بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 14 شهريور 1394      11:43

صنعت خودرو تا پایان سال متحول می شود

اقتصاد ایرانی: مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت و دبیر شورای سیاستگذاری خودرو: در ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو اهداف کیفی مربوط به خودرو، محصول و خدمات پس از فروش مورد پیگیری قرار می گیرد، لذا خودروسازان موظف هستند پیرامون برنامه ارتقای کیفیت که وزارت صنعت برای آنها تدوین خواهد کرد حرکت کنند.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو: مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از نظر تولید محصولات و خودروهایی با کیفیت بالا یک ضرورت اجتناب ناپذیر است لذا ما حق تحویل خودرو معیوب به مشتری را نداریم.
به گزارش ایران، عمر فراخوان «نه به خرید خودروهای داخلی» به ماه نمی رسد، اما در همین مدت کوتاه توانست تلنگری به خودروسازانی باشد که به مقوله کیفیت و قیمت نگاه دقیقی نداشتند و در این مدت خودروهایی را روانه بازار کردند که نقص فنی زیادی داشت. لذا مردمی که توان خرید خودروهای خارجی را نداشتند و مخالف افزایش قیمت خودروهای داخلی بودند برای اینکه صدای اعتراض خود را به دولت و خودروسازان برسانند در فضای مجازی وارد گروهی شدند که برخی آنها را ضد تولید، برخی دیگر حامی وارد کننده دانستند. این گروه در فضای مجازی با سرعت تقویت شد و مردمی که سال ها نارضایتی از صنعت خودرو را تحمل می کردند این بار کوتاه نیامدند و با این فراخوان خواستار افزایش کیفیت، تنوع تولید و کاهش قیمت خودروهای وطنی شدند.
«نه به خرید خودروهای داخلی» تا جایی پیش رفت که گفته می شود میزان فروش خودروسازان در شرایط رکود 5درصد کاهش یافته است. در این گیر و دار وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پایان دادن به این جنجال و حمایت از صنعت خودرو که بیش از این دچار زیان نشوند در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود حامیان ضد تولید ملی را مخاطب قرار داد و گفت: ما نباید ضد تولید ملی حرف بزنیم. این خیانت است که ما علیه تولید داخلی فراخوان (کمپین) راه بیندازیم. هنر ما این است که با افزایش تولید، به کشور خدمت کنیم. اگر کسی چنین امری را دنبال کند به نیروی انسانی، اشتغال و درآمد ملی خیانت می کند. اما این گفته ها موجی ازنارضایتی بین مردم ایجاد کرد. مردم از وزیر کهنه کار صنعت انتظار داشتند به خودروسازان هشدار دهد که برای تولید کیفی با قیمت مناسب برنامه ریزی کنند.
اما فراخوان و گفته های محمد رضا نعمت زاده از نگاه رئیس جمهوری و دولت نیز دور نماند و موجب شد رئیس جمهوری به وزیر خود تذکر بدهد. دراین زمینه حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهوری گفت: دکتر روحانی در خصوص اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تحریم کنندگان خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی به وی تذکر داده است. رئیس جمهوری به نعمت زاده تذکر داده است که «باید رفتار ما با منتقدان، محترمانه باشد». مردم به عنوان مصرف کنندگان کالاهای ایرانی محق هستند که نسبت به کالایی که درسطح بازار عرضه می شود نظر بدهند و حتی گلایه کنند، لذا انتقادها را نباید به الفاظ مختلف لقب داد. درست است برخی ها تصور می کنند که این فراخوان توسط واردکنندگان خودرو هدایت می شود اما قطعاً نمی توان همه را با یک چشم نگاه کرد. اما سی و سومین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو روز پنجشنبه که از دل آن ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو تشکیل شد نشان از تغییر نگاه اساسی وزارت صنعت دارد. در این جلسه نعمت زاده عملکرد دو خودروساز داخلی (ایران خودرو و سایپا) را نقد کرد و از آنها خواست با فوریت موضوع ارتقای کیفیت را پیگیری کنند تا مردم بدانند دولت در راستای حمایت از آنها قدم بر می دارد.

تحول درصنعت خودرو تا پایان سال

سی و سومین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که پنجشنبه گذشته برگزار شد، نتایج بزرگی برای صنعت خودرو کشور داشت به گونه ای که ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو تشکیل شد.
امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت و دبیر شورای سیاستگذاری خودرو ضمن اشاره به ایجاد ستاد مذکور به جزئیات آن اشاره ای کوتاه داشت و گفت: ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو تشکیل شد. در ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو اهداف کیفی مربوط به خودرو، محصول و خدمات پس از فروش مورد پیگیری قرار می گیرد، لذا خودروسازان موظف هستند پیرامون برنامه ارتقای کیفیت که وزارت صنعت برای آنها تدوین خواهد کرد حرکت کنند. وی افزود: هر ماه خودروسازان موظف هستند گزارش های عملکردی مربوط به ارتقای سطح کیفیت خودرو، محصول و خدمات پس از فروش را به وزارت صنعت ارائه دهند. بر این اساس وزارتخانه مسئول نظارت و به سرانجام رساندن بسته کیفی خودروهای ساخت داخل است.
قناتی اذعان داشت: اهداف کمی درباره صنعت خودرو در سند چشم انداز ۲۰ ساله و سایر برنامه هایی که وزارتخانه تدوین کرده آمده است لذا این بخش نیازمند برنامه کیفی سازی محصول بود که خوشبختانه این مهم در حال اجراست. وی با بیان اینکه خودروسازان برنامه مستقلی برای رشد کیفی محصولات خود دارند افزود: روش هایی که می توان با سرعت به ارتقای کیفی خودروهای ساخت داخل دست پیدا کرد بزودی استخراج می شود و البته برنامه قبلی خودروسازان هم اجرا خواهد شد تا با تمام توان بتوان کیفیت خودروهای داخلی را به سطح انتظارات مردم رساند.
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت یادآور شد: تا پایان سال جاری صنعت خودرو به لحاظ کیفیت متحول خواهد شد و مردم از این پس خودروهایی را می توانند خریداری کنند که از هر حیث سلامت است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد خودروسازان نتوانند طبق برنامه وزارت صنعت در بخش کیفیت حرکت کنند تصریح کرد: قرار بر نرسیدن نیست. خودروسازان موظف هستند طبق دستورالعمل وزارتخانه در ارتقای کیفیت خودرو حرکت کنند لذا این روند به صورت متناوب توسط وزارت صنعت پایش خواهد شد تا اهداف به صورت کامل پیاده سازی شود.

صنعت خودرو متحول می شود

همچنین ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نیز درباره جلسه اخیراین شورا گفت: صنعت خودرو کشور بزودی متحول می شود و مردم می توانند این امر را در ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل، شمارگان تولید و طراحی خودروهای جدید ببینند. از این رو این صنعت می تواند با کشورهای مختلف صاحب تکنولوژی صنعت خودرو رقابت کند. وی با بیان اینکه صنعت خودرو برای آنکه رشد کند نیازمند زمان است تصریح کرد: مدت طولانی صنعت خودرو در شرایط تحریم به سر می برد و تمام صنایع کشور از آسیب های تحریم در امان نبودند لذا برای آنکه بتوان شرایط توسعه یافتگی را در این بخش فراهم کنیم نیازمند توسعه همکاری با شرکت های خودروساز دنیا هستیم. دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد: وزارت صنعت برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات خودروسازان برنامه منسجمی دارد که با اجرایی شدن آن می توان شاهد تحول دراین بخش بود. با توجه به وضعیت پیش آمده می توان با قطعیت گفت که تا پایان سال جاری صنعت خودرو کشور گام های رو به جلوی خود را بر می دارد و متحول می شود.

حق تحویل خودرو معیوب را نداریم

قربانی در ادامه گفت و گوی خود با اشاره به سخنان وزیر صنعت در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو گفت: مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از نظرتولید محصولات و خودروهایی با کیفیت بالا یک ضرورت اجتناب ناپذیر است لذا ما حق تحویل خودرو معیوب به مشتری را نداریم و در این رابطه باید پایش کیفیت به صورت ماهانه صورت بگیرد تا بتوانیم کنترل دقیقی بر محصولات تولیدی داشته باشیم.
دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه نقل قول خود از وزیر صنعت افزود: باید تولیدکنندگان هزینه خطا و اشتباهات کیفی تولیدات خود را به مشتریان پرداخت کنند و در این میان باید دستورالعمل های موجود به طور کامل اجرا شود ضمن اینکه در این راستا پایش و نظارت مستمر ضروری به نظر می رسد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تأکیدکرد: ما نباید عیب خود را مخفی کنیم چرا که وقتی اشکالات را مطرح و صادقانه با مشتریان برخورد می کنیم قطعاً پاسخ درست دریافت خواهیم کرد. در مقابل خطاهایی که خودروسازان مرتکب می شوند باید طبق دستورالعمل و قوانین مصوب هزینه آن را به مشتری پرداخت کنند. نعمت زاده همچنین با بیان اینکه اگرخودرو تولید یا عرضه می کنیم باید خدمات پس از فروش آن را نیز به نحو مطلوب ارائه دهیم خاطرنشان کرد؛ عرضه خودرو بدون خدمات معنی ندارد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی از دلایل عمده نارضایتی مشتریان، خدمات پس از فروش محصولات تولیدی است و دراین خصوص باید تعمیرگاه های مجاز خدمات پس از فروش به صورت مستمر از هر نظر پایش و گزارش های ماهانه خود را ارائه دهند. نعمت زاده درادامه این جلسه بهبود در خدمات پس از فروش را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تشکیل ستاد ویژه تحول و بهبود در بهره وری و کیفیت خودرو می تواند ما را در رسیدن به این مهم یاری رساند. وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین به ارتقای رتبه نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش به عنوان یکی از موضوعات مهم اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شد تمامی نمایندگی های خدمات پس از فروش که رتبه ۴ دارند ظرف یک ماه نسبت به ارتقای رتبه خود در جهت بهبود ارائه خدمات اقدام کنند.

رشد ۵.۱۷ درصدی تولید خودرو

وی با اشاره به آمار و وضعیت تولید خودرو طی ۵ ماهه نخست سال جاری تصریح کرد: تا پایان مرداد ماه امسال بالغ بر ۴۴۰ هزار و ۵۷۱ دستگاه انواع خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷.۸ درصدی را نشان می دهد ضمن اینکه براساس آمار، تولید خودرو سواری دراین مدت ۵.۱۷ درصد رشد داشته است.به گفته سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید به نقش وزارتخانه به عنوان نقش حاکمیتی توجه کرد افزود: باید به بنگاه های اقتصادی اجازه دهیم خودشان در درون بنگاه بر اساس چارچوب های کلی که حاکمیت تعیین می کند تصمیم گیری کنند و این وزارتخانه باید در اداره بنگاه ها کمترین دخالت را داشته باشد. باید تلاش کنیم با برنامه ریزی درست بتوانیم در راستای توسعه هر چه بیشتر اقتصاد کشور سهیم باشیم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir