بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 5 مهر 1393      13:13

علی بابا، بالاتر از فیس بوک، آمازون و آی بی ام

علی بابا شرکتی است چینی که در زمینه تجارت و بازرگانی مشغول به کار است و توانسته امروز رقبای قدرتمند خود را کنار بزند.

اقتصاد ایرانی: این اسم ها را می شناسید؟ آمازون، فیسبوک، آی بی ام، اینتل. بله، منظورمان، غول های های تکنولوژی دنیا هستند. اما از اواسط روز جمعه، ۵ سپتامبر(۲۸ شهریور) علی بابا از همه این شرکت ها پیشی گرفت.

علی بابا نام شرکتی است چینی که در زمینه بازرگانی و تجارت الکترونیکی فعالیت دارد. در روز جمعه گذشته، عرضه اولیه این شرکت در بورس نیویورک انجام شد که منجر شکل گیری یک شگفتی شد. قیمت سهام این شرکت در روز عرضه اولیه از حد فاصل ۶۰ الی ۶۸ دلار شروع شد و با ۳۸ درصد افزایش در قیمتی بیش از ۹۳ دلار بسته شد. در این روز، حدود ۲۲ میلیارد دلار از سهام شرکت علی بابا معامله شد که بزرگترین عرضه اولیه جهان بود.  با قیمت های مبادله شده فوق، ارزش سرمایه بازار شرکت علی بابا ۲۲۸ میلیارد دلار شد. تنها شرکت های های تکنولوژی آمریکا که ارزش بازاری بیش از شرکت فوق دارند، شرکت های اپل (۶۰۹ میلیارد دلار)، گوگل (۴۰۰ میلیارد دلار) و مایکروسافت (۳۸۷ میلیارد دلار) می باشند.

اما علی بابا چه شرکتی است؟ آیا همانند سایر غول های تکنولوژی دنیا، ابداعی جدید در عرصه تکنولوژی های الکترونیکی داشته است؟ اگر آمازون با ارائه خدمتی جدید در زمان خودش (فروش کتاب به صورت اینترنتی در سراسر دنیا)، فیسبوک با ایجاد یک شبکه اجتماعی که مورد نیاز انسان مدرن امروزی بوده است و توانسته خلاً هایی را در زندگی امروزه پر کند و گوگل با ایجاد امکان سرچ گسترده، خدمات نوینی محسوب می شدند، اما علی بابا ابتکاری جدید در دنیای امروز نداشته است. اما توانسته خدمات اینترنتی مرسوم در کشورهای پیشرفته را قابل دسترس برای مردم کشور خود کند. خدماتی همانند امکان خرید اینترنتی، همکاری با یاهو و ارائه یاهوی چینی (با همکاری رسمی با یاهو، تمامی خدمات یاهو برای مردم چین به زبان چینی ارائه می شود)، سامانه پرداخت اینترنتی (ALipay)، ارائه خدماتی همانند Ebay اما در محدوده جغرافیای چین و به زبان چینی، از جمله خدمات ارائه شده این شرکت می باشد.

چین بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر اینترنتی دارد و مشخص است که داشتن سهمی بزرگ در زمینه خدمات الکترونیکی در این بازار، می تواند موجب موفقیت شرکتی شود. بیش از ۸۰ درصد از بازار خرید آنلاین در چین در انحصار شرکت علی بابا در آمده است و تعداد مشتریان این شرکت، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر می باشد.

شاید روزی که آقای جک مای ۳۵ ساله (بنیانگذار شرکت علی بابا که معلم زبان انگلیسی در چین بود) در سال ۱۹۹۸ به همراه ۱۷ نفر دیگر،  شرکت Alibaba online  را راه اندازی کرد و هم اکنون ۹ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد، فکرش را نمی کرد که تا ۱۵ سال بعد، یکی از ثروتندمندترین افراد در چین شود. راز ثروتمندی این شرکت نیز چیزی نیست جز فراهم کردن دسترسی آسان به خدمات آنلاین دنیای امروز در کشوری پرجمعیت.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir