بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 خرداد 1394      12:59

لابی برای تبدیل ایران به بازار مصرف کالاهای وارداتی

نایب رییس انجمن سازندگان تجهیزت صنعت نفت تاکید کرد که «بازاری که باید در اختیار تولیدکنندگان داخلی باشد، نباید به سمت تبدیل شدن به بازار مصرف خارجی‌ها رود.»

اقتصاد ایرانی: سیامک صمیمی دهکردی اظهار داشت: «قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در سال ۷۶ ابلاغ شد و در سال ۹۱ اصلاحاتی روی آن انجام شد و این قانون هم اکنون جاری است

به گزارش خبرآنلاین، صمیمی دهکردی در یک نشست خبری افزود: «این قانون یک شاه بیتی دارد که ما در آن نتوانسته ایم با وزارت صنعت به توافق برسیم و آن این است که در متن این قانون تصریح شده که ارجاع کار باید به شرکت های داخلی باشد. در دولت قبلی که به این مساله توجهی نشد، در سال ۹۲ با وزرات صنعت در دولت جدید جلسات متعددی داشتیم تا این قانون با ارائه دستورالعمل هایی اجرایی شود که به ما گفتند خودتان این دستورالعمل ها را آماده کنید. دستورالعمل ها را خردادسال گذشته آماده کردیم و با معاونت صنعت وزارت صنعت نهایی شد، اما تا امروز بعد از گذشت یکسال هنوز اجرایی نشده اند.

نایب رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزت صنعت نفت تصریح کرد: «وزارت صنعت کار را به خارجی ها ارجاع می دهد و در نهایت بندی می آورد که ۳ یا ۵ یا ۱۰ یا ۱۵ درصد از سهم ساخت در این کار با توان داخلی صورت بگیرد؛ در حالی که طبق قانون، بازار کار داخلی برای سازندگان و تولیدکنندگان داخلی است و کار باید به تولیدکننده داخلی ارجاع شود. مثلا طرحی فولادی به خارجی ها ابلاغ شده و گفته اند که ۳ درصد هم از توان داخلی در تامین تجهیزات آن استفاده شود.»

صمیمی دهکردی با بیان اینکه روزانه با واردات کالاهایی مواجه ایم که مشابه آن در داخل کشور ساخته می شود، گفت: «نکته جالب توجه این است که وزارت صنعت از ما استعلام می کند که فلان کالا که درخواست وارداتش وجود دارد، مشابه داخلی دارد یا نه، ما اعلام می کنیم مشابه داخلی دارد؛ با این وجود در نهایت می بینیم معافیت های مالیاتی برای واردات همین کالا به واردکنندگان تعلق می گیرد.»

وی عنوان کرد: «سال گذشته نامه های سرگشاده متعددی به وزیر صنعت دادیم تا دستورالعمل قانون حمایت از توان داخل اجرایی شود، اما متاسفانه آقای نعمت زاده هیچ عکس العملی نسبت به این نامه ها انجام نداد.»

صمیمی دهکردی با بیان اینکه نباید تمامی برندسازی ها و توانمندی هایی که در زمان تحریم ها به دست آورده ایم، در صورت لغو تحریم ها از بین رود، تصریح کرد: «دولت های خارجی و برخی سفارتخانه هایشان در ایران جلسات زیادی می گذارند و به دنبال باز کردن بازار ایران برای سرمایه گذاری خارجی هستند.»

وی افزود: «از سرمایه گذاران ایرانی که در تولید سرمایه گذاری کرده اند، دعوت می کنند که به اخذ نمایندگی از برندهای خارجی اقدام کنند تا با رفع احتمالی تحریم ها، بازار ایران مملو از برندهای خارجی شود.»

نایب رییس انجمن سازندگان تجهیزت صنعت نفت خاطرنشان کرد: «به نظر می رسد اینجا یک وادادگی دارد اتفاق می افتد و بازاری که باید در اختیار داخلی ها باشد، دارد به سمت تبدیل شدن به بازار مصرف خارجی ها می رود».


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir