بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 9 آذر 1393      12:49

شرایط جدید ایرانی‌ها برای خودروسازان خارجی

اقتصاد ایرانی: خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: خودروسازان خارجی که به دنبال بازگشت به بازار بکر ایران هستند، پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی درخواهند یافت که محیط کسب و کار این کشور تغییر کرده و شرکای ایرانی اکنون به دنبال پیشبرد همکاری ها با شرایط خودشان هستند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که صنعت خودروی ایران به دلیل تحریم هایی که علیه برنامه هسته ای کشور تحمیل شده تحت فشار قرار گرفته و محدودیتهای ایجاد شده با کند کردن رشد اقتصادی، موجب کاهش تولید و حذف مشاغل در این صنعت شده است.

بر این اساس پژو سیتروئن فرانسه و هیوندای کره جنوبی به دنبال تشدید تحریم های غربی، به اتفاق ایران را ترک کردند درحالیکه رنو همچنان به واردات قطعات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه می دهد با اینهمه تنها بخشی از تولید گذشته را دارد.

به ادعای این خبرگزاری مجموع تولید خودروی ایران در سال ۲۰۱۱ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه رسید اما در دو سال بعد این رقم نصف شد. تحریم های آمریکا علیه صنعت خودرو در سال ۲۰۱۳ و در کنار آن تحریم های اروپایی و آمریکایی علیه بانک های ایرانی عامل اصلی بود اما تحریم های خودرو اوایل سال جاری میلادی پس از توافق هسته ای مقدماتی که میان ایران و قدرت های جهان حاصل شد و مطرح شدن احتمال یک توافق نهایی که دورنمای بهتری را برای این صنعت ترسیم کرد، برداشته شدند.

بر اساس این گزارش، این موضوع بازیگران عرصه بین المللی را برای دومین بار به حضور در نمایشگاه خودروی ایران جلب کرد. مرسدس بنز، فولکس واگن، رنو، پژو، کیا و تویوتا حضور در این نمایشگاه را تایید کرده اند اما شرکت خودروسازان آمریکایی شامل جنرال موتورز و فورد با وجود این که دعوت شده اند مشخص نیست.

سازمان دهندگان این نمایشگاه به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی هستند اما شرایط شراکت احتمالا تغییر خواهد کرد. تحت توافق های مشترک جدید، وزارت صنعت مایل است در ابتدا ۴۰ درصد از تولید در ایران انجام بگیرد و این میزان پس از پنج سال به ۸۵ درصد افزایش پیدا کند.

ایران خودرو که ۵۴ درصد از سهم بازار داخلی را در اختیار دارد قصد دارد امسال به سطح تولید ۶۰۰ هزار خودرو که در سال ۲۰۱۱ داشت، بازگردد.

سابق بر این، این خودروساز با پژو، رنو و سوزوکی توافق داشت اما به گفته هاشم یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو تولید کنونی بدون همکاری های خارجی انجام می گیرد.

وی دراین باره به خبرگزاری فرانسه گفت: ما انتظار داریم شرکای سابقمان به ایران بازگردند اما با شرایطی که ما به آنها پیشنهاد خواهیم کرد.

مدیرعامل ایران خودرو همچنین با اشاره به اینکه پژو سیتروئن زمانی که وضعیت وخیم شد ایران را ترک کرد، خاطرنشان کرد آنها باید برای چنین عملی هزینه بپردازند.

نمایندگان این خودروساز فرانسوی که ایران دومین بازار بزرگش بود، اوایل اکتبر در پاریس با مقامات ایرانی دیدار کرده بودند تا در مورد بازگشت احتمالی مذاکره کنند.

ایران خودرو اکنون به جای سهم ۵۱-۴۹ درصدی که به نفع شریک خارجی بود یک شراکت برابر ۵۰-۵۰ می خواهند که تولید، فروش، انتقال فناوری و دسترسی به شبکه خارجی پژو سیتروئن را در برمی گیرد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir