بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 ارديبهشت 1394      12:34

چین در فکر احداث جاده ابریشم به پاکستان

پکن با سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری در شبکه حمل و نقل جاده ای پاکستان، علاوه بر اتصال دو کشور، به دنبال احیای جاده ابریشم و ایجاد کریدور صادراتی به پاکستان است.

اقتصاد ایرانی: در ۲۰ آوریل نخست وزیر چین در هنگام ورود به اسلام آباد با استقبالی گرم و دوستانه مواجه شد. این سفر اولین دیدار یک رهبر چینی از پاکستان در ۹ سال گذشته بود. این استقبال گرم را می توان به سرمایه گذاری آتی چین در کریدور اقتصادی چین-پاکستان (پروژه ای ۴۶ میلیارد دلاری به طول ۳۰۰۰ کیلومتر و مشتمل بر شبکه ای از جاده ها و خطوط آهن) نسبت داد. همچنین، در تلاش برای خارج کردن پاکستان از فقر انرژی، این پروژه زیربنایی خطوط لوله نفت و گاز و نیز منابع دیگر نیرو را در بر خواهد گرفت که می تواند هر چه بیشتر اقتصاد این کشور را تقویت نماید.

این کریدور اقتصادی منطقه سین کیانگ در غرب چین را به بندر گوادر در جنوب پاکستان متصل خواهد کرد و در این مسیر از ایالت محروم بلوچستان و لاهور عبور خواهد نمود. سرمایه گذاران معتقدند ارتباطات جاده ای باعث توسعه اقتصادی نواحی مختلف پاکستان خواهد شد و همزمان یک گذرگاه حیاتی برای صادرات چین به خاورمیانه و اروپا فراهم خواهد نمود.

مجله بلومبرگ از قول وزیر برنامه ریزی پاکستان، در یک مصاحبه در تاریخ ۳۰ مارس، نوشت "برای اولین بار چین یک شریک اقتصادی راهبردی برای پاکستان خواهد بود. گوادر کوتاه ترین مسیر به اروپا، آفریقا و خاورمیانه است، که آن را به یک گزینه بسیار جالب برای چین مبدل می سازد."

با توجه به سابقه بی ثباتی و حملات تروریستی در پاکستان، امنیت این کریدور به یکی از اولویت های اصلی گفتگوها تبدیل شده است. به گزارش نشریه اکسپرس تریبون پاکستان، حدود ۸ هزار نیروی دولتی از کارکنان چینی مشغول در مناطق مختلف محافظت خواهند کرد.

کمک مالی چین به این پروژه بزرگ ترین کمکی خواهد بود که پاکستان تاکنون دریافت کرده – خیلی بیشتر از کمکی است که از متحد دیگر آن، یعنی آمریکا، اعطا شده است. با این وجود پاکستان به دنبال حفظ روابط خود با آمریکا است، بویژه در حوزه امنیت. با توجه به اینکه هر دو کشور، و همچنین چین، از ثبات در پاکستان نفع می برند، بعید به نظر می رسد افزایش رقابت اختلالی در این شراکت حیاتی با آمریکا بوجود بیاورد.

چین و پاکستان همیشه روابط مثبتی داشته اند که دلیل اصلی آن منشاء مشترک تنش یعنی هند بوده است. تزریق سرمایه عظیم و ارتباطات حمل و نقلی آتی رابطه و سطح پشتیبانی دوجانبه بین این دو کشور را به شکل قابل توجهی تقویت خواهد نمود.

این حرکت اخیر نشان می دهد که شبکه قدرت و تعهد چین در آسیا قدرتمندتر می شود و از منظر حضور در منطقه به تدریج جای آمریکا را می گیرد. در کنار تشکیل بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، به نظر می رسد که چین در واقع در حال تبدیل شدن به ابرقدرت جدید دنیا است.

منبع: نیواکونومی


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
سعید
دوشنبه 7 ارديبهشت 1394      19:52

السلام و علیکم. چرا به بندر چابهار توچهی نشده است؟ در حالی که ایران می توانست با استفاده از آن (شمال به جنوب و چین تا چابهار) از مزایای ترانزیت کالا بهره مند شود. امیدوارم که بحث دینی(سنی - شیعه) در میان نباشد که به ضرر کشور تمام می شود (چابهار منطقه سنی نشین است و کشور افغانستان مایل به استفاده از این بندر است؛ ولی وقتی پروژه های بندر گوادر به اتمام برسد احتمالا این فرصت از دست می رود).
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir