بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 15 بهمن 1391      14:10
گفت و گوی اقتصاد ایرانی با رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس در مورد رشد قیمت خودرو

حالت شبه انحصار در صنعت خودرو به چشم می خورد

اگر ابزار تعرفه ای نبود بنظر شما خودروی داخلی میتوانست در مقابل خودروی خارجی که با کیفیت بالا ارائه می شود دوام بیاورد

اقتصاد ایرانی: نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با اقتصاد ایرانی بیان کرد: باید صنعت خودرو را بسمت اجرای درست اصل 44 قانون اساسی یعنی به سمت خصوصی سازی واقعی سوق بدهیم. الان وضعیت صنعت خودرو کشور ما حالت بینابینی دارد که نه شامل بخش خصوصی است و نه کاملا دولتی است. اگر کاملا دولتی باشه طبعاً مسئولیت قیمت گذاری و توزیع و تولید آن بر عهده وزارت صنایع و مسئولین مربوطه است که در سالهای گذشته به این شکل بود. اگر هم کاملا خصوصی باشد طبعا باید عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد و در یک بازار رقابتی قرار بگیرد که بالطبع این تعرفه ها هم همیشگی نخواهد بود.

فولاد گر به وضعیت صنعت خودرو سازی در دنیا اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال صنعت خودرو کشور فرانسه اصلی ترین صنعت کشورشان به لحاظ ایجاد کننده ارزش افزوده و اهمیتی که در تولید ناخالص داخلی شان دارد بشمار می رود، که همین امر برای کشور ما هم صدق می کند. تعرفه 90 درصدی بزرگترین حمایتی بود که دولت از صنعت خودرو سازی کرده است. در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز تعرفه وارداتی خودرو به 49 درصد رسیده است. تصور کنید که اگر ابزار تعرفه ای نبود بنظر شما خودروی داخلی میتوانست در مقابل خودروی خارجی که با کیفیت بالا ارائه می شود دوام بیاورد؟. بنابراین حمایت های لازم از طرف دولت انجام می شود هرچند باید تسهیلات بانکی برای رفع موانع تولید بیشتر شود.

وی در ادامه افزود: خصوصی سازی هنوز واقعی نیست نه از لحاظ قیمت نه کیفیت و نه در خدمات پس از فروش، هیچ یک از این ها در بازار رقابتی کامل تعیین نمی شود. هنوز حالت شبه انحصار در صنعت خودرو به چشم می خورد. اگر این شبه انحصار برداشته شود و به یک بازار رقابتی تبدیل شود که رقابت و عرضه و تقاضا حرف اول را بزند دیگر قیمت گذاری معنی پیدا نمی کند. دو سال پیش قانون ارتقاءکیفیت خودرو را که ایجاد شد، در همان سال مقام معظم رهبری اظهار داشتند که به جای اینکه از ابزار تعرفه استفاده شود روی کیفیت تمرکز کنید. و در همان جا به دولت این اختیار داده شد که بر نظام تعرفه مدیریت کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: همه صنایع باید به سمتی بروند که با اصلاح قیمت تمام شده و با افزایش بهره وری و اصلاح ساختارها مشکلات را حل کنند. به اعتقاد من مشکل بزرگ صنعت خودروی ما بحث ساختارهای آنهاست که باید اصلاح شود و بدنبال اصلاح ساختارهاست که قیمت ها می تواند اصلاح شود.

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir