بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 دى 1394      13:46

آینده صنایع جهان در ۲۰۱۶

اقتصاد ایرانی: کاهش رشد اقتصادی چین مهم ترین عامل تاثیرگذار بر افت رشد بخش های مختلف صنعت در سال ۲۰۱۵ بوده است. با این حال بنابر پیش بینی منابع تحلیلی مختلف، طی سال ۲۰۱۶ غالب بخش های صنعت در اقتصاد جهانی رشد متوسط و مثبتی را تجربه خواهند کرد. رشدی که احتمالا در سال های بعدی استمرار و بهبود خواهد داشت. به پیش بینی اقتصاددانان در بخش سرمایه گذاری در ساخت و سازهای جدید صنعتی، سرمایه گذاری در تولیدات صنعتی و نیز مخارج بخش های مختلف صنعت، رشد های بالاتری در سال جدید میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ انتظار می رود.
به گزارش دنیای اقتصاد، انجمن جهانی فولاد پیش بینی کرد که تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۱۶ با ۰.۷ درصد افزایش به میزان هزار و ۵۲۳ میلیون تن خواهد رسید در حالی که در سال گذشته با ۱.۷ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۴ تا هزار و ۵۱۳ میلیون تن پایین آمده بود. مدیر گروه اقتصاد این موسسه تصریح می کند که بازار فولاد دوران رشد و شکوفایی خود را که با انفجار رشد اقتصادی در چین همراه بوده پشت سر گذاشته و با کند شدن رشد اقتصادی چین سرمایه گذاری در این صنعت نیز کاهش خواهد یافت همچنان که بازارهای مالی متشنج می شود و معضلات سیاسی جغرافیایی را در پی خواهد داشت.

بر اساس گزارشی از اتحادیه تولیدکنندگان صنعتی، رشد تولیدات صنعتی در جهان در سال ۲۰۱۶ احتمالا از رشد اقتصادی پیشی خواهد گرفت. پیش بینی رشد محصولات صنعتی برای سال ۲۰۱۵ رقم ۳.۵ درصد و برای سال جاری ۳.۹ درصد بوده است. این در حالی است که در تابستان سال پیش رشد صنعت برای سال ۲۰۱۶ رقم ۳.۶ درصد تخمین زده شده بود. بر اساس این گزارش طی ۵ سال آینده بخش محصولات صنعتی در دنیا به طور متوسط ۳.۲۶ درصد رشد خواهد داشت. برای تولیدات صنعتی در بخش های غیر از تکنولوژی های پیشرفته در سال ۲۰۱۵ رشد ۳.۸ درصدی و در سال ۲۰۱۶ رشد ۳.۷ درصدی پیش بینی شده است. بخش تکنولوژی های پیشرفته که در مجموع ۵ درصد از کل تولید را شامل می شود در سال گذشته ۸.۲ درصد داشته است و در سال ۲۰۱۶ رشد ۱۰ درصدی خواهد داشت. بر اساس این گزارش که ۲۳ صنعت از مجموع ۲۷ صنعت را مورد بررسی قرار می دهد، ۱۴ صنعت در سال ۲۰۱۶ رشد مثبت در درآمد و تولید خواهد داشت، ۵ صنعت دچار افول و رشد منفی خواهد شد و ۴ صنعت دیگر رشدی تقریبا صفر درصد را تجربه خواهد کرد. در سال ۲۰۱۷ رشد مثبت در ۲۱ صنعت پیش بینی می شود و صنایع معدنی و نفت و گاز تا ۱۴ درصد رشد خواهند داشت. هرچند انتظار می رود هیچ صنعتی رشد منفی نداشته باشد، صنایع فولاد و آهن احتمالا روند ثابتی خواهند داشت.

در ادامه این گزارش به ۶ صنعت اشاره شده است که در مرحله رشد شتابان قرار دارند و ۱۰ صنعت در مرحله بلوغ و اشباع و رشد میانه هستند و ۸ صنعت به دلیل بحران اخیر یا رکود در صنعت رشدِ نزولیِ پایینی را تجربه می کنند. ۳ دسته از صنایع نیز دچار رشد منفی هستند که رو به کاهش و تخفیف می رود. پیش بینی سرمایه گذاری در بخش تولیدات و تجهیزات صنعتی (تعدیل شده با تورم) برای سال ۲۰۱۵ رشد ۶.۹ درصدی و برای سال ۲۰۱۶ رشد ۷.۳ درصدی را نشان می دهد. مخارج تجهیزات صنعتی برای سال ۲۰۱۵ به میزان ۷.۶ درصد و برای سال ۲۰۱۶ تا ۳.۶ درصد رشد خواهد داشت. در گزارشی دیگر رشد درآمدهای بخش های مختلف صنعت در سراسر دنیا بنابر تحلیل teamcoat ارائه شده است: رشد درآمد در بخش حفاری نفت و استخراج نفت و گاز ۲۲.۳ درصد، صنایع مخابراتی ۱۶.۱ درصد، تولیدات پتروشیمی ۱۴.۶۸ درصد، تولیدات و محصولات شیمیایی و نفتی ۱۴.۳۴ درصد خواهد بود. بر اساس این گزارش رشد تاسیس شرکت های جدید در محصولات تقطیری ۲۱.۶۷ درصد، تولیدات مواد پایدار و بادوام ۱۵.۶۸ درصد، تجارت الکترونیک ۱۵.۲۰ درصد، نرم افزارهای کامپیوتری و بازی های رایانه ای ۱۴.۰۶ درصد و پنل های خورشیدی ۱۳.۱۱ درصد بوده است.

سایت GO چند صنعت با بالاترین نرخ های رشد را در سال ۲۰۱۶ برای اقتصاد آمریکا معرفی می کند: از جمله صنعت ساخت و ساز خانه های سبز که از ۲.۲ میلیون ساخت و ساز در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳ میلیون در سال ۲۰۱۶ افزایش خواهد یافت. تولیدات انرژی بادی که در سه فصل ابتدایی سال ۲۰۱۵ حدود دو برابر نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش داشته انتظار می رود رشد مشابهی را در سال ۲۰۱۶ ادامه بدهد. بنابر پیش بینی اکونومیست صنعت بیمه در سال ۲۰۱۶ بیشترین رشد را در آسیا و استرالیا خواهد داشت و با رشد اندکی کمتر از ۵ درصد در آمریکای شمالی و سپس خاورمیانه و آفریقا و در درجه بعدی در آمریکای لاتین بیشترین رشد را خواهد داشت. در اروپای شرقی رشد این صنعت منفی خواهد بود در حالی که در اروپای غربی پیش بینی شده تا ۵ درصد کاهش در رشد را تجربه خواهد کرد. درآمدهای رسانه ای در بخش تبلیغات به شیوه سنتی تا ۴۰۰ درصد رشد خواهد داشت در حالی که در بخش تبلیغات الکترونیکی و دیجیتال کمتر از 200 درصد رشد برای آن پیش بینی شده است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir