بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آذر 1394      10:4

ماجرای دریافت مالیات تسهیلات خودرو

- عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: «اولین اولویت دولت باید ایجاد اشتغال باشد.ایران باید مانند بقیه کشور ها یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه بلند مدت داشته باشد و این دو به هم مرتبط باشند.»

اقتصاد ایرانی: غلامحسین دوانی، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با حضور در کافه خبر درباره سیستم مالیاتی و فساد مالیاتی ایران گفت: «سیستم مالیاتی ایران می تواند اصلاح شود، ضمن اینکه در حال حاضر اصلاحات جدید نیز تصویب شده است. در تمامی دنیا هیچ کس با رضا و رغبت مالیات نمی دهد و طبیعتا مالیات پولی است که مردم خیلی علاقه ندارد، آنرا بپردازند. زیراسوال مردم این است که وقتی ما مالیات می دهیم دولت این پول را چه کار می کند؟ اگر دولت ها در مقابل پولی که می گیرند پاسخ درستی بدهند و یا درست خرج کنند، مردم تشویق می شوند مالیات بدهند. اگر دولت در مقابل سئوالات مردم پاسخگو نباشد و هزینه هایی که می کنند هزینه های بی مورد باشد،آنگاه مردم تلاش می کنند مالیات ندهند و مالیات گریزی اتفاق می افتد.»

وی ادامه داد: «هم فرهنگ پرداخت مالیات در مردم ضعیف است و هم مالیات ستانی؛ زیرا هیچ وقت بر مبنای عدالت مدیریت درست صورت نگرفته است. یعنی همیشه بیشترین فشار بر روی اقشار پایین بوده است. به نظر می آید که دستگاه مالیات ستانی نمی تواند از اقشار با درآمدهای بالا مالیات بگیرد، در نتیجه فشارها متوسط قشر متوسط و پایین جامعه است، به همین علت هم صدای مردم درآمده است. به طور مثال افرادی با داشتن شماره اعتباری و چهار عدد کداقتصادی قلابی میلیارد ها معامله می کند. پیدا کردن آن ها کار سختی نیست. در ایران برعکس ساربان، کسبه جزء زیر فشار هستند و به درستی نیز اعتراض دارند. چون در مقابل مالیاتی که می پردازند،خدمات خاصی از دولت دریافت نمی کنند.»

به گزارش خبرآنلاین، دوانی افزود: «دولت ها در تمام دنیا خدمات متنوعی را ارائه می دهند و در قبال آن مالیات های بسیار سنگینی را دریافت می کنند. به طور مثال در کانادا حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد درآمد دولت از طریق مالیات تامین می شود، در مقابل دولت خدمات بسیاری به مردم ارایه می دهد که از جمله آن می توان به بهترین سیستم حمل و نقل، بهترین سیستم آموزشی دنیا و بهترین پوشش درمانی اشاره کرد که متاسفانه در ایران هیچ کدام از این خدمات از سوی دولت ارایه نمی شود و روز به روز هم پوشش خدمات کم می شود، در نیتجه مردم تلاش می کنند که مالیات نپردازند.»

راه حل چیست؟

دوانی راه حل این بن بست را پاسخگویی دولت ذکر کرد و گفت: «راه حل این است که دولت در مقابل پولی که از مردم می گیرد پاسخگو باشند. دولت باید رسما اعلام کند که پولی که بابت مالیات دریافت می کند، به مردم گزارش بدهد. وظیفه دیوان محاسبات این است که اساسا درباره بودجه کشور به مردم گزارش بدهد. این آمار باید به مردم داده شود نه اینکه محرمانه فقط به مجلس ارایه شود. اگر مردم آثار این بودجه را در شهرشان ببینند در خدمات عمومی ببینند تشویق می شوند که مالیات پرداخت کنند ولی از طریق حدیث و اخلاق در تلویزیون به مردم بودیم کسی مالیات بده نخواهند شد.»

دوانی راه حل این بن بست را پاسخگویی دولت ذکر کرد و گفت: «راه حل این است که دولت در مقابل پولی که از مردم می گیرد پاسخگو باشند. دولت باید اعلام کند که پولی که بابت مالیات دریافت می کند، به مردم گزارش بدهد. وظیفه دیوان محاسبات این است که درباره هزینه کرد بودجه کشور به مردم گزارش بدهد. این آمار باید به مردم داده شود نه اینکه محرمانه فقط به مجلس ارایه شود.اگر مردم آثار این بودجه را در زندگی وشهرشان ببینند یا در خدمات عمومی ببینند، تشویق می شوند که مالیات پرداخت کنند. ولی از طریق توصیه در رسانه، کسی مالیات نخواهد پرداخت.»

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران می گوید: «سیستم جامع مالیاتی کشور در سال ۲۰۰۴ طراحی شده است. این سیستم در همه جای دنیا یکسان است. همه جای دنیا این سیستم مالیات می گیرد اما در ایران جواب نداده است. چرا؟ به دلیل که ما می خواهیم عده زیادی را معاف کنیم. همین الان ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی مالیات نمی دهند. آقای عسگری رییس سازمان مالیاتی اخیرا گفته است ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد کشور زیر چتر مالیاتی نیست. مالیات این درآمد حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان می شود. سوال مردم این است که این افراد چه کسانی هستند که مالیات نمی دهند. درحالی که قانون مالیاتی تنها قانونی است که با حقوق بشر هم سو است. تنها قانونی است که شهروند ها را تقسیم نمی کند، به جنسیت مربوط نیست و زن و مرد نیم شناسد.وقتی می گوییم مودی مالیاتی، فارغ از هر جنسی که باشید، پرداخت مالیات یکسان است.

وی در پاسخ به سوال چرا در ایران دستگاه مالیات ستانی ضعیف عمل می کند؟ گفت: «برای اینکه دستگاه مالیات ستانی بخشی از دولت است و دولت عزم جدی برای برخورد با مالیات گریز ها ندارد. در حال حاضر حجم قاچاق در کشور ۲۵ میلیارد دلار برآورد می شود. طبیعتا وقتی که قاچاق وجود دارد، قاچاقچی نه حقوق گمرکی می پردازد و نه مالیات می دهد. کل درآمد نفتی کشور ۳۰ میلیارد دلار است در حالی که برابر این رقم قاچاق صورت می گیرد. سئوال این است که چطور می شود این حجم قاچاق وارد کشور شود و همه بدانند و در مجلس هم اعلام شود،اما چرا عزمی برای برخورد با قاچاق چی ها و مالیات گریزها نیست؟ هیچ کس برخورد نمی کند، روزانه هم بر حجم آن افزوده می شود.»

راههای مالیات گریزی

دوانی تاکید کرد: «ورود قاچاق مخل تولید کشور است چون نه تعرفه می دهد نه حقوق گمرکی . طبیعتا تولید کننده داخلی قادر به رقابت با آن نیست. همه می دانند کالای وارداتی از مبادی رسمی کشور وارد شده و حقوق گمرکی آن پرداخت شده است. اما متاسفانه قاچاق با فساد عجین شده است، فساد و قاچاق سبب شده است که بخش تولید کشور ضعیف شود. مادامی که بخش تولید ضعیف شود، پولی برای مالیات ندارد.»

وی افزود: «اگر مسئولین عزم جدی برای مالیات ستانی دارند، به نظر من باید معافیت مالیاتی نهاد برداشته شود. سال گذشته با وجودی که نمایندگان مجلس علاقه مند بودند، معافیت مالیاتی لغو شود. شورای نگهبان نپذیرفت و مجددا مشمول معافیت شد. چون نپرداختن مالیات یعنی فقدان شفاف سازی. اگر قرار باشد یک گروه مالیات ندهند، طبیعتا فشار مالیاتی بر روی گروهی است که مالیات می دهند. در نتیجه نارضایتی بوجود می آید و این ها نارضایتی ها سبب مالیات گریزی می شود.»

دوانی تصریح کرد: «نظام مالیاتی سالم رابطه مستقیمی با اقتصاد شفاف دارد؛ همه جای دنیا اقتصاد شفاف یعنی اقتصادی که مالیات می دهد و جرایم مالیاتی جرایم جنایی محسوب می شوند. تا قبل از اصلاحیه جدید قانون مالیاتی، ما اصلا تعریفی برای جرم مالیاتی در کشور نداشتیم بنابراین اگر کسی نیز از پرداخت مالیات فرار می کرد یا درآمد خود را کتمان می کرد، هیچ اتفاقی نمی افتاد. کما اینکه در دادگاه های اخیر فساد نفتی و قبل از آن اختلاس 3 هزار میلیادی کسی مدعی نشد که مالیات این درآمد ها چه می شود.در کشور های دیگر اگر اتفاقی مشابه این اتفاق بیفتد، سازمان مالیاتی به عنوان مدعی اصلی ظاهر می شود. در حالی که در این فساد ها سازمان مالیاتی اصلا مدعی نبوده است.»

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران یادآور شد: «اگر این اصلاحیه مالیاتی به درستی اجرا شود و دستورات مالیاتی به درستی اجرا شود، می تواند بخش های بسیار زیادی از حوزه مالیات گریز را وارد چتر مالیاتی کند. ولی نهاد ها به دلیل اینکه معافیت مالیاتی آنها قانونی است از این قانون مستثنی هستند. بنابراین اقتصاد ما در حوزه مالیات با دو گروه مواجه است؛ یک گروه قانونی مالیات نمی دهند و گروه دیگر غیرقانونی . حجم این دو گروه حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص کشور است.»

دوانی با بیان اینکه پیش بینی ها حکایت از آن دارد که تا سال ۲۰۲۰ قیمت نفت به ۷۰ دلار نمی رسد،گفت: «این در درحالی است که حداقل نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان پول در همین مدت برای اداره کشور داریم. دسترسی به چنین پولی تقریبا غیر ممکن است.حتی به نظر من هم سرمایه گذاری خارجی هم چنین پولی نمی آورد. بنابراین تنها راهی که دولت دارد این است که بر مالیات ها تکیه کند. اما مسلما راهش این نیست که به کسانی که قبلا مالیات داده اند، فشار مضاعف وارد شود. بلکه باید کسانی که مالیات نمی دهند، وارد چرخه مالیات دهی شوند. به نظر من دسترسی به درآمد های مالیاتی تا ۳ برابر از طریق شناسه مودیان جدید قابل دسترس است. یعنی امر بسیار بدیهی است که دسترسی به درآمد های مالیاتی تا حدود ۳ الی ۴ برابر امکان پذیر شود.»

وی ادامه داد: «دوانی نگرانی در حال حاضر بخش تولید و کسب و کار کشور این است که فردا سازمان مالیاتی به دلیل اینکه عزم جدی ممکن است در آن وجود نداشته باشد٫ نخواهد برخورد فشار را بر روی بخشی که از قبل مالیات می دهند این نکرانی از الان کسب و کار کشور را به تردید انداخته است. »

مالیات در رابطه با سپرده ها چگونه است؟

دوانی در باره مالیات های سپرده های بانکی گفت: «اصلا چنین چیزی نیست. بلکه در قانون جدید امکان دسترسی دستگاه مالیاتی به اطلاعات بانکی فراهم شده است و از همین الان کسانی که مالیات گریز هستند با جوسازی طوری بیان کردند که گویا سازمان مالیاتی می خواهد از سپرده ها مالیات بگیرند. سازمان مالیاتی از سپرده ها مالیات نمی گیرد سپرده های بانکی از سال ۴۵ تا به حال از مالیات معاف اند طبق اصلاحیه جدید نیز معاف هستند. ولی سازمان مالیاتی به شبکه بانکی دسترسی پیدا خواهد کرد.در تمامی دنیا سازمان مالیاتی به اطلاعات بانکی افراد دسترسی دارد٫ 

وی افزود: «نگرانی که در ایران وجود دارد این است که سازمان مالیاتی این دسترسی را بعد ها سیاسی نکند یعنی این اطلاعات محرمانه است و فقط برای مقاسط مالیاتی کاربرد دارد و برای قاسط غیر مالیاتی به کار برده نشود. یعنی به طور مثال در هنگام انتخابات حساب بانکی شخصی را آشکار کنیم که رای نیاورد٫ سواستفاده نکنیم. اگرچه در خود قانون نیز پیشبینی شده است اگر مامورین مالیاتی در صدر افشایی قانون در بیاورند جرم برایشان تعریف شده است ولی چون تا به حال چنین جیزی نبوده است و اولین بار است صاحبان حساب های بانکی نگران هستند. به ویژه رابطه بین ملت و دولت رابطه مودت آمیزی نیست اعتمادآمیز نیست و هر طرف طرف مقابل را متهم می کند.» 

اصلاحیه قانون مالیت ها چه امتیازی دارد؟

عضو شورای انجمن حسابداران در این بار گفت: «در این اصلاحیه قانون مالیات ها خوشبختانه دولت به درستی این نکته را توجه کرده است که تولید مملکت زمین گیر شده است. تعداد بیکاران کشور رسمی و غیررسمی حدود ۵ میلیون بیکار رسمی و پنهان داریم ایجاد اشتغال ۵ میلیون نفر اولویت دولت است راهکاری مگر راه اندازی مجدد کسب و کار ندارند. چون کسب و کار در کشور ۲ سال است تعطیل است جزؤ بخش دلالی که فعال است بخش تولید و خدمات کشور عملا زمین گیر است.»

وی افزود: «در این اصلاحیه کوشش شده با اعمال معافیت های مدت دار طولانی کسب و کار را تشویق کنند که دوباره راه اندازی شود. به ویژه در بخش سرمایه گذاری خارجی معافیت هایی دیده می شود که سرمایه گذار خارجی تشویق شوند که به ایران بیایند.مثلا در ماده ۱۳۲ و ۱۳۸ که از اصلاحیه قانون رفع موانی تولید آمده می شود تا حدود ۱۷ الی ۱۸ سال یک شرکت تولیدی که از ۹۵.۱.۱ به بعد به بهره برداری می رسد از معافیت استفاده کند یا از صادرات کلیه خدمات خارج از ایران برخوردار می شود.»

دوانی ادامه داد: «به نظر من می آید که اگر شرایط بقیه مسائل اقتصادی کشور حل شود این اصلاحیه شاید بتواند موثر باشد. ولی این نکته مهمی را که باید تاکید کنیم این است که قانون مالیات ها یکی از عوامل تاثیر گذار در اقتصاد است٫ قانون مالیات ها تنها تاثیر گذار نیست به ویژه در شرایط فعلی شاید مهم ترین عامل هم نباشد. چون شرایط فعلی اقتصاد طوری زمین گیر شده است که ظاهرا باید یا تراکتور بلند کنید بنابراین قانون گمرکی باید اصلاح شود٫ قانون تامین اجتماعی باید اصلاح شود ٫ قانون کار و قوانین بانکی باید اصلاح شوند ٫ اگر چه در همین قانون رفع موانع تولید بخشی از مقررات بانکی را طوری محدودیت برایشان فراهم کرده که بانک ها دست از بنگاه داری بردارند. در قانون رفع موانع تولید و اصلاحیه قانون مالیات ها نکاتی وجود دارد که اگر عزم جزمی هم وجود داشته باشد بتوانند کشور را در یک دوره ۳ الی ۵ ساله فقط روی قلتک بیاندازند. زیرا کشور اقتصادش از ریل خارج شده است.»

مالیات وام ۲۵ میلیونی چگونه است؟

غلام حسین دوانی، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با حضور در کافه خبر درباره حواشی مالیاتی وام ۲۵ میلیونی اظهارنظر کرد و گفت: «دولت زیر فشار وام ۲۵ میلیونی خودرو طرح کوتاه مدت خود بوده و به عواقب بلندمدت آن توجه نشده است و چون پشت بند این برنامه کوتاه مدت، بلندمدت نیست، باز هم در کوتاه مدت دچار مشکل نمی شود.»

وی ادامه داد: «سوال من این است که خودروسازان می گویند ۱۰۰ هزار خودرو در انبار دارند، پس چرا تا اردیبهشت این خودرو ها را تحویل می دهند؟ مردم که از کیفیت های خودرو ناراضی بودند و کمپین نخریدن خودرو را راه اندازی کردند، توانستند ۲ میلیون قیمت را کاهش بدهند و موجب این شوند که خودروسازها کیفیت های خود را افزایش دهند. حال که خودروها فروش رفته است، آن ۲ میلیون را اضافه کردند و ۸ سال را به ۴ سال تبدیل کردند و در عمل نرخ سود ۱۶ درصد، ۱۸ درصد تبدیل می شود.»

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران افزود: «ضمنا قرار نیست دولت توجه را فقط به خودرو داشته باشد. مشکل اصلی کشور، زندگی افراد است و بدون خودرو نیز می توان زندگی کرد. با ترافیکی که در کشور داریم و علاوه بر این ۱۰۰ هزار خودو که به ترافیک ها می افزاید، وضعیت ترافیکی فاجعه می شود و محیط زیست نیز صدمه می بیند. کاش این پول را طوری می دادند که خودروسازها بدهی شان را بدهند.»

دوانی در ادامه درباره مالیات خودرو این گونه توضیح داد: «مالیات همراه با وام ۲۵ میلیونی مشمول ۹ درصد ارزش افزوده بوده است. یعنی اگر قبل از این وام نیز خودرو خریداری می کردند، باید ۹ درصد ارزش افزوده پرداخت می کردند. واقعیت این است که خریدار تحت فشار مالیاتی است، ولی ارزش افزوده باید پرداخت شود. اگر افراد فکر می کردند که با این وام، ۹درصد ارزش افزوده پرداخت نمی کنند، اشتباه می کردند چون در حالت عادی برای خریدن خودرو باید این ارزش افزوده بدهند و فقط یک مالیات ارزش افزوده به وام تعلق می گیرد.»

وی ادامه داد: «کسانی که وام ۲۵ میلیونی گرفته اند، تصورشان این بوده است که یک ۱۶ درصد برای سود می دهند و دیگر مبالغی پرداخت نمی کنند، ولی اینطور نیست. اولا ۱۶ درصد سود نیست و در عمل به ۱۸ درصد تبدیل می شود؛ ثانیا ۹ درصد مالیات ارزش افزوده باید پرداخت کنند. قرار نیست که اگر طناب مفتم در خیابان آویزان کنند، مردم خودشان را آویزان کنند. ملت باید تمام موانع را درنظر می گرفتند.»

دوانی افزود: «اکثر این وام ها پرداخت نخواهند شد و دوباره دچار مشکل می شوند. شبکه بانکی تا الان ۱۵۰ هزار معوقه بانکی دارد. این هم اضافه می شود. این وام مسکن بوده است و تحت فشار دولت کوتاه آمده است.دولت مندان به فکر بلند مدت نیستند یک سری سیاست هایی در خارج در یک شرایطی جواب داده است لزوما هم معلوم نیست در ایران جواب دهد. به طور مثال افراد سایزشان ۳۸ است آیا همه لباس سایز ۳۸ تنش می رود؟ ما یک سری فرمول داریم تحریک تقاضا به استفاده از تسهیلات و در شرایطی بقیه موضوعات درست باشد این هم دست می شد ولی وقتی که توسط تسهیلاتی که من ندارن بدهم انجام می شود فایده ندارد. قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و مردم توانایی خرید و بازپرداخت تسهیلات را ندارند.»

اولویت بندی دولت باید چگونه باشد؟

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: «اولین اولویت دولت باید ایجاد اشتغال باشد. تا کسی کار نکند نمی تواند خرید کند. بنابراین حتی اگر بخواهیم پول دهیم٫ اگر بلاعوض باشد که فاجعه است و اگر مانند حال قسط بدهیم سوال این است که مردم از کجا قسط را می خواهند بازپرداخت کنند. فاجعه گلوبان گیر کشور می شود. اگر فردا پول را ندهند بانک ها به زمین برخورد می کنند. بخشی از موقتات لیزینگ ها بودند آن ها تجربه لیزینگ سال ۸۴ الی ۸۶ را دارند. آن زمان بیکار به این اندازه نبوده است. اقتصاد هم به این نحو زمین نخورده بود٫ در سال ۹۰ به بعد لیزینگ ها دچار مشکل شدند.»

وی ادامه داد: «چون برای من بسیار واضح است که بخشی از این افراد می خواهند در خیابان کار کنند ولی ظرفیت تاکسی تهران معلوم است.جمعیت تهران که بیشتر نشده است ظرفیت خیابان ها. ماشین ها مشخص است این افراد موجب می شوند افراد دگر هم از کارشان بیافتند. دولت می بایست این امکان را در قالب تسهیلاتی به تولید کنندگان می دادند و تولید کنندگان را متعهد می کردن که تولید را راه اندازی کند. برای اینکه تولید راه بیافتد باید جلو قاچاق را نیز بگیرند. ما در نساجی در پوشاک کشوری هستیم که از قدیم حرف داریم چرا دولت حمایت نمی کند.»

دوانی افزود: «دولت برای ین که حمایت کند باید وام دهد به جای اینکه پول ها را در طرح هایی که اساس آن زیر سوال است مانند برخی از پترو شیمی ها که اساسا وجودش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده برای ایران خرج کند. دولت می بایست از طریق ایجاد تسهیلات برای واحد های خدماتی و تولیدی از یک طرف و به شدت برخورد کردن با قاچاق است. ۲۵ میلیارد دلار خرج قاچاق کشور است. یک ۲۵ میلیارد دلار هزینه منابع ارزی کشور بیرون می رود در شرایطی که نیاز به ارز داریم. دو ۲۵ میلیارد دلار ازچنگ مالیات گمرک بیرون می رود و جچون قاچاق می آید می تواند با محصولات داخلی نیز رقابت کند.بخشی از مشکلات ما از دوران دولت قبلی واردات بی رویه است که باعث شدهاست تولید را زمینگیر کند. ظاهرا این طوریست که ما از دوکشور طلبکاریم هند و چین. دولت مندان به جای طلبشان هر جنسی را وارد کشور می کنند. دولت هم دل خود را خوش کرده است که لوازم مصرفی وارد می کند. ماشین آلات که وارد نمی شود لوازمی که در کشور هم می توان آن را تولید کرد وارد می شود .»

وی ادامه داد: «در بخش های زیاد کشور ایران تجربه کمتری از کشور های دگر ندارد.اما قیمت مزد کشور در سطح پایین جهان است .بنابراین کسانی که می گویند مزد گران است دروغ می گویند.مزد متوسط چین در حال حاضر از متوسط ایران بالا تر می شود. کارگز ایرانی به دلیل نداشتن انگیزه بهره وری ندارد.دولت می بایست از طریق ایجاد امکانات رفاهی آن انگیزه را ایجاد کند.باید سیستمی پیدا کنید دانشجویان کارگان و مردم را به کار کردن جذب کنید. در سال ۱۵۰ میلیارد دلار خروج مغز داریم یعنی خروج نیرو انسانی و جایگزین این افراد در آینده پبدا نخواهید کرد.ایران دانشجو خوب را از دست می دهد.»

راه حل چیست؟

عضو شورا گفت: «کشور باید مانند بقیه کشور ها یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه بلند مدت داشته باشد و این دو به هم لینک شده باشند. ظاهرا در این لحظه ایران به نظر می آید که فاقد برنامه باشد. مهم ترین مشکل کشور تحریم نیست و هیچ گاه نبوده. تحریم یکی از عواملی است که اقتصاد را به زمین زد اما اقتصاد خود آماده زمین خوردن را داشت. چون دولت قبلی ۸ سال ۶۰۰ میلیارد پول را بی حساب کتاب از بین برد.حال مجبوریم هزینه را بدهیم ولی سوال مردم این است که چرا ما باید این هزینه ها را بدهیم.» 

مالیات چه نقشی می تواند در توسعه داشته باشد؟

دوانی پاسخ داد: «وزارت دارایی امور اقتصادی یکی از وظایفش مالیات ستانی است و وظیفه اصلی وزارت امور اقتصادی دارایی جهت دادند به سیاست های اقتصادی از طریق برنامه ریز مالیاتی است. متاسفانه درایران به این مسئله کمتر توجه شده است اخیرا متوجه شده ایم که مالیت نیز می تواند جهت گیری مالی داشته باشد. در همه جا دنیا با مالیات سمت و سوی اقتصاد را روشن می کند. به طور مثال اگر بخواهند کشتی سازی رشد کند صنعت کشتی سازی را معاف می کنند بنابراین عده ای تشویق می شوند که با آن صنعت بروند اگر یک سری مناطقی است که توسعه نیافته از طریق اعمال سیاست ها خاص آن جا را آباد می کنند.»

وی ادامه داد: «نمونه این مسائل در جنوب کشور بوده است.سازمان مالیاتی برای این که نیرو در جنوب کشور جذب کند حقوق آن قسمت را از مالیات معاف کرده است.آن هایی که در صنایع نفت کار می کردند خانه ای را اساسه می گرفتند. برای اینکه بتوانیم در جنوب کشور که دما بسیار بالایی دارد نیرو کار جذب کنید.نتیجه این بود که بزرگ ترین پالایشگاه جهان را تصویه خانه اش را در آبادان زدید.آن سیاست از دیدگاه توسعه صنعتی موفقیات آمیز بود. باید این راه ار ادامه دهیم.تفکری که اسلویه را ساخت تفکر توسعه صنعتی نبود و برای نیرو انسانس ارزش قائل نبود.نیور انسانی نیازمند تفریح٫ نیازمند آرامش و آموزش است و چنین شرایطی را در اسلویه نداریم. مالیات بخشی از این موضوع را پوشش می دهد. تجهیزات پزشکی وجود ندارد وقتی من مطمئن نباشم دستم توسط دستگاه آسیب ببیند خدماتی دریافت نمی کنم به دستگاه دست نمی زنم.»

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: «دومین مسئله که باید به آن توجه داشته باشیم این است که تعامل با دنیا را به طور منطقی داشته باشیم.ایران نیز بخشی از جهان است و وزن ما در قسمت اقتصادی بسیار کم رنگ است. اگر بتوانبم فرصت طلایی که در منطقه برای ایران پیش آمده از نظر اقتصادی استفاده کنیم برنده ایم. باید به داشته هایمان توجه کنیم. نزدیک ۳۰ الی ۳۲ میلیون نفر آمده به کار داریم که فعلا از ۲۲ الی ۲۳ میلیون نفر استفاده می کنیم. از نظر صادرات نیرو انسانی مهندس کشور سوم یا چهارم جهان هستیم. نزدیک ۵ میلیون دانشجو داریم و همه این موارد امتیاز هایی است که ما باید به درستی از آن ها استفاده کنیم. حدود ذخایر نفتی تایید شده ایران حدود ۷ هزار میلیارد دلار است ذخاید گازی تایید شده ایران حدود ۱۵ هزار میلیارد دلار است و ایران به جز صادرات مواد خام استفاده ای دگری تکرده است. حتی پسته و زعفران ما به اسن کشور دگری صادر می شود و دولتمندان ما اصلا به این موضوع توجه نمی کنند. وقتی زعغران بتواند در ایران خوب بسته بندی شود صنایع بسته بندی نیز راه می افتاد فرصت ها در جهان از نظر اقتصادی تکرار بشو نیستند بنابراین هر ملتی اگر از این فرصت ها استفاده نکند باخته است. »   


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir