بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آبان 1393      11:45

باک کامیون ها را پلمپ کنید

درحالی که موضوع تردد کامیون ها و قاچاق سوخت در مرزهای مشترک ایران و ترکیه شدت گرفته است، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران پیشنهاد جدیدی در مورد حل این بحران ارائه داد.

اقتصاد ایرانی: توقف تردد کامیون های ایرانی در مرز ترکیه به روز هفدهم رسیده است ولی همچنان بحران مرزی ایران و ترکیه باقی مانده است. رایزنی های وزارت راه ایران و ترکیه برای تعیین عوارض جدید در این مرز به نتیجه نرسیده است. پیش از این طرف ترک به صورت ناگهانی اقدام به افزایش عوارض تردد کامیون ها در مرز کرده بود. توقف کامیون های ایرانی در مرز ترکیه به طور متوسط هزینه روزانه ۱۰۰ دلاری را به آنها و صاحبان کالاها تحمیل می کند. برآوردها نشان می دهد با توجه به جلوگیری از تردد ۳ هزار و ۵۰۰ کامیون طی روزهای گذشته در این مرز، زیان بیش از ۵ میلیون دلاری به اقتصاد کشور تحمیل شده است. به گفته مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران برخی کامیون ها که بار ضروری داشتند، وادار به پرداخت عوراض پنج میلیون تومانی شده اند.

به گزارش خبرآنلاین، درهمین حال مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران در «تویتی» که برای سایت صدای اقتصاد ارسال کرده، اعلام کرده است:« جهت حل مشکل تردد کامیون ها در مرز ترکیه تنها راه حل باقی مانده پلمپ باک سوخت کامیون ها خواهد بود

این موضع گیری خوانساری نشان می دهد که موضوع توقف کامیون ها در مرز بازرگان وارد مرحله ای جدید شده است.

خوانساری پیش از این نیز گفته بود:« کامیون هایی که از ترکیه می خواستند وارد ایران شوند نیز بارشان را در مرز خالی کردند و برگشتند اما به طور کلی خسارت زیادی برای دو کشور به خصوص طرف ایرانی ایجاد شد.

طبق تواقفنامه ای که در سال ۱۳۷۳ بین دو کشور امضا شده کامیون های ترکی به دلیل تفاوت قیمت زیادی که بین نرخ سوخت ایران و ترکیه وجود دارد، باید مابه التفاوت سوخت را بر اساس مسافتی که در ایران طی می کنند بپردازند اما ترکیه به صورت ناگهانی با ادامه اجرای این توافق مخالفت کرد. در گزارشی که چند روز قبل خبرگزاری ایسنا منتشر کرده بود نیز در این مورد آمده بود:« در شرایط فعلی کامیون های ایرانی که مجبور به گذر از مرز بازرگان با عوارض چهار تا پنج میلیون تومان شدند، باید از گازوئیل لیتری ۷۰۰۰ تومان استفاده کنند که با توجه به اینکه هر کامیون برای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۳۲ الی ۳۴ لیتر سوخت لازم دارد باید بیش از ۲۳۰ هزار تومان پرداخت کند که این میزان بیش از ۲۸ برابر قیمت سوخت لازم برای ۱۰۰ کیلومتر در ایران است. در حالی که همین میزان از قیمت سوخت کامیون های ترکیه کاهش می یابد اما به کامیون های ایرانی عوارض پنج میلیون تومانی برای عبور تحمیل شد

با این وجود مشکل تردد کامیون ها در مرز مشترک ایران و ترکیه همچنان حل نشده باقی مانده است. توقف این کامیون ها خسارت های قابل توجهی را به تجار و صاحبان صنایع دو کشور وارد می کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir