بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اسفند 1393      11:22

جایگاه و کارکرد های واقعی اتاق بازرگانی

اتاق پویا و زنده اتاقی است که به دنبال صدور کارت بازرگانی و مصائب مستتر در آن نباشد ، اتاقی است که دغدغه برخی از اعضاء آن به اخذ ویزا منتهی نشود ، اتاق پویا اتاقی را می گویند که به ابزار دست دیگر نهادهای دولتی که از تمام امکانات بهره دارند نشود

اقتصاد ایرانی: اتاق بازرگانی دارای تعریف مستقل و هویت آشکار است که مهمترین کارکرد آن ایجاد زیر ساختهای مناسب جهت توسعه روابط تجاری کشور و شرکاء خارجی آن است . اما به راستی وضعیت و کارکرد اتاق بازرگانی در حال حاضر چقدر از این واقعیت فاصله دارد؟

با نگاهی به تاریخ اقتصاد ایران در می یابیم که اقتصاد کشور ریشه های عمیقی در فرهنگ و سنت و آئین های ملی و دینی داشته و دارد ، اگر چه این ابعاد لازمه بقاء و استقرار آن است اما نزدودن شاخ و برگ های اضافی این نخل باسق باعث می شود تا این درخت تنومند آنچنان که شایسته است رشد ننموده و چه بسا موجبات خشک شدن آن فراهم آید . اتفاقات اخیر در حوزه اقتصاد که متاسفانه بسیار نا خوش آیند بود از نتایج این عدم توجه به روز آوری است ، موضوعاتی از قبیل اختلاس های صورت گرفته از سیستم بانکی و در نظام اقتصادی ، میزان رشد غیر قابل قبول معوقات بانکی ، انحراف تسهیلات اعتبارات و نظام پولی از اهداف تبیین شده و نمونه های بارز این چنینی حکایت از بیماری اقتصاد ایران دارد . اگرچه ریشه های این اقتصاد سالم و متکی بر اعتقادات و اصول است اما این گونه نتایج نشان از درست عمل نکردن ارکان نظام اقتصادی کشور می باشد که اتاق بازرگانی نیز یکی از آنها است . در این گذر سعی داریم تا برخی از واقعیت های پیش روی اتاق بازرگانی را دوباره ببینیم و برای خروج از بحران ها ، راه حلی بیاندیشیم .

یک سوال اساسی ، کارکرد واقعی اتاق بازرگانی چیست؟ صدور کارت عضویت و بازرگانی؟ صدور گواهی مبداء ؟ کارنه تیر؟

  و یا رسالتی بس عظیم بر عهده آن است؟

این روزها در برخی کشورها  با اقتصاد پویا و شکوفا الزامی جهت داشتن کارت بازرگانی به منزله مهمترین ابزار تجارت فرامرزی وجود ندارد ، اما اتاق های بازرگانی آنها از اهمیت و اثر گذاری خاصی برخوردار هستند ، در حالیکه در کشور ما مهمترین کارکرد اتاق ابزار وصول مطالبات سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی می باشد . زیرا بدون ارائه مفاصاحساب این دو نهاد ، تمدید  یا صدور کارت بازرگانی به سختی امکان پذیر است و این یعنی از کار افتادن موتور تجارت خارجی یک شرکت ، صرف نظر از رسته فعالیت آن .

دولت تدبیر و امید به دنبال حذف بوروکراسی موجود در چرخه تجارت فرامرزی است ، اینکه زمزمه های حذف ثبت سفارش به گوش می رسد و متعاقب آن صحبت هائی از حذف الزام داشتن کارت بازرگانی از چرخه تجارت .

به راستی اگر این اتفاقات به وقوع بپیوندد ، اتاق بازرگانی چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

مخالفان حذف کارت بازرگانی به دنبال چه چیزی هستند ؟ و مهمترین سوال آیا شان و منزلت اتاق با این خانه تکانی دچار اضمحلال میگردد؟

در پاسخ باید گفت اگر ترن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بر همین ریل ادامه مسیر بدهد به طور قطع و یقین کارآمدی و اثر گذاری خود را از دست خواهد داد و به مانند بسیاری از ارگانهای اقتصادی دیگر که در طول سالهای قبل شاهد از بین رفتن آنها بودیم این موضوع نیز محقق خواهد شد . در چنین شرایطی جایگاه بخش خصوصی و میزان اثر گذاری آن چگونه دیده می شود ؟ و آیا راه کاری برای برون رفت از این مسیر وجود دارد؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که اگر از الگوهای موفق در اتاق های معتبر بخواهیم استفاده کنیم به طور یقین باید گفت که در صورت حذف این فرآیند ها اثر گذاری اتاق بیشتر و بهتر خواهد بود .

اتاق پویا و زنده اتاقی است که به دنبال صدور کارت بازرگانی و مصائب مستتر در آن نباشد ، اتاقی است که دغدغه برخی از اعضاء آن به اخذ ویزا منتهی نشود ، اتاق پویا اتاقی را می گویند که به ابزار دست دیگر نهادهای دولتی که از تمام امکانات بهره دارند نشود ، اتاق زنده اتاقی است که اعضا در آن نقش واقعی خود را داشته باشند ، صمیمیت در بین ارکان این نظام اگر به بار بنشیند این نهال به ثمر خواهد نشست  ،  دغدغه اتاق نباید به مسائل سطحی و حاشیه ای در حوزه فعالیت خود خلاصه شود  و حتی حضور اسمی و نه واقعی ! نمایندگان اتاق در شوراها و مراجع مختلف مانند کمیسیون رسیدگی به دعاوی مالیاتی و قصعلی هذه نباید منتهی آمال و کارکردهای اتاق باشد .

یکی از دلایل واپس ماندگی اتاق بازرگانی عدم توجه به هرم سلسله نیازهای مازلو است ، به نظر می رسد افراد اثر گذار در اتاق بیشتر از طبقه اول این هرم تشکیل شده اند در حالیکه این افراد باید از طبقه پنجم هرم باشند . رفع نیازهای فیزیولوژی و اولیه در این افراد باعث شده تا از ابزار های موجود به عنوان وسیله ای برای ارضا نیازهای شخصی سود ببرند و نه تعالی سازمان . لذا کارآمدی اتاق بازرگانی در انجام امور سطحی متوقف شده و اگرچه برخی دم از تغییرات می زنند اما

گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من                       آنچه البته به جائی نرسد فر یاد است .

تعاملات جهانی در حوزه اقتصاد ، تسری عام به دیگر ابعاد کشور داری پیدا نموده و به عبارتی می توان گفت که اقتصادیون بر سیاسیون مرتبه بالاتری داشته و ایشان برای نیل به اهداف سیاسی کشور لاجرم باید از مهره های موثر در اقتصاد تبعیت کنند . همچنین در تمام تنگناهای اقتصادی و سیاسی مردم به کمک دولت ها آمده و موجبات حفظ نظام را فراهم کرده و یا با عدم حضور در میدان به تغییر آرایش سیاسی کشورها دامن زده اند . این جمله معروف را فراموش نکنیم که مردم با پاهایشان رای می دهند ، لذا در بحبوحه سختی ها ، مردم می توانند از آن عبور کرده و یا پشت کنند .

و به یاد داشته باشیم که مردم یعنی بخش خصوصی و پارلمان آن  یعنی اتاق بازرگانی .

رسالت اتاق های بازرگانی ارائه کمک های علمی و فنی در حوزه اقتصاد به دولتها است نه صدور مجوزها . اتاق های بازرگانی باید اتاق فکر دستگاهای ذیصلاح اقتصاد کشور باشند نه محفل گپ و گفت اعضاء . اتاق های بازرگانی باید سیاستهای کلان نظام اقتصادی کشور را تبیین کنند نه اینکه قفلی بر قفل های موجود بزنند . ارکان نظام اقتصادی کشور باید مفتخر گردند به همکاری با اتاق نه اینکه اتاق به دنبال آن باشد تا با ایشان گفتگو کند و هزاران هزار از این دست که متاسفانه جزو نیازهای فیزیولوژیکی هرم مازلو است!

اگر چه در سالهای قبل حفظ اتاق از نظام مخالف با بخش خصوصی از اوجب واجبات بوده اما اینک فضا برای رشد و تعالی اتاق فراهم شده و ماندن در مرحله رفع نیازهای شخصی شاید بزرگترین خیانت به کشور باشد .

اتاقی می تواند از کمند رفع الزام کارت بازرگانی رهائی یابد که هدف آن مدیریت چتر واحد ارکان نظام اقتصادی کشور است نه مجادله بر سر اخذ کارمزد سه در هزار و امثالهم .

نخبگان دانشگاهی و اقتصادی کشور باید به حضور و ارتباط خود با اتاق ببالند نه اینکه اتاق به دنبال این باشد تا با دعوت از ایشان برگی بر صفحه افتخارات خود بیافزاید.

اتاق بازرگانی یعنی مرکز مدیریت بخش عمده جامعه کارگری کشور . از نگاهی دیگر به این موضوع بنگریم ، تمامی واحدهای صنعتی کشور عضو اتاق بازرگانی هستند ، تجار و بازرگانان از دیگر ارکان این مجموعه و برخی صاحبان معادن و کشاورزی نیز همچنین ، حال سوال اینجاست که چه تعدادی از کارگران و کارمندان جامعه به طور مستقیم و غیر مستقیم در خدمت صاحبان کارت بازرگانی هستند ؟ این تعداد  چند درصد از نیروی کار کشور را شامل می شوند ؟ و چه تعداد از خانوار های ایرانی امروز بر سر سفره صاحبان کارت بازرگانی ارتزاق می کنند؟

این قدرت عظیم و اثر گذار چگونه توسط اتاق مدیریت می شود ؟ فقط با صدور کارت بازرگانی؟

چه سهمی از سود آوری نظام بانکی کشور را صاحبان کارت بازرگانی تامین می کنند؟ و چه میزان از سرمایه در گردش کشور از آن ایشان است ؟ این حجم عظیم سرمایه در اتاق چگونه دیده شده است ؟ با اخذ کارمزد صدور کارت؟

چه بسیار از ارکان دیگر دولت که کمر خدمت به صاحبان کارت بازرگانی بسته اند چون گمرکات ، کشتیرانی و ... که معیشتشان در گرو حیات و ممات صاحبان کارت بازرگانی است و اتاق برای ایشان چه تدبیری اندیشیده ؟ جز تعظیم و تکریم؟

چه بخشی از درآمدهای مالیاتی کشور از کسب و کار صاحبان کارت بازرگانی است ؟ و اتاق چگونه از حقوق اعضا در قبال این سازمان حمایت کرده ؟ مگر جز این است که غالباً در برخی کمیسیون های حل اختلاف به حد اسم ، حضور داشته است؟ 

چه میزان از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان نظام دانشگاهی ، سودای استخدام در بنگاه های صاحبان کارت بازرگانی را در سر دارند ؟ و اتاق برای ایشان و ارتباط با دانشگاه چه دیده جز اینکه خود را رقیب ایشان پندارد؟

چه مقدار از فعالیت های عمرانی کشور و سرمایه گذاری و سرمایه پذیری دولت در بخش های مختلف نفس در نفس صاحبان کارت  بازرگانی دارد؟ و اتاق چه خدمتی به ایشان انجام داده جز ایجاد و خرید چند ساختمان !!!

چند درصد از درآمد سازمان تامین اجتماعی ناشی از فعالیت صاحبان کارت بازرگانی است ؟ اتاق تا کنون چه رابطه ای با این سازمان داشته است؟

این موارد ومواردی از این دست مشتی است نمونه خروار که نشان از اهمیت جایگاه و کارکرد اتاق دارد اما مع الاسف شاهدیم که این شان و منزلت تا چه اندازه بی اهمیت پنداشته شده و این چه سهو باشد و چه عمد از هیچ کس قابل قبول نیست .

و به یاد داشته باشیم که اتاق بازرگانی جایگاه عاشقان عقلانی است ، کسانی که مستغنی باشند از هر آنچه دام راه است نه آنکه خود صید ره کنند و حقیقت آن است که ایشان باید فقیر باشند به آنچه مثل ایشان است نه آنچه خاطر ایشان است .

حدیث عشق ز حافظ شنو نه از واعظ                      اگر چه صنعت بسیار در عبارت کرد

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir