بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 1 تير 1393      10:19

عبور «خودرو» از پیچ آخر

پس از دو هفته کش و قوس میان خودرو سازان و شورای رقابت، عاقبت با توافق بر سر قیمت پایه، طرفین یک گام به قیمت گذاری نهایی نزدیک تر شده اند.

اقتصاد ایرانی: در حالی که حدود دو هفته از اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی توسط شورای رقابت و مخالفت شرکت های خودروساز کشور با این ماجرا می گذرد، گویا دو طرف به توافقاتی با یکدیگر دست یافته و قیمت نهایی خودروهای این هفته نهایی و ابلاغ خواهد شد. آنچه به محل اختلاف نظر خودروسازان و شورای رقابت در ماجرای قیمت گذاری خودرو تبدیل شد، «قیمت پایه» خودروها بود. خودروسازان بعد از اعلام فرمول افزایش قیمت بر سر قیمت پایه با شورای رقابت به اختلاف رسیده بودند. حال خبر می رسد که طرفین بر سر قیمت پایه نیز توافق کرده اند و بر این اساس، خودروهای داخلی به زودی نهایی خواهد شد. آن طور که خبر می رسد، شورای رقابت در نرخ اعلامی خود، علاوه بر لحاظ کردن نرخی پایین تر از واقعیت برای قیمت پایه، هزینه های مربوط به آپشن و مالیات بر ارزش افزوده را نیز لحاظ نکرده و حالا طبق توافق با خودروسازان قرار است اصلاحات لازم در این مورد انجام شود. بر این اساس و با احتساب هزینه های موردنظر، قیمت خودروهای داخلی که طی هفته جاری اعلام می شود، توام با افزایش خواهد بود و خودروسازان نیز اعلام کرده اند که به محض ابلاغ قیمت های جدید از سوی شورای رقابت، آنها، این قیمت ها را در سیستم فروش خود اعمال می کنند. 

قیمت جدیدخودروها
 در شرایطی که گفته می شود قیمت نهایی خودروهای داخلی این هفته از سوی شورای رقابت اعلام و ابلاغ خواهد شد، محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان از گرانی خودروهای داخلی دارد.
شورای رقابت چهارشنبه دو هفته پیش و پس از تاخیر و کش و قوس های فراوان، فرمول جدید قیمت گذاری خودرو را اعلام کرد و با استناد به آن، از افزایش قیمت 49/3 تا 9/6 درصدی خودروهای داخلی خبر داد، اما به فاصله کمی، خودروسازان اعلام کردند قیمت های جدید را قبول نداشته و خودشان نسبت به تعیین قیمت (متناسب با فرمول اعلامی)، اقدام خواهند کرد.
در واقع آنچه محل اختلاف نظر خودروسازان و شورای رقابت شده بود، به قیمت پایه خودروها مربوط می شد، چه آنکه شورا نرخ های پایین تری را نسبت به قیمت های موردنظر خودروسازان در نظر گرفت و این موضوع اعتراض خودروسازان را به همراه داشت. خودروسازان تا جایی به قیمت های اعلامی از سوی شورای رقابت معترض بودند که اعلام کردند زیر بار دستورالعمل شورا نخواهند رفت و شورا باید قیمت ها را اصلاح کند. 
این در حالی بود که شورای رقابت، قیمت پایه خودروها را کمتر از آنچه مدنظر خودروسازان قرار داشت، در نظر گرفته بود و از همین رو قیمت نهایی نیز کمتر از حد انتظار آبی و نارنجی های جاده مخصوص از آب درآمد.
به گفته مسوولان شورای رقابت، قیمت های اعلامی از سوی این شورا، مربوط به نرخ پایه و بدون آپشن و بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده است، چه آنکه با افزودن این هزینه ها به نرخ های اعلامی، قیمت خودروهای داخلی به بیش از آنچه مدنظر شورای رقابت است، خواهدرسید، به خصوص در مورد خودرویی مانند پژو 206.
در واقع اگر خودروسازان حالا بخواهند نرخ های موردنظر خود را به عنوان قیمت پایه لحاظ و بهای آپشن ها را نیز به آنها بیفزایند، قیمت جدید برخی خودروها بیش از قیمت های اعلامی از سوی شورای رقابت خواهد بود. به عنوان مثال خودرویی مثل پژو405 مدل SLX از نظر شورای رقابت 24 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد، اما اگر ایران خودرو بخواهد نرخ جدید این محصول را تعیین کند، 405 با قیمتی حدود 30 میلیون و 900 هزار تومان به دست مشتریان خواهد رسید. این خودرو هم اکنون 29 میلیون تومان در نمایندگی ها قیمت دارد؛ بنابراین ایران خودرو این نرخ را به عنوان قیمت پایه لحاظ می کند و با احتساب 09/6 درصد افزایشی که شورای رقابت برایش در نظر گرفته، قیمت جدید آن حدود 30 میلیون و 900 هزار تومان (نزدیک به 6میلیون تومان گران تر از قیمت اعلامی شورای رقابت)، خواهد بود.
در واقع قیمت جدید خودروهای داخلی را باید با احتساب هزینه هایی مانند یورو4 و ایربگ و مالیات بر ارزش افزوده محاسبه کرد.قیمت خودرویی مانند سمند مدل ال ایکس برابر می شود با 30 میلیون و 800 هزار تومان.
همچنین بر اساس محاسبات انجام شده، رانا و پژو پارس جدید نیز به ترتیب قیمتی برابر 32 و 32 میلیون و 500 هزار تومان خواهند داشت و پراید و تیبا نیز همان قیمت های قبلی؛ یعنی 20میلیون و 400 هزار تومان و 16میلیون و 100هزار تومان خواهد بود.
در این شرایط اما ابهام برانگیزترین بخش ماجرای قیمت گذاری خودرو، اعلام نشدن نرخ نهایی پژو 206 است، به نحوی که اگرچه حدود دو هفته از اعلام فرمول جدید شورای رقابت می گذرد، اما قیمت پژو 206 همچنان نامشخص باقی مانده است. 
هرچند روز گذشته «ایسنا» از تعیین قیمت جدید پژو 206 در شورای رقابت خبر داد، اما رئیس شورای رقابت در گفت وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» این خبر را تکذیب کرد و گفت هیچ توافقی در این مورد انجام نشده است.
از آن سو معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو نیز روز گذشته اعلام کرد که قیمت 206 هنوز به آنها ابلاغ نشده و طبعا تا این اتفاق رخ ندهد، قیمت جدیدی برای این خودرو در نظر گرفته نخواهد شد.
اما آن طور که رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» می گوید، دلیل تاخیر ایجاد شده در قیمت پژو 206 اعتراض خودروسازان به قیمت های اعلام شده از سوی شورا بوده است.
وی تاکید می کند: ما در حال بررسی اعتراض خودروسازان هستیم؛ زیرا به هر حال نمی خواهیم دیکتاتوری راه بیندازیم، اما قیمت پایه در فرمول شورای رقابت که بر اساس قیمت های خرداد 92 است به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد. 
شیوا در حالی از ثابت بودن قیمت های پایه سال 92 می گوید که این قیمت ها از قیمت فعلی کارخانه چند میلیون تومان پایین تر است. او در توضیح این مطلب می گوید: قیمت هایی که ما اعلام کرده ایم قیمت مصرف کننده نیست، بلکه قیمت کارخانه است؛ یعنی خودروسازان با اضافه کردن هزینه هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، آپشن هایی مانند ایربگ و استاندارد یورو4 و دیگر هزینه های جاری برای شماره گذاری، خودرو را با قیمت مصرف کننده به بازار عرضه می کنند. 
به این ترتیب با توجه به گفته های رئیس شورای رقابت و همچنین با نظر به هزینه های رسمی که شماره گذاری و نصب آپشن روی یک خودرو به همراه دارد، می توان به قیمتی نسبی برای پژو 206 تیپ 5 و V8 دست یافت. قیمت پایه تیپ 5 در فرمول فعلی 26 میلیون و 100 هزار تومان است که با احتساب افزایش قیمت شورای رقابت به 28 میلیون و 200 هزار تومان می رسد، رقمی که خودروسازان به آن اعترض دارند. 
این قیمت پایه در حالی به گفته رئیس شورای رقابت قیمت «کارخانه ای» این محصول به حساب می آید که قیمت «مصرف کننده» آن با توجه به قیمت فعلی این محصول در کارخانه و احتساب هزینه های جاری چیزی حدود
35 میلیون و 700 هزار تومان پیش بینی می شود. این خودرو که با استاندارد یورو4 عرضه می شود، در حال حاضر در کارخانه قیمتی برابر با 35 میلیون و 400 هزار تومان دارد. 
محصول دیگر خانواده 206، یعنی V8 نیز درحالی در فرمول شورای رقابت بر اساس قیمت پایه خرداد 92 و افزایش قیمت اعمال شده به 28 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است که در حال حاضر در کارخانه قیمتی برابر با 35 میلیون و 900 هزار تومان دارد. با توجه به گفته های رئیس شورای رقابت و احتساب هزینه های جاری یک خودرو، قیمت «مصرف کننده» این خودرو نیز بر اساس قیمت پایه خرداد 92 چیزی حدود 36 میلیون و 800 هزار تومان پیش بینی می شود. 

  

آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir