بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 مهر 1394      15:44

پیرامون کمپین خودرو

نویسنده :
علی سرزعیم

اقتصاد ایرانی: فرق یک فیلسوف با سیاستمدار در این است که فیلسوف در اظهار حقیقت محدودیت زمانی و مکانی را به رسمیت نمی شناسد و برای او صرف بیان حق اولویت دارد اما یک سیاست مدار کسی است که حرف حق را تنها در زمان درست و مکان مناسب مطرح می کند. جامعه هم به فیلسوفان احتیاج دارد و هم به سیاستمداران ولی گذران زندگی روزمره به دست سیاست مداران سپرده می شود و تنها جهت گیریهای بلندمدت به فیلسوفان واگذار می شود. سیاستگذاری اقتصادی نیز وجه تشابه زیادی با سیاستمداری دارد به این معنی که اعمال سیاستهای اقتصادی درست منوط به تحقق شرایط زمانی و مکانی مناسب است. اعمال یک سیاست درست در زمان نامناسب به شکست آن سیاست منجر می شود. نمونه روشن آن یکسان سازی نرخ ارز است. ایران در سال 1373 تلاش کرد که نرخ ارز را یکسان سازی کند اما چون این اقدام در زمان نامناسبی صورت گرفت و اجرای تک نرخی کردن با کاهش درآمد نفت و بحران ارزی همزمان شد، این سیاست نهایتاً شکست خورد.

در رابطه با مقوله خودرو نیز مسئله به همین صورت است. اینجانب در نوبت های مختلف اثرات نامطلوب رفاهی انحصار را با مثال صنعت خودرو یادآور شده ام و تردیدی نیست که انحصار ناشی از بالا بودن موانع تعرفه ای انگیزه بهبود کیفیت را در این صنعت از بین برده است. در عین حال باید به این واقعیت نیز توجه داشت که تثبیت قیمت خودرو در سالهای پرتورم اقتصاد ایران اعمال شد و از این جهت خودروسازهای داخلی با فشار مالی شدیدی مواجه شدند. جمع همه این عوامل رویهم صنعتی آسیب پذیر را به همراه آورده است. سوالی که باید به آن پرداخت این است که آیا الان زمان مناسب برای تحریم خرید خودروست؟

یک پاسخ این است که بله! در شرایطی که این صنایع در وضعیت وخیمی قرار دارند قدرت چانه زنی کمی دارند و هم اکنون بهترین زمان اعمال فشار به آنها است. اما از سوی دیگر می توان به این نکته توجه کرد که اصلاح صنعت خودرو کار یک روز و دو روز نیست و نباید انتظار داشت که تغییرات مذکور در یک بازه زمانی کوتاه مدت به ثمر رسد. صنعت خودرو کشور حدود 15 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت را ایجاد می کنند و یکی از اهرم های اصلی رشد صنعت و محرک های اصلی خروج از رکود به شمار می رود. هم اکنون بیش از 200 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. اعمال فشار به سیاستگذاران برای تعطیل ناگهانی این مجموعه عظیم در شرایطی که اقتصاد در رکود است و نرخ بیکاری نسبتاً بالاست، اقدامی منطقی به نظر نمی رسد. اگر این تحریم در سال بعد که احتمالا اقتصاد در وضعیت بهتری قرار دارد رخ می داد دست سیاستگذار برای تجدیدنظر در عملکرد صنعت خودروسازی بازتر می بود اما متاسفانه در حال حاضر سیاستگذار اقدام چندان موثری نمی تواند انجام دهد. تنها کاری که سیاست گذار در حال حاضر می تواند انجام دهد اعلام یک تعهد معتبر به مردم است که رویه های بهبود کیفیت با قاطعیت و بدون ملاحظه هر ساله در یک موعد مشخص پیگیری شده و در مورد ادامه آن تصمیم گیری خواهد شد. به عنوان مثال می توان عنوان کرد که از سال بعد تعرفه واردات خودرو سالانه ده درصد کاهش خواهد یافت و دولت خود را به این وعده ملتزم نماید. در این فاصله نیز دولت می تواند زمان لازم را در اختیار خودروسازها بگذارد تا با انعقاد قرارداد با خودروسازان معتبر کیفیت خودروهای عرضه شده را بالا ببرند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir