بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مهر 1394      11:59

تیشه دیزل‌گیت به ریشه اقتصاد آلمان

اقتصاد ایرانی: «آلمان هنوز هم می تواند محور قابل اعتمادی برای سرمایه گذاری جهان باشداین تازه ترین واکنش آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به تبعات رسوایی فولکس واگن و گمانه زنی ها مبنی بر تاثیر بحران موسوم به «دیزل گیت» بر اقتصاد اول اروپاست.
به گزارش رویترز، پس از انتشار اخبار تقلب این شرکت در تست انتشار گازهای آلاینده خودروها «مارتین وینترکرن» رییس این کمپانی بزرگ آلمانی اعلام استعفا کرد و تیم رهبری جدید این غول اقتصادی نیز نسبت به تبعات بی پایان این رسوایی هشدار داده اند. به اعتقاد کارشناسان بازخوردهای این تقلب تا آنجا پیش رفته که می تواند پایه های اقتصاد آلمان را به لرزه درآورد.
به گزارش تعادل، در همین رابطه «مارتین شولتز» رییس پارلمان اروپا در جمع مسوولان گروهی از روزنامه های منطقه یی آلمان گفته است: «رسوایی شرکت خودروسازی فولکس واگن در زمینه نصب نرم افزاری روی تولیداتش که سطح آلایندگی را کمتر از میزان واقعی نشان می دهد، «ضربه سنگینی» بر اقتصاد آلمان وارد خواهد کرد.»
فولکس واگن بزرگ ترین شرکت اتومبیل سازی آلمان است که ۲۷۰ هزار کارمند دارد. این کمپانی سالانه نزدیک به ۶۰۰ هزار عدد از تولیداتش را در خاک ایالات متحده به فروش می رساند. این میزان فروش ۶ درصد از کل فروش سالانه ۹.۵ میلیون اتومبیلی است که این شرکت می فروشد. شرکت فولکس واگن 6.5 میلیارد یورو برای سرپوش گذاشتن بر این رسوایی هزینه کرده است، اما برخی از تحلیلگران معتقدند هزینه نهایی بسیار بالاتر خواهد بود.
آغاز این رسوایی با انتشار گزارشی از آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا آغاز شد. بر اساس این گزارش شرکت فولکس واگن سیستم نرم افزاری برای خودروهای دیزلی خود طراحی کرده است که انتشار گازهای آلاینده این خودروها را کمتر از واقعیت نشان می دهد.
بزرگ ترین شرکت خودرو سازی دنیا نیز به فاصله ۲۴ ساعت بعد اعتراف کرد که در فاصله سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ میلادی، با دستکاری در نرم افزار موتور های گازوئیلی اش، میزان واقعی آلایندگی شماری از خودرو هایش را پنهان کرده است. این میزان اتومبیل معادل ۱۱ میلیون خودرو یعنی اندازه تولیدات یک سال این شرکت است. دو روز پس از این خبر ارزش سهام فولکس واگن یک سوم ارزش خود را از دست داد. این موضوع یعنی اینکه شرکت باید ضرری 25 میلیارد دلاری را متحمل شود. براساس پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت دادگستری امریکا این شرکت به احتمال قوی 18 میلیارد دلار جریمه خواهد شد.

دومینوی بحران

صنعت خودروسازی اهمیت بسزایی در اقتصاد آلمان به عنوان بزرگ ترین اقتصاد اروپا دارد و شرکت های «بی ام و»، «دایملر» و «فولکس واگن» در استخدام بیش از ۹۰۰ هزار نفر نقش دارند.
وزیران اقتصاد و دارایی آلمان تلاش کرده اند خطر گسترده تر ناشی از رسوایی شرکت فولکس واگن را در رابطه با اقتصاد کشورشان کم اهمیت نشان دهند. به عقیده سیاستمداران آلمانی با وجود آنکه این رسوایی ضرر هنگفتی به این شرکت زده اما اتومبیل سازی همچنان بزرگ ترین وجهه اقتصاد آلمان باقی خواهد ماند. این دقیقا همان نقطه یی است که برخی از منتقدان اقتصاد آلمان نسبت به عواقب این رسوایی هشدار داده اند. از نظر منتقدان اتکای بیش از حد اقتصاد آلمان به صنعت اتومبیل سازی می تواند پاشنه آشیل این اقتصاد باشد و در وهله اول اقتصاد این کشور و در قدم بعدی اقتصاد کل اروپا را تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس پیش بینی ها رشد قابل انتظار ۱.۸ درصدی برای اقتصاد آلمان به خاطر این رسوایی می تواند کمتر از میزان اعلام شده باشد. در حال حاضر اقتصاد آلمان به خاطر تغییرات در اقتصاد چین تحت تاثیر قرار گرفته است.
با این وجود به عقیده برخی از آلمانی ها این رسوایی کمی بزرگ نمایی شده و نباید در تاثیر میزان آن مبالغه کرد. به عقیده «یورک کرامر»، اقتصاددان ارشد کامرز بانک شکست در یک کمپانی نمی تواند به معنای شکست در کل اقتصاد آلمان باشد. انجمن تجارت آلمان هم با انجام یک نظرسنجی اعلام کرد که اعتماد به کیفیت محصولات آلمانی هنوز هست و نباید نگرانی جهانی از این نظر وجود داشته باشد.
در چنین شرایطی «ماتیاس مولر» پس از استعفای وینترکرن مدیرعاملی فولکس واگن را به عهده گرفت. مهم ترین وظیفه او در حال حاضر این است که اعتماد مصرف کنندگان و قانونگذاران را درپی رسوایی دور زدن سیستم کنترل گازهای آلاینده دوباره به دست آورد. به عقیده تیم جدید کاری در فولکس واگن این رسوایی و پیگیری قضایی از سوی امریکا می تواند شرایط را برای ظهور دومینوی بحران در اقتصاد اتومبیل محور آلمان ایجاد کند.

جبران خسارت

در این قدم این شرکت اعلام کرده است که ۱۱ میلیون خودروی سواری و کامیون را که این نرم افزار غیرقانونی روی آنها نصب شده است، تعمیر خواهد کرد. فولکس واگن مدعی است که نرم افزار نصب شده در خودروهایی را که سطح آلایندگی را کمتر از سطح واقعی نشان می دهند، اصلاح کند و به زودی فراخوانی را در این زمینه منتشر خواهد کرد. روزنامه آلمانی «ولت ام زونتاگ» به نقل از «هانس دیتر پوتش» یکی از دست اندرکاران جدید این کمپانی نوشت: «این رسوایی تهدیدی علیه ادامه حیات این شرکت است، اما می توان بر آن فائق آمد.»
با افشای این تقلب کل صنعت خودروسازی و روش های مورد استفاده برای تست خودروها زیر ذره بین قرار گرفته است. اتحادیه اروپا از همه ۲۸عضو خود خواسته است تحقیقات خود را درباره خودروهای فولکس واگن آغاز کنند و کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا ازجمله کشورهایی هستند که تحقیقات در این باره را شروع کرده اند. کشورهای کانادا، ژاپن، هند و کره جنوبی هم اعلام کرده اند این موضوع را پیگیری می کنند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir