های قدیمی نباید به صورت موزه یی باقی بمانند. این بناها باید وارد زندگی روزمره مردم شوند. با تعریف عملکردهای مرتبط تر و تعریف کاربری های جدید می توان به این هدف دست یافت.
وی ادامه می دهد: اقدام بعدی باید به این سوال پاسخ داد که از این کاربری های جدید چه کسانی می توانند استفاده کنند؟ به نظر می رسد، مناسب ترین مخاطبان چنین فضاهایی گردشگران هستند. به عنوان مثال، این بناها می توانند به مراکز ارائه دهنده خدمات گردشگری نظیر هتل، رستوران های سنتی و مدرن، قهوه خانه ها و غیره تبدیل شوند. گردشگران وارد این بافت ها می شوند و با حرکت و گشت و گذار در درون آنها فواید اقتصادی بسیاری را نیز به جامعه محلی منتقل می کنند.

روش تامین مالی هزینه های مرمت

این استاد و پژوهشگر دانشگاهی ورود گردشگر را عاملی برای تامین هزینه های مرمت بافت تاریخی منطقه ۱۲ می داند و می گوید: به طور کلی ورود گردشگر منجر به خرید کالا و خدمات گردشگری می شود و کسانی که در چنین مناطقی این دست خدمات را ارائه می دهند درآمدهای ناشی از آن را کسب می کنند. دولت ها با اخذ مالیات بر درآمد و شهرداری ها با کسب عوارض از دارایی می توانند درآمدهایی برای بازسازی و احیای بناهای تاریخی دیگر به دست آورند. اما متاسفانه این امر در کشور ما جزو حلقه های مفقوده به حساب می آید. در حقیقت پولی که توسط وزارت دارایی وارد جیب دولت می شود، صرف مرمت بناهای تاریخی نمی شود.
وی با اشاره به اهمیت ورود و مشارکت بخش خصوصی در چنین حوزه یی اظهار می کند: بعضی از دولتمردان و مسوولان ما درک درستی از خصوصی سازی ندارند. خصوصی سازی به معنی فروش یک فضا یا موسسه دولتی به بخش خصوصی نیست. قطعا تمام بناها و آثار موجود در بافت قدیمی منطقه 12 دارای مالک و شناسنامه هستند. این ملک ها یا به نوعی به دولت تعلق گرفته اند یا خصوصی یا وقفی هستند. در هر یک از این 3 حالت، راهکاری برای تامین مالی فعالیت های مرمت وجود دارد. رهنمایی اضافه می کند: تجربه نشان می دهد در جایی که ملک خصوصی است، دولت می تواند با وضع یک سلسله سیاست های حمایتی، صاحب ملک را برای بازسازی و احیای بنا یاری کند. این دست کمک ها می توانند به صورت مادی یا معنوی ارائه شوند. کمک های تخصصی در امر احیا، تعیین کاربری های مناسب، بازاریابی یا ارائه تسهیلات بانکی با بهره اندک از این موارد هستند. بدین ترتیب، می توان از تخریب بناها جلوگیری و یک فضای مرده را زنده کرد.
وی ادامه می دهد: متاسفانه بسیاری از بناهای در دست دولت بدون اقدامات مرمتی رها شده اند. نه خود دولت دست به اقدامات جدی می زند و نه این امکان را فراهم می کنند تا دیگر سازمان ها یا اشخاص این کار را انجام دهند. در چنین مواردی باید سازمان های دولتی اعلام کنند چنین ملکی را در تملک دارند و چنانچه کسی تمایل دارد، می تواند با رعایت برخی شرایط اقدام به بازسازی بنای مربوطه کرده و در عوض به مدت مشخص به فرد سرمایه گذار برای بهره برداری مناسب اجاره داده شود. اجاره حتی در برخی از موارد می تواند به شرط تملیک باشد.
این استاد دانشگاه در خصوص حالتی که مالکیت بنا وقفی است، می گوید: سازمان موقوفات و آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ ترین سازمان هایی که املاک و بناهای وقفی را در دست دارند، باید فضاهای مرده خود را از طریق سرمایه گذاری های مستقیم یا اجازه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی زنده کنند. متاسفانه خلأهای قانونی در این زمینه مانع عملیاتی شدن این امر می شود. به نظر می رسد، در چنین مواردی باید حکم ثانویه ارائه شود. بدین ترتیب که چنانچه این دست سازمان های دولتی یا وقفی نخواهند تکلیف مرمت و کاربری بناهای در دست خود را مشخص کنند، باید حقوق عملیاتی چنین بناهایی و نه حقوق موقوفاتی از آنها سلب شود. با تفویض حق عملیاتی آنها به سرمایه گذاران بالقوه نه تنها بنا مرمت می شود، بلکه کاربری جدید برایش تعریف می شود و در ازای آن نیز اجاره به سازمان مربوطه پرداخت می شود.

مشوق های شهرداری برای ورود بخش خصوصی

مجتبی خشایارفرد، مدیر گردشگری منطقه ۱۲ شهرداری در خصوص مشوق های مالی و معنوی برای ورود بخش خصوصی به این حوزه می گوید: دفاتر نوسازی شهرداری مشوق هایی را به فراخور منطقه، ناحیه یا ملک مورد نظر تعریف کرده است.
وی با مثبت خواندن هماهنگی بین شهرداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اضافه می کند: این هم افزایی می تواند خود به عنوان یک مشوق سرمایه گذاری مطرح شود. مسلما همکاری بیشتر شهرداری و سازمان میراث فرهنگی تهران مانع به گرفتاری سرمایه گذاران در بخش های اداری می شود و پیشرفت کارها سرعت بیشتری می گیرد.

مشکل؛ تعریف کاربری های ناهمگون

رهنمایی در بیان مهم ترین مشکلات و معضلات منطقه ۱۲ تهران در توسعه گردشگری تصریح می کند: صدور و اعطای مجوز برای بسیاری از تغییر کاربری های نامعقول در منطقه ۱۲ به دوران ندانم کاری ها بر می گردد. صدور مجوز برای یکی از این تغییر کاربری های نامعقول ۱۵ تا ۲۰ سال پیش انجام شد. تغییری که خدشه یی بزرگ به اصالت و هویت فرهنگی خیابان لاله زار وارد کرد و آن را به مرکزی برای فروش لوازم برقی، الکتریکی، کابل و موتور و ژنراتور مبدل کرد. این تصرف نا به جا، آن هم در سراسر خیابان لاله زار، هویت قدیمی ترین، تاریخی ترین و فرهنگی ترین خیابان تهران را از آن ربود.
وی در ارائه راه حل برون رفت از چنین مشکلی می گوید: تنها راه حل جا به جا کردن فعالیت های نامربوط در این منطقه به مکان های دیگر است. این دست تجارب و جا به جایی ها قبلا نیز با موفقیت صورت گرفته است. جابه جایی میادین میوه و تره بار، آهن آلات و غیره مثال هایی از این دست هستند.
این استاد و پژوهشگر دانشگاهی ادامه می دهد: اغلب این دست فعالیت های نامرتبط در بافت قدیمی تهران نه خرده فروش بلکه عمده فروشی هایی هستند که می توانند خدمات خود را راحت تر در مناطق خلوت تر و با وسعت بیشتر ارائه دهند. کوچکی بسیاری از این مغازه ها باعث می شود حتی کوچه و پیاده روی مقابل خود را نیز تصرف و نه تنها چهره شهر را زشت بلکه عبور و مرور مردم را نیز با مشکل روبرو کند.
در همین رابطه، خشایارفرد اضافه می کند: این قبیل اقدامات در دست مطالعه است. اما باید متوجه بود که این تغییر کاربری ها به یک باره رخ نداده و اکنون نیز برای تغییر این دست فعالیت ها نیاز به مطالعه و زمان است. انجام هر اقدامی بدون مطالعه، تنها عواقب منفی ایجاد می کند. به عنوان مثال، در خیابان لاله زار تعداد افراد و مغازه دارانی که به امرار معاش مشغول هستند، بسیار زیاد است و جابه جایی و پیدا کردن مکان مناسبی برای آنها نیازمند صرف زمان بیشتری است.

شبکه نامناسب گذرگاهی و ترافیک

رهنمایی مشکل دیگر بافت تاریخی تهران را شبکه نامناسب گذرگاهی این منطقه می داند و می گوید: برخی خیابان ها و کوچه های این منطقه به هیچ وجه ظرفیت رفت و آمد اتومبیل را ندارند؛ زیرا اصولا برای تردد آنها ساخته نشده اند. بهترین راهکار این است که خیابان هایی که چنین ظرفیتی را ندارند به پیاده راه ها تبدیل شوند.
وی ادامه می دهد: مشکل دیگر این منطقه تراکم غیرضرور سفارتخانه ها، وزارتخانه ها و ساختمان های دولتی است. وقت آن رسیده که بخشی از این سازمان های دولتی جا به جا شوند. کارمندان و مراجعه کنندگان این دست سازمان ها در افزایش بار ترافیکی منطقه تاثیر قابل توجهی دارند. از طرف دیگر، تعداد دفاتر و مراکز تشکیلاتی و عملیاتی بسیاری از بانک ها در منطقه ۱۲ قرار دارد. به هرحال بانک ها به صورت واحدهای ارائه کننده خدمات باید در کنار فعالیت های تجاری منطقه وجود داشته باشند، اما وجود دفاتر مرکزی آنها در این منطقه لزومی ندارد.
چندی پیش نیز هاشمی تشکری، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، یکی از مهم ترین معضلات ترافیکی منطقه 12 را نابسامانی در جابه جایی بارها و همچنین وجود تولیدی های مزاحم دانسته بود. وی معتقد بود: تداخل باربران و عابران مشکلات عدیده یی را برای تردد وسایل حمل و نقل عمومی در منطقه ایجاد کرده است. روزانه 2 هزار تن بار در سطح منطقه ۱۲ جابه جا می شود که عمده این جابه جایی ها توسط موتورسیکلت و گاری های چهارچرخ انجام می گیرد و همین امر موجب اوج گیری تردد و ترافیک در منطقه می شود. به طور متوسط روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار موتورسیکلت در طول روز در منطقه بازار تردد می کنند و این حجم بالای تردد موتورسیکلت ها و تاکسی هایی که به امر جا به جایی بار می پردازند، در کنار عدم رعایت قوانین و مقررات توسط آنها این منطقه را به یکی از بی انضباط ترین مناطق از منظر ترافیک شهری بدل کرده است.
سعید ارونقی، معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۲ تهران درخصوص راهکارهای کاهش بار ترافیکی این منطقه می گوید: ساماندهی حمل بار و کالا، توسعه سیستم های هوشمند و کنترل هوشمند تقاطع ها، توسعه پیاده راه ها در راستای حمل و نقل انسان محور، طراحی دوباره و اصلاح شبکه های معابر شهر تهران، بهبود حمل و نقل عمومی و توسعه پیاده راه ها و غیره از جمله اقداماتی است که در دست انجام است.

شب مردگی و کاهش امنیت

شب مردگی از دیگر معضلات منطقه ۱۲ است. فعالیت های کاری بازار و پیرامون آن، علاوه بر کاهش ترددها با تمام شدن ساعت کاری سازمان ها و ادارات دولتی عاقبتی جز شب مردگی برای منطقه ۱۲ به ارمغان نخواهد آورد. چندی پیش نیز مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اعلام کرده بود، حدود دو برابر بازار در اطراف این پهنه، خانه هایی وجود دارد که در ظاهر مسکونی اما در واقع به عنوان کارگاه مورد استفاده قرار می گیرند.

راه حل؛ تغییر مدیریت و قوانین

رهنمایی مهم ترین راهکار برای تبدیل منطقه ۱۲ به قطب گردشگری تهران را ایجاد یک مکانیسم مدیریتی مشخص می داند و اضافه می کند: مدیریت شهری، قوانین و ضوابط مربوط به منطقه ۱۲ باید متفاوت از سایر مناطق باشد و قوانینی استثنایی برای منطقه یی استثنایی ارائه دهد. معیارهای انتخاب شهردار این منطقه در خود شهرداری نیز نسبت به سایر مناطق تهران باید از متغیرهای مشخص و متفاوت تری بهره مند شده باشد. این منطقه احتیاج به مدیران و شهرداران خوشفکر و استثنایی دارد. افرادی که از مفاهیمی نظیر شهروندی، تمدن شهری، گردشگری شهری و غیره مطلع و با تاریخ و وقایع شهر آشنا باشند. این افراد باید حافظه تاریخی شهر را بشناسند و به شهر از جنبه های متفاوت جامعه شناسی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی بنگرند.
در رابطه با ایجاد قوانین و ضوابط ویژه برای بافت های تاریخی، به تازگی محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری از «اجرای سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی و فرهنگی» خبر داده است. او در جلسه یی در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به تعیین محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی کشور برای نخستین بار اعلام کرد: محدوده تاریخی شهرها در شورای معماری و شهرسازی تصویب و سیاست های مواجه با آنها تعیین می شود و بدین ترتیب کنترل فرآیند ساخت و ساز و حفاظت در این محدوده ها صورت خواهد گرفت. ایزدی هدف از تنظیم سند باززنده سازی محدوده های تاریخی ـ فرهنگی را دستیابی به یک مجموعه راهنما برای ایجاد وحدت رویه یی بین دستگاه ها و متولیان حوزه حفاظت اعلام کرده است. او همین طور پیشنهاد کرده که با تشکیل کمیته یی مشترک، سند باززنده سازی محدوده های تاریخی فرهنگی ذیل سند ملی بازآفرینی شهری توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی تنظیم و در این حوزه در ایران ملاک عمل قرار گیرد.

گردشگری حل مشکلات را تسهیل می کند

خشایارفرد با اشاره به تاثیر گردشگری بر احیای بافت تاریخی تهران می گوید: گردشگری و بافت تاریخی تهران نقطه تعاملی با یکدیگر دارند و هر دو بر یکدیگر اثر می گذارند. گردشگری می تواند به عنوان راهکاری اساسی برای احیای این منطقه به کار گرفته شود و با ایجاد انگیزه های اقتصادی حیات را به بافت تاریخی بازگرداند. به هر حال باید پذیرفت که بسیاری از آثار و بناهای موجود در بافت تاریخی به سبب عدم بهره برداری درست در حال تخریب هستند.
وی در تشریح برنامه ها و اقدامات شهرداری در منطقه ۱۲ بیان می کند: از آنجایی که منطقه ۱۲ بیش از ۵۰ درصد آثار میراثی ثبت شده تهران را در خود جای داده، مقرر شده است طرحی با عنوان ارتقای کیفیت زندگی در منطقه ۱۲ در سال ۱۳۹۵ اجرا شود که یکی از رویکردهای آن گردشگری است. اعتقاد ما بر این است که با توجه به ظرفیت های بالای منطقه ۱۲، می توان از گردشگری برای ارتقای کیفیت زندگی مردم در این منطقه استفاده کرد.

توسعه گردشگری با ایجاد پیاده راه ها

مطالعات نشان می دهد، انگاره تبدیل مسیرهای شهری به خیابان های مختص حرکت پیاده، در محدوده تاریخی و مرکزی شهرهای اروپایی، برای نخستین بار در قالب تجربه یی محدود و محلی به اجرا درآمده است. توجه ویژه به این امر بعد از جنگ جهانی دوم و فرارسیدن زمان بازسازی شهرهای اروپایی شکل مشخص تری پیدا کرد و بدین ترتیب تا دهه ۱۹۸۰، غالب بخش های مرکزی و تاریخی شهرهای عمده اروپایی به روی خودروها بسته شد. تنها ۵۰۰ شهر در آلمان و بیش از ۱۰۰ شهر در فرانسه بدین منظور مورد مداخله قرار گرفتند. رهنمایی در بیان مهم ترین محور های گردشگری منطقه ۱۲ برای ایجاد پیاده راه ها می گوید: در بافت تاریخی تهران مسیرهای پیاده باید شناسایی و طراحی شوند. معمولا چنین مسیرهایی باید در گذر از بازار، آثار و بناهای تاریخی طراحی یا به آنها منتهی می شوند.
چندی پیش نیز عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲ از اجرای پروژه مناسب سازی مسیرهای پیاده رو در ۸ مسیر سی تیر، پامنار، گذر طرخانی، امامزاده یحیی، منوچهری، میدان محمدیه، موسوی کیانی و ناظم الاطباء خبر داد. در طول این مسیرها کف سازی، جداره سازی، بازپیرایی نمای ساختمان ها و سنگفرش های معابر در حال انجام است.
خشایارفرد در همین رابطه اضافه می کند: بهره برداری از هشت مسیر سنگ فرش آغاز شده و فعالیت های گردشگری در آنها رو به افزایش است و در آینده یی نزدیک با حضور بخش خصوصی رونق ویژه یی در آنها اتفاق می افتد. در ضمن محوطه سازی و مرمت بناهای مجموعه میدان مشق پایان یافته و اتصال آن به خیابان سی تیر (محور ادیان) رینگ جدید و بسیار زیبایی را در اختیار گردشگران قرار داده تا بازدید از مجموعه موزه ها و بناهای تاریخی این محور در شرایط بهتری اتفاق بیفتد.
گرچه تبدیل این مسیرها به پیاده راه به طور کامل، فعلا در دستور کار شهرداری تهران قرار ندارد، اما قرار است در گام نخست آرام سازی و بهسازی این مسیرها از طریق جداره سازی و کف سازی انجام شود. شاید استقبال گردشگران از این محورها و پیاده روی مردم در آنها، در نهایت منجر به تبدیل کامل این مسیرها به پیاده راه شود.

دعوت مردم به بازدید از بافت تاریخی

از آنجایی که تشویق مردم به بازدید و افزایش آگاهی آنها از ارزش های تاریخی چنین بافت هایی می تواند متغیر مهمی در تغییر معادله تخریب بافت های تاریخی به شمار آید، تبلیغ و ایجاد انگیزه برای بازدید از این بناها بسیار مهم است. در همین رابطه، خشایارفرد درباره ارائه اطلاعات و تشویق مردم به بازدید از بافت تاریخی تهران می گوید: ما قصد داریم کیوسک های اطلاع رسانی در سطح شهر و به خصوص در منطقه ۱۲ در کنار فضاهایی که بیشتر مورد بازدید مردم است، قرار دهیم و بدین ترتیب مردم و گردشگران را در طول مسیر به سوی جاذبه مورد نظرشان راهنمایی کنیم. جای خالی چنین کیوسک هایی به ویژه برای گردشگران خارجی به شدت احساس می شود. به نظر می رسد ظرف دو ماه آینده این کیوسک ها ایجاد شوند و بتوانیم خدمات لازم را به گردشگران ارائه دهیم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir