بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : جمعه 27 بهمن 1391      12:4
بررسی تمام اثرات اقتصادی هیات های مذهبی در ایران

هزینه های اداره 13هزار هیات مدهبی در تهران چقدر است؟

بخش اول: این گزارش به صورت دقیق تمامی هزینه ها و مخارج هیات های مذهبی و اثرات آن براقتصاد ایران را بررسی می کند

بهراد مهرجو: هر باد گرد و غبار را در هوا پخش می کند. پرچم های قرمز رنگ در آسمان به رقص درمی آیند. تنها برج مراقبت منطقه با سیم های خاردار پوشانده شده است. خاکیزها همگی زیرقدم های مکرر رهگذران سفت و غیرقابل رسوخ شده اند. تانکی فرسوده و زنگ زده در میانه میدان رها شده است. زنی میانسال در قدمگاه اول خاکریزها خم شده و مشتی خاک به نشانه تبرک برمی دارد. پسرجوانی گوشه دیگر با همسالان خود به شوخی سرگرم است. اتوبوس های «جوان سیرایثار» متعلق به یکی از سرداران بازنشسته سپاه در پارکینگ به انتظار بازگشت زائران مانده اند. بلندگوهای تنها حسینه منطقه نوای مداحی را در محوطه پخش می کنند. جمعیتی از نوجوانان به سمت حسینه در حرکت اند. همگی از کنار خاکریزها می گذرند. تابلوهای کوچکی با خط قرمز هشدار می دهد تا کسی به منطقه مین گذاری شده نزدیک نشود. صداها در هم می پیچد. هر کاروان مداحی جداگانه برای خود دارد. زنی خلاف جهت همه در حال حرکت است. از حسینه به سوی خروجی منطقه می رود. از میان جمعیت نوجوانان عبور می کند. کسی توجه ای به او ندارد. همه نگاه ها به سوی گنبد آبی رنگ حسینه است. تعداد از نوجوانان آملی پشت پیکر زنگ زده تیربار جنگی نشسته اند و از کاراترین سلاح جنگی همچون چرخ و فلک استفاده می کنند. جمعیت از اولین خاکریز عبور می کند. عده ای کفش ها را کنده اند. روی سنگ های سفت قدم می زنند. زن میانسال در تیرس نگاه کسی نیست. او از منطقه مردانه «شلمچه» خارج شده است.  دورتر در سمت راست تصویرگنبدی دیگر پیداست. سربازان عراقی از گندشان پاسداری می کنند. استان بصره نزدیکترین منطقه به شلمچه است. ضریح امام حسین در راه شلمچه است. اهوازی ها برخلاف تعهدات قبلی ضریح را یک روز بیشتر در میان خود نگاه داشته اند. ضریح باید از آبادان، خرمشهر و کنار جزیره مینو عبور کند تا به «شلمچه» برسد. مدتی کوتاه می ماند و به سمت بصره و کربلا می رود. جایی گلوله روی دیوارهای خرمشهر دو دهه پس از پایان جنگ باقی مانده است. نخل های مینو همچنان سوراخ های بزرگ را در دل خود دارند. کشاورزی می گوید:« نخل های زخمی کمتر بار می دهند.» آبادانی ها علاقه ای به حضور در منطقه زائران شلمچه ندارند. منطقه مقدس برای دیگران آنها را به یاد از دست رفته هایشان می اندازد. آبادانی ها تا خرمشهر پیش می آیند ولی نزدیک به شلمچه راه را به سمتی دیگر کج می کنند. غیربومی ها تنها زائران منطقه به شمار می روند. ضریحی با 14 کیلوگرم طلا و نقره که مردم 14 میلیارد تومان برای ساختش هزینه کرده اند به همین منطقه می رسد. ضریح امام حسین در ماه محرم بسیاری از هیات ها را پشت سرگذاشته تا به شلمچه، بصره و کربلا برود. ضریح از کنار «نینوای» ایران هم عبور می کند. مردم خرمشهر با ایستگاه های صلواتی و هیات های کوچک به استقبال شمایل قدسی می روند که خود در ایران نمادی از آن به شمار می آیند.

حاشیه و هیات های مذهبی

به گفته مسول تبلیغات اسلامی آبادان، 800 هیات در این شهرستان فعالیت می کنند. آبادان بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارد و به این ترتیب هر 250 آبادانی یک هیات دارند. همین سرانه در تهران برای هر 923 نفر یک هیات است. براساس آمارهای رسمی 400 هیات رسمی در خرمشهر فعالیت می کنند تا سرانه هر 275 نفر یک هیات باشد. آبادان و خرمشهر براساس آمارهای رسمی تنها 5 شهرک صنعتی در دل خود جایی داده اند که به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن آبادان حداقل سه شهرک ورشکسته اند و دو شهرک دیگر با 40 درصد توان واقعی کار می کنند. بخش مهمی از اقتصاد ابادان بردوش شرکت نفت و منطقه آزاد گذاشته شده است. آبادانی ها با نرخ بیکاری 15 درصدی شرایط نامطلوب اقتصادی پیدا کرده اند. جوانان شهر پس از تاریکی هوا به طور معمول در خیابان معروف به «ته لنجی»ها و خیابان «امیری» به گردش می پردازند. پیراهن های با برندهای خارجی، شلوارهای جین، کفش های خارجی و ادکلن های گران قیمت ترکیب ظاهری جوانان بین 20 تا 35 سال خیابان امیری را می سازد. اسطوره علاقه مندی به برزیل از ظاهر یک ساندویچی پیداست:« اکبرسانتوز، شعبه دوم در سائپائلو». یک شب پیش از انتقال ضریح امام حسین به آبادان تنها نهادهای رسمی خود را برای پذیرایی از نماد اسطوره ای شیعه مهیا کرده بودند. خیابان امیری همچنان مملو از جمیعت و منطقه شلمچه با حضور زائرانی نوجوان از شمال کشور به انتظار نشسته بود. آبادانی ها پس از جنگ علاقه مندی چندانی به یادآوری خاطرات دردناک گذشته را ندارند. جوانی خوش پوش، کارمند یک نهاد بخش خصوصی و اهل آبادان می گوید:« خرمشهر و شلمچه به مردم روزهای سخت را یادآوری می کند و به همین جهت آبادانی ها زیاد به این مناطق نمی روند.» اما اتوبوس های «جوان سیرایثار» متعلق به شرکتی به همین نام دانش آموزان دبیرستانی را از سراسر کشور به سمت شلمچه سرازیر می کند. سرانه تعداد هیات های مذهبی در آبادان دو گونه رفتاری را نمایش می دهد. اهالی خرمشهر و جزیره مینو به تاسیس حسینه های پرتعداد علاقه مندی خود به مراسم عاشورا را نشان می دهند. کشاورزی ساکن منطقه ای کشاورزی در جوار خرمشهر می گوید:« بعضی وقت ها جنبه مالی دارد ولی در این مناطق به طور معمول هر طایفه و حتی خانواده برای خودش یک حسینه دارد.»

 بالاترین سرانه هیات به شهر قم مربوط است. در این شهر به ازای هر 120 نفر یک هیات پرچم های خود را برافراشته است. قمی ها 2000 هزار فعال دارند. مشهدی ها هم با یک هزار و 500 هیات در رده های بالایی شهرهای هیاتی قرار می گیرند. در صورتی که تعداد واقعی هیات های مذهبی 81 هزار باشد به ازای هر 925 ایرانی یک هیات فعال در کشور وجود دارد. اما رکورد حسینه ها همچنان در اختیار خرمشهری ها و اهالی جزیره مینو قرار دارد. اثرات ترکش همچنان بردیوارهای شهر باقی مانده است ولی پرچم های سبز، سیاه و قرمز در پشت بام خانه ها برافراشته شده اند. ایستگاه های صلواتی با صدای موسیقی بلند عربی به برخی رهگذران خدمات می دهند. خیابان امیری و بازار ته لنجی ها در همین ساعت همچنان مملو از جمعیت است. عطر قهوه، بوی ادکلن های خارجی و نور چراغ های برشمار بوتیک ها، رقص پرچم های سه رنگ در آُسمان برخی خانه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. کمی دورتر تنها آتش پالایشگاه به چشم می آید.

 

هیات و اقتصاد

دیوارهای ساختمان هنوز جای ترکش را درخود دارند. پنجره ها با پتو پوشانده شده اند. پرچم های سبز، قرمز و مشکی بالای خانه برآفراشته شده اند و با هر وزش باد به سویی می روند. چند قدم دورتر بازهم پرچم های سه رنگ برفراز خانه ای دیگر در باد به قرص درآمده اند. خانه دوم تابلوی هم مقابل خود نصب کرده است:« هیات فاطمه الزهرا» جزیره مینو را دو جز اساسی نخلستان های زخمی از جنگ و حسینه های  تازه تاسیس تشکیل می دهد. کشاورزی  در کنار یکی از نخل های زخمی ایستاده است. چفیه را به سبک عربی دور سرپیچیده و با لهجه عربی و فارسی به یکی از نخل ها اشاره می کند:« این نخل صد سال قدمت دارد. نخل زخمی است. حفره هایی که از مقابل ایجاد شده برای را نیروهای خودی زده اند و آنهایی که از پشت نخل پیداست را عراقی ها زده اند.»

در چند قدمی او چندین حسینه قرار گرفته است. اهالی منطقه در میان نخل ها و بیابان های اطراف هرخانه را به حسینه ای جداگانه تبدیل کرده اند. یکی از مسولان اداری شهر آبادان می گوید:« سال گذشته اعلام شد دولت به هر حسینه 20 میلیون تومان وام می دهد. به همین دلیل خیلی ها اقدام به راه اندازی حسینه کردند.» نخل کاران در بحران بی آبی با هر غبار آبادان مجبور می شوند، نخل ها را بشویند. هرکدام از وضعیت اقتصادیشان گلایه می کنند.

 برخی منابع محلی نقل می کنند فعالیت های تبلیغاتی «وهابی» ها در منطقه افزایش پیدا کرده است و اقدامات تبلیغی متقابل هم با تقویت هیات های مذهبی صورت می گیرد. پیرمرد لحنش را تغییر می دهد و با همان لهجه عربی و فارسی می گوید:« ما فامیل و دوست سنی زیاد داریم که آنسوی شط هستند. یکسری هم همیجا هستند. با هم زندگی می کنیم و مشکلی هم نداریم ولی به خدا اگر یک وهابی ببینم او را می کشم. وهابی ها دین ندارند.» بادهای موسمی منطقه در پاییز سال 91 با غبار همراه نیستند. هر بادی هزاران پرچم سبز و قرمز را در منطقه به پرواز در می آورد.

کمک های مالی هیات های مذهبی در آبادان از تهران تامین می شود. دیوار به دیوار سینما فلسیطن، مجاور یکی از بزرگترین مساجد تهران و کمی دورتر از بزرگترین پاساژنوساز پایتخت، ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است. پاساژ کناردستی خیابان ولیعصرتهران را همان هایی ساخته اند که در ظلع جنوبی میدان فلسطین مسجدی عظیم را پایه گذاری کرده اند. بازاریان متدین حاج حسین مهدیان و مرحوم محمدعلی نوید مالک زمینی بودند که با مساعدت شهرداری تهران به مجموعه تجاری قول پیکر بدل شده است.

 ساکنان ساختمان محقر سازمان تبلیغات اسلامی سالیانه 150 میلیارد تومان از بودجه دولت را در اختیار می گیرند. سازمان متولی هیات های عزاداری در کشور به شمار می رود. براساس اعلام سازمان تبلیغات اسلامی 39 هزار هیات به صورت رسمی در کشور خیمه های خود را برافراشته اند. امار دیگری نشان می دهد حداقل 81 هزار هیات در سراسر کشور فعالیت می کنند. به گفته یکی از معاونان سازمان تبلیغات اسلامی، یک سوم هیات های مذهبی در تهران حضور دارند. شهرداری تهران عدد رسمی هیات های عزاداری تهران را 13 هزار برآورد کرده است. تنها اصفهان و تبریز در عدد هیات های مذهبی با تهرانی ها هم آوردی می کنند.

 به گفته مسولان استانداری ها و سازمان تبلیعات اسلامی در انزلی 127 هیات عزاداری، قزوین یک هزار و 400 هیات، هرمزگان یک هزار و 135 هیات، ملایر 370 هیات، مازندران 5 هزار و 173 هیات، اصفهان 5 هزار و 100 هیات، سبزوار یک هزار هیات، البرزدو هزار و424 هیات، کاشان 620 هیات، چهارمحال و بختیاری 1364 هیات، نظرآباد 170 هیات، شاهین شهر 85 هیات، بروجرد 300 هیات وخوزستان 720 هیات در ماه محرم پرچم های سیاه شان را برافراشته می کنند. برآوردها نشان می دهد جمعیتی بین 200 تا دو هزار نفر به صورت متوسط در هیات های مذهبی حضور می یابند. در بالاترین برآورد 160 هزار نفر و در کمترین حالت 16 هزار نفر در ایام عزاداری تنها در هیات های مذهبی جمع می شوند.

 دخل و خرج هیات های مذهبی گردش مالی عظیمی را در دوره زمانی کوتاهی به اقتصاد کشور تحمیل می کند. سعید لیلاز اقتصاددان اعتقاد دارد:« هزینه هایی که مردم در هیات های مذهبی صرف می کنند نباید با معیارهای متداول سنجیده شود. به طور مثال در دوره ای که عدد رسمی تورم هم نرخ 29 درصد را نشان می دهد( با توجه به اینکه عدد واقعی تورم بالاتر است) همه به انتظار کاهش هزینه در هیات های مذهبی می نشینند ولی در واقع بازهم هزینه های بالایی صرف می شود. مردم اصولا برای دین هزینه می کنند. اقتصاد مذهب یکی از مهمترین شاخه های اقتصاد است. در حال حاضر کلیسای کاتولیک هم در روم 3ثروت و هزینه های بسیاری می کند. اما در مورد هزینه مردم در هیات های مذهبی باید به برخی نکات توجه داشت. هزینه هایی که در هیات های مذهبی صورت می گیرد انگیزه های مختلفی دارد.گاهی این هزینه ها با ریا آمیخته می شود. اما در نهایت گردش مالی ناشی از فعالیت هیات های مذهبی به کلیت اقتصاد کشور تزریق می شود. نکته مهمتر در مورد اقتصاد مذهب به وقف باز می گردد. وقف اصلی ترین بخش اقتصادی مذهب در ایران است.» هیات های مذهبی نیازهای اساسی خود را به صورت عادی از بازار آزاد تامین می کنند. متولی یک هیات مذهبی در شرق تهران در حالی که دانه های برج را در دست گرفته می گوید:« برای خرید برنج مورد نیاز هیات بهترین ها را انتخاب می کنیم. امسال هزینه خرید برنج هیات 50 میلیون تومان شد ولی با این حال بازهم راضی نشدیم که برنج نامرغوب خریداری کنیم.» سه مرد با پیراهن های یکدست مشکی کنار او ایستاده اند. یکی از آنها تذکر می دهد:« البته بخشی از هزینه های هیات از طرف افراد نیکوکار تامین می شود که قصد نذر کردن دارند.» برآورد هزینه های جاری هیات های مذهبی نشان می دهد هیات های بزرگ به طور متوسط در یک دوره زمانی ده روز برای تامین غذایی 200 نفر به یک تن برنج، 40 حلب روغن نباتی، 30 مثقال زعفران برای هر وعده غذایی و 140 کیلوگرم گوشت نیاز دارند.

 هزینه متوسط هرپرس غذا برای هیات های مذهبی 3 هزار و 400 تومان برآورد می شود. در محاسبات کلی هزینه های گاز، آب و برق جایی نمی گیرد. هیات های مذهبی ترجیح می دهند، تنها پول نقد بابت نذر تحویل بگیرند. متولی یک هیات در غرب تهران می گوید:« سال گذشته یک بنده خدایی آمد و گفت یک وعده جوجه کباب می دهد.قرار شد 4500 پرس جوجه کباب تحویل هیات بدهد. ما هم خیلی خوشحال بودیم که مردم مشارکت می کنند. اما متاسفانه جوجه کبابی که به ما تحویل داد آنقدر بی کیفیت بود که حتی جرات نداشتیم بین مردم توزیع کنیم. بعد از این قرار شد غذایی آماده تحویل نگریم و تنها پول بگیریم.»

هیات های مذهبی از مساعدت های حکومتی هم بهره مند می شوند. شهرداری تهران امسال 55 میلیارد ریال بین هیات های مذهبی مجوز دار یارانه توزیع کرده و محمدهادی ایازی که شایعه شده ستاد انتخاباتی محمدباقرقالیباف برای انتخابات سال آینده را اداره می کند هم  این خبر را تایید کرده است.

دولت هم در بودجه سال 91 عدد 1500 میلیارد ریال را برای امور فرهنگی اختصاص داده است که بخش مهمی از این بودجه صرف رسیدگی به هیات های مذهبی می شود. قانون برنامه پنجم توسعه برای شیوه هزینه این بودجه چنین آورده است:« حوزه های علمیه در اختیار شورای عالی حوزه های علمیه 20 درصد، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه هزینه اعزام مبلغ به استان ها 1 درصد، مساجد و حسینیه های روستایی و شهری 10 درصد، مصلی ها 5 درصد، کانون های فرهنگی بسیج 10 درصد، امور ورزش (تربیت بدنی 10 درصد- ورزش مدارس 5 درصد- جمعا درصد)، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی (ادارات کل استان ها- کانون های فرهنگی مساجد و فعالیت های قرآنی، عفاف، حجاب، ایثارگری) 18 درصد، سازمان تبلیغات اسلامی (کمک به هیات های مذهبی و دینی) و حوزوه هنری و خانه عالم 14 درصد، کتابخانه های عمومی روستایی 2 درصد، مرکز رسیدگی به امور مساجد 1 درصد، جامعه المصطفی العالمیه به صورت متمرکز 1 درصد و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به صورت متمرکز نیم درصد.» با این وجود بخشی از بودجه مصوب در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار می گیرد که در ماه محرم به هیات های مذهبی برسد.

سازمان تبلیغات به صورت متوسط به هر هیات ثبت شده 400 هزار تومان وجه نقد می دهد. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم براساس سنت سال های گذشته کمک های مالی خود را به هیات های مذهبی ارائه می دهد. وزارت خانه های دولتی تنها اقلام غذایی را به متقاضیان ارائه می دهند. کیفیت کالاهایی که تحویل هیات های مذهبی می شود، حداقل به گفته 4 متولی هیات در تهران بسیار نامطلوب است. حتی سال گذشته هیات های مذهبی قم از دریافت اقلام غذایی دولتی به بهانه کیفیت پایین خودداری کردند. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت قم وادار شد از آنها تقاضا کند اقلام خریداری شده را تهیه کنند و در صورت بی کیفیت بودن همگیشان را به دولت بازگردانند.

 در تهران رادمر معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد تامین نیاز هیات های مذهبی رانت دولت برای آنها نیست. او می گوید:« اولا از نظر اعتقادی دولت خود را موظف می داند به هیات های مذهبی کمک کند. دوما در یک دوره زمانی هیات های مذهبی با خرید کالاهای مورد نیازشان از بازار جو ناآرامی را ایجاد می کنند و بنابراین بازار برهم می ریزد و بازهم دولت باید وارد کار شود. بنابراین تصمیم براین شده تا کالاهای مورد نیاز هیات های مذهبی پیش از ماه محرم تامین شود.» دولت با کسری بودجه 70 هزار میلیارد دلاری، کاهش 23 درصدی درآمدهای جاری و اختصاص ناگهانی 10 میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی برای تامین نیاز هیات های مذهبی دچار مشکل شد. رادمرد معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با مهرنامه این ماجرا را می پذیرد:« سهمیه همچون سال های گذشته به این هیئت ها تخصیص نیافته است؛ اما تلاش شده تا در مجموع به میزانی که مورد نیازشان است، کالا تامین شده و با قیمت مناسب و تمام شده در اختیار آنها قرار گیرد.تا به این ترتیب عهدم تخصیص کالا به هیات های عزاداری تایید شود. کالاهای اساسی برای نذورات مردم و هیئت های مذهبی در ماه محرم امسال هم با وجود تمامی مشکلاتی که وجود داشت تامین شد. دولت با انجمن ها و اتحادیه های صنفی مربوطه هم در این زمینه گفت و گوهایی صورت داد و در نهایت هم کالاهای مورد نیاز مردم را تامین کرد.»

 برهمین اساس در محرم امسال 50 هزارتن شکر به قیمت هر کیلوگرم 1400 تومان، گوشت قرمز به قیمت هر کیلو گرم 14 هزار و 500 تومان و برنج خارجی به قیمت هرکیلوگرم 2هزار و 800 تومان بین هیات های مذهبی توزیع شد. سهم مساجد از کمک های دولتی 80 کیلوگرم گوشت و هیات ها 50 کیلوگرم گوشت به صورت یارانه ای بوده است.

امسال کسری بودجه دولتی هرچند از کمک های ریالی به هیات های مذهبی کاسته بود ولی همزمان شهرداری تهران وحتی شهرداری استانی کمک های کلانی را روانه هیات های مذهبی کردند. به گفته عبدالله رمضانی یکی از مسولان شهرداری تهران کمک های این نهاد عمومی به هیات های مذهبی تهران در قیاس با سال گذشته 2 برابر شده است. هیات های دانش آموزی 250 هزار تومان، هیات های مستمر 300 هزار تومان و هیات های دانشجویی 400 هزار تومان از شهرداری تهران کمک نقدی دریافت کردند.

یک فعال سیاسی که به دلیل همکاری با شهرداری تهران علاقه ای به انتشار نامش ندارد در مورد این کمک ها می گوید:« این کمک ها هر ساله انجام می شد ولی امسال میزان کمک ها افزایش پیدا کرد. دلیل اصلی هم تلاش برای جذب هیات های مذهبی برای انتخابات سال آینده است. البته پیش از این محمود احمدی نژاد هم سال 84 از این تکنیک استفاده کرده بود.»

شهرداری تهران نمایشگاهی به وسعت 20 هزار متر مربع در بوستان ولایت تهران را در آستانه ماه محرم برپا کرد تا هیات های مذهبی به مراجعه به آن وجه نقد و کالاهای مورد نیاز خود را تامین کنند. قیمت کالاهای نمایشگاه شهرداری به طور متوسط 15 تا 30 درصد از بازار آزاد پایین تر بود. محمدهادی ایازی مشاور عالی شهردار تهران هم تایید کرده بود نمایشگاه عطرسیب با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان اقلام و کالاهای مورد نیاز ۱۳ هزار هیات مذهبی شهر تهران در ماه محرم را تامین کرده است. کمک های مالی شهرداری تهران چنان فراگیر بوده که حتی رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت و گوی با خبرگزاری مهر( خبرگزاری که با شهرداری تهران نیز برای پوشش جلسات مطبوعاتی و همایش های شهرداری تهران قراردادی به ارزش سالیانه 150 میلیون تومان منعقد کرده است) از شهرداری تهران قدردانی کرد. حجت الاسلام و المسلمین نیک نژاد گفته بود:«انصافا اقدامات شهرداری توانسته کمک زیادی به مساجد و هیات های مذهبی کند. در روزهای برپایی این نمایشگاه، حضور پر شور هیات های مذهبی و پذیرایی شهرداری تهران از این هیات ها را شاهد بودیم که کمک بزرگی برای برگزاری هر چه بهتر مراسم های ماه محرم در شهر تهران است. ظرفیت های مردمی خوبی در مساجد هیات های مذهبی وجود دارد تا فرهنگ های اسلامی در شهر نهادینه شود و باید از آن استفاده کرد.»

همراهی شهرداری ها با هیات های مذهبی تنها به تهران منحصر نمی شود چراکه شهرداری قزوین امسال 50 میلیون تومان تنها در ماه محرم و ماهیانه بین 6 تا ده میلیون تومان در سراسر سال به هیات های مذهبی کمک های مالی مستقیم و غیرمستقیم ارائه داده است. شهرداری اصفهان هم 360 میلیون تومام کمک نقدی و کالایی به هیات های مذهبی ارائه کرده  است. این کمک تنها به 900 هیات مذهبی دارای مجوز اصفهان ارائه شده است. اصفهانی ها 1500 روحانی را نیز به هیات های مذهبی اعزام کرده اند تا در مورد «اقتصاد مقاومتی» برای حاضران در جلسات مذهبی سخنرانی کنند.

در بروجرد اداره صنعت، معدن و تجارت برنج را به قیمت هر کیلو گرم 850 تومان در اختیار هیات ها قرار داده در قم 100 تن گوشت منجد به قیمت هر کیلو 14 هزار و 500 تومان، 402 تن برنج هندی به قیمت هر کیلوگرم 2 هزار و 500 تومان و2 هزار تن برنج تایلندی به قیمت هر کیلو گرم 700 تومان در اختیار هیات های مذهبی قرار گرفته است. به گفته رئیس اداره صنعت و معدن قم برنج های توزیعی همگی با ارز مرجع 1226 تومانی وارد شده است.

حتی معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفته است:« نوع برنج هندی که امسال 402 تن از آن، میان هیئت های مذهبی قم توزیع شد، از نوع برنج محسن بود.» همزمان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان هم از کمک 9 میلیارد و 500 میلیون ریالی به هیات های مذهبی این استان خبر داده بود. سازمان تبلیغات اسلامی شاهین شهر هم 100 میلیون ریال کمک نقدی به هیات های مذهبی عرضه کرده است. 85 تن انواع اقلام مورد نیاز هیات های مذهبی هم در آمل میان آنها توزیع شده است.

بخش مهمی از کمک های ریالی و کالایی دولت به هیات های مذهبی با هدف بهره برداری های سیاسی صورت می گیرد. سخنران یکی از هیات های مذهبی شرق شهر تهران در این مورد می گوید:« متاسفانه این دخالت ها باعث می شود مردم از هیات ها دوری کنند. دخالت ها از توزیع پول و اقلام غذایی شروع می شود و تا سخنرانی های دولتی پیش می رود.» سیدعبدالجواد موسوی روزنامه نگار هم گفته های این روحانی را به شیوه ای دیگر تایید می کند. او طی سال های گذشته به دلیل آمیختگی سیاست با رفتارهیات های مذهبی از آنها دوری کرده است. موسوی اعتقاد دارد:« سال هاست که هیات نمی روم و حتی تلویزیون هم نگاه نمی کنم. هر وقت طی سال های گذشته به هیات رفتم یا تلویزیون را روشن کردم پشیمان شدم. برای هیات نرفتن دلایل زیادی دارم از صدای گوشخراش برخی مداح ها تا شعرهای سخیف عده ای دیگر و حرف هایی سیاسی که در هیات های مذهبی می زنند همگی باعث شده تا از هیات ها دوری کنم. در بعضی از هیات های مذهبی رسم شده که ارجاعات سیاسی می دهند و در واقع امام حسین را خرج کارهای سیاسی می کنند. سال های اول انقلاب شرایط اینطور نبود ولی حالا تغییر کرده است. البته به یاد دارم یکبار در هیات رزمندگان اسلام مداح پشت تریبون می گفت : ابالفضل علمدار، هاشمی را نگه دار. صرف نظر از اینکه موافق یا مخالف آقای هاشمی باشم، پس از شنیدن این حرف هیات را ترک کردم. هیاتی که مردم برای عزاداری در آن جمع شده اند جایی این حرف ها نیست. کلی از ادم ها را می شناسم که در ماه محرم دنبال یک هیات مناسب می گردند که بروند و عزاداری کنند ولی چیزی پیدا نمی کنند. سابق براین در کوچه و خیابان که قدم می زدی، امکانی وجود داشت که یک هیات را انتخاب کنید و به عزاداری بپردازید.» کمک های ریالی دولت حداقل شائبه هایی را ایجاد کرده که هیات های مذهبی به سمت سیاست حرکت می کنند. سیاستی که گاهی متن و گاهی حاشیه است.

هیات رزمندگان اسلامی نشریه ای داخلی هم منتشر می کند. «هیات» اخبار داخلی هیات رزمندگان اسلامی و دیدگاه های طیف مدیریتی این پایگاه سیاسی را منتشر می کند. در شماره مهر ماه هیات مقاله ای از حسین رحیم پورارغدی منتشر شده است. گزارش کاملی از اجلاس غیرمتعهدها در تهران، معرفی کتاب هایی با مضمون دفاع مقدس و نقد برخی اخبار رسانه های خارجی دیگر صفحات نشریه را تشکیل می دهند. بخش ویژه نشریه صفحاتی تحت عنوان «منبر» است. خاطرات آیت الله قاضی به همراه گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری بدنه این بخش را می سازد. اساسا نشریه هیات رزمندگان اسلام برپایه مرور خاطرات جنگ تحمیلی استوار است. در تنها بخش ارتباط با خوانندگان هیات سعی کرده به یکی از سوالات مطرح شده از سوی خوانندگان در سایت اینترنتی خود پاسخ دهد:« از آنجایی که نشریه هیات با مخاطبین خود ارتباط دو سویه برقرار کرده است از این شماره درنظر دارد به برخی شبهات مخاطبان که از سراسر کشور به آدرسا ینترتی نشریها رسال می شود. به صورت مختصر پاسخ هایی را ارائه نماید. یکی از موضوعاتی که درباره امام زمان(عج) ذهن ها را مشغول می کند و سؤال ایجاد می کند، این است که آیا ایشان همسر یا فرزند دارند؟ آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اختلافات در این زمینه، سؤالرا پاسخ داده اند.» کارگاه آموزش مداحی و گفت و گو با مداحان صفحات دیگر نشریه هیات رزمندگان اسلامی را تشکیل می دهد. نشریه هیات در جلسات هیات رزمندگان اسلامی توزیع می شود. یکی از اعضای دائمی رزمندگان اسلامی غرب تهران می گوید:« بخش مهمی از اطلاعات در مورد هیات رزمندگان از طریق دوستان به هم منتقل می شود و معمولا اینطور نیست که اطلاعات از طریق نشریات و سایت به ما برسد.» تشکیلات هیات رزمندگان اسلام به صورت منظم به فعالیت های خود می پردازد. به گفته مسول رزمندگان اسلامی مشهد، تنها همین شعبه هیات سالیانه 250 برنامه برگزار می کند. مکان هیات نیز در نزدیکی با نقاط حاشیه نشین شهر قرار گرفته است. همچنین مسئول هیئت رزمندگان شهرستان شفت از توابع گیلان نقل می کند بیش از 80 درصد امور جاری هیات را جوانان انجام می دهند. هیات رزمندگان مازندران اتاق فکر زنان تشکیل داده و مسول هیات رزمندگان گلستان هم خبر از تشکیل «هیات کودکان» داده است. نگرانی اصلی گردانندگان هیات رزمندگان تغییر نسل اداره کنندگان است. مسول شعبه همدان هیات در این مورد می گوید:« با توجه به افزایش سن نسل اول مدیران هیئتهای رزمندگان درشهرستا نها باید زمینه مشارکت بیشتر جوانان را در این عرصه فراهم کرد.» جوانانی که هر پنج شنبه ساعت 6 صبح خود را هیات رزمندگان غرب تهران می رسانند از نظر اعتقادی با نسل پیش از خود فاصله های بسیاری دارند. پسرجوانی در حالی که با تلفن همراه خود بازی می کند در هیات رزمندگان غرب تهران می گوید:« بیشتر بچه های نسل جدید به دلیل علاقه به مداحان بخصوص حاج سعید به هیات می آیند.» جوان دیگری خودرو پژو206 تیپ پنج خود را کنار دانشگاه شریف پارک کرده است. موهای سرش را به سبک جوانان مدرن بالای شهر اصلاح کرده و تبلت در دست دارد. او می گوید:« هیاتی ها در اینطور جاها تیپ خاصی ندارند. هیات های مثل موج  الحسین خیلی اعتقادی تر هستند.»

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir