بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1391      13:40
با وجود کاهش چشمگیر تولید خودرو، مصرف سوخت یک میلیارد لیتر افزایش یافت

افزایش مصرف بنزین نشانه چیست؟

پس از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مهمترین دستاوردی که دولت مانور زیادی روی آن انجام داد و آن را عاملی بر موفقیت آمیز بودن اجرای این چنینی آزادسازی قیمت ها دانست، صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی بود. کاهش جزئی مصرف بنزین همواره در برابر آمار تولید خودرو قرار داده شد تا نشان داده شود با وجود افزایش تعداد خودرو ها بر مصرف بنزین افزوده نشده است. سال 91 اما این دستاورد چندان جلوه نکرد. افزایش یک میلیارد لیتری مصرف بنزین در 10 ماهه سال جاری با وجود کاهش 46 درصدی تولید خودرو نشان داد که دیگر نمی توان به صرفه جویی در مصرف فرآورده ها چندان دل بست. این در شراطی است که وزیر نیرو در سالروز آغاز اجرای هدفمندی اعلام کرد دیگر از صرفه جویی های مصرف برق به میزان سال نخست اجرای این قانون، خبری نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران هم اخیرا از افزایش حدود یک میلیارد لیتری مصرف بنزین کشور در ده ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داده و گفت مصرف بنزین ایران از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 5 درصد افزایش یافته است.

آمارها نشان می دهد که بیشترین مصرف بنزین کشور در سال 91 مربوط به روز پنج شنبه (2 آذر) با 85 میلیون و 200 هزار لیتر و کمترین آن مربوط به روز دوشنبه (29 آبان) با 58 میلیون و 800 هزار لیتر است که مصرف بنزین روز پنج شنبه، 2 آذرماه سال جاری بیشترین مصرف روزانه بنزین در کشور ثبت شد. بالاترین رقم مصرف گازوییل کشور در زمان یاد شده مربوط به روز یکشنبه (21 آبان) با 106 میلیون و 100 هزار لیتر و کمترین آن مربوط به روز جمعه (26 آبان) با 64 میلیون و 700 هزار لیتر اختصاص دارد.

این افزایش میزان مصرف سوخت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته در حالی است که تولید انواع خودرو در دیماه امسال 47 درصد نسبت به دیماه سال گذشته کاهش یافته است به گونه ای که تولید این محصولات از 146 هزار و 135 دستگاه در دی ماه سال گذشته به 77 هزار و 420 دستگاه رسیده است.

در شرایط فعلی بیش از 3 میلیون دستگاه خودرو گازسوز در ناوگان حمل و نقل کشور تردد می کنند که مصرف میزان سوخت با توجه به کاهش تولید خودرو افزایش 5 درصدی را نسبت به سال گذشته به دنبال داشته است. آمارها حاکی از آن است که نه تنها با اجرای هدفمندی یارانه ها و واقعی کردن قیمت سوخت، میل به مصرف کاهش نداشته بلکه با افزایش مصرف انرژی مواجه بوده ایم.

این امر حاکی از آن است که با بالا رفتن نرخ ارز و میزان تورم در سال جاری و همچنین بالارفتن قیمت کالاهای اساسی، قیمت سوخت در مقایسه با سایر کالاهای مصرفی قابل چشم گیر نیست. بنابراین هزینه های که برای مصرف سوخت پرداخت می شود نسبت به هزینه های که باید در قبال مصرف اقلام اساسی و مورد نیاز پرداخت شود در هزینه خانوار تأثیر چندانی ندارد.

در کنار عواملی که ذکر شد، مصرف بالای سوخت خودروهای تولیدی، همواره معضلی برای خودروسازان و مقامات و مشتریان بوده است، راهکارهای ارائه شده برای صرفه جویی در مصرف بنزین اگر چه تا حدودی منجر به کاهش این سوخت فسیلی شده اما هنوز خودروسازان نتوانسته اند به اهداف روند تغییرات سرانه مصرف سوخت که تا پایان سال 91 میانگین مصرف کل خودروها باید به عدد 95/6 لیتر در هر 100 کیلومتر برسد دست یابند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir