بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 دى 1393      12:2

استفاده روسیه از بحران اقتصادی

اقتصاد ایرانی: گردشگری یکی از بخش های اقتصادی است که در جهان توجه بسیاری به آن می شود. با این وجود هنوز در روسیه به اندازه کافی رشد نکرده است. کارشناسان در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ انجام دادند به این نتیجه رسیدند که توریسم می تواند موتور محرک توسعه اقتصادی روسیه، به خصوص در بحران اقتصادی کنونی باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، مناطق بسیاری از این کشور ظرفیت آشکاری برای توسعه گردشگری دارند ولی به دلیل پاره ای مشکلات از قبیل نبود زیرساخت های کافی، کمبود نیروی کار، بازاریابی ضعیف، فضای کسب وکار مبهم و فقدان چارچوب های مقرراتی، نتوانسته اند خود را به عنوان مقصدی توریستی مطرح کنند. با این شرایط، بحران اقتصادی بیش از آنکه یک مانع باشد، باید به آن به چشم فرصتی برای توسعه بخش گردشگری روسیه نگریسته شود. در آسیب شناسی انجام گرفته، کارشناسان ظرفیت های روسیه برای توسعه گردشگری را به شرح زیر ارائه دادند:
هرچند نمی توان گفت اخیرا روسیه رشد گردشگری قابل توجهی از خود نشان نداده است، هنوز هم با توجه به شاخص های توسعه از کشورهای پیشرو عقب تر است. سهم گردشگری در GDP روسیه در سال ۲۰۰۷ معادل با ۶/۶ درصد بود، در حالی که میانگین جهانی برابر با ۷/۹ درصد بود. نسبت گردشگران ورودی به جمعیت کشور در روسیه فاصله قابل توجهی نسبت به کشورهای توریستی جهان دارد. به عنوان مثال در بریتانیا به ازای هر هزار نفر ۵۲۵ گردشگر جذب می شود، میانگین جهانی ۲۹۸ نفر بوده و در روسیه تنها ۱۶۱ گردشگر وارد کشور می شوند و اشتغال در بخش گردشگری روسیه ۶/۵ درصد از کل بوده که این نسبت در ایالات متحده برابر با ۱/۱۰ درصد است.
 •
اثر تکاثری که مهم ترین شاخص اثرگذاری توریسم بر شرایط اجتماعی-اقتصادی در منطقه از زمان بحران اقتصادی بوده است، باید مدنظر قرار گیرد.
بخش گردشگری نمونه کاملی است از اثرات تکاثری بر اقتصاد. آنچه این موضوع را به وضوح نشان می دهد، ۸/۲ برابری بودن رشد اقتصاد کل نسبت به رشد بخش گردشگری است و براساس هر ۱۰۰ میلیون روبل درآمد گردشگری ۷۲ شغل ایجاد شده است.
مواردی که در زمان بحران ها توجه کمتری به آنها می شود شامل ساخت وسازها، خدمات طراحی عظیم، مهندسی طراحی و کل دستمزدهای پرداختی است. توریسم باعث رونق بازار نیروی کار در ساخت وساز و صنایع مرتبط می شود؛ ایجاد فرصت هایی برای آموزش مجدد نیروی کار و بالا نگه داشتن کیفیت بازار مشاغل برای دوره پس از بحران نیز  از دیگر مزایای این بخش اقتصادی است.
 •
این کشور ظرفیت فراوانی برای گردشگری دارد. حتی در بدترین سناریوها نیز که صادرات مواد خام در حال سقوط هستند، گردشگران ورودی تا سال ۲۰۲۸ سه برابر و توریسم محلی نیز ۶ برابر خواهد شد.
طبق بررسی های انجام شده، حوزه های زیر بیشترین ظرفیت را برای توسعه گردشگری در روسیه دارند:
الف. گردشگری تفریحی
ب. گردشگری تجاری
معیارهایی که برای بررسی ظرفیت توسعه توریسم مدنظر قرار گرفتند، به این صورت هستند
برای گردشگری تفریحی، چشم اندازهای طبیعی، امنیت، فاصله تا بازارهای کلیدی گردشگری و گستردگی زیرساخت های حمل ونقل باید در نظر گرفته شود و  برای گردشگری تجاری نیز این مولفه ها شامل نوع فعالیت غالب در هر منطقه، توسعه زیرساخت های اقامتگاهی و هتل ها و درجه کارآفرینی در آن منطقه است
اما آنچه باعث می شود روسیه نتواند گردشگری خود را به اندازه کافی توسعه دهد شامل موارد زیر است:
 •
ضعف در زیرساخت ها، نیروی انسانی، بازاریابی، فضای کارآفرینی و چارچوب های قانونی و مقررات؛
 •مشکل وجود هتل های باکیفیت و زیرساخت های تفریحی؛
 •عدم دسترسی به شبکه حمل ونقل مناسب در بسیاری از مناطق؛
 •محدودیت ترویج تسهیلات گردشگری در کل کشور و بسیاری از مناطق در بازار جهانی به دلیل سرمایه گذاری کم دولت روی این بخش؛
 •فقدان نیروی کار واجد شرایط برای ارائه خدمات باکیفیت؛
 •نبود چارچوب های قانونی مناسب برای جذب سرمایه گذاری های خارجی؛
 •فقدان فضای کارآفرینی مورد نیاز برای توسعه بخش گردشگری بسیاری از مناطق؛
 •قوانین و مقررات سختگیرانه برای صدور ویزا.
با این همه تقاضای جهانی برای ۲ تا ۳ سال کاهش یافته و ازین رو هزینه های توسعه و ترویج محصولات گردشگری کاهش می یابند. بنابراین بهترین زمان برای روسیه به منظور جبران عقب ماندگی ها و تامین شرایط مورد نیاز برای توسعه است. بهره گیری از این فرصت می تواند باعث تبدیل شدن روسیه به یکی از کشورهای توریستی جهان پس از بحران اقتصادی شود. سرمایه گذاران نیز نباید این فرصت را از دست بدهند و پس از بحران (با افزایش تقاضا) سرمایه گذاری های آنها به سوددهی خواهد رسید. همچنین کارشناسان توصیه کرده اند که روسیه با توجه به بازارهای هدف برای گردشگری خود اقدام به برنامه ریزی کند؛ شیوه ای که تا دو دهه قبل، توجهی به آن نمی شد و شرکت های گردشگری تنها براساس خلاقیت خود اقدام به ایجاد جاذبه ها و ارائه محصولات و خدمات می کردند؛ اما کشورهایی نظیر اسپانیا، کرواسی و مونته نگرو نگرشی متفاوت در پیش گرفته و قبل از شروع برنامه ریزی اقدام به بررسی و مطالعه کامل بازارهای هدف خود کردند. به این نحو تمامی برنامه ریزی ها دقیقا بر مبنای نیازها و خواسته های بازار هدف انجام می شد. همان گونه که پیش بینی می شد، با اجرای این راهکارها رشد گردشگری روسیه از سال ۲۰۱۰ شروع شد و تعداد گردشگران ورودی ظرف دو سال از ۲۲ میلیون نفر به ۲۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ رسید (۲۷ درصد رشد). درآمدهای گردشگری نیز در این مدت تقریبا با نرخ مشابهی افزایش یافته اند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir