بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آبان 1394      11:39

نقش موثر رشد خودرو در رشد اقتصاد

بایزید مردوخی می گوید:صنعت خودرو به لحاظ ارزش افزوده و اشتغال سهم بالایی در رشد اقتصادی دارد به طوری که رشد آن می تواند در رشد کل اقتصاد محسوس باشد و بالعکس رکود آن نیز می تواند موثر باشد.

اقتصاد ایرانی: دبیر اسبق هیات امنای حساب ذخیره ارزی با اشاره به اینکه سهم برخی صنایع در تولید ناخالص داخلی دارای اهمیت است،اظهارداشت: برای مشخص شدن این موضوع باید سهم هر یک از صنایع را در تولید ناخالص ملی بررسی کرد؛ کل سهم بخش صنعت حدود ۱۵ درصد است. البته زمانی در حال رسیدن به ۲۰ درصد بود اما این رشد محقق نشد.

به گزارش خبرآنلاین، مردوخی با بیان اینکه منظور از صنعت، صنعت کارخانه ای است، عنوان داشت: صنعت خودرو در رشد تولید ناخالص داخلی سهم بالایی دارد؛ چه از نظر ارزش افزوده و چه به لحاظ اشتغال. بنابراین تحرک و رشد آن می تواند در اقتصاد کاملا محسوس باشد همانطور که رکودش می توند موثر باشد.

وی افزود: البته بخش ساختمان نیز به دلیل اینکه بیش از یکصد صنعت در زیرمجموعه این صنعت وجود دارد، می شود گفت نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی کشور و تحریک سایر صنایع مرتبط دارد.

مردوخی یاد آور شد: موضوع ناراحت کننده این است که هم خودرو و هم مسکن در این سالها دچار مشکلاتی شده اند و به تدریج در حال از دست دادن نقش خود در اقتصاد کشور هستند. به خصوص صنعت خودرو به دلیل اینکه پیشرفتهای تکنولوژیکی نداشته و با خودروسازی دنیا پیش نرفته است، از لحاظ کیفی نمی تواند رقابت کند و همچنین به دلیل افزایش قیمت در دوران تحریم نتوانسته جایگاه خود را در بین خریداران داخلی حفظ کند و با ورود خودروهای خارجی روز به روز در حال تضعیف است.

مردوخی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا این اتفاق به عدم تمایل مردم مرتبط است، گفت: تقاضا در بازار کمی دچار کاهش شده است. این تقاضای کم،یعنی هنوز مردم ما برای خردی راغب هستند، اما کاهش تولید داشته ایم. این کاهش تولید هم به دلیل انباشته شدن محصولات در انبارها است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل هم رقابت محصولات خارجی است که در سال های اخیر وارد کشور شده است.

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در سال های گذشته ادعا شد که باید تعرفه گمرکی را حذف کنیم و یا در حد امکان کاهش دهیم، استدلال آنها هم این بود که با این کار بازار تولید خودرو رقابتی می شود و خودروساز داخلی می تواند کیفیت خود را ارتقا دهد.در حالی که این استدلال سودجویی برخی بود و نه تنها بازار را رقابتی نکرد، بلکه ذائقه مردم را هم تغییر داد. تا جایی که دیگر مردم خودروی گران قیمت داخلی را به خودرو ارزان خارجی و حتی بی کیفیت ترجیح نمی دهند.

به گفته وی این دلایل سبب شده تا صنعت خودرو سهم خود را در اقتصاد از دست بدهد.

این اقتصاددان در خصوص تحولات صنعت ساختمان نیز گفت: این شرایط در صنعت ساختمان بسیار جدی تر است، چرا که صنعت ساختمان بخش زیادی از منابع بانکی را دریافت کرده و البته وام های بزرگی هم برای مراکز و برج های تجاری در خود جای داده است. در واقع این وام ها به کسانی پرداخت شده است که اساسا مسکن مورد نیاز مردم را نمی سازند، بلکه واحد های بزرگ و بالای ۱۰۰ متر برای برج های گرانقیمت می سازند که به درد مردم عادی نمی خورد.

وی تاکید کرد: اکثریت مردم ما با درآمد های متوسط زندگی می کنند و در خانه های ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر زندگی نمی کنند، در نتیجه بیشترین واحدهای مورد نیاز مردم، واحدهای مسکونی زیر ۱۰۰ متر است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir