بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تير 1393      11:0

پیروزی تیم فوتبال آلمان و واقعیت­های اقتصادی این کشور

پیروزی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی 2014 به عملکرد مناسب این تیم باز می گردد. عملکردی که می توان شباهت های بسیاری میان آن و نظام اقتصادی این کشور پیدا کرد. جوان گرایی، روحیه همکاری جمعی و سیاست های بلند مدت برای رسیدن به هدف از جمله این شباهت هاست.
مترجم :
بهاره رحمت

اقتصاد ایرانی: پیروزی تیم ملی فوتبال آلمان در مسابقات جام جهانی2014، چندان موجب شگفتی و دور از انتظار نبود. کشوری که برنامه زیادی برای این موفقیت خود داشت. اما رمز پیروزی آلمان چیست؟

میانگین سنی تیم فوتبال آلمان 26.31 سال بود که ششمین تیم جوان تورنمنت محسوب می شد. آرژانتین، رقیب فینال آلمان با میانگین سنی 28.92 سال، نسبت به آلمان تیم مسن تری داشت. جوانی عامل و شاخصی از عملکرد است و نشان می دهد آلمان نسبت به بازیکنان جوان گرایش دارد، به عنوان مثال ماریو گوتزه گلزن این تیم تنها 22 سال سن دارد.

سیستم جوانگرایی تیم ملی فوتبال را شاید بتوان با مدل اقتصاد این کشور نیز مشابه دانست. حدود 18 هزار نوع مختلف دوره کارآموزی در این کشور وجود دارد و اتاق های بازرگانی برای ایجاد سیاست های مشارکتی فعال هستند. بسیاری از اقتصاد دانان و کارشناسان به این مدل اعتماد کرده و بدین ترتیب نرخ بیکاری خصوصا بیکاری جوانان در این کشور بسیار پایین و حدود 5.1 درصد است. در حالی که نرخ بیکاری اتحادیه اروپا حدود 11.6 درصد اعلام شده است.

اگرچه بسیاری از کشورها سعی در الگوبرداری از طرح آلمان کرده اند، اما میزان موفقیت این سیستم نه فقط بر میزان دوره های کارآموزی، که بر تقاضاهای گسترده آن نیز متکی است. این امر به افزایش پایه های مهارتی کارآموزان نیاز دارد تا آن ها را بیشتر واجد شرایط کار کند و کارآموزان باتجربه ای در صنعت بسازد.

به طور سنتی در آلمان حدود نیمی از دانش آموزان 16 تا 18 ساله ادامه تحصیلات خود را از میان تحصیلات دانشگاهی و آموزش های حرفه ای انتخاب می کنند. این دانش آموزان قراردادهای آموزشی دو تا سه ساله با کارفرمایان منعقد می کنند، بدین ترتیب مشاغل به نوعی در انتظار این افراد باقی می مانند. قابلیت انتخاب شغل و استفاده از مهارت های بالا برای مشاغل سال هاست که زمینه اشتغال را در بخش های مختلف اقتصاد و صنعت آلمان فراهم کرده است.

اما همانطور که تیم یواخیم لو (سرمربی تیم فوتبال آلمان) پیروزی را در وقت اضافه به دست آورد، موفقیت های گذشته اقتصادی و شغلی آلمان نیز نمی تواند و نباید موجب رضایت از خود شود. بر اساس آمارهای اداره آمار فدرال تعداد قراردادهای کارآموزی منتشر شده در سال گذشته با کاهش 4.3 درصدی به 23.700 هزار عدد رسیده است که این رقم ششمین سال متوالی کاهش آمار این حوزه را نشان می دهد. در همین حال تعداد زیادی از دانش آموزان آلمانی در سال های گذشته تحصیلات آکادمیک را به مهارت های کارآموزی ترجیح داده اند.

جوانا وانکا وزیر کار آلمان پذیرفته است که این شرایط مشکلاتی را برای آینده سیستم اقتصادی آلمان در پی خواهد داشت و صاحبان کسب و کار این کشور نسبت به کمبود کارآموزان اعتراض و شکایت دارند. اما تفسیر دیگری نیز در این میان مطرح است اینکه آلمان می تواند از تعداد رو به رشد و افزایش چشم گیر ورود فارغ التحصیلان به بازار کار در سال های آینده سود برد و بدین ترتیب بازار کار خود را با این شرایط جدید وفق خواهد داد.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد کلید اصلی موفقیت در هماهنگی فرهنگ همکاری و اهداف مشترک از یک سو و سیاست های بلند ملت برای حمایت از این اهداف از سوی دیگر نهفته است. به عبارت دیگر و همانطور که در رسانه ها مطرح شد، آرژانتین لیونل مسی داشت و آلمان یک تیم.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir