بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 3 خرداد 1394      14:18

نقش فناوری های مدرن در آموزش پرورش

امروزه فناوری های نوین در امر آموزش و پرورش به دلیل هزینه پائین و کیفیت و بهره وری بالا در کشورها مورد توجه زیادی قرار گرفته است. البته فناوری تنها به سواد پایه ای کمک نکرده بلکه توانسته نیروی ابتکار دانش پژوهان را شکوفا کند.

اقتصاد ایرانی: صاحب نظران معتقدند که برای توسعه یک کشور، اولین نقطه شروع باید ارتقاء سیستم آموزش و پرورش باشد. در قرن بیست و یکم؛ پدیده جهانی شدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات به نوعی توانسته کارکردهای سنتی آموزشی را تغییر دهد. این تغییر کارکردها توانسته در آگاهی بخشی در امور سیاسی، اجتماعی فرهنگی و زیست محیطی، خود را بروز دهد. برای توسعه در جهان در حال تغییر کنونی، دانش پژوهان عرصه علم دیگر نباید صرفاً در یک رشته تخصصی به تحصیل بپردازند بلکه علاوه بر آن باید مهارت هایی شخصی خود از جمله خلاقیت و کاوشگری را پرورش دهند. متأسفانه این امر در کشورهای در حال توسعه مورد غفلت واقع شده است. در این رابطه مجمع جهانی اقتصاد در مورد مهارت ها و نحوه رفع مشکلات کسب مهارت از طریق فناوری های مدرن به تهیه گزارش پرداخته است. در این گزارش به طور دقیق به تحلیل ۱۶ مهارت مهم در قرن بیست و یکم برای دانش پژوهان پرداخته است. این معیارها زیرمجموعه ۳ اصل کلی هستند که در شکل زیر نشان داده شده است.

این مطالعه که بر روی ۱۰۰ کشور انجام شده، نتیجه گرفته که شکاف زیادی بین معیارهای ۱۶ گانه فوق وجود دارد. این شکاف ها گواه این واقعیت است که بسیاری از دانش پژوهان، آموزش کافی برای موفقیت عمومی در قرن بیست و یکم را نمی بینند و حتی کشورها هم در جستجوی نیروی ماهر نیستند تا دانش پژوهان با هم رقابت کنند. با توجه به این موضوع، اقداماتی خلاقانه برای رفع این شکاف با کمک فناوری انجام شده است. بیشترین کمک فناوری بر سیستم آموزشی مرتبط با کشورهایی است که از نیروی آموزشی با سطح علمی پائین و از مشکلات مالی رنج می برند. تحقیقات این گزارش نشان داده که فناوری مدرن توانسته رقابت و کیفیت علمی را در سطح آموزشی بهبود دهد، بدین منظور پیشنهاد داده که این فناوری ها با سیستم آموزشی کشورها عجین شود تا تغییرات مطلوبی رخ دهد. از مخاطبان اصلی این گزارش در داخل کشور می توان به وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره نمود که متولی مشترکت آموزش و فناوری هستند. این گزارش مفید ۳۲ صفحه ای دارای۴ فصل و ۵ ضمیمه می باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید گزارش موردنظر را با کلیک بر عکس زیر دانلود نمائید.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : دانش پژوهان - پژوهان
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir