بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آبان 1394      12:27

راهنمای مقاصد صادراتی در پساتحریم

اقتصاد ایرانی: با اجرای برجام و مهیا شدن شرایط مناسب برای تجارت با دنیا، سه سوال کلیدی برای فعالان و متولیان حوزه صادرات مطرح می شود؛ اینکه ایران در صادرات چه کالاهایی مزیت دارد؟ چه کالاهایی باید صادر شود؟ و اینکه هر کالا به کدام مقصد صادر شود؟ در این راستا با توجه به اینکه تجار و بازرگانان تاکنون امکان دسترسی به اطلاعات صحیح و مستقل را نداشته و بالطبع در مقایسه با رقبای خارجی خود از قدرت رقابت کمتری برخوردار بوده اند، «واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد» برای اولین بار با انتشار گزارشی با عنوان «راهنمای تجار و بازرگانان» به این سوالات پاسخ داده تا با پرکردن خلأ موجود در فضای تجاری کشور، سودآوری هرچه بیشتر از صادرات را رقم بزند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در مدت سه ماهی که از توافق هسته ای ایران با ۶ قدرت جهانی گذشته است، کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، لهستان، انگلستان، ژاپن و کره جنوبی، مهم ترین هیات هایی بودند که بلافاصله راهی ایران شدند و به رایزنی و گفت وگو با مقامات اقتصادی دولتی و بخش خصوصی ایران پرداختند. رخدادهایی از این دست بارقه هایی از امید به رونق اقتصادی ایران در آینده ای نه چندان دور است؛ اما بدون تردید راهی دشوار تا رسیدن به شرایط مطلوب اقتصادی در راه است. در این رهگذر دسترسی اطلاعات و تحلیل های صحیح از چشم انداز اقتصادی کشور در حوزه های مختلف، فعالان اقتصادی را در مقابل آسیب های احتمالی تجهیز و مسیر پیشرفت آنها را هموار می سازد.

اهمیت بخش تجارت در اقتصاد ایران

ایران به عنوان یکی از کشورهای عمده دارای منابع نفت و گاز، از جمله بزرگ ترین صادرکنندگان نفت خام و گاز طبیعی در جهان، چهارمین تولیدکننده نفت و صاحب دومین ذخایر گازی در جهان است که ارزآوری آن نیز به طور عمده از این محل تامین می شود. علاوه بر صادرات نفت و گاز، بخش دیگری از صادرات ایران در قالب صادرات خدمات و بخشی نیز در قالب صادرات گمرکی صورت می گیرد که با توجه به ناچیز بودن صادرات خدمات ایران، عمدتا از صادرات گمرکی تحت عنوان صادرات غیرنفتی نام برده می شود. صادرات غیرنفتی ایران نیز سه بخش میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها است.

ایران حدود ۰.۴۴ درصد از تجارت دنیا را به خود اختصاص داده است که رتبه ایران از این منظر در رده ۴۰ از بین ۱۳۸ کشور قرار دارد. حدود ۳۰ درصد از حجم صادرات ایران را صادرات غیرنفتی تشکیل می دهد. با اینکه ایران به دلیل موقعیت استراتژیک در دنیا، دسترسی به آب های آزاد و همجواری با بازارهای بزرگ مصرفی همچون کشورهای عربی، می تواند یکی از بزرگ ترین درگاه های تجاری دنیا باشد، با این حال سهم چندانی از تجارت جهانی ندارد. در حال حاضر بیش از ۹۰درصد روابط تجاری ایران با کشورهای آسیایی، به خصوص کشورهای همسایه، صورت می گیرد و سهم سایر قاره ها بسیار ناچیز است. با توجه به تحولات اخیر در حوزه سیاسی و زمزمه لغو تحریم های بین المللی، به نظر می رسد پتانسیل گسترش روابط تجاری ایران به شدت رو به افزایش باشد. اخبار منتشرشده طی ماه های اخیر نشان می دهد شرکت های غربی برای افزایش مبادلات تجاری با ایران آماده اند و بر سر بازار ایران رقابت می کنند. در این خصوص سخنگوی اتحادیه تجارت خارجی مستقر در برلین گفته است، ایران در زمینه صنعت خودرو و بخش انرژی پتانسیل بسیار خوبی دارد و با رفع تحریم ها، اقتصاد آلمان باید از این فرصت استفاده کند.

براساس گزارش های بنیاد مطالعات خاورمیانه و خاور نزدیک که مقر آن در برلین قرار دارد، به دولت آلمان پیشنهاد داده شد به شرکت ها کمک کند تا هر چه زودتر به تجارت با ایران نزدیک شوند. بدین منظور هیات٦٠نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز هست، برای گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی در ۲۸ تیر ۱۳۹۴ وارد ایران شد. این هیات شامل نمایندگانی از بزرگ ترین شرکت های آلمان در حوزه های مهندسی، دارویی، شیمیایی و قطعات خودرو بود. همچنین افزایش پتانسیل مراودات تجاری با ایران در میان همسایگان نیز در حال تقویت است. به طور مثال طی سفر رئیس جمهور عراق در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ‍۱۳۹۴ به ایران، زمزمه های برقراری تجارت آزاد میان دو کشور، این سفر را به یک رویداد مهم اقتصادی و بازرگانی تبدیل کرده بود. دو کشور در تلاشند سطح روابط ۶ میلیارد دلاری فعلی را به ۲۵ میلیارد دلار افزایش دهند. به هر حال به نظر می رسد تحولات اخیر در ایران از جمله رفع تحریم های بین المللی این کشور را بیش از پیش برای گسترش روابط تجاری جذاب کرده است. لغو تحریم های بانکی، بیمه ای، حمل و نقل و... زمینه های مراودات تجاری ایران با سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی را فراهم می آورد.

بر این اساس، واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد برای اولین بار در ایران اقدام به انتشار «راهنمای تجار و بازرگانان» به صورت یک مجموعه سه جلدی کرده است. این مجموعه راهنمای جامعی برای تولیدکنندگان، تجار و سیاست گذاران است که در آنها پس از بررسی وضعیت کلان اقتصاد ایران و پیش بینی متغیرهای مهم اقتصادی در سال آتی، بهترین مقاصد کالاهای ایرانی به تفکیک کدهای چهار و شش رقمی شناسایی شده است که این امر می تواند راهگشای تولیدکنندگانی باشد که به دنبال مقاصد صادراتی مطلوب برای صادرات محصول خود هستند. علاوه بر آن، برای کمک به تجار، کالاهایی که ایران در آن بیشترین مزیت صادراتی را دارد، شناسایی شده است. برای دستیابی به این دو مهم، پس از بررسی کلی وضعیت تجارت ایران؛ مانند تراز تجاری، هزینه صادرات و واردات، شاخص های تنوع و تمرکز صادراتی، ترکیب صادرات غیرنفتی و معرفی شرکای عمده صادراتی ایران و... با تکیه بر روش های علمی و استاندارد معرفی شده توسط موسسات معتبر بین المللی نظیر مرکز تجارت جهانی، «پتانسیل های صادراتی» ایران با استفاده از دو شاخص «عملکرد صادرات» و «تقاضای جهانی» محاسبه شده است. این دو شاخص نه تنها نشان می دهند که ایران در صادرات چه کالاهایی مزیت دارد، بلکه میزان تقاضای جهانی برای این محصولات در دنیا را نیز برآورد می کند. در نهایت با در نظر گرفتن این شاخص ها مهم ترین کالاهای صادراتی که ایران بیشترین مزیت را در آنها دارد معرفی شده است.

همچنین با استفاده از «شاخص جذابیت بازار» بهترین مقاصد صادراتی برای کالاهای دارای مزیت نسبی، ارائه شده است. جلد اول این بولتن که به تازگی توسط «واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد» به چاپ رسیده است شامل اطلاعاتی جامع از وضعیت اقتصادی و تجاری ایران در عصر پساتحریم و معرفی کالاهای دارای بیشترین پتانسیل صادراتی به تفکیک کدهای چهار رقمی است. علاوه بر آن، برای کالاهایی که ایران در آن بیشترین پتانسیل صادراتی را داشته است، پنج مقصد مهم صادراتی و پنج واردکننده عمده در جهان معرفی شده است. جلد دوم با ارائه اطلاعاتی جامع تر از وضعیت تجارت جهانی علاوه بر معرفی بهترین بازارهای هدف برای صادرات، بهترین کالاهای دارای مزیت صادراتی را به تفکیک کدهای شش رقمی نشان می دهد. در جلد سوم با تمرکز بر بزرگ ترین بازارهای هدف، به صورت تفصیلی و با در نظر گرفتن شاخصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نحوه بازاریابی و فروش در این کشورها، راهکارهایی جهت افزایش صادرات محصول ارائه شده است. 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir