بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 9 خرداد 1394      13:19

ضعف در تعریف علامت تجاری برای کالاهای ایرانی

اقتصاد ایرانی: مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طی سه دهه گذشته به جز در دو - سه مورد نتوانستیم علامت تجاری و برندی را برای کالاهای ایرانی تعریف کنیم.

به گزارش ایسنا، عباس نخعی اظهار کرد: علیرغم اینکه ظرفیت های مناسبی در زمینه تولید کالای باکیفیت داخلی داریم، در خصوص تولید و عرضه پایدار و قابل رقابت در سال های گذشته ناتوان بودیم.

وی ادامه داد: معمولا مردم برای محصولاتی تقاضا دارند که دارای نوآوری بوده و ضمن تناسب با مد، به صورت ارزان و با قابلیت استفاده آسان عرضه شود، همین موضوع باعث شده به مرور زمان، روش زندگی مردم تحت تأثیر واردات قرار گیرد و بتدریج به خودباختگی در مصرف کالای خارجی دچار شویم.

نخعی با اشاره به واردات سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار کالاهای سرمایه ای و واسطه ای که حدود ۱۲ درصد آن کالاهای مصرفی است، گفت: این موضوع به این معناست که تولیدات ما تنها در داخل مرزهای کشور قابل استفاده بوده و از مزیت رقابتی و کیفیتی برخوردار نیستند و در حالی که هزینه های تولید داخلی بسیار بالاست، تولیدات داخلی در کشور نسبت به سایر رقبا از جمله ترکیه و کشورهای جنوب شرق آسیا از بازار مناسب برخوردار نیست.

هشدار نسبت به افزایش روزافزون واردات

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به افزایش روزافزون واردات هشدار داد و تصریح کرد: اگر زیرساخت های لازم برای بهبود شرایط فراهم نشود طبیعی است که واردات اقلام مصرفی مثل پوشاک، لوازم خانگی، مبلمان ومواردی از این قبیل افزایش می یابد و اگر از روش افزایش تعرفه برای کنترل وضعیت موجود استفاده شود شاهد افزایش روزافزون قاچاق خواهیم بود.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر ضرورت اعتمادسازی بیشتر بین خریدار و تولیدکننده کالا گفت: دستگاه های نظارتی مثل وزارت بهداشت و درمان، سازمان حمایت از مصرف کننده، سازمان استاندارد و دیگر سازمان های مرتبط باید خدمات مناسب به مردم ارائه و نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا مورد اعتماد مردم واقع شوند.

وی درعین حال تاکید کرد: بدون تأیید سازمان های مذکورنباید هیچ کالایی برای مصارف اداری، خانگی و شخصی خریداری شود و از طرفی باید به تولید متناسب با صادرات نیز توجه شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir