بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 خرداد 1394      14:38

مروری بر آینده پلتفرم‌های دیجیتال

به عقیده مدیرعامل جامعه بازاریابان برتر در سیلیکون ولی سرعت خلاقیت کماکان با رشد خوبی در حال حرکت است. همچنین فروشندگانی که می خواهند آینده پلتفرم های دیجیتال را درک کنند باید به هفت مساله توجه داشته باشند، که در این گزارش به آنها اشاره شده است.
مترجم :
محسن راعی

اقتصاد ایرانی: میزان مشارکت مشتریان، آن طور که از تاثیرات لحظه ای فراتر رفته و تبدیل به تعاملات پر مفهوم می شود هیچ گاه در بافت سنتی تجاری قابل انجام نبوده است. اما این میزان مشارکت در پلتفرم های دیجیتال مانند توییتر، فیسبوک، لینکدین، پینترست، یوتیوب، اسنپ چت واینستاگرام به وقوع پیوسته است.

برای فهم آینده پلتفرم های دیجیتال و اینکه این موضوع چه مفهومی برای بازاریاب ها و فروشندگان دارد، برآن شدیم که مدیرعامل جامعه بازاریابان برتر در دره سیلیکون صحبتی داشته باشیم. از صحبت های وی متوجه شدیم که سرعت خلاقیت کماکان  با رشد خوبی در حال حرکت است.

فروشندگانی (این کلمه در این متن به همه کسانی که در فرآیند فروش شرکت دارند اطلاق می شود. مترجم) که می خواهند آینده پلتفرم های دیجیتال را درک کنند باید به هفت مساله توجه خاص داشته باشند: مردم، مشارکت، شخصی سازی، تولید، پردازش، پرداخت و شرکا.

۱. مردم

قدرت پلتفرم از مردم به وجود می آید. برای اولین بار در طول تاریخ، انسان ها می توانند در سطح جهانی با هم تعامل داشته باشند. پلتفرم های دیجیتالی و اجتماعی سیر حرکت اطلاعات و ارتباط را سرعت می بخشد وکارفرمایان، مشتریان و کارمندان را توانمند می سازد. طبق گفته های آقای آیوی راس (رئیس یکی از بخش های گوگل) پلتفرم ها به زودی به ما کمک خواهند کرد که انسان تر شویم و کارهایی که دوست داریم را انجام دهیم. دیوید روبین (رئیس یکی از بخش های پینترست) می گوید فن آوری در نهایت برآنست که کارها را برای مردم آسان تر کند.

۲. مشارکت

واژه پلتفرم زیاد تکرار می شود اما گاهی اوقات مفهومش به درستی رسانده نمی شود. پلتفرم ها تنها یک اسم زیبا برای کانال های توزیع یا سرویس های اشتراک ابری نیستند. کانال ها بیشتر شبیه لوله یک طرفه هستند در حالی که پلتفرم ها شبکه های چندسویه هستند. تفاوت زیادی بین نتفلیکس (کانال خصوصی پخش فیلم و سریال) و یوتیوب وجود دارد. نتفلیکس مخاطب خود را دارد و محتوایش را به صورت تدریجی اضافه می کند. اما یوتیوب جامعه ای از کاربران است که خودشان محتوا را اضافه می کنند. گوپرو (دوربین های دیجیتال حرفه ای) این موضوع را خوب فهمیده است. این شرکت مشتریان خود را تنها به عنوان صدای مصرف کنندگان نمی شناسد، بلکه آنها را به عنوان عضو جامعه ای از تولیدکنندگان خود می داند. پل کرادال ( مدیر بخش بازاریابی گوپرو) می گوید ما با نشان دادن اشتیاق مشتریان مان، آنها را تبدیل به قهرمان می کنیم.

برای افزایش میزان مشارکت،  فروشندگان  باید تمرکزشان فراتر از تاثیرات فردی و یا تعاملی باشد. دانیل تید (رئیس قسمت بازاریابی یوتیوب) می گوید هدف درست کردن یک ویدئوی محبوب نیست. هدف این است که چگونه ویدئویی بسازیم که منجر به یک رابطه پایدار شود. برندها باید بدانند که آنها عضوی از شبکه های اجتماعی هستند . دیانا میدلتون، رئیس بخش بازاریابی توییتر می گوید: ما به عنوان بازاریاب همیشه دوست داشته ایم که بر مذاکرات فائق آییم. اما در حال حاضر باید مشارکت داشته باشیم و ریاست نکنیم.

۳. شخصی سازی

سهولت ارتباط و مشارکت نیمه تاریکی نیز دارد: میزان اطلاعات ممکن است بسیار زیاد باشد. پلتفرم دیجیتال هر وظیفه ای را شخصی، مرتبط و پرمفهوم می کند. طبق گفته های میدلتون، پلتفرم ها در حال هوشمندتر شدن هستند. آنها به ما می گویند که چه چیزی مهم است و گاهی حتی به جای ما فعالیت می کنند. مشتریان روزبه روز فیلترهای خاص خودشان را به وجود می آورند. یوتیوب معتقد است که چالش بعدی ما این است که به مشتریان خود این امکان را بدهیم تا بتوانند آنچه که دوست دارند را کشف کنند. گوگل بر این باور است که پلتفرم ها جایی مهم تر از محل ارتباط شما با دوستان است، خود پلتفرم احساس می کند که مانند یک دوست شما را می شناسد.

۴. تولید

تا کنون، پلتفرم ها محلی برای صحبت کردن در خصوص محصولات بودند. اما رابطه بین محصولات و پلتفرم ها ممکن است دچار وقفه مهمی شود. اول اینکه پلتفرم ها در آینده با محصولات و سرویس ها ادغام خواهند شد. برای مثال مشتریان اوبر (سرویس رزرو تاکسی به صورت آنلاین) هم اکنون می توانند موسیقی دلخواه خود را مستقیما از لیست موسیقی اسپاتیفای (سرویس موسیقی آنلاین) خود گوش دهند. نیک بسبیاس، معاون سابق رئیس بازاریابی شرکت لینکدن معتقد است مرزهای بین محصولات و بازاریابی ها در حال برچیده شدن است.  

دوم اینکه محصولات ما در پلتفرم مان به نمایش گذاشته می شود. امروزه همسرمان برای ما یک پیامک می فرستد تا خواروبار بخریم. در آینده ای نه چندان دور یخچال و یا خودروی ما به صورت خودکار پیام خواهد فرستاد. راس معتقد است همگرایی بین پلتفرم دیجیتال و وسایل متصل به اینترنت خود نیرویی اخلال گر هستند چرا که باعث می شوند اینترنت در اطراف ما به شدت به گردش بیفتد. اینترنت اشیاء به زودی تبدیل به شبکه اجتماعی اشیاء خواهند شد.

۵. فراگرد و روند

ما بیشتر تمایل داریم که فقط نقش مشتری را در پلتفرم ها ببینیم، اما تغییرات به صورت درونی و پشت پرده نیز انجام می شود. توییتر متوجه شده است که مدیریت مزایده و مناقصه ها و همینطور پلتفرم تجربه مشتریان باعث ایجاد رسانه های اجتماعی، نمایش، تحقیق و همین طور مدیریت روابط با مشتریان می شود.  این ها همه با کسب مشتری، نگهداری و خدمات رسانی به وی مرتبط است. شرکت ها پلتفرم ها را طوری تغییر می دهند تا روند تجاری خود از روابط کارمندان تا مدیریت عملکرد را بهینه کنند. ما معتقدیم که یک پدیده نوظهور به عنوان هماهنگی پلتفرم ها در حال شکل گیری است. شرکت هایی که از پلتفرم ها به منظور مدیریت مشتری ها استفاده می کنند، باید به همان اندازه از پلتفرم ها برای مدیریت سازمان نیز بهره ببرند. و رهبرانی که می خواهند مشتریانشان در محیط پلتفرم ها با برندشان تعامل داشته باشند، خود نیز باید در این محیط شرکت داشته باشند.

۶. پرداخت

آیا توجه کرده اید شیوه پرداخت تغییر کرده است؟ کیف دیجیتال ما را قادر کرده است که نرم افزار دانلود کنیم، به راننده پول دهیم و یا قهوه سفراش دهیم بدون آنکه از پول فیزیکی استفاده کنیم. در آینده حتی می توان انتظار تراکنش های بیشتر بر روی پلتفرم های دیجیتال داشته باشیم. لارا بلاز که کارمند شرکت ویزاست می گوید پرداخت دیجیتال خرید و پرداخت را به شدت آسان کرده است. در گذشته پرداخت یک چاره اندیشی موقت بود، در حالی که امروزه این روند خود بخشی از تجربه فروش شده است.

هنگامی که شما در یک شبکه اجتماعی هستید، ممکن است فرآیند خرید برایتان عجیب یا حتی ناراحت کنند باشد. این بخشی از بافت ارتباطی است که انسان شناسان بدان اقتصاد هدیه ای می گویند. اما ماهیت ناپیدای پرداخت دیجیتال باعث ایجاد دوره ای جدید در تجارت اجتماعی شده است. در این محیط اجتماعی، تعاملات به عنوان بخشی از روابط همکاری بین مشتریان و تجارت ها لحاظ شده است و دیگر حالت موقت را ندارد.

۷. شرکا

بعد از موارد بالا که به عنوان پایه های یک تجارت مطرح گردید، می توان به مورد شراکت و همکاری پرداخت. بر اساس اندیشه های راس، مشتریان نمی خواهند بیشار از یک پلتفرم برای هر هدفی استفاده کنند. پلتفرم ها و ارائه دهندگان باید با هم تعامل داشته باشند تا قفل ارتباطی شکسته شود و تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند. برای ایجاد خانه های هوشمند باید با تولیدکنندگان وسایل خانه در ارتباط بود و برای ساختن اتومبیلی بهتر باید با خودروسازان در تعامل باشید. پلتفرم های دیجیتال می توانند فراتر از پلتفرم نرم افزاری فعالیت کنند و حوزه عملکردشان را به اکوسیستم مرتبط مربوط کنند تا فرصتی به منظور ایجاد متحدین به وجد آورند.

بازاریابان باید به صورت مداوم طرز فکر خود را نسبت به اضافه کردن ارزش به مشتریانشان بهبود بخشند. این نگرش باید فراتر از تولیدات و خدمات رسانی به مشتریان باشد. شرکتی که در قلب و ذهن مشتریانش جای داشته باشد، می تواند احساسات، اهداف و الهامات مشتریانش را تغییر دهد. هر چه که شما مشتریانتان را درگیر در فرآیند کنید، آنها نیز بیشتر با برند شما تعامل خواهند داشت.

یافته های شرکت آدوبی نشان می دهد که ۸۰ درصد از بازاریابان معتقدند که نقش شان دائم در حال تغییر است و ۴۰ درصد هم بر این باورند که باید خود را دائم به روز سازند تا با روند رو به رشد هماهنگ شوند. خانم آن لونس که مدیر ارشد بازاریابی شرکت آدوبی است بر این باور است که فن آوری های جدید مانند پلتفرم های دیجیتال تنها آغاز ماجرا هستند. رهبران تجارت باید در خصوص رویکردشان به مردم و روند کاری تجدیدنظر کنند. آنها باید استعدادها را در خصوص علوم داده ها، رسانه های اجتماعی و تحلیل وب توسعه دهند. آنها همچنین باید بستری را برای کارمندانشان ایجاد کنند تا مهارت هایشان را بهینه ساخته و خود را ارتقاء دهند.

تحقیقات ما حاکی از آن است که راه پیش رو سخت تر خواهد شد. پلتفرم های دیجیتال در حال هوشمندتر شدن هستند. این کار را برای ما به عنوان یک فرد آسان خواهد کرد، اما برای شرکت هایی که رویکردی سنتی دارند بسیار چالش برانگیز خواهد شد. مشتریان این سرعت رو به فزونی را تنظیم می کنند. هر شرکتی که بتواند با مشتریان هماهنگ شود، برنده بازار خواهد بود.

منبع: هاروارد بیزینس ریویو


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir