بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 شهريور 1393      10:47

فصل طولانی انتظار برای بازار خودرو

اقتصاد ایرانی: فصل خرید خودرو در حالی رو به اتمام است که بحث قیمت گذاری خودرو همچنان مانعی برای افزایش خرید و فروش بازار خودرو است. اگرچه نزدیک به دو ماه از تعیین رسمی قیمت خودرو می گذرد، اما ادامه پیدا کردن بحث ها و اعتراض ها پیرامون قیمت های جدید باعث شد تا بازار خودرو در بلاتکلیفی باقی بماند.
به گزارش دنیای اقتصاد، بلاتکلیفی در بازار خودرو طی ماه های اخیر حتی با اعلام کاهش سه درصدی قیمت خودرو از سوی رئیس شورای رقابت نیز از بین نرفت و حالا با وارد شدن بحث قیمت گذاری به فضایی جدید، به نظرمی رسد به این زودی ها تغییری در شرایط بازار ایجاد نشود.
با کاهش سه درصدی قیمت خودرو که خودروسازان از آن با عنوان «تخفیف به مشتریان» یاد می کنند، بازار خودرو که پیش از آن در انتظار روشن شدن تکلیف قیمت ها بود، وارد فاز جدیدی از انتظار شد. این بار مشتریان برای بازتاب «کاهش سه درصدی» در قیمت های بازار، به انتظار نشسته اند؛ حالا اما اتفاق جدیدتری در رابطه با قیمت گذاری خودرو در حال رخ دادن است، اتفاقی که امید فعالان بازار برای جان گرفتن معاملات تا پایان فصل خرید خودرو (تابستان امسال) را نا امید می کند. با اعلام کاهش سه درصدی قیمت خودرو اگرچه به نظر می رسید توافقی بر سر قیمت میان خودروسازان، نمایندگان مجلس و شورای رقابت برای پایان دادن به بحث های «قیمت گذاری» صورت گرفته است، اما نمایندگان با رو کردن «طرحی» جدید قیمت گذاری خودرو را با چالش تازه ای مواجه کرده اند.
بر همین اساس نمایندگان مجلس در حالی از تهیه و تدوین طرحی با نام «ساماندهی نحوه قیمت گذاری خودروی داخلی» خبر می دهند که به نظر می رسد هدف از این طرح کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو و آزاد کردن قیمت ها باشد. هرچند مشخص نیست این طرح تا چه حد قابلیت اجرایی خواهد داشت، اما همین مطرح شدنش نیز می تواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد. طرح جدید نمایندگان مجلس در حالی مطرح شده که به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بلاتکلیفی بازار تا روشن شدن چگونگی و سرانجام این طرح ادامه خواهد داشت.
از سویی فعالان بازار عقیده دارند مشخص شدن تاثیر کاهش سه درصدی در قیمت خودروها در بازار نیز کمی زمان خواهد برد؛ زیرا خودروهای فعلی بازار، مربوط به پیش از کاهش سه درصدی قیمت ها هستند. بر همین اساس تا تمام شدن این خودروها و وارد شدن خودروهایی که سه درصد ارزان تر هستند، بازار باید کمی انتظار پیشه کند.
با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید نتیجه طرح جدید نمایندگان مجلس چه خواهد بود و این طرح مسیر بازار را به کدام سمت تغییر خواهد داد؟ 

فراز و فرود اندک داخلی ها
به گفته فعالان بازار خودرو روند معاملات در این بازار «کند و خالی از رونق» است، اما در عین حال نگاهی به تغییرات قیمت ها در بازار نشان می دهد که بازار این هفته نسبت به هفته های قبل با اندکی نوسان همراه بوده است. در حالی که طی هفته های گذشته اغلب محصولات خودروسازان با ثبات یا کاهش قیمت همراه بوده اند، اما در این هفته چند مدل از خودروهای داخلی اندکی بازگشت قیمت داشته و حتی رشد را نیز تجربه کرده اند. همچنین در بین خودروهای داخلی رانا تنها خودرویی است که با کاهش قیمت همراه بوده است. قیمت این محصول از خانواده ایران خودرو، با 400 هزار تومان کاهش قیمت در هفته جاری به 32 میلیون و 800 هزار تومان رسید. اما پژو 206 تیپ 5 خودرویی است که در هفته جاری ثبات قیمت داشته؛ این خودرو همچنان روی 37 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است. مدل صندوق دار این خودرو؛ یعنی V8 نیز در این هفته بدون تغییر بوده و 37میلیون و 900 هزار تومان قیمت داشته است. دیگر فرانسوی های بازار؛ یعنی تندرهای دنده ای نیز نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته اند.
تندر ایران خودرو همچنان با 38میلیون و 200 هزار تومان قابل معامله است و تندر پار س خودرو نیز 39 میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد. اما برخلاف تندرهای دنده ای، مدل اتومات این خودرو نسبت به هفته گذشته 300 هزار تومان رشد قیمت داشته تا به قیمت 46 میلیون و 800 هزار تومان برسد. تولید تندر 90 که به دلیل فشار تحریم ها با افت شدیدی همراه شده بود، طی 4 ماه گذشته با رشد 2/49 درصدی همراه بوده است.  این میزان رشد تولید پس از توافق اولیه ژنو و رفع نسبی تحریم ها علیه صنعت خودرو حاصل شد تا با عرضه مجدد این خودرو، روند صعودی قیمت آن در بازار متوقف شود.
آن طور که از دیگر فرانسوی های بازار خبر می رسد، پژو 405 در هفته جاری با ثبات قیمت همراه بوده است؛ اما پژو پارس سال، با یک خیز کوچک، افزایش قیمت را تجربه کرده است.
پژو 405 بنزینی در بازار این هفته همچنان 30 میلیون و400 هزار تومان قیمت داشته و مدل دوگانه سوز این خودرو نیز روی 32میلیون تومان ثابت بوده است. قیمت پارس سال اما با رشدی 200 هزار تومانی به 38 میلیون و 200هزار تومان رسید تا در کنار تندر اتومات، دیگر فرانسویی باشد که رشد قیمت داشته است. پارس دوگانه سوز نیز طی هفته جاری ثبات پیشه کرده و بدون تغییر روی قیمت 37میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است.
سمند ال.ایکس هم دیگر محصولی است که در هفته جاری روی قیمت پیشین خود ثابت بوده و همچنان با 30 میلیون تومان قابل معامله است
اما نگاهی به خانواده پراید و تیبا نشان می دهد که قیمت در این خانواده روندی صعودی داشته است. پراید 111 و 131 دو مدلی هستند که در این خانواده ثبات قیمت داشته اند و به ترتیب روی 20 میلیون و 500 هزار تومان و 19 میلیون و 800 هزار تومان باقی مانده اند، اما بر خلاف این دو مدل، پراید 132 با 300هزار تومان رشد قیمت به 19میلیون و 500 هزار تومان رسید و تیبا نیز به عنوان نخستین خودروی ملی سایپا با 100 هزار تومان رشد قیمت، رقم 24 میلیون تومان را برای خود به ثبت رساند. مگان نیز که حالا مدت ها است تولید آن متوقف شده در بازار این هفته با قیمت 102 میلیون تومان قابل معامله بوده و نیسان تیانا نیز که سرنوشتی مشابه مگان دارد، همچنان روی 154 میلیون تومان ثابت مانده است.
با اعلام کاهش سه درصدی قیمت خودرو اگرچه به نظر می رسید توافقی بر سر قیمت میان خودروسازان، نمایندگان مجلس و شورای رقابت برای پایان دادن به بحث های «قیمت گذاری» صورت گرفته است، اما نمایندگان با رو کردن «طرحی» جدید قیمت گذاری خودرو را با چالش تازه ای مواجه کرده اند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : بازار خودرو - قيمت خودرو
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir