بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 مرداد 1394      11:2

خودرو سازان داخلی در آمپاس

اقتصاد ایرانی: "فعلا خودرو نخرید تا قیمت ها پایین بیاید". این جمله در روزها و ماه های اخیر بین مردم زیاد شنیده می شود. توصیه به نخریدن خودرو چه در کوچه و خیابان و چه در شبکه های اجتماعی به بحث داغی تبدیل شده و مدت زیادی است که متقاضیان خرید خودرو به امید کاهش قیمت ها دست از خرید کردن، کشیده اند .بازار خودرو چندین ماه است که با رکودی بی سابقه دست و پنجه نرم می کند. این رکود از اواخرسال گذشته آغاز و تا اوایل سال جاری ادامه یافت و اندک اندک نیز اوج گرفت و حالا فعالان حوزه خودرو می گویند که رکود در ماه جاری به بالاترین حد خود رسیده و خرید و فروش ها بسیار کم شده است.
به گزارش آفتاب یزد، تحلیل گران معتقدند این عدم تحرک در بازارخودرو در پی توافق هسته ای، وارد فاز جدیدتری هم شده که در نوع خود مسبوق به سابقه نبوده است، چرا که انتشار خبرهای مربوط رفت و آمد خودرو سازان مطرح دنیا به ایران در روزهای اخیر وامید به ورود خودروهای با کیفیت به بازار باعث شده متقاضیان دست از خرید بکشند و به نوعی با خودروهای ایرانی، قهر کنند ومنتظر مدل های جدید خارجی باشند. قهر مردم با خودروهای ایرانی به دلیل قیمت و میزان کیفیت آن، حالا کمپین های مختلفی را در شبکه های اجتماعی به راه انداخته و بسیاری از کاربران در پیام ها و عکس های مختلف تحریم خودروهای داخلی را تبلیغ می کنند و معتقدند تا زمانی که مسئولان شرکت های خودرو سازی داخلی، قیمت ها را پایین نیاورند و از سوی دیگر کیفیت ها را بالا نبرند، نباید اقدام به خرید کرد. از سوی دیگرعده ای معتقدند قهر مردم با خودروهای داخلی چندان بی اثر نبوده چرا که تا حدودی درروزهای اخیرکاهش قیمتی اتفاق افتاده والبته از سوی دیگر شرکت های وارد کننده هم دست به کارشده اند و آگهی های فروش فوری، نقدی، شرایطی و غیره را در دستور کار قرار داده اند.

انتقام مردم از خودروسازان داخلی

یک کارشناس حوزه خودرومعتقد است که باز شدن فضای اقتصادی و رفت و آمد های خودروسازان خارجی باعث شده که مردم چشم به ثمر نشستن مذاکرات خودرویی داشته باشند و با این فرصت پیش آمده هم به نوعی اعتراض خود را به خودروهای داخلی نشان می دهند. مسعود ملک نیا در گفتگو با آفتاب یزد با اشاره به تشکیل کمپین های تحریم خودروهای داخلی درشبکه های اجتماعی، توضیح داد: به راه افتادن چنین کمپین هایی نشان می دهد که مردم چقدراز خودروهای ساخت داخل، ناراضی هستند وازاین طریق می خواهند مسئولان این شرکت ها را وادار به عقب نشینی درافزایش قیمت ها ونیز ارتقای کیفیت کنند. وی ادامه داد: در واقع این حرکت اعتراضی نوعی انتقام گیری محسوب می شود که اتفاقا هم بی اثر نبوده، چرا که بر اساس جدیدترین اخبار، قیمت ها تا حدودی کاهش داشته است. این کارشناس در پاسخ به این سوال که کاهش افت قیمت ها تاچه زمانی، ادامه خواهد داشت، توضیح داد: هم اکنون برخی خودروهای داخلی تا حدود دویست هزار تا یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند، البته به نظر می رسد،چنین کاهشی مردم را راضی نکند، چرا که انتظارها از کاهش قیمت ها بیش از اینها است. وی با اشاره به ابراز تمایل خودروسازان کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا برای حضور در بازارایران، خاطرنشان کرد: ورود خودروسازان خارجی می تواند به دو صورت یعنی به عنوان وارد کننده یا تولید کننده مشترک باشد و قطعا با ورود خارجی ها به بازار خودرو عرصه برای خودروسازی داخل تنگ خواهد شد و این رویه باعث رقابتی شدن فضا می شود که درپی آن دیگر کیفیت و کارایی، زیبایی و... تعیین کننده قیمت خواهد بود. ملک نیا در پاسخ به این سوال که با ورود خودروسازان اروپایی به کشور، چینی ها چه استراتژی در پیش خواهند گرفت، توضیح داد: با ورود اروپایی ها به بازار ایران قطعا جایگاه خودروسازان چینی به مخاطره می افتد و آنها چاره ای جز کاهش قیمت، نخواهند داشت، چرا که درغیر این صورت بازار خود را ازدست خواهند داد. این کارشناس در خصوص آینده بازار خودرو در ماه های جاری، یادآور شد: به هرحال باید بپذیریم که ورود مدل های جدید وخودروسازان بزرگ خارجی به کشور زمان بر خواهد بود و در کوتاه مدت رخ نمی هد. اما در این مدت خودروسازان داخلی چاره ای جز کاهش قیمت ندارند و البته به نظر می رسد برای جبران کمبود تقاضا، فروش های شرایطی و ویژه هم در دستور کار آنها قرار بگیرد.

خودرو نمی خریم تا ارزان شود

یکی از متقاضیان خرید خودرو که در کمپین موسوم به "خودرو نخرید تا ارزان شود" فعال است در خصوص چرایی به راه افتادن چنین کمپین هایی در فضاهای اجتماعی، گفت: متاسفانه درسال های اخیر شهروندان به دلیل گرانی وبی کیفیت بودن خودروهای ساخت داخل، خسارت های جانی و مالی فراوانی دیده اند. وی با بیان اینکه مردم ایران حق دارند با یک خودروی ایمن تردد کنند، اضافه کرد: اگر حتی از مسئله مشکل قیمت های غیر منطقی خودروهای داخلی بگذریم از مسئله بی کیفیت بودن آن نمی توان گذشت چرا که از این رهگذر خسارت های جانی بی شماری به هموطنان وارد آمده که هیچگاه قابل جبران نیست. یکی از اعضای این کمپین با تاکید بر اینکه کمپین تحریم خودروهای داخلی تا حصول نتیجه به فعالیت ادامه می دهد، خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان داخلی زیاده خواهی نمی کردند و به دنبال سودآوری غیرمنطقی نمی رفتند الان به این نقطه نمی رسیدند و در واقع با این روش نادرست، نابودی خود را نشانه گرفتند. وی با بیان اینکه" خودوسازان حتی در شرایط فعلی نیزحاضر به کاهش قیمت ها نیستند"، توضیح داد: در حالی که متقاضیان خرید خودرو به شدت از خودروهای تولید داخل ناراضی هستند و مدام هم اعتراض های خود را درشبکه های اجتماعی نشان می دهند اما می بینیم خودروسازان باز حاضر به عقب نشینی نیستند و همچنان مقاومت می کنند، اما مسئولان شرکت های داخلی مطمئنا در روزها و ماه های آینده چاره ای جز کوتاه آمدن و تن دادن به خواسته های متقاضیان نخواهند داشت. وی با تاکید بر اینکه به دلیل عملکرد نادرست مدیران شرکت های خودروسازی داخلی اکنون این صنعت در آستانه فروپاشی قرار گرفته است، گفت: سیاست های اشتباه این شرکت ها که مبتنی بر سود بیشتر حتی به قیمت کاهش حداکثری کیفیت خودرو است، باعث شده که این صنعت به ورطه نابودی برسد که با ورشکست شدن این صنعت مهم، بسیاری از کارگران شاغل در واحدهای شرکت های خودروسازی که تعداد قابل ملاحظه ای هم هستند، گرفتاربیکاری و مشکلات اقتصادی می شوند که هیچ کس راضی به چنین چیزی نیست.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir