بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 تير 1393      14:31

واکنش عضو شورای رقابت به زیان‌های هزار میلیاردی خودروسازان داخلی

اقتصاد ایرانی: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید زیان 6 هزار میلیارد تومانی خودروسازان در دو سال گذشته صحت ندارد.

به گزارش نامه نیوز، بدون شک پر حاشیه ترین صنعت کشور در سال های اخیر صنعت خودروسازی بوده است که به واسطه ایجاد مشکلات فراوان در آن و رابطه مستقیم مردم با این صنعت به پرخبر ترین صنعت کشور در 3 سال گذشته تبدیل شده است.

اما یکی از مشکلات اساسی صنعت خودرو افت قابل توجه تولید بود که قیمت خودروها را افزایش داده بود و بر همین اساس در یک سال گذشته افزایش تولید خودرو در دستور کار صنعت خودروسازی کشور قرار گرفته و بر همین اساس محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید هم اکنون تولید خودرو در کشور رونق گرفته و اینکه گفته شود خودروسازان کاهش عرضه را در دستور کار قرار داده اند، درست نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید در ماه های گذشته، تولید خودرو نسبت به سال گذشته بالغ بر 80 درصد رشد داشته، این در حالی است که برآوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس آمار خودروسازان نشانگر این است که در 100 روز ابتدایی سال جاری، تولید خودرو معادل 6 ماه نخست سال 92 خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در ماه های آتی نیز تولید خودروسازان افزایش خواهد یافت، گفته است چنانچه تولید افزایش یابد، به طور قطع بازار نیز متعادل خواهد شد، این در حالی است که خودروسازان مطابق با وعده داده شده، 20 درصد از تولید خود را نیز به صورت فروش نقدی در حال عرضه دارند.

اما افت تولید خودرو زیان های مالی را نیز برای خودروسازان به همراه داشته است و خودروسازان با ارائه ارقام مختلف از زیان خود به دنبال افزایش قیمت خودرو برای کاهش این زیان ها بوده اند.

داوود میرخانی رشتی مدیرعامل سابق ایران خودرو و مشاور انجمن خودروسازان درباره میزان زیان خودروسازان می گوید خودروسازان در سال های 91 و 92  خودروهایشان را با قیمت فروشی زیر قیمت تمام شده به بازار عرضه کردند که این امر عامل ضرر بسیاری شد. به طوریکه رقم این ضرر در سال گذشته در حدود 4000 میلیارد تومان و در سال جاری به 1000 میلیارد تومان رسید.

به گفته میرخانی رشتی این ضرر 5000 هزار میلیاردی، در واقع حجم نقدینگی بود که از واحدهای تولیدی خارج شد و در نتیجه این ضرر نیز امکان تصفیه بدهی قطعه سازان نیز از واحدهای تولیدی سلب شد. عدم تصفیه بدهی قطعه سازان خود عامل کاهش تولید قطعه شد و این کاهش نیز تاثیر مستقیمی بر کاهش تولید خودرو داشت.

همچنین احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز درباره میزان زیان خودروسازان گفته است صنعت خودروسازی ۶ هزار میلیارد تومان زیان کرده است.

این در شرایطی است که اخیرا بحث افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت مطرح شد و شورای رقابت نیز فرمول جدید تعیین خودرو را تصویب کرد و بر اساس این فرمول قیمت خودرو تا 7 درصد افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع با انتقاد خودروسازان همراه شده است و می گویند این میزان افزایش خودرو زیان خودروسازان را تامین نمی کند.

نعمت بخش در این رابطه می گوید در سال جاری علاوه بر قیمت مواد اولیه، دستمزد و سایر هزینه ها افزایش یافته که در صورت تداوم عرضه خودرو با قیمت های کنونی، خسارت خودروسازان در سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود.

دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرده است البته در سال گذشته قرار بود هر سه ماه یکبار تورم بخشی که توسط بانک مرکزی اعلام می شود، در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو اعمال شود اما این امر عملی نشد و به همین دلیل خودروسازان متضرر شدند. در صورتی که ۶ هزار میلیارد تومان زیان خودروسازان براساس تبصره دو ماده ۱۰۱ پرداخت شود، فعالان این صنعت نیز قیمت ها را افزایش نخواهند داد.

اما زیان های هزار میلیارد تومانی خودروسازان واکنش های فراوانی را به همراه داشته است و نادر قاضی پور عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در گفت و گو با نامه نیوز در این رابطه می گوید خودروسازان به دنبال بهانه برای افزایش قیمت خودرو هستند و این در شرایطی است که کیفیت خودروها چندان تعریفی ندارد.

وی می گوید در شرایطی که کیفیت خودروها نیز متناسب با قیمت ها افزایش پیدا کند افزایش قیمت منطقی خواهد بود و مردم نیز از این موضوع استقبال می کنند اما در صورتی که قیمت خودرو بدون در نظر گرفتن کیفیت خودرو افزایش پیدا کند مشکلات صنعت خودرو هر روز افزایش پیدا می کند.

قاضی پور همچنین درباره زیان 6 هزار میلیارد تومانی خودروسازان در دو سال گذشته تاکید کرده است این ارقام صحت ندارد و دلیل آن نیز تقسم سودهای کلان در پایان سال میان سهام داران است و در صورتی که یک شرکت زیان کند نباید سود بین سهامداران تقسیم شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت گفته است به هیچ عنوان با افزایش قیمت خودرو موافق نیستم و با افزایش قیمت ها مشکل صنعت خودروسازی برطرف نمی شود و رکود در بازار ادامه خواهد یافت.

وی با بیان این که قیمت خودروهای داخلی با قیمت های واقعی آنها اختلاف فراوانی دارد می گوید به طور مثال هم اکنون قیمت پراید حدود 20 میلیون تومان است و این در شرایطی است که در بدترین شرایط باید قیمت این خودرو 5 میلیون تومان باشد.

قاضی پور تاکید کرد هم اکنون صنعت خودروسازی در شرایط حساسی قرار دارد و مسئولان دولتی باید با اتخاذ تصمیم های مناسب از این صنعت به درستی حمایت کنند تا مشکلات این صنعت برطرف شده و در آینده شاهد کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت آنها باشیم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir