بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دى 1393      11:53

برنامه‌ها و جهت‌گیری‌های آینده حوزه پرداخت الکترونیکی

مدیر عامل شاپرک با تشریح برنامه‌های آتی این نهاد نظارتی از تغییرات پیش روی حوزه پرداخت الکترونیکی می‌گوید.

اقتصاد ایرانی: مدیرعامل شاپرک ترجیح می دهد کمتر مصاحبه کند خصوصا از زمانی که دریافت کارمزد از کارتخوان ها در صف بررسی شورای پول و اعتبار قرار گرفته است. زمانی که از رابطه سکوتش با تعیین تکلیف کارمزدها می پرسیم می گوید متاسفانه اکثر همکاران شما تنها به همین موضوع کارمزدها توجه نشان می دهند و تمرکز خود را در مصاحبه ها تنها وتنها بر همین مسئله قرار می دهند در حالی که تصمیم گیری در این مورد از حوزه شاپرک و حتی بانک مرکزی به تنهایی خارج است و طبق دستور دولت، موضوع باید در شورای پول و اعتبار بررسی و تعیین تکلیف شود بنا بر این ترجیح می دهم کلا مصاحبه نکنم.

محسن قادری اما حرفهای گفتنی فراوانی درباره سایر برنامه های شاپرک دارد؛ برنامه هایی که به گفته خودش باید اجرای آن ها را «آغاز دگردیسی شاپرک» نامید و می تواند در صورت تحقق، تغییرات بزرگی در حوزه پرداخت الکترونیکی کشور بوجود بیاورد.

توافق بر سر شنیدن و انتشار همین برنامه ها بود که مدیرعامل شاپرک را راضی کرد با ما به گفت و گو بنشیند. سخنان قادری را درباره برنامه های جدید شاپرک بخوانید:

به گزارش خبرآنلاین، مدیرعامل شاپرک گفت: «اکنون زمان آن فرارسیده است که اقداماتی جدی برای گسترش و بهبود فضای کسب و کار در حوزه پرداخت الکترونیکی انجام گیرد. نمی توان و نباید دایره فعالیت و ارائه خدمات شرکت های پی اس پی را به سرویس های پرداخت روی پوز، موبایل و اینترنت محدود کرد و باید به سمت تنوع بخشی خدمات حرکت کنیم».

قادری ادامه داد:«یکی از اقداماتی که می توان انجام داد، گسترش کارت های اعتباری است. هم اکنون نیز بانک ها کارت های اعتباری را به برخی مشتریان خود ارائه می دهند اما گستره استفاده از این کارت ها چندان زیاد نیست و بسیاری از ظرفیت های کارت های اعتباری بدون استفاده مانده است. در صورتی که اگر ارائه و استفاده از این کارت ها رواج بیشتری پیدا کند، می تواند حوزه جدیدی برای شرکت های پی اس پی ایجاد کند».

وی در توضیح رابطه خدمات پرداخت الکترونیکی و کارت های اعتباری گفت: «زمانی که بانک با رعایت استانداردهای لازم و منطبق با دستورالعمل های بانک مرکزی، کارت اعتباری در اختیار مشتری قرار دهد در واقع امکان خریدهای آینده را به اکنون منتقل کرده است و این یعنی افزایش تقاضای کل. به این ترتیب عرضه کنندگان در واقع به صورت بالقوه با فروش بیشتری مواجه خواهند شد و این یعنی تراکنش بیشتر و درامد بیشتر برای ارائه دهندگان خدمات پرداخت. موضوع اما فراتر از این می تواند باشد؛ در صورت صلاحدید نهاد ناظر حاکمیتی، بانک ها می توانند انجام اقدمات لازم برای ارائه کارت های اعتباری را به شرکت های پی اس پی واگذار کنند. در واقع بعد از اعتبارسنجی و تعیین سقف اعتبار برای هر مشتری توسط بانک، شرکت پی اس پی می تواند مراحل برقراری ارتباط با مشتری، صدور کارت اعتباری، ارائه کارت به مشتری و خدمات پس از ارائه کارت را برعهده بگیرد. به این ترتیب هم هزینه اهی بانک کم می شود هم بانک ها درگیر خدمات غیربانکی نمی شوند».

قادری ادامه داد:«در این صورت علاوه بر اینکه خدمت جدیدی به مردم ارائه می شود، کانال درامدی خوبی نیز برای شرکت های پی اس پی ایجاد کرده ایم که طبیعتا وابستگی درامدی آنان را به کارمزدها کم می کند».

مدیرعامل شاپرک، افزایش نظارت بر پذیرندگان را یکی دیگر از برنامه های این شرکت عنوان کرد و گفت: «بررسی های ما نشان می دهد بخشی از عللی که بر سطح ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی تاثیر منفی می گذارد، عدم رعایت استانداردهای لازم از سوی پذیرندگان خصوصا پذیرندگان دستگاه های کارتخوان است. متأسفانه آموزش های لازم به پذیرندگان داده نمی شود و فرهنگ درست بکارگیری این دستگاه ها هم هنوز در جامعه حاکم نشده است».

وی در این باره که نظارت های مورد نظرش شامل چه مواردی می شود، گفت:«در حال تدوین استانداردها و تبدیل آنها به چک لیست هستیم اما در نگاه کلی، می توان به رعایت حقوق خریداران هنگام استفاده از کارتخوان ها مانند وارد کردن رمز توسط دارنده کارت، تطابق مشخصات ثبت شده برای دریافت کننده دستگاه کارتخوان در سامانه پی اس پی و شاپرک با واحد صنفی که دستگاه در آن نصب شده و همچنین پیگیری برای جمع اوری پوزهای اضافی اشاره کنم».

مدیرعامل شاپرک در ادامه به موضوع دیگری نیز اشاره کرد که در نوع خود جدید بود؛ به گفته قادری «بعضا مشاهده شده که دستگاه های کارتخوان نصب شده در فروشگاه ها و... با مدلی که توسط پی اس پی به شاپرک بارائه شده تا مجوز نصب بگیرد، متفاوت است بنا بر این در بازرسی هایی که انجام خواهمی داد این قبیل موارد را نیز بررسی می کنیم».

یکی از مواردی که پذیرندگان دستگاه های کارتخوان دائما از آن گلایه دارند، الزامی است که از سوی شرکت های پی اس پی برای افتتاح حساب در یک بانک خاص است. این الزام به دو دلیل از سوی پی اس پی ها وجود دارد؛ یا پی اس پی به صورت غیرمستقیم تحت مالکیت همان بانک قرار دارد به همین خاطر هم آن بانک خدمت نصب دستگاه کارتخوان را به مشتریان خود ارائه می دهد. در حالت دوم پی اس پی ارائه دهنده دستگاه پوز با بانک خاصی برای ارائه این خدمت توافق کرده است و بانک نیز در ازای افتتاح حساب توسط پذیرندگان آن پی اس پی حاضر به همکاری با آن شرکت است».

مدیرعامل شاپرک ضمن انتقاد از این رویه گفت:«پذیرندگان باید این اختیار را داشته باشند که حساب متصل به دستگاه کارتخوان را خودشان تعیین کنند و هیچ الزامی نباید از سوی پس اس پی برای افتتاح حساب در یک بانک خاص وجود داشت باشد. یکی از مواردی که در نظارت های آینده جدی تر به آن خواهیم پرداخت همین مسئله است».

قادری به موضوع اتصال چند حساب به یک دستگاه کارتخوان نیز اشاره کرد و گفت:«یکی از علل تعدد دستگاه های کارتخوان در واحدهای صنفی تمایل پذیرندگان به اتصال هر دستگاه به یکی از حساب های بانکی آن ها استو در حال حاضر به صورت غالب هر دستگاه به یک حساب متصل است در حالی که می توان تمهیداتی اندیشید که حساب های متعددی به یک دستگاه کارتخوان متصل شود. در این صورت یکی از دلائل تمایل پذیرندگان برای نصب پوزهای متعدد از بین می رود. به همین خاظر نیز یکی از برنامه های آتی شاپرک فراهم آوردن امکان اتصال چند حساب به یک کارتخوان است».


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir