بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 3 آبان 1394      12:14

کالای وارداتی گران تر از صادراتی!

اقتصاد ایرانی: بررسی تجارت خارجی کشور در دوره ۶ ماهه نخست امسال نشان داد متوسط قیمت هرتن کالای صادراتی ۴۳۴ دلار بود، درحالی که متوسط قیمت هرتن کالای وارداتی یک هزار و ۲۱۲ دلار تمام شد و به این ترتیب هرتن کالای وارداتی ۷۷۸ دلار گران تر از اقلام صادراتی بود. البته بنا بر گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، طی دوره مورد بررسی ارزش هرتن کالای صادراتی کشورمان در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۳ رشد سه درصدی را نشان می دهد. همچنین ارزش هرتن کالای وارداتی در ۶ ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته کاهش پنج درصدی داشت.

به گزارش آفتاب یزد، در تحلیل اینکه چرا کالای وارداتی گران تر از صادراتی است باید گفت که اغلب کالاهای وارداتی دارای ارزش افزوده بیشتری نسبت به کالاهای صادراتی است. باید توجه داشت که صادرات مواد خام و یا به عبارت دیگر خام فروشی در مقایسه با صادرات کالاهای ساخته شده ارز زیادی را نصیب کشورمان نمی کند و موارد زیادی بوده که کشورهای خارجی مواد خام را از کشور ما وارد و با انجام فرآوری های لازم، مواد فرآوری شده و کالاهای ساخته شده را با ارزش افزوده چندین برابر صادر می کنند.

خام فروشی می کنیم

در همین حال، موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به گران تر بودن کالاهای وارداتی در مقایسه با صادراتی تصریح کرد: این موضوع، یک پیام آشکار دارد و آن هم این است که کالاهایی که ما وارد می کنیم ارزش افزوده بیشتری نسبت به کالاهای که صادر می کنیم دارد چون این کالاها عمدتا گران قیمت بوده و روی آنها کار تکنولوژیکی شده است. البته این واردات علاوه بر آن وارداتی است که به صورت قاچاق وارد می شود و عمدتا ارزش وزنی آنها هم زیاد است. کالاهایی مثل پارچه، گوشی موبایل و سیگار اکثرا از طریق قاچاق وارد می شوند و قیمت تناژ آنها بالاتر از قیمت تناژ کالاهایی است که به صورت رسمی به کشور وارد می شوند. حسینی صدر گفت: در کشور ما روی صادرات و فن صادرات خیلی کار نشده است. به عقیده من، نحوه صادرات و فرآیند آن هم یک صنعت است. این در حالی است که خیلی از کالاهای صادراتی ما این پتانسیل را دارند که با قیمت های بالا صادر شوند.. وی افزود: عمده صادرات ما شامل صادرات سنگ های معدنی و سیمان است. هر تن سیمان صادراتی ۵۰ تا ۶۰ دلار ارزش دارد و این مسئله نشان می دهد که ارزش افزوده چندانی ندارد. این نماینده مجلس گفت:اگر ما بتوانیم محصولات انتهای زنجیره پتروشیمی، محصولات های تک و محصولاتی که روی آنها کار شده صادر کنیم ارزش افزوده صادرات افزایش خواهد یافت. وی افزود: از طرف دیگر، خیلی از تجار ما از اصول صادرات آگاهی ندارند و هیچ آموزشی هم به آنها داده نمی شود. این دسته از تجار نه از بازاریابی آگاهی دارند و نه بازارهای مقصد را می شناسند. نکته دیگر این است که فرآیند صادرات ما هم پیچیده است. حسینی صدر گفت: در حال حاضر، ما هزاران تن چرم خام صادر می کنیم در حالی که اگر روی این ماده کار شده
و محصولات چرمی ساخته شده از آن صادر شود ارزش افزوده بسیار بیشتری نصیب ما خواهد کرد.وی افزود: ما در برند سازی و بازاریابی ضعیف هستیم و دچار ضعف در شناسایی بازارهای هدف و تبلیغات هستیم. باید این مشکلات حل شود زیرا در غیر این صورت، در آینده مشکلات جدی خواهیم داشت.

مشکل کیفیت کالاهای صادراتی

از سوی دیگر، سفیر سابق ایران در سویس و چین می گوید:کالاهای صادراتی ایران در بخش های غیر نفتی، کیفیت و کمیت قابلیت چندانی برای عرضه در بازارهای صادراتی ندارد.حسین ملائک، در گفت وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه در حوزه صادرات نفتی با برداشته شدن تحریم ها مشکلی برای بازاریابی یا فروش نفت خانم و فرآورده های آن نداریم، اظهار داشت:پتروشیمی ها به طور طبیعی بازار خود را دارند و برای افزایش صادرات هم مشکلی برای یافتن بازارها ندارند به این دلیل که محصولات پتروشیمی ایران در منطقه و سایر کشورها مشتری های خود را دارد و نیازی به رقابت نداریم.وی افزود:این موضوع در صادرات غیرنفتی اما با مشکل مواجه است.زیرا کالاهای صادراتی ایران حجم کافی برای صادرات ندارند.مثلا در حوزه صادرات محصولات لبنی مزیت های رقابتی در همین کشورهای منطقه داریم اما شرکت هایی که بتوانند تولید با کیفیت با حجم زیاد داشته باشند،به اندازه کافی نداریم و گاهی تعدادشان انگشت شمار است. ملائک در پاسخ به این سوال که در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران قابلیت صادرات دارد اما چرا در این حوزه نتوانسته ایم موفق عمل کنیم؟ تصریح کرد: ممکن است در این حوزه ظرفیت کافی داشته باشیم اما بسته هایی که این شرکت ها عرضه می کنند، ازقوت کافی برخوردار نیست و بانکهای کشور از این شرکت ها حمایت نمی کنند. وی افزود: در دوره ای که توانستیم در برخی کشورها نفوذ کنیم و خدمات فنی و مهندسی صادر کنیم به دلیل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی صورت گرفت؛ کشورهایی که توانستیم به آنها خدمات فنی و مهندسی صادر کنیم عمدتا کشورهای نفت خیز بودند که می توانستند از محل افزایش بهای نفت پول خدمات فنی و مهندسی ما را بپردازند اما الان با کاهش بهای نفت این بازار هم تقریبا کم رونق شده است. سفیر سابق ایران در سوییس و چین با بیان اینکه در حوزه صادرات غیر نفتی تنها در صادرات فرش و زعفران دارای مزیت صادراتی هستیم، خاطرنشان کرد: اگر تصمیم بر افزایش صادرات کشور است، باید در گام نخست تولید کالاهای باکیفیت و مداوم برای صادرات افزایش یابد؛مثلا اگر قرار است محصولات کشاورزی صادر شود،این کالاها باید در کیفیت و حجم مناسب و به صورت مداوم باشد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir