بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 ارديبهشت 1395      10:6

کیفیت خودرو در اتوبان پیشرفت یا اُفت

اقتصاد ایرانی: چند ماهی است که گزارش کیفی خودروها که ماهانه اعلام می شد، رسانه ای نمی شود. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هر ماه یعنی تا قبل از شهریور ۹۴ گزارش کیفی خودروها را روی سایت خود می گذاشت اما از سال گذشته اطلاعات جدیدی روی سایت قرار نگرفته است و طبق اظهار نظر برخی از مسئولان این بخش گزارش ها محرمانه شده است. در حالی که از مهرماه سال ۹۲ شرکت بازرسی کیفیت وضعیت کیفی خودروها را اعلام می کرد توقف این اطلاعات جای سؤال داشت. مردم طبق گزارش این مرکز می دانستند که سطح کیفی خودروها چگونه است و کدام خودروها در مسیر ارتقای کیفیت قرار گرفته است. در حالی که هیچ اطلاعات جدیدی از این شرکت خارج نمی شد خودروسازان از برنامه های بهبود کیفیت محصولات خود صحبت می کردند و این گونه مدعی شده بودند که کیفیت خودروهایشان چند پله ای افزایش یافته است. اما هفته گذشته شورای رقابت خلاف این امر را ثابت کرد. طبق گزارش هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در اختیار شورای رقابت قرار داده است سایپا نسبت به سال گذشته افت کیفیت داشته و محصولات ایران خودرو هم مانند سال گذشته بوده و رشد کیفی نداشته است. با این تفاسیر کیفیت خودرو که همه در سال جدید انتظار آن را می کشیدند حداقل برای نیمه اول سال جاری فرجام خوبی نداشت. در این میان تبصره جدیدی اضافه شده است. وزیر صنعت اعلام کرده است شورای رقابت بر اساس استانداردهای جدید وضعیت خودروها را ارزیابی کرده و این امر باعث شده که کیفیت خودروها زیر سؤال برود. حال اگر شورای رقابت بر اساس معیارهای گذشته چنین مقایسه ای را انجام می داد ارتقای کیفیت مشهود بود. ولی مردم هم به صف ناراضی های کیفیت خودرو اضافه شدند و می گویند کیفیت خودرو نه آنکه ارتقا نداشته بلکه افت هم داشته است. بیشترین گلایه آنها قطعات معیوب خودرو است که بعضاً فعالان این عرصه چینی ها را مقصر می دانند. قطعه سازان داخلی خود را مبرا از هر گونه ارائه قطعه بی کیفیت دانستند و در گفت و گوهایشان اظهار داشتند از زمان تحریم به بعد قطعات بی کیفیت جای خود را در خط تولید خودروسازان پیدا کردند و تا زمانی که قطعات بی کیفیت چینی حذف نشوند نارضایتی مردم ادامه خواهد داشت و در نهایت به کیفیت خودروهای داخلی هم افزوده نمی شود.

به گزارش ایران، پیرامون این موضوع با چند صاحبنظر صحبت کردیم که ماحصل آن پس از انعکاس دیدگاه های وزیر محترم صنعت می آید:

افت کیفی خودروهای داخلی را قبول ندارم

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان درباره کیفیت خودرو و اینکه شورای رقابت در افت کیفی خودروهای داخلی گلایه های زیادی کرده است تأکید کرد: افت کیفی خودروهای داخلی را قبول ندارم و برعکس معتقدم کیفیت خودروها نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. اواخر سال گذشته معیارهای اندازه گیری کیفیت خودرو سختگیرانه شد لذا شورای رقابت بر مبنای دستورالعمل جدید کیفیت خودروها را ارزیابی کرده است.
اگر معیارهای سال گذشته در دستور کار شورای رقابت قرار می گرفت به طور قطع نتیجه گزارش کیفی از رشد کیفی محصولات ایران خودرو و سایپا خبر می داد. وی ادامه داد: سالیانه خودروسازان باید ۱۰ درصد رشد کیفی در محصولات خود داشته باشند و همچنین آنها به شدت از سوی وزارت صنعت تحت فشار هستند که فاکتورهای کیفی را ارتقا دهند لذا با آنکه در تحریم بودیم کیفیت مسیر افزایشی خود را حفظ کرده است. ولی باید پذیرفت که کیفیت خودرو نسبی است و نمی توان همان انتظاری را داشت که مردم از خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومانی می بینند. بدین جهت معتقدم خودروهای ایرانی با توجه به سطح قیمتی شان کیفیت مناسبی دارند. وزیر صنعت یادآور شد: برخی ها تصور می کنند افت کیفیت یعنی کاهش استانداردها ولی چنین تعریفی وجود ندارد چرا که خودروسازان با رعایت استانداردهای الزامی به دنبال بهبود کیفی خودروها هستند.

در دوران تحریم کیفیت بشدت افت کرد

مهدی تقوی صاحبنظر اقتصادی درباره کیفیت خودروهای داخلی و اینکه چرا در برخی از خودروها این امر روند نزولی به خود گرفته است گفت: در حالی که انتظار می رفت کیفیت خودروهای داخلی به سمت بهبود حرکت کند خودروسازان برای رسیدن به این مهم تلاش نکردند. نظر شورای رقابت نیز نشان داد که برخی از محصولات تنزل کیفی و برخی هم مانند سال های گذشته روال ثابتی را پیش گرفتند. با این تفاسیر اگر خودروسازان بخواهند ادامه حیات بدهند و بتوانند با خودروسازان خارجی و بخصوص چینی رقابت کنند باید به سمت بهبود محصولات خود حرکت کنند. وی افزود: سال های پیش ازتحریم، کیفیت خودروها بهتر و میزان نارضایتی مردم کمتر بود. اما در دوران تحریم کیفیت بشدت افت کرد و هنوز هم چالش های گذشته جبران نشده است. در حال حاضر خودروسازان با رقبای سرسختی روبه رو شده اند. مجموعه هایی که با اضافه کردن آپشن های مختلف خودرو به دنبال گرفتن سهم بیشتری از بازار هستند. تقوی تأکید کرد: اگر خودروسازان داخلی نمی توانند به لحاظ طراحی، تنوع محصولات و فروش با خودروسازان خارجی رقابت کنند حداقل باید بر کیفیت و خدمات پس از فروش خود بیفزایند که بخشی از مشکلات حل شود. در غیر اینصورت سهم موجود آنها از بازار بیش از گذشته کمتر خواهد شد. این صاحبنظر اقتصادی اذعان داشت: مسأله کیفیت امری نسبی است و در این امر تردیدی وجود ندارد.البته هیچ زمان نمی توان گفت کیفیت به صورت کامل رعایت شده است ولی می توان حداقل ها را رعایت کرد تا مردم مانند مقطع فعلی از کیفیت خودرو گله مند نباشند.

تضمین کیفیت وجود ندارد

جواد مرزبان راد استاد دانشگاه علم و صنعت درباره کیفیت خودروهای داخلی و اینکه شورای رقابت از وضعیت کیفی خودروها در سال جاری ابراز نارضایتی کرده به گونه ای که سایپا جریمه شده است گفت: وقتی بحث از کیفیت خودرو می شود در حقیقت سازوکاری است که خیلی از موارد را در بر می گیرد. کیفیت تنها کیفی بودن محصول نیست بلکه عوامل مختلف چون خدمات پس از فروش را نیز شامل می شود. وی افزود: خودروسازان باید خودروها را از هر جهت تضمین کیفیت کنند تا خریداران دغدغه ای نداشته باشند.در حقیقت تا زمانی که سیستم کیفیت در تمام بخش ها نباشد رسیدن به خودروی کیفی معنا پیدا نمی کند. بارها دیده شده که خریدار خودرو از ناکارآمدی یک قطعه گلایه کرده است اما در تولیدات بعدی اصلاحی صورت نمی گیرد و آن خودرو با قطعه معیوب تولید می شود. این در شرایطی است که خودروسازان خارجی وقتی با چنین اتفاقی روبه رو می شوند قطعه مشکل دار را از خط تولید حذف و برای اصلاح آن اقدام می کنند ولی در ایران بعد از تحویل خودرو به مردم مشکل پیگیری می شود.
وی با بیان اینکه نمی توان خدمات پس از فروش را ارتقا داد و به کیفیت قطعات نپرداخت خاطرنشان کرد: کیفیت یک زنجیره به هم پیوسته است. بر این اساس اگر هر کدام از این زنجیره ها رعایت نشود خودروی بی کیفیت به دست مردم می رسد. دلیل اصلی افت کیفی که طی سال های اخیر رخ داد تحریم بود.
زمان تحریم قیمت ارز گران شد و خودروسازان به جای تولید داخل با هدف کاهش قیمت محصولات خود، سرمایه گذاری را متوقف کردند و به سمت سفارش به قطعه سازان چینی رفتند. مرزبان راد تأکید کرد: خودروسازان اگر مسیر درستی را در پیش گرفته بودند قطعه سازی در آن زمان تقویت می شد و اکنون این صنعت ریشه بیشتری داشت.
در حال حاضر این صنعت ضعیف شده است و باید برای احیای آن برنامه ریزی کرد.
اگر خودروسازان داخلی ضعیف شوند خودروسازان خارجی برای حضور بیشتر در بازار ایران تعلل نخواهند کرد. با چنین اتفاقی موتور محرک صنعت کشور صدمه پذیرتر می شود.

قطعه سازان داخلی فقط قطعه کیفی تولید می کنند

فرهاد به نیا عضو انجمن قطعه سازان نیز درباره مسأله کیفیت خودرو که برخی ها قطعه سازان را مقصر افت کیفی خودرو می دانند گفت: قطعه سازان داخلی قطعات با کیفیت تولید می کنند چرا که می دانند اگر قطعاتشان بی کیفیت باشد باید به خودروسازان جریمه سنگینی پرداخت کنند. اما مشکل اصلی که باعث افت کیفی محصولات می شود قطعات وارداتی است. قطعات داخلی برای آنکه در خط تولید قرار گیرند باید از ۶ مرحله تأیید کیفی عبور کنند ولی این امر در مورد قطعات وارداتی صدق نمی کند. وی افزود: هر قطعه ایرانی در خط تولید قطعه سازان، مونتاژ، ارسال به خط تولید در خودروسازی ها، خط تولید خودرو و در نهایت بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت و فروش کنترل می شود.
بدین جهت تمام تولیدکنندگان برای آنکه قطعه شان معیوب نباشد تمام سعی خود را می کنند.
وی تأکید کرد: در زمان تحریم خودروسازان خارجی به سمت شرکت های چینی رفتند و همین امر باعث شد که کیفیت خودروهای داخلی بشدت افت کند.
زمانی که قطعه از چین تهیه می شد برای کاهش هزینه ها از شاخص های کیفی آن کاسته می شد و تنها هدف این بود که خط تولید خودرو نخوابد.
ولی اکنون که از این بحران عبور کرده ایم باید دوباره به قطعه سازان ایرانی اعتماد کرد. به نیا اظهار داشت: کیفیت قطعات تولیدی در برخی از قطعه سازان کشور، به حدی بالا است که قابلیت صادرات هم دارد، این در حالی است که عمده صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق صورت می گیرد، ضمن اینکه برخی قطعه سازان داخلی به ۴۰ کمپانی بزرگ دنیا، صادرات انجام می دهند که نشانگر کیفیت بالای قطعات تولیدی است، البته آن دسته از قطعه سازانی هم که صادرات انجام نمی دهند، ممکن است از سوی کمپانی مادر، اجازه صادرات نداشته باشند، نه اینکه کیفیت قطعات پایین باشد.

قطعه سازان بی تقصیر درافت کیفیت خودرو

محمد باقر رجال رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو درباره کیفیت خودروهای داخلی و اینکه چه بخشی مسئول این امر است گفت: قطعه سازان داخلی درافت کیفیت خودروهای داخلی تقصیری ندارند.قطعه سازانی می توانند قطعات خود را به خودروسازان بفروشند که تولیداتشان به لحاظ کیفی تأیید شده باشد لذا تولیدات قطعه سازان زیرپله ای که کیفیتی ندارند به خط تولید خودرو راه پیدا نمی کند.وی افزود:قطعه سازان چینی باعث شدند کیفیت خودروهای داخلی کاهش پیدا کند و از آنجا که این قطعات مرجوع نمی شود آنها هر قطعه ای را به فروش می رسانند.

مشکل از تولید کنندگان زیرپله ای است

در این خصوص علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو معضلی که تعمیرکاران خودرو با آن روبه رو هستند را قطعات بی کیفیت داخلی و خارجی، متصل نبودن زنجیره فعالیت های مرتبط با خودرو در خصوص گارانتی و همچنین بازسازی و عرضه قطعه های معیوب ذکر کرد و گفت: یک سری تولیدکنندگان به اصطلاح زیرپله ای در کشور وجود دارند که قطعه های معیوب را بازسازی و دوباره به زنجیره عرضه لوازم یدکی وارد می کنند.

ستاره های کیفیت برای خودروهای داخلی

در این میان ۱۹ دی ماه سال گذشته بود که امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییرات صورت گرفته در پارامترهای ارزیابی و شاخص ها و روند امتیازدهی کیفی را رسانه ای کرد. لذا گفته شده است که به جای محاسبه نمرات منفی، ستاره های کیفی به خودروها اعطا می شود. به گونه ای که یک ستاره داشتن پایین ترین سطح کیفی را و ۵ ستاره، بالاترین سطح کیفی خودروها را نشان می دهد.بر این اساس قناتی گفته بود در روش جدید ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، تمرکز بیشتری بر عیوب عملکردی خودرو نسبت به عیوب ظاهری و همچنین استفاده از شاخص های کاهنده سطح کیفی خودرو برای خودروهای دارای عیب ایمنی، دارد. وی با بیان اینکه در این روش تعیین سطح کیفی خودروها با استفاده از مدل درجه بندی کیفی یک تا ۵ ستاره صورت گرفته است، خاطرنشان می کند: اصلاح و بهبود وضع کیفی خودروها، تحویل خودروی فاقد عیب به مشتریان و شفاف سازی وضع کیفی خودروها برای مصرف کنندگان، ازجمله اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییر دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروها است. اما نکته قابل توجه این است که در ارزیابی خودروهای تولیدی در آذرماه سال گذشته حدود ۶۶ درصد خودروهای داخلی تنها یک ستاره از ۵ ستاره کیفی را کسب کرده اند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir