بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 20 تير 1394      13:27

۲ سال زمان برای بازگشت به نقطه قبل از تحریم

اقتصاد ایرانی: این روزها تا در محافل مختلف صحبت از مذاکرات ایران و ۱+۵ و احتمال توافق و لغو و رفع تحریم ها می شود با این سوالات روبه رو می شویم؛ آیا پس از توافق خودرو ارزان می شود؟ کدام یک از خودروسازان خارجی در ایران خط تولید به راه خواهند انداخت و چه خودروهای جدیدی در ایران تولید خواهند شد؟ اینها سوالاتی است که شاید به دفعات آن را شنیده باشید. یکی از موضوعات مهمی که در روزهای حساس مذاکرات هسته یی ایران و ۱+۵ باید به آن توجه کرد، مساله انتظاراتی است که از فردای توافق هسته یی وجود خواهد داشت. اغلب مردم به این فکر می کنند که از فردای انجام توافق و لغو تحریم ها دلار و پیرو آن خودرو ارزان می شود و متعاقب آن سرمایه گذاران خارجی و ازجمله غول های صنعت خودرو برای ورود به ایران صف می بندند، صنعت خودرو ایران به یک باره با جهش تکنولوژی روبه رو می شود، مردم سراسر خاورمیانه پشت فرمان خودروهای تولید ایران خواهند نشست و خودروهای روز کشورهای اروپایی و حتی امریکایی وارد ایران خواهد شد.
البته این انتظارات تنها مربوط به خودرو نیست اما با این حال صنعت خودرو ایران که در سال های اخیر دچار شوک عظیم ناشی از تحریم های بین المللی شده و در سال های ۹۱ و ۹۲ افت شدید تیراژ داشته است، یک شبه و از فردای توافق هسته یی نمی تواند تمام انتظارات مردم را برطرف کند، به ویژه آنکه بسیاری از مشکلات صنعت خودرو منشا داخلی داشته و پیش از اعمال تحریم ها نیز کم وبیش وجود داشته است. البته آنچه به عنوان توقعات و انتظارات برشمردیم، یکسره غیرمعقول و بی جا نیست و در صورت مدیریت صحیح دولت و خودروسازان و نگاه درست به این صنعت چندان هم دور از دسترس نخواهد بود.

هیچ اتفاق ناگهانی رخ نمی دهد
به گزارش تعادل، در همین راستا دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ساز بااشاره به توقعات کاذب مردم از صنعت خودرو گفت: پس از توافق هسته یی باید انتظارات مردم توسط تحلیلگران مجرب اقتصادی تحلیل و ارزیابی شود تا این مساله مطرح شود که امکان وقوع هیچ اتفاق ناگهانی برای صنعت خودرو وجود ندارد و هر تحولی نیازمند طی شدن پروسه است. آرش محبی ن‍ژاد بااشاره به هیجانات ناشی از بازار ارز و طلا گفت: باتوجه به سیاست های دولت یازدهم فکر نمی کنم حتی با شوک ارزی مواجه باشیم، بنابراین اگر هیجانی هم باشد به آرامش باز خواهد گشت.

راه دراز تا احیای صنعت خودرو
وی با تاکید بر اینکه در صنعت خودرو هیچ اتفاق خارق العاده یی رخ نخواهد داد، گفت: در صورت توافق نهایی مراحل لغو تحریم ها مشخص خواهد شد که با این حساب ما در صنعت خودرو راه درازی خواهیم داشت تا این صنعت را احیا کنیم.
این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن ادامه داد: از آنجا که صنعت خودرو ما با دانش بومی خود چند سالی از انتقال فناوری به روز دنیا محروم بوده است، اگر همه تحریم های بین المللی هم در روز توافق برداشته شود یک پروسه زمانی لازم دارد تا تعاملات گذشته از سر گرفته شود و توسعه یابد.
محبی نژاد ادامه داد: ما به یک پروسه زمانی یک تا دو ساله نیاز داریم تا به نقطه قبل از تحریم های بین المللی بازگردیم. بعد از آن است که می توانیم تازه به فکر افزایش تیراژ و تنوع و کیفیت باشیم. وی همچنین با درخواست از مسوولان گفت: از دولت و نهادهای ذی ربط انتظار داریم در اجرای قوانین مراقب باشند تا پول های بلوکه شده صادرات قطعات را با کالاهای دیگر جایگزین نکنند. این قطعه ساز ادامه داد: انتظار برنامه ریزی دقیق برای فردای توافق داریم تا مجلس و دولت و مردم از تولید ملی حمایت کنند. این مساله به هوشیاری مردم و مسوولان نیازمند است.

نگرانی تولیدکنندگان بی دلیل نیست
محبی نژاد بااشاره به نگرانی صنعتگران از احتمال افزایش واردات گفت: نگرانی تولیدکنندگان بی دلیل نیست و ظرف سه سال گذشته واردات خودرو باوجود اینکه ما تحریم بودیم افزایش یافته و با شیب تندی هم پیش رفته و این درحالی است که رقبای سیاسی ایران وقتی ایران را تحریم کردند واردات خودرو را تحریم نکردند.
وی بااشاره به ضعف نهادهای نظارتی در چند سال گذشته گفت: کره و ژاپن در این سال ها ما را تحریم کردند اما شاهد این بودیم که ورود خودروهای آنها به ایران در حال افزایش بود، ازسوی دیگر اژدهای زرد با خودروهای بی کیفیت خود سنگفرش خیاباهای ایران را پوشانده است.

ورود بی رویه قطعات چینی و هندی در سال های تحریم
محبی نژاد بااشاره به واردات بی رویه قطعات در سال های گذشته گفت: یکی از واقعیت ها این است که در سال های گذشته شاهد واردات بی رویه قطعات بی کیفیت از هند و چین بودیم. این قطعات به دلیل کوچک بودن به راحتی قابل قاچاق هستند و به راحتی از مبادی قانونی عبور می کنند و وارد ایران می شوند.
وی در ادامه افزود: تا زمانی که نقل و انتقال پولی سخت بود این اتفاق افتاد و هند با روپیه و ترکیه با لیره خود کالاهایی را وارد ایران کردند. محبی نژاد بااشاره به مشکلات گذشته خواستار آن شد که پس از لغو تحریم ها به یکباره شاهد هجوم کالاهای خارجی نباشیم و به جای آن تکنولوژی و زیرساخت ها را وارد کنیم و این ضرب المثل معروف را به یاد داشته باشیم که به جای بذل و بخشش ماهی، ماهیگیری را یاد بدهیم.
این قطعه ساز در پایان گفت: در میان هجمه های فراوانی که به صنعت خودرو وجود دارد از روزنامه وزین «تعادل» به دلیل توجه به واقعی سازی انتظارات مردم از صنعت خودرو تشکر می کنم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir