بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 تير 1394      11:46

تب بنزین فروکش کرد

اقتصاد ایرانی: پس از سال ها عرضه بنزین چند نرخی در کشور سرانجام دولت یازدهم در نخستین روزهای خردادماه امسال در این زمینه گام برداشت و بنابراین از روز سوم خرداد ماه امسال بنزین با قیمت هزار تومان به صورت یکسان در تمام کشور عرضه می شود. البته در خصوص سهمیه های ۷۰۰ تومانی باقی مانده در کارت ها نیز دولت اعلام کرد دارندگان خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت ها نگران ذخیره سوخت ٧٠٠ تومانی در کارت های خود نباشند؛ زیرا تا پایان شهریورماه مهلت دارند که از این ذخیره استفاده کنند اما اعتبار سهمیه ۷۰۰ تومانی باقی مانده در کارت سوخت خودروهای عمومی از ساعت ۲۴ سه شنبه (۵ خردادماه) برای خودروهای سواری شخصی و عمومی لغو می شود. این موضوع سبب شد تا مصرف بنزین در تاریخ پنجم خرداد به بالاترین حد ممکن برسد. به طوری که در این روز میزان مصرف بنزین در کل کشور به ۵.۱۰۹ میلیون لیتر رسید. اما در حالی خودروسواران این حجم از بنزین را در یک روز از جایگاه سوخت گیری کردند که سال گذشته میزان مصرف در روز مشابه ۱.۷۱ میلیون لیتر بوده است. هرچند که قیاس فوق با توجه به رشد سالانه مصرف بنزین و افزایش حدود یک میلیونی تعداد خودروها برای هر سال چندان قابل استناد نیست اما رشد نزدیک به ۴۰ میلیون لیتری مصرف بنزین بخوبی گویای آن است که اتمام اعتبار بنزین ۷۰۰ تومانی در کارت سوخت خودروهای عمومی مسبب این افزایش سوخت گیری بوده است.

به گزارش ایران، یکی از جایگاه داران با بیان اینکه روز سه شنبه (۵ خردادماه) تا ساعت ۲۴ ما در جایگاه های سوخت گیری شاهد بودیم که خودروهای سواری عمومی با نزدیک شدن به پایان اعتبار سهمیه ۷۰۰ تومانی خود  ضمن آنکه باک بنزین خودروهایشان را پر می کردند بازار سیاه به راه انداخته بودند گفت: حتی برخی از این دارندگان خودروهای سواری عمومی بنزین ۷۰۰ تومانی را در گالن نیز ذخیره می کردند تا این سهمیه را از دست ندهند که البته چندان در کاهش هزینه سوخت آنها مؤثر نبود و این موضوع فقط بر اساس یک جو روانی شکل گرفته بود.

کاهش مصرف یکی از برنامه های دولت بود
هرچند که دولت در تک نرخی کردن بنزین به تکلیف و وظیفه قانونی خود در جهت آزادسازی قیمت حامل های انرژی عمل کرد اما در کنار این عمل به تکلیف گزینه های دیگری نیز مشوق اجرای قانون بودند که یکی از آنها بهبود مدیریت مصرف بنزین در کشور بود. بدون شک حذف سهمیه بنزین خودروهای شخصی و عمومی و تک نرخی شدن قیمت این فرآورده در نرخ هزار تومان گامی مثبت برای مقابله با قاچاق سوخت و کمک به توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود که البته تجربه اجرای قانون هدفمندی در فاز اول و دوم بیانگر کوتاه بودن این تأثیر و بی اثر بودن آن در بلند مدت است. به هر حال تصور دولت بر این است که تک نرخی شدن بنزین در نرخ هزار تومان می تواند سبب افزایش حساسیت مصرف کنندگان در مصرف بهینه این فرآورده شود و از هدر رفت این سرمایه ملی تا حد زیادی بکاهد؛ ضمن آنکه این اقدام تا اندازه زیادی به واقعی تر شدن قیمت بنزین و نزدیک کردن آن به قیمت های منطقه کمک کرد، هرچند که قیمت بنزینی که هم اکنون در داخل تولید و مصرف می شود حدود ٧٥ درصد قیمت بنزین وارداتی است و عرضه هر لیتر بنزین با قیمت یکهزار تومان هنوز با قیمت فوب خلیج فارس فاصله دارد.

میانگین مصرف بنزین کشور کمتر از رشد نرمال
بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده در ماه خرداد به طور متوسط روزانه ۵.۷۱ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که سال گذشته در مدت مشابه این رقم بالغ بر ۳.۶۸ میلیون لیتر بود. یعنی امسال به طور میانگین میزان مصرف روزانه خردادماه در حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر افزایش یافته است که تقریباً ۵ درصد رشد نشان می دهد. این رشد ۵ درصدی در شرایطی رقم خورد که یک روز از خردادماه یعنی پنجم خرداد با مصرف ۵.۱۰۹ میلیون لیتری بنزین رو به رو شدیم و به سبب تعطیلات خردادماه آمار مسافرت ها و به تبع آن مصرف بنزین رشد داشته است. با در نظر گرفتن این شرایط و همینطور نرمال بودن رشد ۱۰  درصدی مصرف بنزین در هر سال نسبت به مدت مشابه، گویای تحقق بخشی از اهداف تک نرخی شدن بنزین در نرخ ۱۰۰۰ تومان و کاهش مصرف بی رویه و هدررفت بنزین در کشور است.

سهمیه ٧٠٠ تومانی باقی مانده درکارت های سوخت رو به اتمام است
زمانی که قیمت بنزین- در اوایل خردادماه- تک نرخی شد سهمیه ٧٠٠ تومانی باقی مانده درکارتهای سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها، نزدیک به ۵.۲ میلیارد لیتر بود اما اکنون مدتی است که شمارش معکوس برای مصرف سهمیه باقی مانده که کمتر از ۵.۱ میلیارد لیتر می شود آغاز شده است. تا پایان مهلت ۹۰ روزه خودروهای شخصی برای مصرف بنزین ۷۰۰ تومانی چندان زمانی باقی نمانده و به نظر می رسد که حتی این حجم از بنزین زودتر از زمان مقرر تمام شود. بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده میزان مصرف بنزین ۷۰۰ تومانی در تاریخ ۳۰ خرداد حدود ۱۱ میلیون لیتر بود که پیش بینی می شود میانگین مصرف خرداد ماه نیز از این رقم بیشتر نباشد.

افــزایش ۱۰ درصدی مصرف سی ان جی
رئیس انجمن صنفی جایگاه داران
سی ان جی با اشاره به افزایش واردات بنزین، کاهش مصرف گاز در تابستان و شروع سفرهای تابستانی گفت: به نظر می رسد دولت به این دلایل تصمیم گرفت قیمت هر کیلو سی ان جی را ۱۰۰ تومان کاهش دهد. روز یکشنبه هیأت دولت تصمیمی مبنی بر کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت هر کیلوگرم سی ان جی تا پایان فصل تابستان گرفت که این موضوع در کنار افزایش قیمت بنزین به رقابتی تر شدن مصرف این سوخت در مقایسه با بنزین کمک کرد.  هرچند که بررسی تأثیر واقعی تک نرخی شدن بنزین بر رشد صنعت سی ان جی زمانبر است اما در همین مدت اندک ثابت ماندن قیمت سی ان جی همزمان با آغاز سفرهای تابستانی و افزایش گاز موجود در کشور به دلیل کاهش مصرف در بخش خانگی و تجاری موجب شد پویایی این صنعت بیشتر شود. اکنون نیز با کاهش قیمت آن از ۶۰۰ تومان برای هر کیلوگرم به ۵۰۰ تومان پیش بینی می شود میزان تقاضا برای آن بزودی افزایش یابد. اردشیر دادرس رئیس انجمن جایگاه داران سی ان جی در این باره با اشاره به اینکه امیدواریم با این کاهش قیمت ۳۵ تا ۴۰ درصد که بزودی ابلاغ می شود از دارندگان خودروهای دوگانه سوز به مصرف سی ان جی روی آورند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصرف سی ان جی در کشور حدود ۱۹ میلیون مترمکعب است، اما ظرفیت اسمی جایگاه ها ۳۵ میلیون است و ما می توانیم ۷۰ تا ۸۰ درصد اسمی را عملیاتی کنیم. البته هم اکنون به دلیل آنکه یک بازه زمانی برای مصرف سهمیه ۷۰۰ تومانی بنزین موجود در برخی از کارت های سوخت از سوی دولت درنظر گرفته شده است و مصرف کنندگان عمدتاً سعی می کنند تا این سهمیه موجود در کارت ها را مصرف و پس از آن به گاز سی ان جی روی آورند تا پایان شهریور چندان نمی توان منتظر جهش در مصرف گاز سی ان جی بود اما به گفته اردشیر دادرس پس از تک نرخی شدن بنزین تاکنون حدود ۱۰ درصد مصرف سی ان جی رشد داشته است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir