بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 خرداد 1395      15:19

خانه را برای ورود یک تریلیون دلار مهیا کنیم!

اقتصاد ایرانی: اگر دوست داریم تمام منابع بازار یک تریلیون دلاری پسابرجام جذب اقتصاد کشور شود باید شرایط سرمایه گذاری خارجی در بخش های مسکن و عمران را فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا، ایران بعد از امضای برجام هم اکنون صاحب بزرگترین بازار نوظهور بکر دنیا به ارزش بیش از یک تریلیون دلار است که می تواند به طرز شگفت آوری ظرفیت سرمایه گذاری عمرانی و زیرساختی را افزایش دهد. این فرصت خوبی برای رها کردن چسبندگی بودجه بخش های عمران و مسکن از درآمدهای نفتی، ایجاد گردش مالی، گسترش توریسم و تولید شغل در بخش های گردشگری و صنعتی است. هم چنین ارزش افزوده ناشی از سرمایه گذاری خارجی منجر به بالا رفتن کیفیت و کمیت ساخت و سازها خواهد شد.

در این خصوص با سه تن از کارشناسان اقتصاد مسکن به گفت وگو نشستیم. سعید آگشته، نگاه سخت مسوولان به اقتصاد را چالش سرمایه گذاری خارجی می داند و معتقد است باید قوانین داخلی را با اقتصاد جهانی هماهنگ تر و منعطف تر کنیم. سعید آسویار نیز می گوید بسیاری از متخصصین و مهندسان جذب کشورهای همجوار شده اند که تربیت نیروی جدید زمان بر خواهد بود. او اعتقاد دارد ایرانی ها شم بالایی در بخش مسکن و املاک دارند و هرجای دنیا رفته اند بازار ملک را در دست گرفته اند. محمد مهدی مافی نیز بیان می کند ایران فقط تهران و چند کلان شهر بزرگ نیست. باید ظرفیت سرمایه گذاری در تمام پهنه کشور از جمله سواحل جنوبی ایجاد شود که متاسفانه تا کنون بلااستفاده رها شده است.

توان 80 درصدی مسکن و عمران در جذب منابع برجام

سعید آگشته می گوید: کارشناسان معتقدند اقتصاد کشور در پسابرجام توان جذب یک تریلیون دلار را دارد که نظر من نصف این مبلغ است. با این وجود بخش های عمران و مسکن توان جذب و گردش مالی 80 درصد این مبلغ (500 میلیارد دلار) را دارند. اما تا امروز نگاهمان به سرمایه گذاری نگاهی سخت بوده که اگر قرار است سرمایه گذار خارجی را بپذیریم باید مقررات و قانون مان را با آنها هماهنگ کنیم تا بتوانند با اطمینان خاطر، مدت زمان کمتری را برای اجرای برنامه های خود طی کنند.

دولت ها به رکود عادت کرده اند

سعید آسویار نیز با تاکید بر این که اقتصاد کشور ظرفیت جذب یک تریلیون دلار را دارد، بیان می کند: وقتی شرایط کشور را با کشورهای همجوار مقایسه می کنیم می بینیم حدود 10 تا 15 سال در زیرساخت ها عقب هستیم. جبران این عقب ماندگی نه تنها سرمایه می خواهد بلکه همت بزرگ می طلبد که مستلزم پشتیبانی دولت است اما دولت ها به 10 سال رکود عادت کرده اند و این مساله در تصمیم گیری هایشان نهادینه شده است. حتی این تفکر به بخش خصوصی نیز سرایت کرده و لذا با سرعت مطلوب نمی توان به پیشرفت اقتصادی و توسعه امور زیربنایی امیدوار بود.

مسکن بیش از نقدینگی نیازمند گردش مالی است

اما محمدمهدی مافی تحرک هرچند ناچیز در هریک از سطوح اقتصادی را در روشن شدن موتور اقتصاد کشور موثر می داند. مافی بیان می کند: در هر اقتصادی پس از یک دوره رکود نیاز نیست که منابع جدید زیاد وارد شود. هم اکنون اندک منابعی می تواند بخش مسکن را از خواب خرگوشی بیدار کند و سپس موتور اقتصاد کشور روشن شود؛ چرا که گردش مالی در اقتصاد مهم تر از ورود نقدینگی است. رکودی که هم اکنون در بخش مسکن وجود دارد ناشی از عدم گردش مالی به دلیل نبود تقاضای موثر است، نه عدم نقدینگی.

بزرگنمایی مسکن نوعی توهم است

آگشته با بیان این که تاثیر برجام بر تحولات سیاسی کلان در حوزه مسکن کمتر از 30 درصد است، می گوید: متاسفانه برخی مسوولان به علت های سیاسی وزن بخش مسکن را 60-70 درصد نشان دادند که نوعی توهم بود. به همین دلیل خلل هایی که به بحث برجام وارد شد تاثیرات منفی خود را در بخش مسکن به جا گذاشت و این بخش نتوانست وارد فاز خروج از رکود شود. اگر واقع بینانه نگاه می کردیم به علت رونق اقتصادی تا امروز باید شرایط بهتری در بخش مسکن ایجاد می شد اما بزرگنمایی جلوی آن را گرفت.

نگاه خصولتی مانع پیشرفت پروژه های عمرانی

هم چنین آسویار، نگاه خصولتی به اقتصاد را مانعی برای پیشرفت می داند و معتقد است: باید سایه دولتی ها از اقتصاد خصوصی برداشته شود. تا موقعی که شرکت های بزرگ مجبورند خصولتی باشند فکر نمی کنم اتفاق های خوبی در اقتصاد کشور بیفتد. اگر فرهنگ همه افراد نسبت به بخش خصوصی تغییر کند بخش خصوصی می تواند ضمن تعامل با دنیا، درگیر موضوعات اقتصادی شود و پروژه های عمرانی را پیش ببرد.

نگرانی از ورود سرمایه های پسابرجام به قطب های جمعیتی کشور

مافی با بیان این که عمده شهرهای مهم جهان کنار آب های آزاد شکل گرفته اند اما در ایران کلان شهرهای ایران در خشکی قرار دارند، تصریح می کند: در کشورهای پیشرفته از تمام پهنه جغرافیایی برای پیشرفت اقتصاد استفاده می کنند ولی در کشور ما تمرکز بر روی شهرهای بزرگ است و من بیم آن می رود سرمایه های پسابرجام به قطب های تمرکز جمعیت ورود پیدا کند که البته با یک برنامه ریزی نه چندان پیچیده می توان آن را مدیریت کرد.

این کارشناس مسکن می گوید: عمده شهرهای مهم جهان کنار آبهای آزاد شکل گرفته ولی متاسفانه با داشتن مرزهای آبی بسیار طولانی در مرز جنوبی، عمده کلان شهرهای ما در خشکی قرار دارند و شهرهای جنوبی ما که ظرفیت بالایی دارند، شهرهای خودکفایی محسوب نمی شوند که این مساله چالشی برای امنیت اجتماعی و اقتصادی کشور خواهد بود. لذا باید به توسعه پایدار در سواحل جنوبی توجه ویژه ای صورت گیرد.

پیش بینی رشد 5.8 درصد اقتصاد ایران

به گزارش ایسنا، پیش بینی می شود اقتصاد 370 میلیارد دلاری ایران سال آینده 5.8 درصد رشد کند. در این بین ایران بدنبال استفاده از شرکتهای خارجی برای کمک به مدرنیزه کردن زیرساخت کشور است که به دلیل دسترسی نداشتن به دنیای خارج در یک دهه گذشته، فناوری و سرمایه گذاری لازم را دریافت نکرده است. همچنین ازسرگیری تجارت به اقتصاد ایران که با نرخ تورم و بیکاری بالا روبروست کمک خواهد کرد رونق بگیرد.

افزایش روزافزون تقاضای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران

آمار سرویس "اف دی آی مارکتس" فایننشیال تایمز که سرمایه گذاریهای جدید بین المللی را مونتیور می کند نشان می دهد احیای روند ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ایران در جریان است. آمارهایی که "اف دی آی مارکتس"، از علاقمندی سرمایه گذاران تهیه کرده نشان می دهد سرمایه گذاری در ایران مجددا روند افزایشی پیدا خواهد کرد. هشت پروژه سرمایه گذاری خارجی در طول یک سال گذشته دنبال شد که سرمایه گذاری ثابت همراه آنها از سال 2010 به این سو مشاهده نشده بود.

تحریم ها ایران را به درآمدهای نفتی کمتر قانع کرد

ایران دومین کشور پرجمعیت خاورمیانه، با طبقه متوسط تحصیلکرده و همچنین صاحب دومین ذخایر گازی و چهارمین ذخایر نفتی بزرگ دنیا است. موسسه رتبه سنجی "مودیز اینوسترز سرویس" در یادداشتی اعلام کرده است تحریمهای بین المللی برای اقتصاد ایران سودمند بوده و این کشور را واداشته سریع تر از سایر صادرکنندگان نفت خود را با قیمت پایین انرژی وفق دهد. به گفته اتسی شث، معاون مدیرکل مودیز، تحریمهای بین المللی به معنای آن است که ایران با واقعیت درآمدهای نفتی کمتر کنار آمد و زودتر از سایر صادرکنندگان نفت اصلاحات ساختاری را به اجرا گذاشت در حالیکه بیشتر کشورهای متکی به درآمد نفتی بررسی اصلاحات مالی اساسی را تازه شروع کرده اند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir