بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1395      12:15

تقویت مشاغل خانگی گامی به سوی اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد درون زا و تکیه بر توان و ظرفیت داخلی است که در آن باید همه به دنبال تولید و اشتغال باشند و همین نکته تقویت مشاغل خانگی را به امری ضروری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بدل می کند.

اقتصاد ایرانی: مشاغل خانگی از جمله راههای نوین کسب و کار و ایجاد اشتغال است که به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه گذاری و سودآوری مطلوب بسیار مورد توجه و استقبال قرار دارد.

امروزه کسب و کارهای خانگی راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می شوند.

به گزارش ایرنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشاغل یا کسب و کارهای خانگی را ایننگونه تعریف می کند: آن دسته از فعالیتهایی که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضاء خانواده از مهمترین مزایای مشاغل خانگی است که مورد اقبال قرار گرفته است.

تنوع و تعدد مشاغل خانگی بسیار زیاد است و روزانه در سراسر جهان تعداد این مشاغل رو به فزونی و تنوع بیشتر می رود.
نامگذاری امسال به نام 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی الزامات و ضرورتهایی دارد که از آن جمله می توان به فراهم بودن زیرساختهای لازم برای تولید و اشتغال و نیز توانمندی افراد اشاره کرد که در این میان مشاغل خانگی به دلیل حجم پایین سرمایه گذاری و عدم نیاز به فضای وسیع جهت فعالیت در این زمینه می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.
استان خراسان رضوی طی در طول اجرای طرح مشاغل خانگی عملکرد خوبی در صدور مجوزهای مشاغل خانگی و پرداخت تسهیلات به متقاضیان کسب کرده است.

*
افزایش نرخ مشارکت اقتصادی مزیت مشاغل خانگی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مشاغل خانگی از جمله طرحهایی است که اجرای کامل و جامع آن مزایای مثبتی را برای اقتصاد کشور و کاهش بیکاری در پی دارد.

محمود احمدی افزود: افزایش میزان مشارکت اقتصادی، کاهش بیکاری، افزایش مشارکت بانوان،حمایت مالی از شاغلان مشاغل خانگی، رسمیت بخشیدن به فعالیت خانگی از طریق اعطای مجوز و تائیدیه های لازم، شناساندن تولیدات و ماهیت مشاغل خانگی به جامعه از جمله مهمترین نقاط مثبت در این بخش از کسب و کار است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه اشتغال خانگی قبل از اجرای این طرح انجام می شد اما فعالیت افراد به صورت غیرقانونی و غیررسمی صورت می گرفت ولی اجرای طرح مشاغل خانگی ضمن حمایت و پرداخت تسهیلات، به فعالیت این افراد رسمیت بخشیده و در راستای خودباوری کمک شایانی کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: علاوه بر این با تائید و اعطای مجوز نیز برخی موانع در تولید و فروش محصولات برطرف خواهد شد.

*
صدور 65 هزار مجوز در خراسان رضوی

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز می گوید: از ابتدای سال 1391 و آغاز اجرای طرح حمایت از مشاغل خانگی تاکنون 65 هزار مجوز در این استان صادر شده است.

اسدالله امید جیوان افزود: به 9 هزار و400 نفر از متقاضیان مشاغل خانگی حدود 400 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به موفقیت شماری از طرحهای مشاغل خانگی در خراسان رضوی ادامه داد: در خصوص شمار طرحهای موفق در این زمینه اطلاعات کاملی در دست نیست اما می توان به تعدادی از طرحهای پشتیبان موفق در این بخش در زمینه پوشاک، صنایع دستی چرمی، مرصعکاری و فناوری اطلاعات به عنوان موارد نمونه و موفق اشاره کرد.

*
خراسان رضوی رتبه دوم پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: این استان در سال 1394 با پرداخت 105میلیارد ریال تسهیلات رتبه دوم را در کشور از آن خود کرده است.
احمدی بیان کرد: این میزان تسهیلات با سقف 50 میلیون ریال به متقاضیان به صورت قرض الحسنه پرداخت شده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حمایت و تقویت مشاغل خانگی گفت: در گام نخست باید مشاغل خانگی از سوی دستگاههای نظارتی و حمایتی به رسمیت شناخته شود و سپس با توجه به نیازها و مزیتهای استان، هدایت متقاضیان در قالب خوشه و شبکه انجام شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: باید برنامه ریزی برای توسعه این خوشه ها و اتصال به بازارهای هدف انجام شود و نیز با برگزاری نمایشگاه عرضه و فروش محصولات و انجام تبلیغات از راههای دیگر زمینه جذب افراد بیشتری فراهم شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir