بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 24 بهمن 1394      11:13

بازار بزرگ خودروی ایران در ۱۳ سال گذشته

خودروسازان ایرانی در ۱۳ سال گذشته بیش از ۲۰۹ هزار میلیارد تومان خودرو فروختند.

اقتصاد ایرانی: بررسی های صورت گرفته توسط سازمان مدیریت صنعتی نشان می دهد میزان فروش خودرو توسط دو خودروساز داخلی ایران حدود ۲۰۹ هزار و ۴۸۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان خودرو گزارش شده است.

به این ترتیب دو شرکت بزرگ خودروساز ایرانی در سیزده سال گذشته به طور متوسط سالانه ۱۶ هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان خودرو فروخته اند که رقمی قابل توجه محسوب می شود.

به گزارش خبرآنلاین، گزارش های ارائه شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی نشان می دهد سهم ایران خودرو از بازار خودروی ایران در سال های گذشته همواره سهمی بالاتر از سایپا بوده است. در این گزارش رقم فروش دو شرکت بزرگ خودروسازی که بیش از ۹۰ درصد بازار ایران را در اختیار دارند مورد اشاره قرار گرفته و طبیعتا حجم فروش خودرو در بازار ایران بیش از این هاست خصوصا که از سال ۱۳۸۴ واردات خودرو به کشور نیز آزاد شد و همین امر سبب شد در این حوزه نیز گردش مالی قابل توجهی ایجاد شود. خودروسازان در دهه گذشته همواره جز پرفروش ترین شرکت های ایرانی بوده اند اما موقعیت آنها در سه سال گذشته اندکی تضعیف شده و دیگر رتبه های بالای جدول فروش را به خود اختصاص نمی دهند.

در فاصله سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰، شرکت های خودرویی همواره فروش اول یا دوم جدول را به خود اختصاص داده اند. این روند تنها در سال ۱۳۸۷ اندکی تغییر کرد و در این سال خودروسازان رتبه سوم جدول را از آن خود کردند اما از سال ۱۳۹۱ به بعد، به دلیل تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران، مشکلات صنعت خودروسازی افزایش قابل توجهی یافت و همین امر سبب شد رتبه های پایین تر جدول به این گروه اختصاص یابد.

در سال های مذکور حجم تولید خودرو کاهشی قابل توجه را تجربه کرد و افزایش قیمت ها نیز رکود بازار را رقم زد. روند مذکور همچنان تداوم دارد و بررسی ها نشان می دهد با وجود لغو تحریم ها، هنوز صنعت خودروسازی ایران با مشکلات فراوانی روبروست چرا که مصرف کنندگان ایرانی از پس سال های طولانی حضور خودروسازان در بازاری انحصاری به دلیل نارضایتی از کیفیت و قیمت، تقاضای خرید را وارد بازار نمی کنند. در حالی که رتبه فروش بزرگترین خودروساز ایرانی در سه سال اخیر بین ۱۲ تا ۷ در نوسان بوده است، دومین خودروساز بزرگ ایرانی رتبه های ۱۳ تا ۲۱ را از آن خود کرده است. به نظر می رسد انعقاد قراردادهای تازه و تولید مدل های جدید خودرو بتواند در سال های آتی بازار خودروی ایران را از زمستان طولانی و سرد دور کند. صنعت خودروسازی ایران صنعتی مهم برای دولت و افکار عمومی محسوب می شود. در حالی صنعت خودروسازی ایران با نارضاتی آشکار مصرف کنندگان روبروست که صنایع خودروسازی کشورهایی که همزمان با ایران راه اندازی شده است، موقعیت مناسبی در بازارهای جهانی دارد.

 (ارقام به میلیارد ریال)

سال

ایران خودرو

رتبه فروش میان صد شرکت برتر

سایپا

رتبه در میان صد شرکت برتر

1380

15959.4

1

8157

3

1381

25447.9

1

15589.5

3

1382

43605.4

1

25835.6

3

1383

60429

1

37047.5

3

1384

65960.4

1

40856.6

3

1385

74298.1

2

51574.5

3

1386

80260.6

2

54998.7

4

1387

94290.1

3

65281.9

5

1388

127924

1

70888.4

3

1389

136875.9

1

81553.7

3

1390

126695.7

2

104826

4

1391

83232.1

12

73370.7

15

1392

112107.6

10

78399.8

21

1393

216394.5

7

122975.8

13

 

===================================================

نمودار فروش در سیزده سال گذشته


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir