بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1393      14:50

صرفه اقتصادی خودروهای سلول-سوختی با گاز شیل

با پیشرفت تکنولوژی هایی برای تولید، نگهداری، و توزیع هیدروژن و با اینکه از نظر قیمتی در سطح خرده فروشی در برابر بنزین کاملا رقابت می کند، سوخت هیدروژنی می تواند در سالهای آتی بسیار جذابتر هم باشد.

اقتصاد ایرانی: توسعه خودروهای پیل سوختی برقی بر مبنای اصل تولید خودروهایی با تولید صفر گازهای گلخانه ای می باشد. درحقیقت فراوانی گازهای طبیعی که از انقلاب شیل نشات گرفته است می تواند حامی اقتصادی این طرح ها باشد.

پیش بینی تولید گاز از لایه های شیل آمریکای شمالی به دو دلیل افزایش یافته است، اولا افزایش تقاضا برای سوختهای پاک و ثانیا افزایش تقاضا برای خوراک پتروشیمی ها با قیمت رقابتی. مواد اولیه شیمیایی از جمله اتان، پروپان و بوتان که از لحاظ قیمتی قدرت رقابتی بالایی دارند و از طرفی چون به عنوان خوراک پتروشیمی ها و کاربرد در صنعت شیمیایی قدرت نقدشوندگی بالایی نیز دارند، هم برای مصرف داخلی و هم صادرات به نقاطی که قیمت مواد اولیه بالایی دارند استفاده می شود. این درحالی است که گاز طبیعی برای استفاده محلی به عنوان  سوخت گرمایشی، تولید برق و همچنین برای تولید هیدروژن، آمونیاک، اوره و متانول کاربرد دارد. از آنجایی که قیمت نفت خام در مقایسه با گاز طبیعی برای یک مقدار مشخص از انرژی تولیدی تقریبا چهار برابر گرانتر است، سوخت های مایع استخراج شده از گاز طبیعی شامل هیدروژن می تواند تنوع قیمتی خوبی در بازار آمریکای شمالی داشته باشد.

بدلیل فراوانی گاز طبیعی در آمریکای شمالی قیمت آینده هر یک میلیون (BTU  (MMBtu از گاز  طبیعی  بین ۴ تا ۶ دلار آمریکا پیش بینی شده است. در نتیجه هیدروژن تولیدی از بخار حاصل از سوخت گاز طبیعی می تواند جذابتر باشد، به این دلیل که از نظر مصرف کننده نهایی هیچ گاز گلخانه ای منتشر نمی کند. با تولید هیدروژن در اندازه صنعتی برای صنایع پالایشگاهی و همچنین تولید آمونیاک، افزایش تولید آن نیز در صورت وجود تقاضای کافی، عملی می باشد.

در حقیقت گاز شیل هزینه سوخت هیدروژنی را در مناطقی که ایستگاههای سوختگیری برای این خوروها وجود داشته باشد در مقایسه با سوخت بنزین کاملا رقابتی کرده است. به عنوان مثال، ۱ کیلوگرم هیدروژن به صورت خام (از نظر میزان انرژی نهفته) برابر یک گالن بنزین  می باشد. در حال حاضر موسسه تحقیقاتیIHS  هزینه تولید هیدروژن از گاز طبیعی در یک نقطه مرکزی به اضافه ۱۵ درصد بازگشت سرمایه (ROI) برای هر کیلوگرم با در نظر گرفتن قیمت گاز طبیعی ۴ دلار برای هرMMBTU  را حدود  ۱.۸ دلار برآورد کرده است.

به دلیل اینکه نگهداری، فشرده سازی، ذخیره و توزیع سوخت هیدروژن سخت می باشد با ۱۵ درصد بازگشت سرمایه ۲ دلار برای هر کیلو باید در نظر گرفت. هزینه انتقال هیدروژن از محل استخراج تا ایستگاههای سوخت گیری خودروها ۱ دلار آمریکا برآورد می شود. بدون در نظر گرفتن هزینه ی مالیات و پرداخت اعتباری، قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم هیدروژن تا حدود ۴.۷ دلار آمریکا می رسد.

 علاوه بر اینها نسل جدید خودروهایFCV  امتیازهای خود را (شامل بازده انرژی بالاتر) به رخ خودروهای با موتور احتراق داخلی می کشند (ژنراتور تولید برق مصرفی به اضافه بازده پیشران انرژی) که همچنان از نظر اقتصادی خودروهای با سوخت هیدروژنی را جذابتر می کند. بر پایه قیمتی ۴.۷ دلار برای هر کیلوگرم هیدروژن، هزینه هر مایل سوخت مصرفی خودروی هیوندای توسان FCV برابر ۹.۴ سنت می باشد. در مقابل برای مدل ۲۰۱۴ هیوندای توسان مدل موتور احتراق داخلی به صورت ترکیبی درون شهری و بیرون شهری با دور موتور ۳۵، ۱۴ سنت برآورد شده است. (بر مبنای قیمت هر گالن بنزین ۳.۵ دلار)

با پیشرفت تکنولوژی هایی برای تولید، نگهداری، و توزیع هیدروژن و با اینکه از نظر قیمتی در سطح خرده فروشی در برابر بنزین کاملا رقابت می کند، سوخت هیدروژنی می تواند در سالهای آتی بسیار جذابتر هم باشد.

منبع: IHS


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : گاز شیل - خودرو سلول-سوختی - IHS
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir