بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 شهريور 1394      10:24

ارزآوری گردشگر سلامت ۳ برابر گردشگر عادی

اقتصاد ایرانی: کشور ما، کشوری غنی در زمینه گردشگری است. این را همه می دانیم. جاذبه های طبیعی مانند کوه ها و کویر ها، آثار باستانی مانند تخت جمشید و شوش و چغازنبیل، مناطق تفریحی مانند خط گسترده ساحلی، شگفتی ها، نخستین ها و بسیاری از عوامل دیگر باعث شده که ایران ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر داشته باشد. با این حال تعداد گردشگرانی که به ایران مراجعه می کنند، زیاد نیست. این معضل به عوامل مختلفی بستگی دارد از تحریم ها گرفته تا علل فرهنگی. اما علت هر چه باشد، گویا رفته رفته محو می شود چراکه ورود گردشگران به کشور رو به افزایش است. گردشگری انواع مختلف دارد. یکی از آنها که به تازگی مطرح شده و هر روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، گردشگری سلامت است. اما آیا این گردشگری نیز مانند سایر شاخه ها در ایران با مشکل روبه روست؟ و با توجه به رشد صنعت گردشگری، چه آینده یی برای گردشگری سلامت پیش بینی می شود؟ برای اینکه جواب این سوال ها را پیدا کنم، سراغ کسی می روم که متولی گردشگری سلامت در ایران است.

به گزارش تعادل، محمد پناهی که ریاست دبیرخانه گردشگری سلامت را بر عهده دارد به راحتی نمی توان پیدا کرد. با مشقت فراوان از او وقت می گیرم تا سوالاتم را مطرح کنم. دفترش در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واقع شده و نسبتا بزرگ است. رنگ چوب در کل ساختمان و در این دفتر به چشم می آید. شاید دیگر نتوان مسوولی با این همه دلمشغولی را پیدا کرد بنابراین با سرعت به سراغ سوالات می روم تا از وقت به خوبی استفاده کنم.

درحال حاضر، چه نهادی متولی گردشگری سلامت در کشور است؟

سابق بر این، گردشگری سلامت متولی واحدی نداشت و نهاد های مختلفی در این زمینه مدعی بودند. معاون گردشگری، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و وزارت امور خارجه هرکدام به نحوی با این موضوع مرتبط بودند. پنجم فروردین سال ۱۳۹۳ شورایی تحت عنوان شورای راهبری گردشگری سلامت شکل گرفت که متشکل از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه و رییس سازمان نظام پزشکی است. پس از تشکیل شورا، نهاد های مختلف با یک هم افزایی توانسته اند اقدامات موثری برای بهبود وضعیت گردشگری سلامت در ایران انجام دهند.

اقداماتی که تاکنون از سوی نهاد های مختلف عضو شورا برای بهبود وضعیت گردشگری سلامت انجام شده، چیست؟

وظیفه شورا سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت است. اما هر دستگاه نیز وظایف مشخص و مختص خود را دارد. بحث تعرفه های درمانی بر عهده نظام پزشکی است. وزارت بهداشت جهت تجهیز بیمارستان ها و فراهم آوردن امکانات و تاسیسات درمانی استاندارد و مناسب تلاش می کند. معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی به تناسب شرح وظایف نسبت به آموزش، نظارت و تدوین قوانین مراکز گردشگری با سایر دستگاه ها همکاری دارد و نهایتا وزارت امور خارجه سعی دارد هر چه سریع تر ویزای سلامت را فعال کرده و ورود به کشور را برای گردشگران سلامت تسهیل کند. در مورد عملکرد کلی شورا می توان گفت که اقدامات آن تماما در راستای تسهیل فعالیت در حوزه گردشگری سلامت بوده است.

همیشه گفته شده که ایران ظرفیت های بالایی در حوزه گردشگری دارد. آیا این مساله درباره گردشگری سلامت نیز صادق است؟

ایران از نظر پزشکی، یکی از ۵ کشور برتر دنیاست. این مساله در کنار سایر مسائلی که گردشگری در ایران را جذاب می کند، باعث شده که بخش سلامت ایران نیز بسیار مورد توجه گردشگران خارجی باشد. کشور ما، کشوری ۴ فصل است و جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان دارد همچنین زیرساخت های مرتبط با گردشگری و ارایه خدمات سفر در کشور مطلوب است. فهم مشترک بین کشورهای اسلامی، پیشینه فرهنگی مشترک با کشورهای عضو اکو همچنین قدمت علم طب در ایران را می توان به عنوان سایر عوامل جذب گردشگر خارجی برشمرد. اما شاید یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود بیماران درمان در ایران را ترجیح دهند، این است که درمان در ایران برای بیماران کشورهای همسایه بسیار ارزان تر از درمان در کشورهای خودشان تمام می شود.

همانطور که می دانید، دولت ایران برنامه های زیادی برای ارزان نگه داشتن درمان دارد. آیا این برنامه ها موجب ارزان شدن درمان خارجی ها هم در مراکز درمانی کشور شده است؟

خیر، طبیعتا تعرفه های درمان برای افراد تبعه ایران و اتباع غیرایرانی متفاوت است و ایرانی ها برای درمان در مراکز درمانی ایران، هزینه بسیار پایین تری نسبت به غیرایرانی ها می پردازند. تعرفه درمان در بیمارستان های ایران برای افراد غیرایرانی ۲ برابر تعرفه های عادی است. آنچه باعث شده درمان در ایران برای غیرایرانی ها هم ارزان باشد، نرخ بالای ارز است.

گردشگری که هزینه های خود را به دلار پرداخت می کند، می تواند در ازای پرداخت مبلغ ارزی پایین، خدمات زیادی دریافت کند. مسلما تلاش تمام نهادها حمایت از نظام سلامت داخلی است و تلاش می شود هموطنان با هزینه کم از خدمات درمانی مطلوب و مناسب بهره مند شوند. گردشگری سلامت می تواند منابع لازم برای توسعه و بهبود نظام سلامت کشور را فراهم کند.

بیشترین مراجعات گردشگران سلامت به کشور به چه منظوری انجام می شود؟

بیشترین مراجعه افراد خارجی به کشور برای انجام جراحی های مختلف است. جراحی های تخصصی و فوق تخصصی مانند دستگاه گوارش، فک، زیبایی و امثالهم همچنین بسیاری از گردشگران برای درمان بیماری های خاص به ایران مراجعه می کنند چراکه ایران از امکانات مناسبی برای درمان این قبیل بیماری ها برخوردار است.

آیا میزان مراجعه گردشگران خارجی متناسب با ظرفیت های کشور است؟

تقاضا برای خدمات درمانی کشور ما مناسب است اما ظرفیت کشور در این زمینه بیشتر از میزان تقاضاست. باید با استفاده از تبلیغات، بازاریابی مناسب و اقداماتی از این دست در جهت افزایش میزان تقاضا تلاش کرد.

گفتید که تقاضا برای خدمات درمانی کشور زیاد است به عنوان مثال این تقاضا در سال ۹۳ چقدر بوده است؟

آمار تقریبی نشان می دهد که ایران در سال ۹۳ نزدیک به یک میلیون نفر گردشگر سلامت جذب کرده است. اگر زیرساخت های کشور استاندارد شود، می توان این عدد را طی ۵ سال آینده دو برابر و طی ۱۰ سال آینده ۳ برابر کرد. بیشترین مراجعات به ایران از کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس، آذربایجان، کردستان عراق، افغانستان، آسیای میانه، قفقاز و لبنان بوده است.

این میزان مراجعه، چه درآمدی برای کشور داشته است؟ 

درآمد کنونی کشور از محل گردشگری سلامت نزدیک به یک میلیارد دلار در سال بوده است. این رقم را می توان تا ۵ سال آینده به راحتی به ۳ برابر افزایش داد.

آیا با رفع تحریم ها می توان به افزایش تقاضا برای گردشگری سلامت در ایران امیدوار بود؟

مبحث گردشگری سلامت در ایران، ارتباط چندانی با مساله تحریم ندارد. در واقع ما درحال حاضر و با وجود تحریم ها، تقاضای زیادی داریم که به راحتی می توانیم آن را افزایش دهیم. با وجود ظرفیت گسترده و تقاضای بالا حتی در شرایط تحریم می توان با رویکرد اقتصاد مقاومتی، این صنعت را به یک از صنایع درآمدزا برای کشور تبدیل کرد. البته رفع تحریم ها می تواند به صورت غیرمستقیم بر گردشگری سلامت کشور اثرات مثبت بگذارد. بدون تحریم امکان خرید آسان تجهیزات پزشکی پیشرفته وجود دارد و این امر می تواند به تجهیز بیمارستان ها و ارایه خدمات در حد استاندارد بین المللی کمک کند.

یعنی ارایه خدمات بیمارستانی درحال حاضر در سطح استاندارد های بین المللی نیست؟

خیر. هنوز آمادگی ارایه خدمات در حد استاندارد بین المللی فراهم نشده است. این از مواردی است که باید برای بیمارستان ها تسهیل شود. هنوز هیچ بخشی در بیمارستان های کشور مسوول پذیرش بیماران خارجی نیست.

این تنها معضلی است که پیش پای گردشگری سلامت است؟

یکی از مشکلات عمده این صنعت این است که دستور العمل ها، آیین نامه ها و شیوه نامه ها هنوز تدوین یا ابلاغ نشده است. از آنجا که این صنعت بین بخشی است برای رفع این معضل به همگرایی بیشتری میان دستگاه ها نیاز است. به عنوان مثال می توان به ضعف اطلاع رسانی و شیوه نامه های آن اشاره کرد. در صورت فعال شدن درگاه اطلاع رسانی می توان اسامی مراکز فعال در این زمینه را مشخص و اعلام کرد.

برای توسعه گردشگری سلامت در کشور چه اقداماتی باید انجام شود؟

یکی از ضرورت ها، استانداردسازی مراکز اقامتی است. مساله دیگری که ضروری به نظر می رسد، توسعه حمل و نقل کشور است که باید متناسب با گردشگری سلامت باشد. بحث زبان و مترجم از معضلاتی است که درحال حاضر گریبانگیر صنعت است. برای توسعه لازم است مترجمانی که در حوزه سلامت تخصص داشته باشند، تربیت شوند. مساله آخر دپارتمان پذیرش بیماران بین الملل است که درحال حاضر در هیچ بیمارستانی وجود ندارد اما وزارت بهداشت به فکر تشکیل و فعال سازی آن است.

آیا از دید نظام اداری کشور، گردشگر حوزه سلامت تفاوتی با سایر گردشگران دارد؟

پیش از پاسخ به این پرسش لازم است به یک واقعیت اشاره کنم؛ ارزآوری گردشگر سلامت 3 برابر گردشگر عادی است چراکه نه تنها هزینه اقامت و امکانات رفاهی و گردشگری را پرداخت می کند که برای درمان نیز هزینه می پردازد. از طرف دیگر گرچه گردشگری عادی در این سال ها تحت تاثیر سایر عوامل قرار گرفته اما گردشگری سلامت بنا به ماهیت خود توانسته است تقاضا را حفظ کند بنابراین تلاش نظام اداری کشور جذب بیشتر گردشگران حوزه سلامت است.

در این راستا اقداماتی نیز انجام شده یا در دست اقدام است که از آن جمله می توان به صدور روادید سلامت و حتی لغو یک طرفه روادید با بسیاری از کشورها اشاره کرد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir