بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1395      13:43

تفاوت میان کارآفرینی و اشتغالزایی

اقتصاد ایرانی: دولت یازدهم دنبال نسخه یی است که از طریق آن هم رشد بالای بیکاری در کشور را کاهش دهد و هم رونق کسب و کار خرد را در پی داشته باشد. بر سر راه این ایده یکی از راهکارهای توسعه فعالیت های کارآفرینی برای گسترش کسب و کار کوچک و متوسط است. اینکه ساختار متناسب با نیازهای بازار و نیروی انسانی تعبیه شود و از طریق آن جهت گیریی های کلی سرمایه گذاری ها را به سمت کسب و کار کوچک و آنلاین سوق دهد. این تنها معضل ایران نیست، بلکه توجه تعداد زیادی از کشورهای جهان به موضوع کارآفرینی برای توسعه کسب و کار در چند دهه اخیر موجب شده است تا موج جدیدی از سیاست های کارآفرینانه در اکثر کشورها ایجاد شود.

به گزارش تعادل، کشورهایی که در سال های اخیر توانسته اند به پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف اقتصادی و تجاری نایل شوند، همواره بیشترین عاملی که تاثیر چشمگیری بر موفقیت آنها داشته است را مواردی مانند: توسعه فرهنگ کارآفرینی و کسب و کار کوچک، انجام حمایت های لازم از کارآفرینان، ارائه آموزش های مورد نیاز به آنان و انجام تحقیقات و پژوهش های لازم در این زمینه می دانند. امروزه همچنین، مساله اشتغال برای جوانان، خانواده ها و در نهایت برای دولت ها به یکی از دغدغه های اصلی تبدیل شده که به سادگی نحوه زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است. حال باید دید که به طور کلی ایجاد اشتغال به عهده دولت است یا بخش خصوصی؟ تصور حاکم در میان مردم این است که این موضوع از وظایف دولت است، ولی در واقع این طور به نظر می رسد که اگرچه دولت ها موظف به توسعه زیرساخت ها و بسترسازی مناسب و باثبات در اقتصاد و دنیای کسب و کار هستند، وظیفه اصلی را باید به عهده بخش خصوصی دانست. البته طی یک دهه گذشته موضوع کارآفرینی در محیط کسب و کار رواج بسیاری یافته که اغلب افراد آن را با اشتغالزایی اشتباه می گیرند. در این گزارش قصد داریم تا به تفاوت های میان این دومفهوم بپردازیم.

توسعه کسب و کار از طریق کارآفرینی

واژه کارآفرینی از قرن ها پیش و قبل از آنکه به زبان امروزی مطرح شود، در زبان فرانسه متداول شد. این واژه معادل کلمه فرانسوی Enterprendre به معنای متعهد شدن»)معادل under Take در زبان انگلیسی( است که در سال ۱۸۴۸ توسط جان استوارت میل به کارآفرینی (Enterpreneur) در زبان انگلیسی ترجمه شد.

به طور کلی کارآفرینی، فرآیند توسعه کسب و کاری است که با یک ایده نوپا و از صفر شروع به عمل می کند و این ایده را به مرحله اجرایی می رساند تا به یک کسب و کار سودده تبدیل شود. این روند همواره توام با پذیرش ریسک هایی در زمینه های مختلف است و در نهایت به معرفی یک محصول یا نوعی خدمت جدید به جامعه منتهی می شود. تعریف این مفهوم بسیار ساده است ولی در عین حال، پیاده سازی آن به همان اندازه می تواند، مشکل باشد.

یک کارآفرین کسی است که برای هر ایده یی که به دستش می رسد، چه به یک محصول منجر شود یا نوعی خدمات، با داشتن مجموعه یی از مهارت ها تمام سعی خود را جهت به نتیجه رساندن آن ایده انجام دهد و حاضر به پذیرش هرگونه ریسکی در این راه نیز باشد. علاوه بر این، قرار بر این نیست که فقط محصول تولید شده به بازار تحویل داده شود، بلکه باید به محصول یا خدماتی تبدیل شود که مردم خواستار آن هستند یا به آن نیازمندند. از جمله مهارت های لازم برای یک کارآفرین می توان به موارد زیر اشاره کرد: قابلیت برنامه ریزی، مهارت های ارتباطی، مهارت های بازاریابی، مهارت های مدیریت عمومی و مهارت های رهبری.

ضرورت حرکت در مسیر اشتغالزایی

اما واژه اشتغالزایی در واقع این تصور را برای ما به وجود می آورد که یک شغل برای پاسخ به نیازهای بازار ایجاد می شود. واژه اشتغالزایی کاربرد زیادی در گفتمان های سیاسی دارد. برای مثال زمانی که یک کاندید انتخاباتی از برنامه های آینده خود در مورد شرایط خاص مالیاتی، برنامه های یارانه یی یا چارچوب های قانونی جدیدی برای ایجاد شغل سخن می گوید. واژه اشتغالزایی در مفهوم عملی، زمانی به کار می رود که یک صنعت خاص در صورت لزوم به استخدام کارگران و کارمندان بیشتری روی می آورد تا بتواند تقاضای بازار برای محصولات یا خدمات ویژه یی را برطرف کند.

به نوشته سایتJobcreation. us، اشتغالزایی چهار روش مرسوم دارد که آنها را از روش ساده به سخت طبقه بندی می کنیم:

«اول»؛ اشتغالزایی که با حمایت و سرمایه گذاری دولت ایجاد می شود: دولت با سرمایه گذاری در پروژه هایی که می توانند باعث شکل گیری خدمات جدیدی شوند، موجب اشتغالزایی شود. این پروژه ها می تواند شامل قراردادهایی باشد که در زمینه های زیرساختی، نظامی، مهندسی و حتی حقوق و … با بخش خصوصی بسته می شوند.

همچنین دولت می تواند از برنامه های در حال اجرای بخش خصوصی حمایت کرده و نتیجه بخشی آنها را تسهیل کند. این روش، ساده ترین روش اشتغالزایی است. چرا که با یک منبع بی نهایت پول و اعتبارات مالی یعنی دولت، طرف هستیم. این موضوع می تواند روند اشتغالزایی را سرعت زیادی ببخشد. «دوم»؛ اشتغالزایی تحت تاثیر قانون و سیاست های مالی؛ «سوم»؛ رویکرد یک سهم بازار برای اشتغالزایی و نهایتا اشتغالزایی از طریق ایده ها.

تفاوت میان کارآفرینی واشتغالزایی

به طور کلی و با توجه به مطالبی که در بالا به آن پرداختیم در مورد تفاوت شاخص میان دو مفهوم کارآفرینی و اشتغالزایی می توان موارد زیر را ذکر کرد: اول اینکه کارآفرینی، یک شغل جدید ایجاد و در واقع یک ارزش ناب به جامعه اضافه می کند. ولی اشتغالزایی، برای پاسخ به تقاضاهای بازار به جذب نیرو و تکمیل ظرفیت برای شغل های ایجاد شده می پردازد.

به عبارت دیگر کارآفرینی، ایجاد درآمد به واسطه تغییر دادن عناصر اصلی کسب و کار است، اما اشتغالزایی، توسعه کسب و کاری موجود بدون تغییر دادن در مولفه ها و عناصر اصلی آن است. دوم اینکه کارآفرینی عمدتا مربوط به بخش خصوصی است، در حالی که اشتغالزایی وظیفه یی دولتی است، بدین معنی که دولت ها موظف اند که فرآیندها و فعالیت هایی را که منجر به اشتغالزایی بیشتر می شوند را تسهیل کرده و از آنها حمایت کنند. یکی از این اقدامات به جای ورود مستقیم دولت به اشتغالزایی یا بزرگ تر کردن دولت، حمایت از فعالیت های کارآفرینانه، گسترش فرهنگ کارآفرینی، بالا بردن ارزش کارآفرینی و کارآفرینان در جامعه و تشویق آنهاست.

سوم اینکه نتیجه کارآفرینی در هر عرصه یا مرحله یی، عرضه یک کالای جدید یا خدمتی متفاوت است. در حالی که اشتغالزایی معمولا به ندرت با نوآوری همراه است. یعنی فقط در همان روش چهارم که از روش های اشتغالزایی مورد بحث قرار دادیم، باید انتظار نوآوری و ایده های جدید را داشته باشیم که همان طور که گفتیم از سخت ترین روش هاست و بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد.

در نهایت می توان گفت که اگرچه دو مفهوم کارآفرینی و اشتغالزایی هردو با ارزش و با یکدیگر مرتبطند ولی لزوما برهم منطبق نیستند. اشتغالزایی در برخی موارد می تواند به عنوان یکی از نتایج کارآفرینی مطرح شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir