بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 فروردين 1394      10:59

تنها ۲۰ درصد مشکلات اقتصاد به تحریم مربوط است

ثبات اقتصادی را می‌توان از طریق هماهنگی بین سیاست‌های پولی از طریق بانک مرکزی و سیاست‌های مالی از طریق بودجه و سازمان مدیریت و برنامه و بودجه ایجاد کرد.

اقتصاد ایرانی: اگرچه درحال حاضر، تحریم به عنوان یکی از مهم ترین موارد بازدارنده توسعه اقتصادی کشور مطرح می شود اما باید به این نکته توجه کرد که کمتر از ۲۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور از مسائل تحریم نشات می گیرد و مابقی آن به نحوه مدیریت و اداره امور اقتصادی کشور باز می گردد.

در حقیقت می توان گفت که با به توافق رسیدن در مذاکرات هسته ای به نحوی مشکل شروع می شود. با نگاهی به تاریخ نیز درمی یابیم که همین گونه است و رفع تحریم ها نمی تواند به توسعه اقتصادی منجر شود در غیر این صورت در دوره شاه ما باید به توسعه اقتصادی می رسیدم چرا که هیچ تحریمی در کار نبود و بازارهای جهانی نیز بر روی ایران باز بود ضمن اینکه ایران درآمد نفتی بالایی نیز داشت.

به نظر می رسد حل مشکلات اقتصادی به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات جامعه ایران، ساختاری است و این مشکلات در سال های اخیر پیچیده تر نیز شده است.

به گزارش خبرآنلاین، نبود تفکر کارشناسی و علمی در طی دوره دولت نهم و دهم موجب شد تا اقتصاد ایران ربع قرن به عقب بازگردد که متاسفانه این رویه در دولت یازدهم نیز ادامه یافته است، از جمله اینکه بسیاری از مدیریت های میانی کشور در ۸ سال دولت نهم و دهم به افرادی با توانایی بسیار کم سپرده شد که صاحب صلاحیت علمی لازم نبودند و به نظر می رسد بسیاری از همان افراد هنوز بر قطار مدیریتی کشور سوارند و همین موضوع زنگ خطری برای دولت و پیشرفت اقتصادی کشور محسوب می شود؛ تا زمانی که این نوع از مدیریت غیرآکادمیک و غیرکارشناسی از بخش های اقتصادی کشور کنار زده نشود دولت موفق به حل مشکلات اقتصادی کشور نخواهد شد و تعداد محدودی مدیر لایق و با سواد نمی توانند، کشتی اقتصادی کشور را به سلامت به ساحل توسعه برسانند.

در حقیقت مرحله اول پس از تحریم ها مهم ترین کار، این است که دولت در مدیریت اقتصادی کشور به خصوص در بخش میانی آن، خانه تکانی کند چرا که مدیران توانمند با مشکلات به صورت کارشناسی برخورد می کنند و برای رضایت مقام بالادستی کارهای غیرعلمی انجام نمی دهند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد آن است که تفاهم با کشورهای ۱+۵ زمینه برای ثبات اقتصادی در کشور را فراهم می کند و همین موضوع می تواند شرایط را برای توسعه اقتصادی در کشور را فراهم کند؛ البته به این شرط که پیش زمینه آن آماده باشد.

در شرایطی که با رفع تحریم ها بازارهای جهانی به روی کشور ما باز شود زمینه نیز برای سرمایه گذاری های داخلی و پس از آن سرمایه گذاری های خارجی فراهم خواهد شد. پس با استفاده از مدیران توانمند می توان از این شرایط برای توسعه اقتصادی کشور بهره برد. باید بدانیم که مدیران ضعیف برای توجیه کارهای خود سعی می کنند که اقتصاد را بسته نگه دارند و در اینجاست که یک مدیر توانمند، تفاوت های خود را نشان خواهد داد.

همچننی دولت پس از این توافق باید مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت اقتصادی را نیز در اولویت های کاری خود قرار دهد.

دولت باید مفسدان اقتصادی را به مردم معرفی کند. افکار عمومی نیز با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر همدلی دولت و ملت، در این مورد، پشتیبان دولت خواهند بود. اگر مفاسد اقتصادی در جامعه شفاف نشود و وضعیت با همین رویه ادامه پیدا کند به طور قطع دولت با مشکلات بیشتری در حوزه اقتصاد مواجه خواهد شد حتی اگر با کشورهلی ۱+۵ میز به توافق برسیم.

بنابراین مبارزه با فساد باید سرلوحه کارهای اقتصادی دولت قرار گیرد و افراد دخیل در فساد اقتصادی باید از چرخه مدیریت تصمیم گیری کشور خارج شوند.

ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور نیز به مبارزه با مفاسد اقتصادی، کمک شایان توجهی خواهد کرد تا افراد سوء استفاده گر از این عرصه دور و افراد فهیم وارد صحنه شوند. دولت باید بداند که ایجاد شفافیت از نان شب برای او واجب تر است و باید زمینه ایجاد شفافیت را فراهم کند.

پس از آن ایجاد فراهم کردن شرایط برای فعالیت در اقتصاد رقابتی بسیار مهم و موثر است. با اجرای اقتصادی رقابتی در کشور می توانیم شاهد اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران باشیم چرا که اقتصاد رقابتی جالی رانت ها را گرفته و فضا را برای آنها که دانش، تکنولوژی و تلاش بیشتری دارند، مهیا می کند و به این ترتیب، زمینه برای رشد وتوسعه اقتصاد ایران فراهم خواهد شد.

در حقیقت با ایجاد ثبات سیاسی در کشور با به توافق رسیدن با کشورهای ۱+۵ می توان انتظار داشت که ثبات اقتصادی نیز ایجاد شود اما بعد از آن نوبت به نوع عملکرد دولت برای استفاده از این فضا می رسد. می توان با بهره برداری درست از این شرایط، افزایش سرمایه گذاری داخلی، جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش تولید ملی و افزایش نرخ رشد اقتصادی را موجب شد که نشان از رونق و شکوفایی در اقتصاد کشور است و زمینه را برای بالابردن سطح رفاه جامعه فراهم می کند.

در این میان یکی از مهم ترین تغییراتی که می تواند با سرمایه گذاری خارجی رخ دهد، انتقال دانش فنی به کشور و تحول در تکنولوژی های کشور است که با افزایش نوآوری، توان تولید داخلی  را افزایش داده و موجب گشوده شدن بازارهای جهانی و افزایش صادرات غیر نفتی و نرخ رشد اقتصادی خواهد شد و این موضوع زمینه را برای حضور بیشتر سرمایه گذاران داخلی در بازارهای جهانی فراهم خواهد کرد.

پس تمام این موارد به شیوه مدیریتی اقتصاد کشور بازمی گردد. نمونه بارز تفاوت در شیوه اداره اقتصاد را و تفاوت های آن را در حال حاضر می توان در مقایسه دو کشور کره شمالی و جنوبی  دید. درحالی که تولید ناخالص داخلی کرده شمالی ۵۰ میلیون دلار است این شاخص در کره جنوبی ۱۰۵۰ میلیارد دلار است.

در حال حاضر در ایران نیز باید اراده ای برای ایجاد تحول در حوزه اقتصادی کشور به وجود آید. در حال حاضر بحث تنظیم سند برنامه ششم توسعه مطرح است. تجربه های متعدد در ایران ثابت کرده است که تنظیم برنامه ای جامع برای کشور، تجربه ای شکست خورده است و باید برای کشور برنامه ای هسته ای تنظیم کرد که در آن  بر مسائل اصلی جامعه مانند بهداشت، آموزش، محیط زیست و آب به عنوان مشکلات اساسی تاکید کرد و مابقی مسائل را از طریق ایجاد ثبات اقتصادی و نیاز نیست که دولت، خود در تمام موارد اقدام به سرمایه گذاری کند.

ثبات اقتصادی را می توان از طریق هماهنگی بیبین سیاست های پولی از طریق بانک مرکزی و سیاست های مالی از طریق بودجه و سازمان مدیریت و برنامه و بودجه ایجاد کرد.

پس دولت باید به بخش خصوصی فرصت حضور دهد و خود تنها حوزه اقتصادی کشور نظارت کند. در حققیت ایجاد تفاهم بین ایران و کشورهای ۱+۵ تنها فرصتی دیگر برای ایجاد ثبات اقتصادی و در نتیجه آن، فرصت بهبود فضای اقتصاد کشور را می دهد و اگر از این فرصت بهره برداری لازم انجام نشود با ادامه اجرای شیوه های غلط مدیریتی، تفاوت چندانی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نخواهد شد و مردم نیز نباید انتظار زیادی داشته باشند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir