بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1391      14:12
کاهش قدرت خرید، خریداران را محتاط کرده است

چرا بازار شب عید رونق همیشگی را ندارد؟

 

اقتصاد ایرانی: روزهای پایانی سال 91 برای فعالان بازار و مردم به یادماندنی است. بالا رفتن قیمت ها، کاهش قدرت خرید مردم، بی ثباتی ارز، قیمت بالای طلا، شتاب بالا در بازار خودرو و مردمی که به تماشای ویترین های رنگارنگ اکتفا می کنند. قیمت کالا و خدمات در خوش بینانه ترین حالت صد درصد افزایش را جا گذاشته است و قدرت خرید مردم نیز نفس های آخر را می کشد. مردم توان خرید و برطرف کردن تمامی نیازهای خود را ندارند و از همین رو اقلام ضروری در اولویت خرید قرار می گیرد.

تحلیل گران هم با عینک بدبینی، آینده روشنی برای اقتصاد ایران متصور نیستند. بازار بزرگ تهران که خود را آماده پذیرایی از خریداران نوروزی کرده بود در اسفند ماه نشانی از آن بازار پر رونق سال های گذشته را ندارد. بنکداران و عمده فروشان از کاهش تقاضا در ماه های اخیر نگرانند. اتفاقی که معادلات کسبه را بر هم زده است و به گفته یکی از فعالان بازار، استرس افزایش قیمت ارز و تداوم کاهش فروش، رونق بازار را بی رمق کرده است.

نوسانات نرخ ارز و طلا بسیاری از کسبه قدیمی را مجبور به کاهش سطح معاملات کرده و بسیاری دیگر از مردم دست به تخصیص خرید کالاهای ضروری زده اند.

یکی از کسبه بازار پارچه فروشان بازار با بیان این مطلب که یک طاقه پارچه در سال 89 به 100 هزار تومان فروخته می شد و امروز همان جنس به 10 برابر افزایش قیمت داشته است، گفت: افزایش چند برابری قیمت ها تقاضای مصرف کننده را کم کرده است و به تبع آن فروش ما نیز روند نزولی به خود گرفته است.

بازار محصولات غذایی از رونق افتاده و نوعی رکود، بازار این محصولات را فرا گرفته است. بلاتکلیفی صنایع این بخش در مورد نرخ انرژی در هدفمندی یارانه ها و همچنین تحقق نیافتن وعده های حمایتی دولت موجب سردرگمی تولید کنندگان شده است. رکود نسبی بازار محصولات غذایی نتیجه کاهش قدرت خرید مردم و مدیریت هزینه ها توسط خانواده ها است. کاهش قدرت خرید مردم از ابتدای سال تاکنون تاثیر عمده ای بر بازار این بخش داشته و تاکنون نیز رفع نشده است.

در بازار موادغذایی یکی از بنکداران از افزایش لحظه ای قیمت ها گلایه دارد و ثبات قیمت را تنها راه بازگشت رونق به بازار می داند. هرچند به هر حال موادغذایی کم یا زیاد به فروش می رود و مردم مجبور به خرید هستند اما در کل باید گفت که بازار ماه های پایانی سال نسبت به سال های گذشته با رکود همراه است. 

براساس این گزارش علت رکود فعلی حاکم بر ایام پایانی سال چیزی نیست جز افزایش بی سابقه قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم.

کاهش قدرت خرید مردم در حالی است که به باور کارشناسان اگر دولت پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت کالاهای مختلف را با شیب ملایمی افزایش می داد، ضمن حفظ عدالت و حمایت از اقشار کم درآمد جامعه که از اهداف اصلی اجرای این قانون اعلام شده است، افزایش قیمت کالاها متناسب با توان خرید مردم می بود و در شرایطی که پیش آمده دولت باید با مدیریت مناسب از افزایش بی رویه قیمت کالا در بازار جلوگیری کند.

هر ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال مسئولان برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا و اعمال سیاست های حمایتی و نظارتی را اعلام کرده و از موفقیت در اجرای این طرح خبر می دادند. از کیفیت پایین نمایشگاه ها و عرضه اجناس بی کیفیت و برندهای درجه چندمی که بگذریم، به نظر می رسد برنامه های سال جاری دولت در این زمینه با اقبال چندانی همراه نخواهد بود و فشار اقتصادی وارد شده بر مردم استقبال از نمایشگاه ها را به حداقل خواهد رساند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir