بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اسفند 1393      10:36

پرداخت یارانه نقدی ۱۰ باردرسال

اقتصاد ایرانی: درحالی که نمایندگان مجلس به بازگشت تبصره ۲۱ قانون هدفمندی یارانه ها به کمیسیون تلفیق رای دادند که دولت دو پیشنهاد جدید در این حوزه مبنی بر عرضه تک نرخی بنزین و پرداخت ۱۰ ماه یارانه نقدی به جای ۱۲ ماه به مجلس ارایه کرده است. به گزارش تعادل، اظهارات نمایندگان مجلس و مدیران ارشد دولتی این احتمال را جدی تر نشان می داد که مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در زمینه حذف یارانه بگیران با درآمد ماهیانه بالای ۲.۵ میلیون تومان در صحن علنی مجلس به جایی نرسد. عملا نیز این اتفاق افتاد و تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۴ با رای بالای نمایندگان دوباره به کمیسیون تلفیق بازگشت. یکی از دلایل بازگشت این تبصره به کمیسیون تلفیق پیشنهاد جدید دولت در این زمینه بوده است. براساس این گزارش، پیشنهاد جدید دولت از دو بخش تشکیل شده است: ۱- سهمیه های بنزین حذف شود و بنزین درسال آینده به صورت تک نرخی و با قیمت  ۱۰۰۰ تومان عرضه شود. با این اقدام حدود ۳ هزارمیلیارد تومان به درآمدهای دولت افزوده می شود. ۲- دوره پرداخت یارانه نقدی به مردم از ۳۰ روز به ۳۵ روز یک بار تبدیل شود. در نتیجه، دولت به جای ۱۲ بار پرداخت یارانه نقدی به مردم در طول یک سال، ۱۰ بار یارانه نقدی پرداخت می کند و ۷ هزارمیلیارد تومان نیز از این طریق در خزانه دولت باقی می ماند. با تصویب و اجرایی شدن پیشنهاد دولت، کسری بودجه هدفمندی جبران شده و درآمدهای هدفمندی یارانه ها حدود ۱۰هزارمیلیارد تومان افزایش می یابد.

پیشنهاد جدید دولت مبنی بر تک نرخی شدن بنزین اگرچه باتوجه به کشش قیمتی این کالا مدت های طولانی است که در محافل کارشناسی شنیده می شود و از این حیث بعید نیست که این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق و حتی در صحن علنی مجلس رای بیاورد. باتوجه به اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها درحوزه مصرف بنزین و سوخت خودروها تاثیر چندانی از نظر کاهش مصرف و بهینه سازی مصرف سوخت خودروها نداشته است، به نظر می رسد دولت و مجلس در این خصوص چاره یی جز افزایش و یکسان سازی نرخ بنزین ندارند. ازسوی دیگر باتوجه به تغییرات قیمت جهانی نفت و نوساناتی که طی ماه های اخیر شاهد بودیم، تعیین نرخ ۱۰۰۰ تومان به ازای هر لیتر بنزین، رقمی نیست که تاثیری جدی بر قیمت خودرو و سایر کالاهای جانشین و مکمل داشته باشد.

 
افزایش دوره پرداخت یارانه
پیشنهاد حذف ۲ دهک بالای یارانه بگیر و همچنین پرداخت یارانه ۳۵ روز یک بار، خروجی جلسه یی دیروز اعضای کمیسیون تلفیق با مسوولان اقتصادی دولتی بود که به دنبال این امر ۷ هزارمیلیارد تومان صرفه جویی در هزینه ها و ۱۰ هزارمیلیارد تومان نیز به درآمدها افزوده می شود و در نهایت دولت توانایی جبران کسری اعتبار در طرح هدفمندی یارانه ها را خواهد داشت.
پیش از ارایه لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور، باتوجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها و اثرات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، اغلب کارشناسان پیش بینی می کردند که در لایحه سال آینده تغییرات جدی در نحوه پرداخت یارانه ها به وجود آید. اگرچه حذف چند دهک از دریافت کنندگان یارانه ها، نخستین روشی بود که ازسوی بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیشنهاد می شد اما به نظر می رسد پیشنهاد جدید در قیاس با پیشنهادهای قبلی از پختگی بیشتر و اثرات منفی کمتر برخوردار باشد. گرچه در صورت تایید این شیوه در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مجلس، رقمی بالغ بر ۷ هزارمیلیارد تومان صرفه جویی در هزینه های دولت به وقوع می پیوندد و از این نظر حدود ۱۷ درصد صرفه جویی در هزینه های طرح هدفمندی یارانه ها ایجاد می کند اما باتوجه به اثرات اقتصادی کمتری که این شیوه در مقایسه با حذف دو دهک دارد، به نظر می رسد نمایندگان مجلس در صورت مقایسه این دو شیوه به این روش نظر مساعد نشان دهند. همچنین مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور نیز در نشست خبری که یک شنبه هفته جاری با اصحاب رسانه داشت به کسری اعتبار یارانه ها اشاره کرد و گفت: دولت قصد ندارد برای جبران کسری، استقراض کند و ازسوی دیگر در حذف یارانه بگیران نیز با دقت عمل خواهیم کرد. این اظهارات مشاور اقتصادی رییس جمهور نشان دهنده این است که دولت تصمیمی مبنی بر حذف ۴ یا ۶ دهک از یارانه بگیران را ندارد. درحالی که شایعات موجود در افکار عمومی حکایت از حذف چند دهک می داد. بنابراین با اجرای طرح پیشنهادی دولت به نظر می رسد افکار عمومی نگاه مثبت تری نسبت به حذف چند دهک داشته باشند.
هرچند اغلب اقتصاددانان در زمان آغاز قانون هدفمندی یارانه ها در ۲۸ آذر سال ۱۳۸۹ نسبت به اثرات اقتصادی اجرای این طرح و فشاری که بر گروه های کم درآمد جامعه وارد می کند، هشدار داده بودند، اما در آن مقطع رییس دولت بدون توجه به هشدار متخصصان حوزه اقتصاد، تنها به اجرای این طرح و اقتداری که دولت از ناحیه واریز وجه به حساب مردم به دست می آورد، می اندیشید. اما اینک و پس از گذشت ۵۰ ماه از آغاز طرح، هر نوع تغییر در نحوه پرداخت یا در انتخاب دهک ها باید بسیار حساب شده انجام شود زیرا تبعات اجتماعی آن بسیار سنگین تر از زمان اجرای این طرح است. به طور طبیعی هنگامی که دولت تصمیم می گیرد مبالغی را بین مردم تقسیم کند که پیش از آن چنین وجوهی پرداخت نمی شد، واکنش های منفی بسیار اندک و در حد اغماض است اما هنگامی که پس از ۵۰ ماه تغییراتی در سیستم پرداخت صورت می گیرد از آن جهت که مردم وجوه ماهانه را حق خود تلقی می کنند لذا حذف آن دولت را با چالش های جدی مواجه خواهد ساخت.

 
طرح دولت در حد پیشنهاد است
جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  گفت: طرح دولت مبنی بر اینکه یارانه ۳۵ روز یک بار پرداخت شود، درحد پیشنهاد است و هنوز تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ نشده است. وی ادامه داد: زوایای مختلف این طرح باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تا در نهایت برای جبران کسری اعتبارات تصمیم پخته و بدون تبعاتی اتخاذ شود. این نماینده مجلس تصریح کرد: هدفمندی یارانه برای توزیع عادلانه درآمدها در کشور اجرایی شد تا بخشی از مشکلات مردم رفع شود و اکنون دولت با کسری اعتبار برای پرداخت یارانه نقدی مواجه شده است. قادری گفت: هر تصمیمی که منجر به کاهش هزینه ها و صرفه جویی در امور شود تا بار مالی دولت در این طرح هدفمندی یارانه ها کاهش یابد، خوب است و از آن استقبال خواهیم کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به هرحال مجلس و دولت به دنبال اتخاذ بهترین تصمیم برای کاهش و صرفه جویی در هزینه ها هستند زیرا در شرایط کنونی اقتصادی که امکان افزایش درآمد وجود ندارد، کاهش هزینه ها بهترین گزینه است.

 
ارایه پیشنهاد برای کاهش هزینه ها
وی ادامه داد: درحال حاضر ازسوی مجلس و دولت پیشنهادهای مختلف برای کاهش هزینه ها ارایه شده است که پرداخت یارانه هر ۳۵ روز یک بار و همچنین حذف دو دهک بالایی جامعه از دریافت یارانه و اصلاح قیمت حامل های انرژی ازجمله آن است.

 
یارانه بنزین باید حذف شود
محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد دولت برای پرداخت یارانه به صورت ۳۵ روزه به جای پرداخت ماهانه گفت: اگر مبلغ یارانه پرداختی در ۵ روز محاسبه و به همراه یارانه ۳۰ روزه به حساب یارانه بگیران افزوده شود، این طرح تاثیری در صرفه جویی هزینه ها نخواهد داشت حتی اگر به همراه آن یارانه بنزین حذف شود.
حسن نژاد افزود: در صورتی که مبلغ ۳۰ روز در ۳۵ روز پرداخت شود حدود ۱۸ درصد در مبلغ پرداختی یارانه ها صرفه جویی می شود که این موضوع اگرچه گامی مثبت برای کاهش هزینه های مربوط به یارانه هاست اما بر قشر کم درآمد جامعه و دهک های پایین درآمدی فشار وارد می کند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با پرداخت ۳۵ روزه یارانه تنها صرفه جویی در هزینه ها صورت می گیرد اما همچنان ایرادات طرح هدفمندی یارانه ها باقی می ماند البته اگر در کنار این موضوع دو دهک بالا نیز از لیست یارانه بگیران حذف شوند این طرح می تواند اثرات مثبتی داشته باشد. وی ادامه داد: بهترین اقدام در بحث هدفمندی یارانه ها، حذف یارانه بنزین است زیرا در حال حاضر طبقات پردرآمد که صاحب چندین خودرو هستند برای تمام خودروهای خود مشمول دریافت یارانه بنزین می شوند اما طبقات کم درآمد، از این یارانه بهره نمی برند. حسن نژاد گفت: با اشاره به بی عدالتی در طرح کنونی هدفمندی یارانه ها گفت: با حذف یارانه بنزین، بیشتر می توان به عدالت در حوزه اقتصادی دست یافت.

 
سرعت بخشی در حذف ثروتمندان از دریافت یارانه
یک اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت باید با سرعت ثروتمندان را از یارانه حذف کند، تاکید کرد: بیش از نیمی از کسانی که یارانه می گیرند روی این پول حساب کرده اند و دولت نمی تواند یارانه بیش از ۱۵ میلیون نفر را حذف کند. وحید شقاقی به ایسنا، درباره مصوبه کمیسیون تلفیق برای حذف یارانه خانوارهای با درآمد بیش از ۲.۵ میلیون تومان، گفت: اساس بحث هدفمندی یارانه ها این بود که یارانه کاملا متناسب با درآمد خانوارها توزیع شود. این اصل ماده ۷ قانون هدفمندی یارانه ها است. عدم پرداخت متناسب با درآمد خانوارها، خلاف قانون هدفمندی است اما به دلیل کسری که اجرای آن به شکل کنونی به دولت تحمیل میشود باید این رویه تغییر کند.
وی با اشاره به کسری درآمد دولت در بخش یارانه ها گفت: دولت برای پرداخت یارانه ها با کسری بودجه ۶ هزار میلیاردی مواجه است که ادامه دادن این روند، بر تدام این کسری دامن می‏ زند. بنابراین دولت و مجلس باید به دنبال حذف یارانه اقشار پردرآمد باشند. اما حالا که بحث حذف خانوارهای با درآمد بیش از ۲.۵ میلیون تومان پیش آمده است، باید موارد دیگری را هم در نظر گرفت. هزینه خانوارها استان به استان و حتی منطقه به منطقه متفاوت است. اگر خانواده یی در یک شهرستان ۲ میلیون تومان هزینه دارد، خانواده یی با ۳.۵ میلیون تومان در تهران از همان قدرت خرید برخوردار است. این اقتصاددان همچنین تاکید کرد: بنابراین درآمد معیار خوبی برای این موضوع نیست و باید معیارهای دیگری را هم مانند هزینه خانوارها، مکان زندگی، افراد خانوار و ... را هم در نظر گرفت. در غیر این صورت ممکن است اجرای این طرح اعتراضات زیادی را به دنبال داشته باشد. اما اگر کار دقیق و بر اساس معیارهای متنوع باشد، کمتر زمینه برای اعتراض فراهم خواهد بود.
شقاقی همچنین با اشاره به اینکه دولت برای حذف ثروتمندان از یارانه باید بانک اطلاعاتی کاملی داشته باشد، هم گفت: دولت یک سال و نیم وقت داشته که یک بانک اطلاعاتی جامع ایجاد کند و به شناسایی خانوارها بپردازد و بعد از این باید حذف تدریجی ثروتمندان از یارانه آغاز شود سپس با اطلاعات دقیق تر گروه های بعدی هم حذف شوند. همچنین باید این امکان فراهم شود که افراد معترض بتوانند اعتراضات خود را به حذف یارانه مطرح کنند. این بانک اطلاعاتی می تواند در مالیات یا یارانه غیرنقدی هم به دولت کمک کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این کار سرک کشیدن دولت به حساب و کتاب مردم نیست، هم گفت: دولتهای مقتدر در همه جای دنیا، حساب و کتاب خانوارها و فعالهای اقتصادی را دارند؛ چون اگر این امکان فراهم نباشد زمینه برای مالیات هم فراهم نمیشود. ما هم اگر میخواهیم از اقتصاد نفتی عبور کنیم و بر اقتصاد مقاومتی تاکید کنیم باید سیستم مالیات خودمان را سامان دهیم. در حال حاضر درآمد پیش بینی شده مالیاتی دولت در سال ۱۳۹۴، ۸۶ هزار میلیارد تومان است، در حالی که ظرفیت بالقوه مالیاتی ما بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد است، این به معنای یک فرار مالیاتی گسترده و برخلاف عدالت است. شقاقی خاطرنشان کرد: ما به یک بانک مالیاتی نیاز داریم و دولت باید بر اساس این بانک قوی حذف ثروتمندان را آغاز کند و نباید این روند طولانی شود، اما من معتقدم که بیش از ۵۰ درصد از کسانی که یارانه می گیرند روی این پول حساب کرده اند و دولت بیش از ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر را نمی تواند از این طرح خارج کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir