بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 11 مرداد 1394      13:36

سواد فناوری اطلاعات از مهمترین مهارت های اشتغال

اقتصاد ایرانی: کارشناس ارشد بازار کار اینترنتی تاکید کرد: در دوره جدید یکی از متغیرهای مهم برای راه انداز ی کسب و کار داشتن سواد دیجیتال است.

به گزارش رادیو اقتصاد؛ علیرضا سلطانی فر گفت: امروز از سه سطح سواد فناوری اطلاعات و دیجیتال شامل مهارت عادی ، سواد شایسته و تخصص فناوری اطلاعات نام می برند که در سطح اول باید همه شهروندان آشنایی کافی داشته باشند.

وی افزود: یکی از شکاف های دیجیتالی در جامعه جهانی همین سواد فناوری اطلاعات است وکشورهای پیشرفته اند که شهروندان آنها از سواد شایسته ای فناوری اطلاعات و همچنین بخش زیادی از مدیران آنها از سواد تخصصی فناوری اطلاعات برخورداند.

سلطانی فر گفت: همه کالا و خدماتی که امروزه با هدف عرضه در سطح ملی وبین المللی تولید می شود باید شناسنامه اینترنی و دیجیتالی دقیق داشته باشد و به راحتی بتوان در بستر فناوری اطلاعات برای آن بازاریابی کرد.

سلطانی فر گفت: امروزه بی سواد کسی نیست که خواندن و نوشتن نمی داند بلکه بی سواد به کسی می گویند که توان استفاده از فناوری اطلاعات و همچنین سواد اینترنتی ندارد وهمچنین در طول زمان نمی تواند به یادگیری های خود ادامه دهد.

این متخصص فناوری اطلاعات تصریح کرد: مهارت استفاده از فناوری اطلاعات بخش مهمی از زندگی در عصر جدید است و کسانی که این مهارت را دارند به راحتی می توانند از فرصت ها و مزیت های اقتصادی و تجاری بهره مند شود و تهدید های اقتصادی را نیز کنتر ل خواهند کرد.

امروزه همه کالاهای تولیدی و خدمات باید شناسنامه اینترنتی داشته باشند که قابلیت عرضه در فضای اینترنت را پیدا کند و یکی از مختصات هر کالایی را ویژگی های اینترنتی آن تشکیل می دهد.

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات با بیان اینکه استفاده از خدمات اقتصاد بازرگانی اینترنتی و دادوستد آنلاین در جهان رو به گسترش است، گفت: فناوری آی تی در ایران می تواند همه بازارهای اقتصادی اعم از کار، کالا، پول و سرمایه را متحول کند و گزینه خوبی برای جایگزینی درآمدهای نفتی باشد.

بنابراین گزارش استفاده از خدمات بازرگانی آنلاین در جهان رو به گسترش است و یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه یافتگی کشورها نیز به رتبه آنها در بهره مندی از این خدمات اختصاص دارد به طوری که کشورهای پیشرفته در صدر خریداران اینترنتی و آنلاین قرار دارند.

آمریکا رتبه اول را دارد و کشورهای اروپایی و چین، کره جنوبی و هند هم جزو ۱۰ کشور اول هستند و ارزش خرید آنلاین در سال گذشته به ۱۲۰۰ میلیارد دلار بالغ شده است.

برای توسعه بازرگانی آنلاین در کشور به فرهنگ سازی و همچنین ایجاد زیرساخت های فنی نیاز است که برنامه ریزی برای گسترش آنها می تواند بازار کار کشور را نیز توسعه دهد و زمینه جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز بیشتر خواهد شد.

استفاده از لوازم خرید آنلاین پرتابل و قابل حمل مانند گوشی تلفن همراه از رایانه های شخصی پیشی گرفته است و نشان می دهد که بازرگانان اینترنتی باید خدمات خود را طوری طراحی کنند که قابلیت عرضه در بستر تلفن همراه و تبلت های قابل حمل را داشته باشند.

مروزه اینترنت به عنوان یک ابزار اطلاعاتی تمامی ابعاد زندگی بشر را دستخوش تغییر و تحولات جدی کرده است.

در حوزه اقتصاد و تجارت نیز همزمان؛ با رشد و توسعه اینترنت در سراسر جهان، تجارت و خرید و فروش اینترنتی رشد شتابان و قابل ملاحظه ای داشته است.

همه کشورهای دنیا با توجه به مزیت های فراوان تجارت و خرید و فروش آنلاین از جمله بالا بودن سرعت، کارایی و کاهش هزینه ها و مقرون به صرفه بودن آن در مقایسه با خرید و فروش سنتی درصدد استفاده هر چه بیشتر از آن هستند.

خرید و فروش به شیوه الکترونیک و با استفاده از فناوری اطلاعات، از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی پا به عرصه اقتصاد جهان گذاشت و باگسترش قابل ملاحظه اینترنت از سال ۱۹۹۱ میلادی رسما وارد مرحله جدیدی شد.

اصطلاح تجارت الکترونیک آن دسته از مبادلاتی را در برمی گیرد که ویژگی اصلی آن معامله در فضای وب است که عمده فرایند آن از ارائه محصول تا ثبت و سفارش آن توسط مشتری و پرداخت وجه کالا بدون نیاز به حضور مشتری و فروشنده صورت می گیرد و صرفا مرحله تحویل کالا به صورت فیزیکی انجام می گیرد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir