بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 13 تير 1394      13:12

راه صنعت خودرو با لغو تحریم‌ها هموار می‌شود

اقتصاد ایرانی: روز گذشته تدوین متن قطعنامه لغو تحریم های بین المللی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد و شاید بیش از تمام حوزه های اقتصادی، حوزه صنعت و تولید است که منتظر لغو تحریم هاست. یکی از مهم ترین حوزه های صنعتی «خودرو» است که با وجود بخشی از تحریم های خاص این صنعت پس از توافق ژنو با توجه به پا برجایی تحریم های بانکی و مالی هنوز با موانع بسیاری برای تامین قطعات وارداتی در حجم انبوه و تکنولوژی روز و نیز همکاری گسترده با خودروسازان روبه رو است. در همین حال این سوال همچنان وجود دارد که اگر تحریم های بین المللی لغو شود چه می شود؟ بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند اگر تحریم های بین المللی برداشته شود به وضعیت خود در سال های قبل باز می گردیم و نمی توان به یک باره در انتظار اتفاقات خاص بود البته راه صنعت خودرو با لغو تحریم ها هموار می شود. درحالی که برخی دیگر معتقدند، اگر تحریم های بین المللی هم برداشته نشود، تغییری در وضعیت کنونی رخ نمی دهد و با همین وضعیت ادامه می دهیم اما اینکه با چه سرعتی بتوانیم این صنعت را توسعه دهیم را نمی توانیم تعیین کنیم.

ورود تکنولوژی با لغو تحریم ها
به گزارش تعادل، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ساز گفت: اگر تحریم ها باقی بماند، ما با همین وضعیت فعلی ادامه می دهیم، شاید بهتر شویم و اما کمی کارمان دشوار می شود. اگر تحریم های بین المللی لغو شود، ما به خودروسازان و قطعه سازان جهانی وصل می شویم و می توانیم تکنولوژی را وارد کنیم و نوآوری داشته باشیم که بتوانیم روی صادرات گسترده قطعه و خودرو کار کنیم. محمدرضا نجفی منش با اشاره به انتظار مشتریان گفت: با لغو تحریم های بین المللی تغییر عمده به وجود نمی آید. اگر تغییری به وجود آید، اثراتش زمان بر است که خود را نشان دهد. با این حال مدل های جدید وارد بازار خودرو ایران می شود و هم اکنون این اتفاق افتاده و خودروسازان شروع به معرفی محصولات جدید کرده اند. وی ادامه داد: به هر حال نرخ ارز پایین تر نمی آید و همانطور که دولت برنامه دارد ارز را تک نرخی کند سپس با آن نوسان داشته باشد، در این شرایط هر اتفاقی رخ دهد روی قیمت خودرو اثری ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا لغو تحریم ها در به دست آوردن بازار صادراتی کمکی می کند؟ گفت: مسلما. چون ما در شرایط فعلی مشکل نقل و انتقال بانکی داریم، نمی توانیم این کار را انجام دهیم و اگر خودروسازهای خارجی به ایران بیایند، راه را برای بازارهای صادراتی بیشتر باز می کنند. نجفی منش ادامه داد: با وجود تحریم های بین المللی باید تلاش شود تحریم های داخلی نیز برداشته شود و مشکلاتی که بر سر راه تولید گذاشته اند، حل شود و مشکلاتی از قبیل قیمت گذاری و مشکلات بانکی برطرف شود. به هرحال به عقیده بسیاری از فعالان صنعت خودرو عمده مشکلات موجود در این صنعت مربوط به مشکلات داخلی است و البته یکی از موانع بزرگ در صنعت خودرو تحریم های بین المللی است که رفع آن می تواند راه این صنعت را هموارتر کند اما راه زیادی را در پیش دارد که رسیدن به اهداف به شرط برنامه ریزی است و در این راه می توان کم کم موانع را یکی پس از دیگری از سر راه صنعت خودرو برداشت.

با ادامه تحریم ها این صنعت تهدید می شود
از سوی دیگر یک استاد دانشگاه گفت: در صورتی که تحریم ها ادامه داشته باشد از چند جهت تهدید می شویم چراکه غالبا تحریم های بین المللی روی قیمت ها تاثیر می گذارد و برای ورود مواد اولیه و قطعات با مشکل روبه رو خواهیم شد. امرالله امینی همچنین افزود: در صورت ادامه تحریم ها همچنان نرخ ارز بالا خواهد بود و تامین منابع مالی را با مشکل مواجه خواهد کرد به هر حال آنچه که رخ می دهد روی قیمت تمام شده موثر است و این قیمت ها بالا خواهد بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تحریم می تواند فرصت باشد، گفت: تحریم فرصت هایی را به ما می دهد که به هر حال خودروسازان ما به سمتی بروند که خودشان قطعات را تامین کنند و بهره وری ها را بالا ببرند و از فرصت های به وجود آمده، استفاده کنند. البته این بستگی به مدیریت خودروسازان دارد که آیا می توانند از این فرصت استفاده کنند یا خیر؟ امینی ادامه داد: بنابراین تحریم تنها برای ما هزینه نیست بلکه می تواند فرصت هم باشد. با این راهکار که با وجود محدودیت ها، برنامه هایی برای تولید داخلی ایجاد شود. در آن صورت است که می توان گفت در حالت تحریم وضعیت صنعت خودرو به همین حال باقی می ماند یا گسترش چندانی نمی یابد و نمی تواند برند سازی کند اما به روال کنونی خود ادامه می دهد.
این کارشناس صنعت خودرو به احتمال برداشته شدن تحریم ها اشاره کرده و افزود: همانطور که می دانید صنعت خودرو سرمایه بر و نیازمند تکنولوژی نوین است که خودروسازان می توانند با همکاری با خودروسازان خارجی به آن دست یابند، سرمایه گذاری های مشترکی انجام دهند و تولیدات و صادرات مشترک داشته باشند.
امینی ادامه داد: نکته مشترکی که در دو حالت وجود دارد موضوع مدیریت در این صنعت است که هم در شرایط تحریم و هم پس از تحریم باید مدیریت کارا وجود داشته باشد که در صورت نبود مدیریت کارا نمی توان از فرصت در هر دو شرایط استفاده کرد. بنابراین در صنعت خودرو یک سری تحولات مدیریتی، ساختاری و مالکیتی باید صورت بگیرد که در کنارش اگر ورود و خروج تکنولوژی آسان شود بتوانند بهره برداری کنند.
وی با اشاره به اینکه شرایط پس از تحریم نیازمند برنامه و تحولات است، گفت: اگر دولت بخواهد از صنعت تعرفه و مالیات بگیرد و همین مدیران را سرکار بگذارد این صنعت رشد چندانی نمی کند. با مدیریت، نگاه و برنامه جدید این صنعت نیاز به بازسازی و نوسازی دارد تا به حرکت بیفتد وگرنه با نگاه ها و برنامه های فسیلی نمی توان این صنعت را پیش برد.
این استاد دانشگاه افزود: همچنین قطعه سازان نیز می توانند زمانی که با قطعه سازان خارجی همکار شدند، تعداد و کیفیت قطعات خود را بالا ببرند و همانطور که می دانید در خودروسازی مهم تیراژ بالای تولید است وزمانی که تیراژ بالا می رود، قیمت تمام شده کاهش می یابد. قطعه سازان در این شرایط تعداد قطعات بیشتری می سازند. خودروهای چینی امروزه چالشی برای خیلی از کشورها ازجمله ایران هستند. تنها راه مقابله با آن این است که جای واردات خودرو تنها تکنولوژی آن را وارد کنیم در عین حال برندهای معروف را به کشور بیاوریم و مانند چینی ها این برندها باید در ایران با کیفیت و مدیریت مشخص تولید شوند.
امینی درخصوص اینکه چه برنامه هایی می توانیم در این خصوص داشته باشیم؟ گفت: یک مقدار از مشکلات عمده صنعت خودرو مربوط به مسائل بیرونی این صنعت است که دیگر دست خودروسازان نیست. باید شرایط اقتصادی ما به جایی برسد که درآمد سرانه بالا برود، از رکود خارج شود و تولید حرکت کند و مردم درآمد داشته باشند اینها عوامل بیرونی است که باید حل شود. این استاد دانشگاه گفت: بر فرض اینکه این مشکلات پس از تحریم ها رفع شود، نباید فراموش کرد که از دهه ۷۰ این موضوعات درخصوص برندسازی و مشکلات صنعت خودرو به طور کامل تری وجود داشته است اما باید برنامه جامع تری داشته باشیم و مدیران، برنامه ریزی داشته باشند و باید آینده نگر باشند. یکی از موضوعات مهم در صنعت خودرو امروز «آینده شناسی» است و متاسفانه خودروسازان ما تنها امروز را می بینند و برنامه ۱۰ ساله یا ۲۰ ساله ندارد. امینی در پایان گفت: اقتصاد کشور به هر حال نیاز به صنعت خودرو دارد که وقتی حرکت کند کل صنایع مرتبط با خود را به حرکت درمی آورد و مانند لکوموتیو عمل می کند اما متاسفانه در صنعت خودرو امروز ما تیراژ پایین و قیمت تمام شده بالا و بهره وری بسیار پایین است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir