بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 23 خرداد 1395      12:58

رونق پروازهای مستقیم خارجی به ایران درپساتحریم

اقتصاد ایرانی: پس از توافق هسته ای که با آن راه رفع تحریم ها علیه ایران گشوده شد شرکت های هواپیمایی که در سال های گذشته از ایران رفته بودند و همچنین بسیاری از کشورها که تا کنون پرواز مستقیم به ایران نداشتند درخواست پرواز به ایران را دارند. صنعت هوایی کشور بیش از 30 سال تحت تحریم های غرب بود. با اینکه کشورهای غربی خود تحریم صنعت هوایی را بر ایران تحمیل کردند اما فرسودگی ناوگان هوایی و همچنین تحریم ها بهانه ای بود که این کشورها در سال های گذشته پرواز خود به ایران را محدود یا قطع کردند.

به گزارش ایران، در دوران تحریم، به علت اعمال تحریم های یک جانبه امریکا علیه صنعت هواپیمایی کشورمان، ایران امکان خرید هواپیماهای نو را نداشت و برای بهبود وضعیت ناوگان مسافربری خود ناچار از خرید هواپیماهای دست دوم بود که این خود منجر به افزایش سن هواپیماها و کاهش سطح ایمنی آنها شد.

وقتی ایران ایر زمینگیر شد

علاوه بر آن مشکلات دیگری مانند محدودیت سوختگیری پروازها از ایران نیز دلیل دیگری برای کاهش رفت و آمدهای پرواز به ایران شد. اتحادیه اروپایی در سال ۲۰۱۰ از پرواز بیشتر هواپیماهای متعلق به شرکت ایران ایر به دلیل نگرانی از بحث امنیت پروازی به دلیل فرسوده بودن ناوگان آن ممانعت به عمل آورد چون محدودیت های تجاری وضع شده از سوی امریکا و اروپا، فروش قطعات یدکی را که برای نگهداری این هواپیماها لازم است ممنوع ساخته بود.
بعد از مذاکرات هسته ای اکنون بیشتر شرکت های هوایی نمی توانند از محور هوایی ایران بخاطر دارا بودن بیشترین امنیت در میان کشورهای منطقه چشم پوشی کنند. تا جایی که یکی از اعضای کمیسیون اروپایی اعلام کرد  که کاهش محدودیت های اعمال شده بر صنعت هوایی ایران از «اولویت های کلیدی» این کمیسیون است و آنها تمایل دارند تا دسترسی ایرلاین های اروپایی به بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران را گسترش دهند.
در حال حاضر که بسیاری از مقامات و هیات های تجاری و بازرگانی خارجی که به ایران سفر می کنند یکی از محورهای مذاکرات آنها انجام پرواز مستقیم این کشورها به ایران است.
یکی از شرکت های مهمی که در سال های گذشته از ایران رفته بود ایرفرانس بود که از فروردین ماه امسال پس از ۸ سال پروازهای خود به ایران را از سر گرفت. شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز انگلیس نیز از سر گیری پروازهای لندن- تهران را در تیر/ مرداد پیش بینی کرده است. در واقع بعد از اجرای برجام شاهد گشایش هایی در صنعت هوانوردی کشور بودیم و بسیاری از ایرلاین های خارجی و اروپایی برای آغاز فعالیت و برقراری مجدد پروازهای خود که طی چند سال اخیر متوقف شده بود اعلام آمادگی کردند. به گفته علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با از سرگیری پروازهای ایرفرانس و کی.ال.ام هلند به تهران شمار شرکت های هوایی که به ایران پرواز می کنند به بیش از ۴۰ شرکت افزایش یافت و سازمان هواپیمایی کشوری هر روز شاهد درخواست شرکت های هوایی برای افزایش پرواز به ایران است.

ترافیک تقاضا برای ورود به آسمان ایران

همچنین کشورهای دیگری درخواست برقراری پرواز به ایران یا افزایش تعداد پروازها را دارند . وزیر مشاور در امور بین الملل وزارت خارجه کشور پرتغال از طرح پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور ایران و پرتغال خبر داده است. مقام پرتغالی با طرح پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور ایران و پرتغال، این امر را تسهیل کننده توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور خواند.
شرکت هواپیمایی سیبیر روسیه اعلام کرد، در حال انجام کارهای مقدماتی برای آغاز پروازهای خود از مسکو به چند شهر ایران از جمله مسیر مستقیم پایتخت این کشور به مشهد با بهترین هواپیماها است.دو شرکت هواپیمایی روسی مجوز راه اندازی ۱۲ پرواز مسافرتی هفتگی به شهرهای تهران، اصفهان و مشهد را دریافت کردند. وزارت حمل و نقل روسیه علاوه بر سیبیر به شرکت «خطوط هوایی اورال» اجازه داده که به مقاصد تعیین شده در ایران پرواز کنند.
برقراری پرواز مستقیم ایران و قبرس از جمله درخواست هایی است که اخیراً در دیدار مقامات این کشور با وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است. در این مذاکرات مقرر شده است که هواپیمایی قبرس پروازهای منظم هفتگی به مقصد ایران داشته باشد. حدود یک ماه و نیم گذشته نیز شرکت هواپیمایی کره مجوز راه اندازی پروازهای مستقیم را بین تهران و سئول دریافت کرد که تا پایان سال ۲۰۱۶ این پروازها راه اندازی می شود. برقراری پرواز مستقیم از تهران به هانوفر آلمان نیز از سوی مقامات این شرکت مطرح شده است.
از کشور آلمان دو شرکت لوفت هانزا و جرمنیا به ایران پرواز می کنند که لوفت هانزا هر روز از فرانکفورت به تهران و بالعکس پروازهای برنامه ای دارد و شرکت جرمنیا نیز در هفته ۵ پرواز از دوسلدورف و برلین به تهران و مشهد انجام می دهد. شرکت هواپیمایی «ایرآستانه» نیز از تاریخ ۱۳ خرداد برای نخستین بار مسیر پروازی تهران-آلماتی را افتتاح کرد. پرواز مستقیم تهران - آلماتی در سال ۲۰۰۵ تعطیل شد و در این سال ها بازرگانان و شهروندان دو کشور برای سفر به قزاقستان و ایران مجبور بودند از طریق کشور ثالث پرواز کنند که این مساله مشکلاتی را به وجود آورده بود. «ابراهیم کنلیل» مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرآستانه با اعلام این خبر به رسانه ها گفت: قرار است ۳ پرواز در هفته از شهر آلماتی به تهران به صورت رفت و برگشت انجام شود.
شرکت هواپیمایی ملی یونان نیز شرکتی است که پروازهای خود را از آتن به تهران برقرار کرد. شرکت هوایی ایر آسیا ایکس، از زیرمجموعه های خطوط هوایی ایرآسیا (ایر اژیا)، نیز اعلام کرد پروازهای مسافربری مستقیم خود به تهران را از سر می گیرد. این شرکت پروازهای مستقیم به تایلند و مالزی را از ایران و بالعکس انجام خواهد داد.
نخستین پرواز ایر آسیا به ایران مرداد ۱۳۸۹ انجام شد و این شرکت تا مدتی پروازهای متعددی به ایران داشت اما با گسترش تحریم ها ناچار به توقف پروازها شد. در همین حال، ایرانیان بسیاری در سال های اخیر، در مسیرهای میان ایران و کشورهای خاور دور، با هواپیماهای خطوط کشورهای همسایه مانند تورکیش ایر ویز، گالف ایر یا خطوط امارات پرواز می کردند شرکت هواپیمایی استریا ایرلاین اتریش نیز از افزایش پروازهای این شرکت به ۱۸ بار درهفته از وین به تهران واصفهان ازتابستان خبر داد.
در پی اجرایی شدن برجام، دوران تازه ای برای نوسازی ناوگان هوایی ایران و همکاری با شرکت های هوایی جهانی بوجود آمده است. در سال های اخیر ۷ شرکت هواپیمایی خارجی از بازار ایران خارج شده اند که برخی از آنها همچنان پروازهای فوق العاده و موردی در ایران برقرار می کنند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir